23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


MALŽENKA A JÁ: Horečka pátečního večera

10.6.2022

Je podvečer, obvyklý den v týdnu. Přijíždíme na parkoviště před arénou, přitahováni jako můry světlem. Malženka a já. Auto umyté a navoněné, nikde ani smítko. Opatrně parkuji a začínáme se pomalu soustředit, není rozumné dělat chyby v tak důležité záležitosti. Každý krok, každý počin nás obou může být pozorován a bude na něm záviset úspěch mise.

Před vjezdem do areálu jsou připraveny stroje pro přicházející zájemce. Není možné vjíždět vlastním vozidlem. My s malženkou tvoříme hlídku dvoučlennou, nejobvyklejší. Občas se objevují i osamělí vlci, s ostrými rysy a s očima hypnoticky upřenými do mobilních telefonů či nervózně těkajícími po vcházejícím a vycházejícím davu.

Někdy jsou k vidění i skupiny rozsáhlejší, tří, čtyř i vícečlenné. Pravidla jsou v této oblasti rozvolněná. U vstupu procházíme relativně benevolentní kontrolou, která rozhodne, zda skupina je akceptovatelná či se musí rozdělit. Ale obvykle ponechává volný průchod a zasahuje jen v extrémních případech. Není požadováno, aby hlídka měla jednotné dresy podobně jako fotbalová či hokejová družstva.

Provozovatel zapůjčuje pouze unifikovaná vozidla, aby nikdo z příchozích zájemců nebyl ve výhodě. V podstatě je nutno akceptovat jakékoliv, které na vás právě vyjde a trať musíte zvládnout bez možnosti si osahat předem jeho jízdní vlastnosti. Obvykle jsou vozidla pouze v základní výbavě, bez kapotáže, a dokonce i bez rádia. Brzdící vlastnosti jsou bohužel obvykle mimo povolené tolerance stanovené vyhláškou o provozu vozidel na pozemních komunikacích. Bezpečnostní pásy nejsou ve standardní konfiguraci též.

Pokud je potřeba dát znamení o změně směru jízdy, je doporučeno signalizovat záměr upažením, popřípadě zvoláním „Pozor, jedu“. Klimatizace, dálková ani tlumená světla zapotřebí nejsou, neboť je celý okruh dobře osvětlen a temperován.

Celá aréna je soukromé vlastnictví nadnárodní společnosti, neplatí zde obvyklé dopravní předpisy. Nekontroluje se například, zda alespoň jeden člen hlídky je držitelem řidičského oprávnění, a dokonce ani nejsou v areálu instalovány rychlostní kamery. Celá aréna je poměrně složitým propletencem, a přesto nejsou vyznačeny přednosti v jízdě. Opravdu se zdá nemožné, že na celém okruhu není upravena přednost v jízdě ani na hlavních křižovatkách semafory či alespoň akceptováním prosté přednosti zprava, přes moji důraznou dopisní kampaň.

Není neobvyklé, že v protisměru se objeví mladá maminka s kočárkem a je nutno se jí vyhnout. Samozřejmě zkušení řidiči nákladních vozidel či kamionů jsou obeznámeni s možnými problémy na trase, zkušeně nadjíždějí do zatáček a již v předstihu před možnou dopravní kolizí upravují rychlost. Není neobvyklé, že potkáváte během jízdy i posádky nekvalifikované, seniory špatně vidící a slyšící, předpokládající, že budou ostatními upřednostňováni a chráněni před kolizemi. Stejně tak ženy očekávají, že jim bude dávána přednost, přestože do křižovatky přijíždějí z napojovací komunikace, a to navíc zleva.

Reakční doby některých řidičů jsou evidentně prodlouženy vlivem požití návykových omamných látek a přesto, pokud nedochází k excesům, nejsou z jízdy v aréně vylučováni. Podobně je možno se bez obav ze ztráty bodů věnovat za jízdy telefonování. Není neobvyklé, že se řidič věnuje své partnerce na úkor řízení, a přesto je i toto jednání, až na extrémy tolerováno.

Během jízdy je nutno projet nejčastěji předem stanovenou trasu. V naší rodině je za stavbu trasy, její bezproblémové projetí a naložení stanoveného nákladu odpovědná malženka. Právě v tom je síla společného snažení, neboť je málo pravděpodobné, že dojde k opomenutí naložení stanoveného nákladu. V takovém případě je nutno absolvovat trestné kolo. A právě to je příčinou valné většiny nehod na okruhu, neboť neukáznění řidiči neradi absolvují trestná kola a jsou schopni nejen couvat za plného provozu, ale dokonce se i otáčet a jet bez hlasitého výstražného upozorňování v protisměru.

Celý závod končí dle složitosti průměrně po několika desítkách minut, není však žádnou výjimkou jízda trvající i několik hodin. Dosažená doba závisí na vyspělosti posádky, stavu konta a poctivé domácí přípravě. Výsledky snažení jsou ukládány na kontrolní stanoviště a zdatnými komisaři přezkoumávány, snímány a zapisovány do speciálních zařízeních. Průběžně jsou zobrazovány na displeji a ty dle nátury účastníků jsou buď ostře sledovány nebo naopak hlídky odvracejí decentně zrak a působí dojem, že je vlastně výsledný dosažený celkový součet nezajímá. Tento se jim na závěr odečte z předložené karty, kde si hrací body spoří po celý život.

Po zaplacení a opuštění supermarketu zamíříme k zaparkovanému autu a plni údivu překládáme nakoupené potraviny a ostatní produkty z nákupního vozíku do kufru. A opět, stejně jako minule a předminule si svatosvatě slibujeme, že budeme příště nakupovat najezení, v klidu a mnohem méně.

@StařecNaChmelu