Neděle 16. listopadu 2025, svátek má Otmar
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

ANTISEMITISMUS: Skutečný důvod, proč jsou Židé nenáviděni

Židovský národ přinesl před tisíci lety světu morálku.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

MG

Článek má pravdu, že židovský národ sehrál klíčovou roli při formulaci základních etických a morálních zásad. Jenže aby byl obraz úplný, je nutné dodat, že samotný základ západní morálky nestojí výhradně na Mojžíšově zákoně, nýbrž na spojení dvou velkých proudů: židovské teologie a starořecké filozofie.

Antické Řecko dalo Západu pojem ctnosti (areté), ideál spravedlnosti (dikaiosyné), koncept míry a rovnováhy (sóphrosyné), ale především stoickou filozofii, která se stala přímým předchůdcem křesťanské etiky. Stoikové – Seneca, Epiktétos či Marcus Aurelius – zdůrazňovali univerzální morální zákon, který platí pro všechny lidi bez rozdílu, schopnost ovládat vášně, důstojnost člověka a jeho odpovědnost vůči celku. Tyto principy se pak velmi snadno propojily s hebrejským důrazem na poslušnost jedinému Bohu a na etický kodex Desatera.

Křesťanství tedy není jen „židovsko-křesťanskou“ tradicí, jak se dnes často zjednodušeně říká, ale spíše fúzí starořecké filozofie a židovské teologie. Apoštol Pavel sám psal řecky a své listy adresoval lidem, kteří byli vzdělaní právě v hélenském duchu. Nový zákon se opírá o řecké pojmy jako logos, agapé či charis, tedy pojmy, které dávají hebrejským náboženským představám univerzální a filozoficky zdůvodnitelnou podobu.

Právě stoická etika připravila půdu pro to, aby se křesťanství stalo univerzálním poselstvím – nikoli jen zákonem pro vyvolený národ, ale mravní výzvou pro celé lidstvo. Základní křesťanská myšlenka rovnosti všech lidí před Bohem, povinnost lásky k bližnímu, důraz na odpuštění a soucit, to vše rezonuje s ideály stoiků o důstojnosti a jednotě lidského rodu.

Zároveň je důležité zdůraznit, že tato syntéza nebyla přijata samotnými Židy. Tradiční judaismus odmítl křesťanskou filozofii právě proto, že překročila rámec výlučného vztahu mezi Bohem a jeho vyvoleným národem. Křesťanství z judaismu čerpalo, ale zároveň jej zásadně proměnilo řeckým filozofickým dědictvím – a právě tato proměna se stala bodem definitivního rozchodu.

10 1
možnosti
PD

P18e74t97r 45D22o43l45á16k

10. 9. 2025 0:38

Na adresu těch jejich farizejů Pán podotkl: "...mluví, ale nejednají. Svazují těžká a neúnosná břemena a vkládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani prstem. Všechny své skutky dělají jen proto, aby se ukázali před lidmi."

V lecčem to jejich rabínští následovníci mají, jak v té anekdotě:

Na hoře Sinaj předává Bůh Mojžíšovi Desatero. Baví se s ním ovšem i o košer pravidlech. Dlouhý, předlouhý výklad je už skoro u konce. A Bůh praví:

"A nezapomeň, Moše - nikdy neuvaříš kůzle v mléce jeho matky."

"Ahá... to znamená že nesmíme jíst maso a mléko dohromady, že?"

"Eh, cože? Ne! Říkám - nikdy neuvaříš kůzle v mléce jeho matky!"

"Ach, odpusť mi mou neznalost, Bože. Říkáš tedy, že mezi konzumací masa a mléka musí být alespoň šest hodin odstup?"

"Moše, netruj mě! Povídám jasně, že neuvaříš kůzle v mléce jeho matky!"

"Ahá, už tomu rozumím! Máme mít na maso i mléko oddělené nádobí, a pokud by se v těch nádobách snad vařila ta druhá potravina, je nutné je vykošerovat."

"Víš co, Moše? Dělejte si to, jak chcete..."

5 0
možnosti
MG

Je to přesně ten kontrast, který Nový zákon znovu a znovu ukazuje: farizejský důraz na literární výklad a nekonečné detaily versus Ježíšův důraz na smysl a ducha zákona. Anekdota o kůzleti v mléce to vystihuje dokonale – jednoduchý zákaz se v rabínském výkladu proměnil v celou horu regulí, až zanikl původní význam.

Právě proti tomu Ježíš vystupoval: „sobota je pro člověka, ne člověk pro sobotu“, „ne to, co vchází do úst, poskvrňuje člověka, ale co vychází z úst“. Jinými slovy – skutečná morálka není o nekonečných detailech a předpisech, ale o vnitřní pravdě, úmyslu a jednání.

A proto také křesťanská etika není prostým pokračováním farizejského judaismu, ale jeho překročením. Ježíš sám ukazuje, že Boží zákon nelze vyčerpat tisícem zákazů a příkazů, ale že se shrnuje do lásky k Bohu a bližnímu. To je ten rozdíl, který tvoří základ pozdější západní morálky.

6 1
možnosti
IJ

Jezis byl praktikujici Zid. A znal Talmud, kde rabbi Samal odpovida tazajicimu, o cem ze je Tora. "Cti Boha nade vse a miluj sveho blizniho jako sebe sameho. A to ostatni je komentar." Zni jeho odpoved rabbiho Samala. Takze Jezis nerika nic noveho, nic, co by nevychazelo z judaismu.

1 0
možnosti
PD

P81e83t49r 36D70o84l77á94k

10. 9. 2025 12:23

Mjn, ani dva tisíce let rabínským nestačilo, aby uznali, že jsou mimo. Viz výrok členy velerady farizea jménem Gamaliel ve Sk5 že autentickou Boží církev nevylikvidují nikdy.

0 0
možnosti
JB

J14i61ř76í 59B81r13e38i

10. 9. 2025 15:59

No jo, pane Doláku. Jenže opakovaný vtip přestává být vtipem a vy tady s ním tapetujete furt dokola.

0 0
možnosti
PD

P16e98t97r 85D52o60l57á79k

10. 9. 2025 16:58

Tož ti židi také furt dokola jedou propagandu, jakýmipak že jsou to etalony morálky žejó.

0 0
možnosti
OB

Pane Miloslave, krásně jste to shrnul. Jen se obávám, že jste si tím právě vysloužil nálepku antisemity od velké části diskutérů. Paní Hana po vás možná plivne i nacibolševika.

Tady se pravda neodpouští.

2 2
možnosti
MG

Děkuji, ale připomeňme si ještě jednu zásadní věc: sám Ježíš v Novém zákoně vůči Starému zákonu neustále vystupuje kriticky a mnohé jeho předpisy přímo opravuje nebo překračuje. „Říkáno bylo... ale já vám pravím...“ je formulace, která se opakuje v jeho kázáních na hoře.

Nepřichází tedy jen potvrdit Mojžíšův zákon, ale dát mu nový obsah – posunout jej od formální poslušnosti k vnitřní morálce. Proto například odmítá „oko za oko“ a místo toho vyzdvihuje odpuštění, odmítá slepé lpění na sobotě a staví nad něj člověka, přikazuje milovat i nepřátele.

Z toho plyne i zásadnější závěr: ze samotného textu Nového zákona vyplývá, že židovství není základem křesťanské etiky. Ježíš staví nový systém, který stojí na jiných principech – na lásce, soucitu, odpuštění a univerzální rovnosti všech lidí před Bohem. To je zásadní rozdíl proti starozákonnímu exkluzivismu a etice vyvoleného národa.

Křesťanská morálka, z níž nakonec vyrostla i západní civilizace, není prostým pokračováním židovského zákona. Je spíše revolučním přehodnocením: místo zákonické poslušnosti dává důraz na vnitřní postoj, místo pomsty na odpuštění, místo kmenové výlučnosti na univerzalitu. Právě proto se křesťanství mohlo stát základem morálky celého Západu – a nikoli pouze úzce židovskou tradicí, která sama o sobě zůstala svázána s konkrétním národem a jeho zákonem.

Jinými slovy: Západ stojí na křesťanské etice, nikoli na judaismu. A samotný Nový zákon je toho nejlepším důkazem.

6 0
možnosti
RL

Západ nestojí na křesťanské etice, ale na antických hodnotách, Římském právu a na osvícenství, tedy na ODLUCE církví od státu, křesťanství NAVZDORY!

3 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz