29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

BLÍZKÝ VÝCHOD: Co je antisionismus?

Opětovné propuknutí násilí páchané na židovských věřících na Chrámové hoře během svátku Tisha B’Av, tj. v den, kdy židovský lid truchlil nad zničením dvou svatých chrámů v Jeruzalémě, byl učebnicovým příkladem antisionismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Lukešová 29.7.2021 9:45

Kým je popíráno? Levičáky. To není absolutně směrodatné.

M. Grundmann 29.7.2021 10:26

Většinový názor na vznik státu Izrael je takový, že jej Židé vytvořili silou na úkor nežidovského obyvatelstva. Historické nároky Židů na Palestinu neuznává téměř nikdo. Ale tento postoj neznamená nepřátelský postoj k Izraeli. Nepřátelský postoj má hlavně nežidovské obyvatelstvo, které bylo vznikem Izraele poškozeno.

Ostatní nemají důvod k nepřátelskému postoji. Nesouhlas s určitou argumentací neznamená nepřátelský postoj.

H. Lukešová 29.7.2021 10:51

Jak víte, že se jedná o názor většinový? Dělal jste anketu mezi všemi lidmi? A i kdyby se jednalo o názor většinový, neznamená, že je pravdivý. Většina neznamená pravdu. Většina Němců byla nacisty a také nebyl nacismus správné hnutí, že... Historické nároky Židů na Zemi izraelskou vyjma většiny Židů uznávají minimálně křesťanští sionisté a těch je v USA přes 70 milionů a na celém světě stovky milionů a ti jsou také mocnými spojenci zastánci.

A nežidovské obyvatelstvo že bylo poškozeno? Drůzové a bahájité rozhodně poškozeni nebyli. Arabové začali vyhlazovací válku již od 20.let minulého století, Židé se pouze bránili a v té době se mohli vejít do Země izraelské všichni, to násilní Arabové rozpoutali peklo dějiny rozhodly, jak rozhodly.

M. Grundmann 29.7.2021 11:24

V oblasti práva a morálky objektivní pravda neexistuje. Pravdivý je ten názor, který je většinový nebo který zastává ten silnější. Pokud jde o nacismus, tak to byl ten "správný" názor, dokud byl většinový a nacisté silnější než ostatní. Kdyby nacisté vyhráli válku, byl by tento názor "správný" i dlouhou dobu po válce, možná až dosud.

U křesťanských sionistů je problém v tom, že je jejich argumentace ve prospěch Izraele výhradně náboženská. Tím zcela ztrácí svou váhu u ostatních.

H. Lukešová 29.7.2021 11:51

A proč je špatná argumentace náboženská? Z jakého důvodu? Judeo-křesťanská civilizace je ta prvotní západní civilizace, ne ta dnešní neomarxistická, islamokulturní, gender-nacistická.

Bible je knihou knih v v ní je také nárok Židů potvrzen, jsou to jedině Židé, kteří mají právo na svou zemi stvrzenou v Bibli a věřící Židé a křesťanští sionisté to vědí.

A na základě čeho si zemi nárokují muslimové- zejména tzv. Palestinci? Žádný právní nárok nemají, vůbec žádný.

M. Grundmann 29.7.2021 12:17

Nejstarší dosud živou západní civilizací je civilizace inspirovaná dekadentní řeckou filozofií. Tato filozofie inspirovala jak křesťanství, tak komunismus, neomarxismus i genderismus.

Nacismus bylo hnutí podobné filozofii starořecké Sparty, v současné době je tato filozofie na Západě v podstatě mrtvá. Tyto myšlenky přežívají určitým způsobem v islámu. Hovořit o gender nacismu je naprosto nesmyslné, jedná se o absolutní protiklady. Nacismus podobně jako islám přesně definoval fungování rodiny a roli muže a ženy ve společnosti, je to přesný opak genderismu.

Arabské obyvatelstvo zdůvodňuje svůj nárok na Palestinu faktem, že na tomto území dlouhodobě žili před příchodem Židů v 20. století. Platí rovněž všeobecně uznávaný názor, že pokud nějaké obyvatelstvo opustí určité území, je jeho nárok na toto území po několika staletích zcela promlčen. Proto není nárok Židů na Palestinu všeobecně uznáván, z důvodu tohoto promlčení. Všechny nároky staré více než 1000 let jsou všeobecně promlčeny, ať už se jedná o jakýkoliv nárok.

M. Grundmann 29.7.2021 12:24

Pokračující boj Arabů proti Izraeli je zcela racionální, protože tím brání promlčení svých nároků na území Palestiny. Mír by znamenal definitivní porážku a ztrátu tohoto území.

H. Lukešová 29.7.2021 12:25

No mýlíte se. Stát Izrael má platné, historické, politické a právní nároky na svrchované území a veškerou půdu, kterou v Zemi izraelské spravuje. Kromě dlouhodobých historických důkazů o židovské přítomnosti ve Svaté zemi, která je doložena ve spisech řeckých, římských, perských a dalších historiků i mnohých cestovatelů, kteří tuto oblast navštívili, potvrzují tato nezpochybnitelná a nevyvratitelná fakta i archeologické nálezy po celém Izraeli i v Judeji a Samaří. I tklivé verše o „návratu na Sion“ jsou ústředním tématem židovských modliteb po dvě tisíciletí.

Tyto židovské požadavky byly uznány legálně i Balfourovou deklarací z roku 1917. Ta byla poté schválena na konferenci v San Remu roku 1921, která tuto deklaraci transponovala Mandátem pro Palestinu do mezinárodně uznávaného dokumentu, který přijala a potvrdila Společnost národů.

Tato země nikdy nebyla součástí žádného politického subjektu od zániku Osmanské říše před více než sto lety a Izrael jako takový nekolonizoval území jiného státu nebo subjektu. Již více než 120 let je sionismus všeobecně uznáván jako národně osvobozenecké hnutí židovského národa nijak se nelišící od jiných etno-národních hnutí. Takové vyčlenění a odsouzení sionismu je totožné s vyčleněním a znevažováním židovského národa a odmítáním tohoto základního práva, které mají všechny ostatní národy.

Izraelské osady, které byly založeny po roce 1967 v Judeji a Samaří, byly plně v souladu s mezinárodními normami, na pozemcích, které nebyly v soukromém vlastnictví žádného místního „Palestince“ a ani nebyly součástí žádného suverénního palestinského subjektu. Obyvatelé izraelských osad nebyli do této oblasti násilně a nelegálně přemístěni v rozporu s mezinárodními úmluvami. Naopak jejich přítomnost podléhá dohodnutému procesu vzájemnému mírovému vyjednávání stanovenému v dohodách z Osla z let 1993-1995, jehož cílem je prostřednictvím jednání určit konečný trvalý právní status oblasti, včetně konkrétní otázky osídlení .

K. Křivan 29.7.2021 11:13

Levičáci jsou zdrojem zla. Potkáš levičáka, ....pal !

J. Lukavsky 29.7.2021 7:05

"Kdyby byli Arabové vlastníky území v Palestině a nebyl by zde žádný konflikt kvůli pozemkům" Kdyby Římané neporazili židovské povstání a nevyhnali kdysi Židy tak by židovské království dodnes vzkvétalo, vlastně i jako římská provincie. Kdyby se Arabové v sedmém století (?) nenacpali na bývalé území židovského království či vlastně římské provincie Judea, tak by.... J.L. end

M. Grundmann 29.7.2021 1:11

Jenom drobná poznámka : vzhledem k tomu, že se v Palestině jedná o teritoriální konflikt a hlavním sporem je vlastnictví pozemků, je nepřátelská reakce vůči Arabům, kteří prodávají pozemky Židům, naprosto přirozená. I spor o vlastní stát je zase jenom spor o pozemky, kde se tento stát nachází. Všechno ostatní je nepodstatné a pouze propaganda z obou stran.

Nepřátelství Arabů vůči Židům je zcela logické. Kdyby byli Arabové vlastníky území v Palestině a nebyl by zde žádný konflikt kvůli pozemkům, byla by dnes Palestina pravděpodobně bohatým arabským územím podobně jako v minulosti Libanon. Rozvoj by trval asi pomaleji než v dnešním Izraeli, ale výsledek by byl zcela uspokojivý. A tento bohatý a úspěšný palestinský stát neexistuje jenom kvůli tomu, že se do Palestiny nastěhovali Židé.

Reakce Arabů je naprosto logická a každý jiný by reagoval podobně. Vznik státu Izrael byl pro tamní Araby skutečnou pohromou. Ale byla by to pohroma pro jakékoliv místní obyvatele jakéhokoliv území, kde by se Židé usadili.

H. Lukešová 29.7.2021 7:23

"..........Kdyby byli Arabové vlastníky území v Palestině a nebyl by zde žádný konflikt kvůli pozemkům.."

Jenomže vlastníky pozemků nebyli, půda v Zemi izraelské Arabům nepatřila a do 19. století to byla pustá, řídce osídlená, ne-li prokletá země. Zkrátka země bez obyvatel pro lid bez země. Všechno ostatní jsou jen kdyby... a to do již proběhlé historie nepatří.

K. Zangl 29.7.2021 8:33

Víte, paní Lukešová, tihle lidé, opakující mantry o bezbranných palestincích a zlých Židech, jsou nemlich ti samí, kteří v roce 1938 označovali Čechy za strůjce zla na ubohých sudeťácích. A že to Československo je vlastně umělý a neexistující stát, zabraný Němcům, Rakušákům a Maďarům..

H. Lukešová 29.7.2021 8:41

Ano, přitom pravda je taková, že Židé jsou původními obyvateli Země izraelské.

Lidé, kteří si dnes říkají "Palestinci" jsou složeni ze třech vrstev obyvatelstva, jednak se jedná o potomky arabských invazorů z 7. století, jednak potomci Arabů, kteří se přistěhovali z okolních arabských států (Sýrie, Jordánsko, Libanon, Egypt a Saudská Arábie) a zbývající část z místních konvertitů k islámu. O nějakém palestinském národě nemůže být ani řeči.

Dovolím si ocitovat Zahíra Músejna, člena výkonného výboru PLO v rozhovoru poskytnutém holandským novinám Trau, 31. 3. 1977: "Žádný palestinský národ neexistuje. Vytvoření palestinského státu je pouze prostředkem pokračování našeho boje proti státu Izrael za naši arabskou jednotu. Ve skutečnosti dnes není žádný rozdíl mezi Jordánci, Palestinci, Syřany a Libanonci. O palestinském lidu mluvíme dnes pouze z politických a taktických důvodů, protože národní zájmy Arabů vyžadují, abychom jako účinný prostředek boje proti sionismu vyzvedli existenci zvláštního 'palestinského národa'. Jordánsko jako suverénní stát s definovanými hranicemi nemůže uplatňovat nároky na Haifu a Jaffu. Jako Palestinec si však mohu nepochybně nárokovat Haifu, Jaffu, Beer-ševu i Jeruzalém. Jakmile jednou prosadíme naše právo na celou Palestinu, nebudeme váhat ani minutu a spojíme ji s Jordánskem."

Svatá pravda! Do kamene tesat!

P. Milan 29.7.2021 9:11

Pokud by palestinští Arabové měli schopnosti vámi předpokládané, k vytvoření toho bohatého a úspěšného palestinského státu, pak by se nepochybně prosadili i ve světě, tak, jako z Turecka vyhnaní Arméni, z ČSR Němci, z Turecka Řekové, konec konců, i ti Židé, než se vrátili do Izraele.

Neprosadili se a ostatní Arabové je považují za něco jako zde cikáni.

Libanon byl bohatý dokud trvaly poměry z koloniálních dob.

M. Grundmann 29.7.2021 9:40

Libanonci jsou ve světě úspěšní podobně jako další citované komunity. Dá se tedy zcela logicky očekávat, že by etnicky podobné obyvatelstvo žijící hned v sousedství Libanonu bylo stejně úspěšné.

Je to podobná situace jako v druhohorách. Tehdy také savci nebyli úspěšní, trpěli pod nadvládou dinosaurů. A když dinosauři vyhynuli, najednou se savci rozvinuli a vytvořili civilizaci, kterou ani dinosauři nevytvořili. Je ale také možné, že by i dinosauři vytvořili rozvinutou civilizaci.

O potenciálu jakéhokoliv etnika se dá hovořit pouze tehdy, pokud nežije pod nadvládou jiného etnika nebo mu jiné etnikum jinak nekonkuruje. Konkurence lepších nevede k rozvoji těch slabších, ale naopak jejich situaci ještě zhoršuje. I když si řada lidí myslí, že je tomu naopak. Proto např. také nekonečné debaty o inkluzi.

J. Pokoutný 29.7.2021 10:27

Ale tzv. Palestinci jsou muslimové, zatímco ti úspěšní Libanonci spíš křesťanští maronité a Drúzové, takže mají poněkud jiný způsob uvažování, víte.

M. Grundmann 29.7.2021 10:42

To, co se s Palestinci stalo dnes, je způsobeno vznikem Izraele. Kdyby se Židé do Palestiny nenastěhovali, velmi pravděpodobně by se zde rozšířil Libanon. I mezi Palestinci bylo hodně nemuslimů, pod tlakem konfliktu je jich však stále méně.

Mezi muslimskými a nemuslimskými Libanonci zas není tak velký rozdíl. Vliv náboženství je přeceňován, islám neobsahuje nic originálního, co by výrazně ovlivňovalo myšlení lidí. Průměrný Čech před 100 lety byl v myšlení blíže k současnému muslimovi než k současnému západnímu intelektuálovi.

H. Lukešová 29.7.2021 11:58

Ne, to co se stalo s tzv. Palestinci je jednak způsobeno samotnými palestinskými Araby, kteří s okolními arabskými státy začali vyhlazovací válku proti Židům a jednak opět arabskými státy, kteří palestinské Araby nahnali do táborů, upírají jim veškerá práva a prakticky jim nedovolí nic.

Podívejme se např. do Libanonu. O zacházení libanonského vedení s Palestinci informují noviny Jordan Times: 1) Libanon popírá palestinským uprchlíkům nárok na 74 pracovních míst. 2) Palestinští uprchlíci čelí přísné kontrole, když vejdou mimo území uprchlického tábora. 3) Palestinští Arabové mají zakázáno získat libanonské občanství. 4) Palestinci ve 12 uprchlických táborech jsou bez lékařské pomoci, sociálních služeb a mají též zakázáno vzdělávat se v libanonských základních, středních i vysokých školách.

Sýrie. Syrská občanská válka a tzv. Palestinci. Organizace pro lidská práva AGPS ( Action Group for Palestinians of Syria (AGPS)

Akční skupina pro Palestince v Sýrii zveřejnila zprávu, dokumentující 4 042 případů zabitých Palestinců od roku 2011 až do současnosti, jedná se o téměř čtyřnásobek v počtu obětí, než v období šesti let první intifády (prosinec 1987-září 1993). Palestinci umírali v Sýrii jednak následkem střelby ze strany Asadových vojáků a jednak ze strany syrských rebelů, či v důsledku mučení ve výslechových místnostech Asadových věznic. Mahmůd Abbás mlčel a dodnes mlčí a neodsuzuje Bašára Asada a Írán.

Vedle této zprávy syrský režim Bašára Asada zveřejnil seznam jmen obětí, který zahrnoval 548 zabitých Palestinců. Zatímco ve zprávě, kterou vydal Asadův režim, nebyly zaznamenány příčiny smrti Palestinců, tak zmínění lidskoprávní aktivisté souhlasili s tvrzením, že Palestinci zemřeli v důsledku mučení, věznění, hladovění a nedostatku lékařské péče.

H. Lukešová 29.7.2021 11:59

AGPS také uvedla, že dalších 1 793 Palestinců je zadržováno ve věznicích a dalších 332 z nich zmizelo. Spolu s těmi, kteří byli buď usmrceni nebo „zmizeli“, další desítky tisíc Palestinců ztratily v Sýrii své domovy nebo zaměstnání. Uprchlický tábor Yarmouk, který byl domovem desítek tisíc Palestinců byl během občanské války zcela zničen, nezůstal z něj kámen na kameni. Navzdory těmto hrůzám žádný vedoucí představitel Palestinské samosprávy Asada a jeho íránské spojence neodsoudil. Ano, je to ten samý Írán, který se jinak zaštiťuje palestinskými právy a jehož politici „palestinskou otázku“ dali do popředí své zahraniční politiky.

To je neuvěřitelné. Kde je ryk ze strany Palestinské autonomie, Hamasu, arabských a západních mainstreamových sdělovacích prostředků po celém světě? Kdepak jsou snahy světové veřejnosti postavit Asada, jeho politiky a íránské spojence před soud pro válečné zločiny jako v případech izraelských politiků?

Když jsou palestinští teroristé z Hamasu a Palestinského islámského džihádu zabiti izraelskými vojáky během protiizraelských výtržností a násilných akcí, arabský a západní svět hystericky řve a volá po stíhání izraelských vojáků a politiků za válečné zločiny. Arabská liga a jí poklonkující euronijní spojenecké země vydávají jednu protiizraelskou rezoluci za druhou, pravidelně se svolává zasedání Rady bezpečnosti OSN i Valné shromáždění, Mahmůd Abbás požaduje mezinárodní ochranu pro Palestince a všechny tyto události jsou neustále pokrývány arabskými i světovými mainstreamovými sdělovacími prostředky.

Jestliže jsou za smrt Palestinců zodpovědní jiní Arabové, nikdo se o ně nestará a to i samotní palestinští politikové ať už z Fatahu či Hamasu neprojevují žádný zájem, všichni jsou „zticha“. Palestinská krev prolitá v Judeji a Samaří či v Gaze má násobně vyšší hodnotu, než palestinská krev v jiných částech světa.

H. Lukešová 29.7.2021 11:59

Palestinci, kteří jsou zabiti izraelskou armádou, jsou pravidelně používáni jako nástroj protiizraelské propagandy a protižidovské zběsilosti, sloužící k démonizaci a očerňování Izraele v co nejširším záběru. Světoví lidskoprávní aktivisté a „bojovníci za mír“ věnují veškerý svůj čas a své finance k monitorování „palestinské otázky“ v Izraeli. Poselství je jasné, když nemůže být za smrt Palestinců odpovědný Izrael nebo Židé, nejedná se o zajímavé téma pro světový tisk. Během neustálé probíhající občanské války je Abbásovo ticho ohlušující. Nikdo neodsuzuje a nežaluje Asada či Írán z vražděni tisíců Palestinců.

J. Pokoutný 29.7.2021 10:25

Až na pár měst na pobřeží byla Svatá země v 10. a 11. stol. převážně pustým válčištěm mezi sunnitským severem a šíitským egyptskými Fátimovci. Když ji Evropané v letech 1099-1187 zvelebili, nedali muslimové pokoj, dokud ji nezničili a to včetně těch přístavů, jen aby se stala opět válčištěm mezi egyptskými mamlúky a maloasijskými Osmany, a to do r.1526. Doporučuji přečíst si nějaký ten cestopis z 19. stol., třeba od Musila, nebo Smith, George Adam - The Historical Geography Of Holy Land (1901) EN, případně LE STRANGE, GUY (trans.) - Palestine under the Moslems; a description of Syria and the Holy Land from A.D. 650 to 1500. Translated from the works of the mediaeval Arab geographers.

M. Grundmann 29.7.2021 10:34

Místní obyvatelstvo nemělo možnost vytvořit úspěšnou civilizaci kvůli tlaku sousedů. Ostatně Židé, dokud v této oblasti žili, měli také hodně problémů se silnějšími sousedy. To však neznamená, že by místní obyvatelstvo bylo méně schopné než obyvatelstvo jiných zemí.

Blízký východ utrpěl několik katastrof. První byly invaze Mongolů, které rozvrátily dlouhodobě, ne-li trvale, celou oblast blízkého východu. A tato oblast byla doražena tureckou nadvládou.

J. Pokoutný 29.7.2021 19:38

O jakých sousedech mluvíte, historiku? Od r.1526 žili v mírumilovné bohaté a humanistické Osmanské říši a válčilo se až v dnešním Iráku. Překvapivě nejvíce prosperovali Židé, křesťanští Arméni a galší křesťanské nominace. Korán totiž k práci rukama, pokud netřímají zbraň, nenabádá.

M. Grundmann 29.7.2021 20:50

Osmanská říše způsobila úpadek všech území, kde Turci vládli. Na středním východě, v severní Africe i na Balkáně. Po Turcích zůstaly jenom chudé a zaostalé státy. Přes turecký "humanismus" .....