23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

HOKUS POKUS: Ve vzduchu a na zemi

Firma AeroMobil jde do konkurzu, slovenský výrobce létajícího automobilu končí po dvanácti letech produkci. Někdo nad tou zprávou zaslzí, že zase jeden sen zhasl, někdo si naopak odplivne. Dvanáct let tahali z investorů peníze a kdo ví, jak to bylo s dotacemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.2.2023 19:47

... danit je a danit, až by... Až by se auta začala dělat menší, tak je to prosté, psáno v článku.

Jenže za tucet let z úradku bruselských zelených blbečků kvůli naším neschopným politikům i pro nás závazným bude lze koupit nově jen elektroauto. A do ceny menšího auta cenu aku schovat nelze. Proto se dnes dělají spíš dvoutunové tanky, elekrofabii za meloun těžko někdo koupí, když nemusí, a elektrické citigo prý mělo výrobní cenu 800 000; proto se taky přestalo dělat.

Takže...

M. Pivoda 22.2.2023 19:03

500 USD = 11,126.00 CZK (Kurz ČNB 14:30, 22. 02. 2023)

Elektrické vozidlo Wuling je předmětem fascinace. Je to malé, komicky hranaté auto, které se vyrábí ve spolupráci s General Motors a SAIC, za cenu kolem 5 500 dolarů a skvěle se prodává nad Teslu v Číně. ... „Technologie elektromobilů je jako éra [změn], kdy lidé přecházejí od jízdy na koních k automobilům,“ řekl. "Musíme se přizpůsobit [technologickému] pokroku."

The Wuling electric vehicle is an object of fascination. Priced at around $5,500 and famously outselling Tesla in China, it’s a tiny, comically square car, produced in joint partnership with General Motors and SAIC. ... “EV technology is like an era [of change], where people go from riding horses to cars,” he said. “We have to adapt to [technological] progress.”

M. Pivoda 22.2.2023 19:13

Kolik stál vývoj tohoto inovovaného čínského vozidla pro čínské lidové masy není známo, bohužel. Ale určitě to nebylo málo.

To pouze český expert, docent Karel Šebesta (zde na NP Prokop Diviš) požaduje něco velmi nepřirozeného a nazývá to naopak zcela přirozeným. Co? Aby se vymýšlely ihned zpočátku levné elektromobily. Prostě je to tak prý přirozené, tedy u nás v Kocourkově.

M. Pivoda 22.2.2023 14:40

Fiktivní český sci-fi spisovatel vás možná raději pošle pro inovační inspiraci na planetu Botera, vzdálenou cca 70 tisíc světelných let.

"Cutting edge is often the bleeding edge". To je metaforické vyjádření poznatku, že na hraně pokroku (kterou se prořezáváte do budoucnosti) se často krvácí. Ekonomicky: bankrotuje se.

L. Novák 22.2.2023 11:09

Problémem "létajícího automobilu" je kritická analýza obyčejným selským rozumem. Kdo by něco takového používal? Podobně je to s letadly "na baterky". Nemyslím drony bez lidské posádky, ale letadla pro převoz lidí a nákladů. Příklady z praxe (2 texty, první aktivistický, druhý realistický, časový odstup 2-3 měsíce ;-):

Auto poháněné sluncem míří do výroby. Nizozemský Lightyear 0 stojí šest milionů

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/elektromobily/auto-pohanene-sluncem-miri-do-vyroby-nizozemsky-lightyear-0/r~f4f0743e717511edbe29ac1f6b220ee8/

Solární zázrak se nekoná: Elektromobil Lightyear 0 končí, firma vyhlásila bankrot

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-solarni-zazrak-se-nekona-elektromobil-lightyear-0-konci-firma-vyhlasila-bankrot-21009694

Podobné je to i s finským elektromobilem "s dobíjením":

První elektromobil dobíjený sluncem míří do výroby ve Finsku

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/lightyear-solarni-panel-valmet-elektromobil.A221201_111955_automoto_fdv

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cina-auto-elektromobil-baterka-euroncap-bota-skoda.A230126_112020_automoto_fdv

J. Jurax 22.2.2023 19:54

Ale on by i používal ... jenže provoz v třírozměrném prostoru klade podstatně jiné nároky na řízení toho provozu i řízení jednotlivých létajících vehiklů. I za dne, a za snížené viditelnosti tuplem. I kdyby to řídily počítače s UI.

J. Jurax 22.2.2023 19:58

A ovšem letadla na baterky asi nebudou hitem budoucnosti. Pokud ty baterky, přesněji akumulátory, nebudou mít o několik řádů vyšší kapacitu a nebudou řádově lehčí.

M. Hoblík 22.2.2023 10:13

Takovou firmu netřeba litovat. Za blbost se platí!

M. Krátký 22.2.2023 9:52

Ve vzduchu i na moři rozdrtíme americký agresoři !!!!!!

V. Kolman 22.2.2023 18:38

Na souší i na moři, rozdrtíme agresoři.

Ejchuchů, ejchuchů - i ve vzduchu!!

(marně si ale lámu hlavu, kde jsem to četl. Že by "Černí baroni"? "Tankový prapor"?.....)

F. Navrátil 22.2.2023 8:32

Vzhledem k zákazu spalovacích motorů je základním problémem létajícího automobilu dneška váha baterií.

I. Polák 22.2.2023 8:28

On je ovšem zkutečně problém s objemem prostoru pro jakákoliv přibližovadla. O pilotních licencích "pro každého" raději pomlčme a hodně dobře sledujme okolojedoucí řidiče, zejména v ČR! Co tihle by dělali ve vzduchu?

Ale tahle otázka je myslím již mrtvá, aktuální je provoz dronů, o nichž se zcela vážně uvažuje v souvislosti s firmami typu rohlik.cz. Na první pohled senzace. A když se náhodu dva srazí, žádný živý pasažér v ten moment nepřijde o život. Jenže co se stane až spadnou na zem? Nestačil jsem zírat jak v USA čekali se setřelením čínského balonu až bude nad mořem...

L. Novák 22.2.2023 11:12

S těmi drony opatrně. Pro jejich provoz platí velmi přísná pravidla, takže na nějaké masové nasazení zapomeňte. :-P

I. Polák 22.2.2023 13:06

Mluvíte ovšem o současném stavu. Jak známo Některé firmy jako Amazon a Google na tom pracují a snaží se i o změny v těch pravidlech, snad i tlačí na americkou vládu.

Takže , kdoví co bude. Nicméně tady samozřejmě ta přísná pravidla každý rád pochopí. Automobily také původně neměly dopravní předpisy...

R. Langer 22.2.2023 8:26

No ne, kdo by to byl řekl? A takových ještě bude. Jenom doufám, že jednou se tam zařadí i slavný dotační podvodník Musk se svou zlodějinou, hlavně s tou elektromobilní. ;-)

K. Wágner 22.2.2023 7:34

Od roku 2010 získala společnost AeroMobil investice z celého světa ve výši přibližně 25 milionů eur. „Vzhledem k tomu, že vedení společnosti AeroMobil v těchto dnech vyčerpalo všechny možnosti, jak získat kapitál, je nuceno podat návrh na konkurz.“ uvádí firma v prohlášení. Ono je to ale hlavně tím, že pro dva kohouty na jednom smetišti není místo. U vzniku Aeromobilu v minulosti stál i Štefan Klein, který však z projektu odešel a pustil se do přípravy nového létajícího vozu AirCar. Na rozdíl od AeroMobilu, místo neustálých slibů přišla společnost Klein Vision se skutečně funkčním řešením, které nepotřebovalo „investice z celého světa“, neboť projekt financoval Anton Zajac, spoluzakladatel antivirové firmy Eset.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/aircar-letajici-auto-slovensko-stefan-klein.A220125_230316_automoto_fdv

K. Wágner 22.2.2023 7:35

AirCar se od Aeromobilu zásadně liší, a to i ve způsobu transformace z vozu na létající stroj. Křídlo AirCaru se zasouvá do trupu auta, v cestovní verzi ho tak není vidět. Při jízdě po silnicích jde pak o rychlé vozidlo, které lze zaparkovat na běžném parkovišti. Testovací verze hybridního vozidla AirCar je vybavena motorem BMW a jeho přeměna z auta na letadlo trvá dvě minuty a 15 sekund. Vozidlo je schopné dosáhnout rychlosti přes 160 kilometrů za hodinu a vznést se do výšky 2,5 kilometru. Pro jeho řízení je ovšem třeba mít pilotní licenci. Slovenské úřady létajícímu vozidlu AirCar již vydaly osvědčení o letové způsobilosti. Vozidlo úspěšně absolvovalo historicky nejdelší sedmdesátikilometrový let z Nitry do Bratislavy (o tom bylo i u nás několik článků) a více než 200 startů a přistání podle předpisů Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).

Zde AirCar „v oblacích“ na reálném videu:

https://www.youtube.com/watch?v=vLcMTkiolGU

K. Wágner 22.2.2023 8:16

I zde byly zveřejněny podstatné informace: AirCar je dvoumístné vozidlo o hmotnosti pouhých 1 000 kilogramů, poháněné motorem o objemu 1,6 litru z dílen BMW. Ve složeném stavu, pro provoz na silnicích, je vozidlo dlouhé zhruba 5,2 metru. Pro konverzi na letadlo postačí dvě minuty, na vzlet potřebuje pouhých 300 metrů dráhy. Dolet by měl činit až 1 000 kilometrů, letová rychlost dosahuje 170 km/h. Později by se měla objevit na trhu i výkonnější pohonná jednotka schopná dosáhnout letové rychlosti až 300 km/h.

https://elektrickevozy.cz/clanky/slovensky-letajici-automobil-aircar-ziskal-povoleni-kdy-ho-spatrime-na-nebi

R. Langer 22.2.2023 8:27

No, dobře se ty pohádky poslouchají, ale... ;-)

K. Wágner 22.2.2023 9:47

Máte pravdu, pro nás to budou jen pohádky. Uplatnění má "létající auto" nalézt ve Spojených státech...a možná tak ještě v nějakých těch Emirátech...:-)

V. Kolman 22.2.2023 1:14

On existuje i vírník, homologovaný pro jízdu po silnici. A to dokonce jako elektromobil! s nevalným dojezdem (tak asi ze sportovního letiště do místního hotelu - kvůli váze akumulátorů, neslučující se moc s létáním). A s konci vrtule přivázanými "špagátem" v podélné ose vírníku.