19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

JAK BYLO: Tramvajové lístky!

„Drž se, drž se,“ začal vykřikovat průvodčí a hnal se nazpátek z kopce. Což opět neměl dělat. Jak již bylo řečeno, těžký kabát, nevhodné boty a ta těžká brašna na břiše…

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Simonek 10.3.2023 22:54

R^R^R^

J. Farda 10.3.2023 17:43

Staré zlaté časy uprchlého mládí, co již, žel, vodnééés čas ... R^

V. Mokrý 10.3.2023 11:22

Jak bylo ?

Dobře bylo - protože hospody fungovaly proti současnosti, neuvěřitelným způsobem !!

V. Mokrý 10.3.2023 11:56

Některé už v 5:00, mnohé od 6:00.

J. Hajský 10.3.2023 10:58

Ano, také pamatuji ten idylický čas, kdy na schůdcích motoráku i vlečňáku často visely hrozny cestujících. A do těch otevřených dveří se dalo za jízdy naskakovat a z nich vyskakovat. Mnohokrát jsme to s klukama dělali a dodnes kroutím hlavou nad tím, že mám stále obě ruce a nohy.

Těm malým vlečňákům se říkalo plecháče (těm novějším) nebo vamberáky (těm starším). A ty větší, delší byly krasiny. Z toho vamberáku mám jednu vzpomínku. Jel jsem v něm a výhybkář nějak nešikovně podhodil špičky, takže motorák jel rovně a vamberák začal zatáčet a vlečen motorákem vyjel z kolejí. Snadná pomoc. My cestující jsme vystoupili, opřeli se do vamberáku, motorák ho pomalu vlekkl a my, cestující ho během několika málo minut dostali zpět do kolejí. Stát se něco podobného dnes, byl by asi provoz na té křižovatce na hodinu přerušen.

R. Polášek 10.3.2023 10:09

To mohlo být pro toho průvodčího docela drahé, vydané lístky určitě musely korespondovat s celkovou částkou v mincích v brašně, která s ena konci směny odevzdávala.. Rozdíly se netolerovaly, protože každý mohl krást.

Jinak mnohem větší alchymie byly tehdy lístky na vlak. Ty tuhé kartičky. Pokladní musela do libovolné stanice v republice, odhadem stovky stanic, vědět, přes jakou trasu a tranzitní stanici se tam jede, spočítat cenu, potom sáhnout do regálu pro kartičku za příšlušnou cenu a na tu strojkem natisknout cílovou stanici a taky tranzitní stanice, přes které a tudíž kterými "kolejemi" a s kterými přestupy je tam cestující povinnen jet. A to všechno tehdy platilo tři celé dny a na libovolné vlaky příslušné třídy. Ne jako dnes, kdy se musí otrocky dodržet konkrétní vlak, protože dopravce inkasuje nejen za jízdenku, ale taky za místenku.

O. M. 10.3.2023 16:44

Místenku si nemusíte kupovat ani dnes.

J. Prečuch 10.3.2023 18:15

Ne jako dnes , ale dráž než dnes.

J. Prečuch 10.3.2023 18:15

Ne jako dnes , ale dráž než dnes.

T. Kvitek 10.3.2023 8:08

A ještě se muselo na lístku procvaknout pásmo.

V. Kolman 10.3.2023 3:53

Odposlechnuto před desetiletími.

Průvodčí zvýšeným hlasem diskutuje s cestujícím.

Průvodčí: "Nedělejte ze mě blbce!"

Cestující: "Netřeba - stalo se samo!!!!!!" ;-D;-D;-D