28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

BLÍZKÝ VÝCHOD: Rok 2011 v Izraeli a na palestinských územích

V Izraeli a na palestinských územích byl rok 2011 plný událostí, i když zde nedošlo k protivládním nepokojům jako v okolních arabských zemích. Povstání měla neblahý dopad zejména na Izrael a přinesla mu především konec spolehlivého spojenectví s Egyptem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tejkl 3.1.2012 12:20

Re: Kdyby se ptali tučňáků

ono Portugalsko, Brazílie, Panama, Japonsko nebo další azijské nebo jihoamerické státy majís Židi nějakou negativní historickou zkušenost? Popište jakou. A hodně dopodrobna s citacemi nebo odkazy.

P. Beránek 3.1.2012 9:42

Kdyby se ptali tučňáků

tak ti by všichni tvrdili, že mají Židi rádi. Ti je neznají.

To je jako s Cikány, také je mají rádi ti, co s nimi nemusí žít.

Takže zkuste se zamyslet nad tím proč vás všude mají tak rádi. 

J. Kalivoda 3.1.2012 5:38

Re: o čem to mluvíte?

Vaši úctu budu asi muset oželet.

Ale nenamlouvejte mi, že Izrael uvítal odchod USA z Iráku - každé posílení Íránu je proti jeho životním zájmům a Američané ho v Iráku blokovali stejně jako dřív Saddám. Ale nemohli tam zůstávat věčně, když tam politicky ztroskotali a sunnitští Iráčané se ukázali tak bojeschopní.

A tím se vracíme k mému prvnímu příspěvku. Pokud se sem ještě vrátíte, odpustíte snad, že v úterý v 5:30 končím svou účast v tomto threadu.

J. Kalivoda 3.1.2012 5:33

Re: o čem to mluvíte?

Jediná významná základna US na BV je Bahrajn, pokud si vzpomínám. V Saúdské Arábii zůstaly jen symbolické garnizony. V Kuvajtu nějací vojáci jsou, jako ochrana tamní dynastie a ropných polí mají význam, ale ne strategický. Jinak si rád dám další základny připomenout.

J. Kalivoda 3.1.2012 5:30

Re: o čem to mluvíte?

Izraelských turistů byla před několika roky plná Káhira. Četl jsem o tom zprávu na vlastní oči.

Gaza pod vládou Hamásu je pro Izrael nepříjemná, ale ne fatální ihrožení.

Ohledně případné intifády (já na ni nevěřím) se asi shodneme.

J. Stejskal 3.1.2012 2:03

Re: Celá západní Evropa stále koketuje se socialismem

A Monaka.

J. Stejskal 3.1.2012 1:59

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

No, když je to jedno, proč oba píšete....?

H. Lukešová 3.1.2012 0:09

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Vždyť je to jedno, chceme zřejmě zdůraznit hloubku a hrůznost antisemitismu. Žádná jiná nenávist nebyla tak stará, tak rozsáhlá, tak krutá...

T. Blecha 2.1.2012 23:58

Re: Celá západní Evropa stále koketuje se socialismem

kromě Švýcarska, které v EU není.

J. Stejskal 2.1.2012 22:57

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Můžete mi sdělit, proč oba píšete antisemitismus s velkým A? Píšete také Kapitalismus, Socialismus a Fetišismus?

B. Volarik 2.1.2012 20:00

Re: A to ještě Izraeli přibyl nový "přítel", Barackpálinka Hussejnovič Obamov.

Celá neklesla ale je tu dost levičáckých magorů. kteří dočasně mají navrch. Mnozí volitelé Hussejnoviče už trpce litují.

H. Lukešová 2.1.2012 18:47

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Ano a je to boj, který nejde vyhrát, nejde. Ze světského rasionálního hlediska se Antisemitismus vysvětlit nedá. Mnozí lidé se Antisemitismem zabývají. Někteří lidé tvrdí, 1) že za Antisemitismus je zodpovědné křesťanství, to jistě ano, ale ne jen. Antisemitismus se vyskytoval i v době předkřesťanské, ale vyskytuje se v muslimských státech a i v Japonsku.Takže ne jenom křesťané. 2) Někteří historici říkají, že lidé potřebují hromosvod, obětního beránka, ale opět se ptáme PROČ? Proč zrovna Židé. 3) Jiní říkají, že za Antisemitismus si mohou Židé sami, jenomže jsou Židé horší, krutější, zvrácenější, podlejší než jiné národy? Asi těžko. Mezi všemi lidmi rasami, národy jsou lidé špatní a zlí. 4) někteří lidé říkají, že je to vinou výlučnosti judaismu, Židé věří v jednoho Boha, myslí si, že jsou vyvoleným národem Božím? OK, ale stejná nenávist se vyskytuji i proti sekulárním ateistickým Židů..atd.atd. Z racionálního hlediska se Antisemitismus vysvětlit nedá...

J. Tejkl 2.1.2012 18:27

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

ano, v tom s Vámi souhlasím. Antisemitismus má pozoruhodnou životnost, kdyby se zeptali tučňáků v Antarktidě, tak budou určitě odpovídat podobně jako Poláci.. Tak to bohužel v tomto smutném světě chodí. S bojem proti Antisemitismu je to stejné jako s bojem proti blbosti - je to boj věčný.  

H. Lukešová 2.1.2012 18:20

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Jak se to vezme, bohužel. Na většinu otázek odpovídali Evropané velice protižidovsky. Čechů se nikdo neptal, věřím, že Češi mají k Židům pozitivnější vztah než-li Poláci, Britové nebo Maďaři...Většina Evropanů Židy rády asi nemá, je-li průzkum pravdivý, tak je to úděsné...Antisemitismus...tak krutá, tak iracionální, tak prudká, tak dlouhotrvající ideologie...Žádný jiný rasismus a žádná jiná nenávistná ideologie se nedrží tak dlouho, jako antisemitismus. Mnohé protižidovské události z učebnic dějepisu cenzurujeme, kdo ví o tom, že kozáci Bogdana Chmelnického vyvraždili 100 000 slovy 100 tisíc Židů (tolik, co nacisti v Bialistoku)...celé židovské dějiny jsou dějinami strašného pronásledování, mám knihu židovských dějin,kde mám některé strašlivé události zmapované...je to hrozné čtení, chtěla jsem knihu odložit, ale nemohla jsem, přečetla jsem ji několikrát...taková nenávist, kde se v nás bere?

J. Tejkl 2.1.2012 18:02

Re: o čem to mluvíte?

a ještě jednu otázečku: odkud čerpáte informace pro tvrzení že: "to netrvalo tak dlouho, jak Izrael doufal. "? Máte k dispozici nějaké  informační zdroj, které uvedené tvrzení dokládá? Odpovědi  jako " to dá rozum" nebo  "to mám z vlastní hlavy" za seriozní zdroj, se vší úctou, nepokládám.

J. Tejkl 2.1.2012 17:54

Re: o čem to mluvíte?

jinak si myslím, že vojenská přítomnost USA na BV, není závislá na tom, zda US Army opustí Irák, standardně je zde přece síť vojenských základen a dostatečná námořní síla...

J. Tejkl 2.1.2012 17:49

Re: o čem to mluvíte?

Ale pane Kalivodo, nejde přece o nějakou konvenční válku, na to samozřejmě Egypt ani Sýrie nemá, už jen proto, že egyptská armáda je vyzbrojena americkou technikou  a bez technologické podpory USA jsou nahraní. Mnohem závažnější je otevřená hranice s Gazou, kudy mohou k bubákům z Hamasu volně putovat iránské zbraně ze Sinajského poloostrova. Egypt už nyní toleruje teroristická skladiště zbraní na Sinaji, což až se moci chopí Moslim brotherhood, které otevřeně hlásá zničení Izraele? Bude moci Izrael likvidovat teroristické buňky na Sinaji? Bude moci, pokud bude odtud odstřelován stejně jako z Gazy, vojensky zasáhnout na území cizího státu, aniž by jej celé tzv." mezinárodní společenství" neodsoudilo jako "agresora"? 

Izraelští turisté stejně do Káhiry nikdy nejezdili, takže to asi Izraelce bude mrzet nejmíň :-)

Intifády na západním břehu už byly celkem tři, jestli dobře počítám.  Oproti minulosti  budou ohrožení spíš osadníci v Judeji a Samaří, protože díky bezpečnostní bariéře, kterou tak kritizoval celý svět jako nehumání, klesl počet sebevražedných útoků v Izraeli prakticky k nule.      

J. Tejkl 2.1.2012 17:31

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

 já jsem mluvil o oficiálních postojích vlád, nikoliv o smýšelní obyvatel. Ano, výsledky Vámi odkazovaného průzkumu  jsou v mnoha ohledech tristní, ale otázky mě osobně přišly hodně hloupé, už jen v tom, že předem sugerují určité odpovědi. Nejsem rovněž schopen posoudit, nakolik je takový průzkum hodnověrný. Například s otázkou:  „Mají Židé příliš velký vliv (v mé zemi)? sohlasilo 49,9 % Poláků.  S výrokem „Židé obohacují naši kulturu“  zase souhlasilo 52,5% Poláků. Přitom v Polsku prakticky žádní Židé nezůstali.... Tak nevím.

H. Lukešová 2.1.2012 17:12

Šokující antisemitismus v EU, pane Tejkle,

politici mohou být proizraelští (Vámi zmiňované Německo), ale lidé v EU jsou antisemité jako Brno (jak říkáme my Moravané), tak iracionální,tak dlohotrvající, tak ukrutná, tak průdká nenávist k Židům...

http://eretz.cz/2011/03/sokujici-antisemitismus-v-eu-23-polaku-a-12-nemcu-tvrdi-ze-izrael-vyhlazuje-palestince

H. Lukešová 2.1.2012 17:11

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Jo pane Tejkle, bohužel se mýlíte, šokující antisemitismus v EU

http://eretz.cz/2011/03/sokujici-antisemitismus-v-eu-23-polaku-a-12-nemcu-tvrdi-ze-izrael-vyhlazuje-palestince

J. Kalivoda 2.1.2012 17:06

Re: o čem to mluvíte?

Já jsem si toho všiml.

Nemyslím, že si Izrael invazi do Iráku objednal, i když ji uvítal. Těch několik Scudů (jen dva něco opravdu zasáhly) mu za posílení USA na BV stálo. Ale netrvalo to tak dlouho, jak Izrael doufal.

Dopad vývoje Egypta a Sýrie na bezpečnost Izraele nebude velký, je to jen hysterie. Bez podpory neexistujícího SSSR si žádný arabský stát válku s Izraelem nemůže dovolit a ani si ji nepřeje. Nenávist k němu ovšem bude kvést dál a izraelští turisté už do Káhiry na víkendy jezdit nebudou.

Jediným ohrožením pro Izrael v nejbližších několika letech je případné nové vypuknutí intifády na Západním břehu. Pokud by to Palestinci (chlapi, ne kluci jako minule) zvládli a udělali tam pro Izrael stejné prostředí jako sunnité pro Američany v Iráku, nemůže to Izrael dlouho ustát - padla by jordánská monarchie a začala by permanentní pohraniční a partyzánská válka. Ale nemyslím, že na to Palestinci mají, nemají saddámovské kádry.

J. Tejkl 2.1.2012 16:08

Re: o čem to mluvíte?

ale Já Vám přece Vaše hodnocení války v Iráku neberu, ani jsem nenaznačoval, že jste byl "Sadámem placen", ostatně jsem o Iráku vůbec diskutovat nechtěl. Pouze jsem se Vás ptal, zda svým předchozím příspěvkem snad chcete naznačit, že si Izrael u svého spojence obsazení Iráku objednal. Toť vše.  A na to jste mi neodpověděl.

jinak diskuze ohledně Izraele na NP sleduji poměrně pozorně, ale nevšimnul jsem si, že by někdo dával do souvislosti odchod US Army z Iráku a zhoršující se bezpečnostní situaci Izraele na BV. Sám za sebe si myslím, že odchod z Iráku nijak vážněji situaci Izraele neohrozí, daleko důležitější bude vývoj v Egyptě a Sýrii, se kterou je Izrael formálně stále ještě ve válečném stavu.     

S. Netzer 2.1.2012 16:01

Re: Celá západní Evropa stále koketuje se socialismem

"Celá západní Evropa" ...

To snad není možné.

S. Netzer 2.1.2012 16:00

Re: Ani ve zprávách na ČT a na Nově se nedozvíme

Ano, pane Tejkle, ale to předpokládá, že by zdejší čtenáři museli vědět o poměrech v EU poněkud víc, než že EU je "socialistická", protože její šéf je "maoista", a tudíž nepřátelská vůči Israeli, nebo že "všechna média" jsou levicová a tudíž protiisraelská.

J. Kalivoda 2.1.2012 15:30

Re: o čem to mluvíte?

K financování okupace Iráku vizte dole mou odpověď paní Lukešové.

K Saddámovi: Já jím opravdu nebyl placen. Ale stál Íránu v cestě. Od jeho pádu je Írán regionální velmoc. A zda je pro zájmy "Západu" výhodnější, že jihovýchodní ropný Irák bude ovládnut Íránem, severní Irák vytvoří nezávislý Kurdistán (bez přístupu k moři, obklopený samými nepřáteli, na něž USA ztrácejí vliv) a zůstane sunnitský bezprizorný zbytek, který se bude muset s Kurdy rvát o severozápadní irácká ropná pole, aby se uživil - to nechám na vás.

K těm mrtvým - okupace Iráku jich za sebou nechala řádově stejný počet jako Saddám. Ovšem na západě tito mrtví tak nedráždí.

Všiml jste si, že irácká vláda (t.j. šíité, dříve smrtelní nepřátelé Saddáma) vyhlásila 31.12. za Svátek den odchodu vojáků USA? Máme my nějaký svátek odchodu Sovětů? Nepamatuji se.

M. Krátký 2.1.2012 15:26

Celá západní Evropa stále koketuje se socialismem

- dříve s komunismem. Oni nám vlastně celých 40 roků záviděli, že "teď už máme co jsme chtěli" - oni to nemůžou pochopit, co to byl ten náš socialismus a tak ho prosazují znovu a znovu. Celá Evropa na to doplatí. Musíme držet palce Izraeli , že jim ( teroristům z Gazy a pod. )zase dá přes hubu, až mu dojde trpělivost.

J. Kalivoda 2.1.2012 15:19

Re: Všechny zbývající americké peníze pro Izrael?

Pokud jste to nenapsala vy, omlouvám se vám.

Ale neustále vidím na Psu a jinde nářky, že Obama je zbabělec, který opustil Irák a ponechal tím Izraeli na Středním východě nekrytá záda.

H. Lukešová 2.1.2012 14:35

Re: Všechny zbývající americké peníze pro Izrael?

Pane Kalivodo, kdy a kde jsem psala, že má být "Západ" pro radost Izraele? Ono to je bohužel naopak, EU, OSN a Obamova Amerika jsou zde pro radost palestinských Arabů...Kdy jsem psala, že by USA měly platit iráckou okupaci do nekonečna?

J. Tejkl 2.1.2012 13:08

o čem to mluvíte?

nikde v článku ani v diskusi jsem zmínku o tom, že by někdo chtěl aby "Američané platili iráckou okupaci do nekonečna, aby Izraeli bylo trochu lehčeji" nenašel. Západ tu jistě není "pro radost Izraele", a mám pocit, že tu nikdo ani nic takového nenaznačuje. Pouze je zde diskutován mediální obraz Izraele, případně jeho vztah k EU a dalším státům, což je v diskuzi k článku, který shrnuje uplynulé události kolem Izraele v roce 2011, celkem na místě, ne? Tak o čem to mluvíte?

Mimochodem: "spolehlivý spoluhráč"  Saddam Hussein napadl sousední suveréní stát, vyvraždil statisíce vlastních iráckých občanů, během první války účelově odstřeloval Izrael raketami SCUD atd. Pokud o tomto nevypočitalném šílenci mluvíte jako o "spolehlivém spoluhráči" pak by jste měl upřesnit, v čem byla ona "spolehlivost",  a také v čem byl od roku 1990 americkým spoluhráčem...a také jak okupace Iráku souvisí s Izraelem, naznačujete, že si snad tuto okupaci Izrael u svého spojence objednal?   

J. Kalivoda 2.1.2012 12:43

Všechny zbývající americké peníze pro Izrael?

Jsem tu dnes hodně osamocený, ale nešť.

Je nápadné, jak si paní Lukešová a další myslí, že celý "Západ" je tu jen pro radost Izraele. Typické je to při naříkání nad odchodem USA z Iráku. Ta okupace Iráku byla největší chybou zahraniční politiky USA od jejich vzniku - ztratily bilióny peněz, tisíce životů, desetisíce invalidů, prestiž a celý region. A především spolehlivého spoluhráče, Saddáma. Bez něj se Irák rozpadne a jeho ropou bohaté šíitské části tak či onak do pěti let spolkne Írán.

Ale fanouškům Izraele je to všechno úplně jedno. Podle nich by měly USA platit iráckou okupaci do nekonečna, jen aby Izraeli bylo trochu lehčeji. Izraelský rozpočet by za to nevynaložil ani šekel.

Pokud je Obama nepopulární, tak určitě ne kvůli Iráku a Afghánistánu. Odchod odtud chce 70% Američanů. Izrael je také nepálí, jen republikánské politiky a tamější silnou židovskou lobby, která má velký vliv na demokraty. Ale pro voliče je jediným tématem ekonomika - jak se z USA mohl stát stát číšníků a advokátů? (Citát nelevicového amerického ekonoma.)