25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

JAK BYLO: Ty jim máš děkovat

každý řezník, prodavačka v Pramenu, číšník, pumpař, ti kteří měli moc „prodat nebo neprodat“ byli z povahy věci arogantní, oprsklí, a „těm na druhé straně“ to dávali sežrat, jak mohli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Simonek 7.3.2023 20:55

R^R^R^

M. Husovice 7.3.2023 11:06

Starý Vlku, jsme zřejmě vrstevníci, ale s odstupem času vnímám život v tehdejší době poněkud jinak, Mnoho věcí - zpoždění vlaků a šalin, nedostatkové zboží a jiné maličkosti" mi byly tehdy u zadele, Byli jsme mladí bavili jsme se jak jsme mohli,kouřili a pili a brali život jako krásný, protože jsme byli! mladí. Nezajímala nás politika včetně Husáka a jeho nohsledů, vojnu jsme brali jako nutné zlo, aniž jsme uvažovali proti komu a proč. Dnešní mládež od malička krmená politikou a hrozbou války trpí traumaty a stále větší počet potřebuje psychiatra a přátele má pouze na obrazovce mobilu.Vlastenectví se vyměnilo za evropanství a místo "lásky" k SSSR se vyznáva láska k USA a EU. Nevím kolik mladých (bez voj. výcviku) by šlo bránit vlast v ohrožení, Možná se mýlím, protožr o naší generaci hovořili naši otcové úplně stajně,

V. Mokrý 7.3.2023 11:08

Tak jest !

L. Šimon 7.3.2023 11:15

👍👍👍

S. Stará Kovárna 7.3.2023 15:28

Inu, jak si tak celkem pravidelně čtu komentáře tak mě poměrně často zaražejí prohlášení typu "a místo "lásky" k SSSR se vyznáva láska k USA a EU." Zarážejí mě proto, že nikde to vyznávání lásky k USA nevidím, ale prohlášení tohoto druhu ano.....

P. Weisskopf 7.3.2023 9:58

V mnohé s Vlkem souhlasím ale s těmi tramvajáky a potažmo autobusáky v Praze je to jen zkreslování skutečnosti.Nic mu neříká jízdní řád a provoz těchto dopravních prostředků.Za předčasný začátek jízdy pokuta,za předčasné projetí stanice zvláště v noci kdy jezdili ti rozjuchaní Vlkovi vrstevníci taktéž.Taky pražáci jsou a byli ti nejoprsklejší a vjeti do nástupní stanice a tam čekat zase znamenalo pokřik ve stylu proč tady čumíme,proč nejedeš a podobné výrazivo.Tak Vlku spravedlivě uznej že jízdním řádům té doby v DPHl.MP nerozumíš a já tě s nima a touto problematikou rád seznámím.Historek i faktů mám přehršel i o kaštanech.

V. Kosiner 7.3.2023 9:05

Starýho vlka mám docela rád, ale když jsem si přečetl tento úryvek, nenapadlo mě nic jiného než hláška z filmu Vrať se do hrobu: "Můj táta je debil!".

K. Potoček 7.3.2023 8:55

Tlachy, o předstírané práci, mi zvedají krevní tlak. Flákat se, mohli v kancelářích apod. Léta práce v zemědělství, nešlo odhláknout (dobytek musí žrát, kráva podojit,plodiny sklidit), pokud ano, tak nebyla pořádná výplata.;-(

R. Polášek 7.3.2023 9:11

Já bych řekl, že jak kdo a jak za socíku dělal, tak nyní o tom píše.;-D

Problém byl v tom, že za socíku se většinou platilo stejně za práci i za předstírání práce. Respektive se platilo stejně, když člověk aktivně táhnul za sebou ostatní stejně jako když se člověk úplně pasívně nechal v té práci táhnout. Nebo byl ten rozdíl jenom minimální. Lidi si potom částečně hledali ta pracovní místa, která jim v tom vyhovovala. Někde se tak pracovalo skutečně profesionálně, i když systém tu práci neodměnil a někde se to šidilo a očůrávalo.

V. Mokrý 7.3.2023 11:02

Předstírání práce si mohli dovolit ti, co byli placeni v hodinovce.

Kdo pracoval v úkolu, navíc i podle norem - u toho to nepřipadalo v úvahu !

R. Polášek 7.3.2023 15:50

Máte pravdu, že v úkolovce práci předstírat nemuseli.

Například svařovna, v 6 ráno na začátku směny klid, lidi postupně přibývali na dílnu, práce se naplno rozjela až tak v 7. A zase z druhé strany od 11 do 12 hluk práce ve svařovně pomalu ustával, po dvanácté hodině už nepracoval skoro nikdo, lidi chodili na oběd, vyřizovali s mistry svoje věci atd. Pracovali jen ti, co museli zavážet linky, které měly pevný technologický takt a nešly zrychlit.

Mimořádná noční smena na lince, úderem desáté se linka rozjela, šílené tempo, šílená rychlos , v 1 hodinu v noci práce určená na jednu směnu hotová, akorát lidi jako já, kteří tam byli posláni na brigádu a neuměli to, tak ještě hodinu dodělávali. Ovšem ve dvě hodiny v noci už byly na lince zhasnutá světla, lidi zalezlí a spali. aby byli vyspaní na ranní směnu.

Mimochodem takhle se za socíku taky vydělávalo, přihlásilo se na nějakou práci na noční směně navíc, se všemi příplatky. Ta noční práce se udělala výrazně rychleji a ušetřený čas se použil na spánek, takže to člověk mohl dělat často a přitom se nevyčerpal tolik jako by dělal skutečné šestnáctky.

To až dnes za kapitalismu se lidi pracující v normovaných úkolech naučili předstírat práci. Respektive pracovat pomaleji než coby zkušená dlouhodobá obsluha mohou. Protože za by byli nařčeni, že příliš rychlou prací vyrábějí zmetky a za B protože skoro každou směnu se objevují různá drobná zdržení, která se obvykle nedávají do prostojů, ale se nadělávají vyšší rychlostí.

V. Mokrý 7.3.2023 16:02

No, v hutích, ocelárnách, sklárnách, museli směny navazovat, takže to uvedené, tam nešlo.

Ano, existovalo někde.

R. Polášek 7.3.2023 19:01

Však i v té svařovně se musely následující linky zavážet +- rovnoměrně po celou směnu, protože jejich rychlost určovaly technologické takty. Minimálně nad kapacitu zásobníků těch linek.

I v těch hutích, ocelárnách , sklárnách atd bylo určitě spousta linek, kde byly technologické takty. Kde když by se ty takty změnily, prodloužily nebo zkrátily, vznikly by zmetky. A zase na jiných pracovních místech se nadělávat dalo a tak lidi toho využívali.

J. Jurax 7.3.2023 16:18

Tam dost záleželo na kvalitě norem ...

Pamatuju, že v jedné konkrétní fabrice bylo tzv. odjehlování placeno tak blbě, že jej nechtěli dělat ani příslovečně pracovití soudruzi Vietnamci, o našich dělnících ani nemluvě.

Řešilo se to tak, že se povolali inženýři a doktoři z vývoje, z výpočetního střediska a tak. Ti to dělali sice blbě a pomalu - já taky - ale zato zadarmo, neboť to byl brigáda na pomoc výrobě. Vy už svou práci nějak doženete, soudruzi, co jsou to jedna dvě směny měsíčně, musíme plnit plán! A kolem se poflakovali dělníci, co už o polednách měli na jiných operacích splněno na 102% (víc ne, zpevnili by normy). Nebo zařezávali na fuškách.

R. Polášek 7.3.2023 18:54

Přesně tak.

Ono když tu špatně normovanou práci měl dělat někdo, kdo měl trochu slovo v odborech nebo ve fabrické organizaci KSČ, tak ono se brzo ozval hlas, že to je znormované blbě a něco se už vymyslelo jako důvod, proč to znormovat lépe. Ovšem kolikrát pak vyšlo najevo, že bílé límečky z kanceláří na tu práci kdysi vymysleli a dali udělat draze zařízené pracoviště, třeba projektant nebo vymysleli a dali vyrobit drahé a složité pomůcky, třeba technolog, jenže pro soudruhy dělníky by práce s tím byla moc složitá a tak na tu práci vzali obyčejná kladiva, obyčejné kleště a šroubováky atd a šušnili to na dílech rozhozených někde na podlaze haly. Zatímco ty speciálně udělané bazmeky chátraly bez užitku a postupně dostávaly nožičky.

Jinak za socíku byla v tehdejším Zákoníku Práce takzvaní Třicítka, zaměstnavatel mohl zaměstnance, i bez jeho souhlasu na 30 pracovních dnů v roce převelet na jinou práci než na jakou měl pracovní smlouvu. Typicky se to právě používalo na lidi z kanceláří. V našem oddělení byli lidi většinou hodně staří nebo si vyřídili zdravotní potvrzení nebo byli prostě moc papaláši a tak já jsem za ty tři roky do Sametu těch 30 pracovních dnů využíval naplno. Ale u nás to bylo často spíš na delší dobu, týden i déle na jednom pracovišti, protože jim tam chyběli lidi.

J. Jurax 7.3.2023 16:04

Asi tak.

R. Polášek 7.3.2023 8:50

Co se týká intenzity práce za socíku, já rozlišuji mezi profesionály a neprofesionály. Neprofesionál se snažil tu práci za socíku ošidit, kde to šlo, pokud to šlo tak, že z toho ještě neměl problémy, protože to třeba nebylo na první pohled vidět . A za socíku k tomu stačilo opravdu to autorem popisované předstírání práce. Nebo třeba alkohol, spousta lidí za socíku bylo denně večer v hospodě na svých pár pivech a ráno potom v práci "pod vlivem". Jenže za socíku to nijak moc nevadilo, když nějaký soustavně ožralý tu práci kazil. Pokud neudělal skutečně velký průšvih a pokud se nestihl upít, mohl spokojeně fungovat a z toho místa, na které nastoupil před desítkami let, odejít v poklidu rovnou do důchodu. Dneska takový člověk nafouká jednou a v lepším případě jde domů s absencí, podruhé je na hodinu vyhozen a po krátké době u dalších 2 - 3 zaměstnavatelů, pokud se nezmění, končí coby bezdomovec u pití krabčáku za vyžebrané dvacetikoruny.

Profesionálové se potom za socíku snažili tu práci odvést v příslušném množství a kvalitě, i když věděli, že za svou práci budou brát stejnou mzdu jako ti, co tu práci předstírají. Ale občas byly některá oddělení, dílny i podniky, kde profesionálové převládli a kde se za socíku i doopravdy pracovalo.

V. Mokrý 7.3.2023 11:07

V té době i profesionálové, si to dovedli uspořádat tak, že všelijaké oslavy - jmeniny/svátky, posvícení, si nenechali ujít.

A všechno se stihlo, do určití míry tolerováno/mnohé vedení se též účastnilo.

R. Polášek 7.3.2023 15:53

Přesně tak, ale plus to, že ta odvedená práce byla podle tehdejších měřítek kvalitní a k něčemu.

R. Polášek 7.3.2023 8:39

Tak hlavní problém za socíku byl v tom, že soudruzi oddělili kvalitu práce a produktů od prosperity a od mezd. Cena produků a služeb nebyla určena poptávkou a nabídkou, ale cenu určovali od stoli jedni úředníci na jednom ministerstvu a výšky platů lidí úplně jiní úředníci úplně někde jinde od jiných stolů a peníze, které podnik dostávaly za svou produkci zboží, zase určovali třetí úředníci zase úplně někde jinde. A do toho ještě dělalo zmatek a nepružnost pětileté plánování, na kterém, na kterém bylo založeno prakticky úplně všechno.

Ti řidiči tramvají se tak mohli chovat, protože jim nehrozilo, že by jim za to dali nějajkou pokutu a snížili platy. Ale stejně tak jim nehrozilo, že kdyby jezdili pořádně, jak mají podle jízdního řádu a makali by tak a v práci si neužili ty pokecy nebo ty karty, v žádném případě by za to nedostávali víc peněz. A úplně stejně to bylo s těmi prodavačkami a úplně se všemi ostatními.

V. Mokrý 7.3.2023 6:37

Na venkově, pomalu v každé pr de li/vesnici, jezdily autobusy na čas a čekávaly na vlak, pokud ten měl zpoždění.

R. Polášek 7.3.2023 9:02

Tak za prvé lidi tehdy neměli na auta, aby jimi mohli dojíždět do práce a za druhé stát stanovoval autobusové linky ne podle toho, jak se vyplácely, ale podle toho, jak lidi potřebovali dojíždět. Takže se tehdy provozovala spousta prodělečných linek.

Vlastně se musela provozovat spousta prodělečných linek, protože na 6 hodinu ráno pro dělníky a na 8 hodinu ráno pro úředníky byly obrovské požadavky na přepravu lidí do práce těm i autobusy, vlaky a jinou hromadnou dopravou. Podobné, jen trochu časově víc rozložené to bylo odpoledne po 14 a potom po 16 hodině, jak se lidi vraceli z práce. A mezi těmi časy neměli autobusáci a tramvajáci "do čeho píchnout".

A i tak ty autobusy nejezdily všude v každé per de li , všelijaké zapadlé vesničky někde "na konci" regionu nebo v pohraničí měly i za socíku mizerné spojení.

V. Mokrý 7.3.2023 11:12

Prodělečné, když vše jezdilo plně obsazené.

Dnes jsou výdělečné i když jezdí nesmyslné trasy a téměř prázdné !

R. Polášek 7.3.2023 19:07

Linky, co vozily dělníky, úředníky a školáky byly plné. Běžně půlka trasy i plná natlačená ulička stojících. Linky v jiných časech byly občas dost málo obsazené.

V. Mokrý 7.3.2023 6:34

Dnes, se stojí ve frontách u pokladen márketů nadnárodních společností.

J. Brunner 7.3.2023 1:40

R^