26.4.2024 | Svátek má Oto


FEJETON: Ufoni a andělé

27.6.2012

Přečetl jsem si kdesi nedávno, že 77 % dospělých občanů USA věří v existenci andělů. To zahrnuje i ty, kteří k žádné církvi nepatří; mezi věřícími je jich přes 90 %. Zde v Austrálii jsem žádné podobné statistiky neobjevil, hádám ale, že to bude podobné jako v USA. Také na jisté české internetové stránce se objevila anketa, podle níž 83 % z těch, kteří se zúčastnili, věří ve strážné anděly. Internetové ankety je sice nutné brát s rezervou, přesto je ale čtyři z pěti lidí hodně.

Kdo jsou tedy andělé? V angličtině mi slovo angel nedávno vydalo na Google skoro jeden a půl miliardy odkazů. Nejvýše stál celkem pochopitelně jakýsi televizní seriál, hned pod ním ale byla definice v tom smyslu, že andělé jsou duchovní bytosti, nacházející se v náboženských tradicích a v mytologii mnohých národů. Kdosi kdysi spočítal, že v bibli se nachází celkem 283 zmínek o andělech, vystupujících zde pod několika názvy. Nejčastěji se jim říká malach Elohim, někdy malach Adonai, což obojí značí posel Boží. Jindy ale mohou být také benai Elohim, synové Boží, což není úplně totéž.

Náboženství je o víře, tu ale ponechejme stranou a podívejme se na nevysvětlitelné jevy z hlediska člověka moderní doby. Narazíme přitom na moderní mýty, nejčastěji jevy zahrnované pod názvem UFO (neidentifikované létající objekty). Většinou jde o pozorování všemožných věcí chovajících se jinak, než jak by se od fyzických objektů dalo očekávat. Tyto předměty, snad mimozemského původu, se před pozorovatelem náhle objevují a mizejí, mění v letu prudce rychlost i směr, různě světélkují, vyluzují všelijaké zvuky, ruší radiové vlny a vůbec se chovají tak, jakoby k tomuto našemu světu nepatřily. K UFO se ale také přidružují tzv. blízká setkání třetího stupně. Na ta se chci nyní podívat a kde začít jinde, než opět s biblí?

Andělé, o nichž do té doby nebyla v bibli zmínka, se objevují náhle a hrají důležité role v příběhu Abraháma a Sáry. Nejprve se anděl zjeví Sářině služce Hagar, která je zároveň konkubínou Sářina manžela Abraháma. Tu anděl přemluví k tomu, aby se vrátila ke své paní, od níž utekla poté, kdy otěhotněla s Abrahámovým synem Išmaelem, budoucím praotcem všech Arabů. V bibli se tento patriarcha jako anděl nemaluje – takovýchto nelegitimních potomků měl podle všeho víc. Po čase se anděl vrátí, aby zvěstoval až doposud neplodné Sáře, že se jí narodí syn Izák, jenž se má stát patriarchou židovského národa. Zdá se mi, že za tím vším by mohly vězet nějaké genetické experimenty.

Brzy poté následuje scéna, v níž tři muži (zde se hovoří o mužích, i když jde zcela jasně také o anděly) navštíví Abraháma. "Muži" se chovají docela lidsky, jedí pečené tele a chléb, rozmlouvají s Abrahámem. Najednou tu ale k Abrahámovi hovoří Hospodin. Předpokládejme, že hovoří ústy svého posla, tedy jednoho z mužů. Tři muži hned po jídle vyrazí směrem k Sodomě. Abrahám jde s nimi, po chvíli se ale dá do řeči s Hospodinem – opět předpokládejme, že se tak děje za pomoci tlumočníka, jednoho z andělů. Debatují spolu o tom, zda musí Hospodin zničit Sodomu, přou se o to, kolik spravedlivých by mělo stačit k tomu, aby město od zkázy ušetřil. Mezitím muži pokračují na cestě k Sodomě.

Večer dorazili dva z andělů k bráně Sodomy, kde je uvítal Lot, jediný z obyvatelů města, který si zasloužil přežít s rodinou nastávající zkázu. V bibli se jasně praví, že dva andělé (už ne tři muži) dorazili do města. Kam se poděl ten třetí? Logickým vysvětlením je, že už ho nebylo zapotřebí, poté, kdy rozhovor Hospodina s Abrahámem skončil. Jeden z mužů-andělů mohl tedy být božím poslem, tak jak se v hebrejštině skutečně nazývá, specialistou, tlumočníkem mezi patriarchou a mocností, které se v bibli říká Bůh. Jakmile se jeho úkol skončil, mohl se vrátit tam, odkud přišel. Zbývající dva muži měli ale docela jiný úkol. Byli to andělé zkázy, kteří byli na Zemi vysláni proto, aby zničili hříšnou Sodomu. Což nás přivádí k jiné otázce – jsou všichni andělé dobří? Částečnou odpověď nalezneme již v tom předcházejícím; andělé, kteří se zúčastní zkázy Sodomy a později i Gomory, musejí nutně být přinejmenším neutrálními mocnostmi. Tedy snad něco jako jednotky OSN, které jsou někam vyslány, aby tam dohlížely na zachování příměří. Což ovšem může také znamenat občasnou vojenskou akci, střelbu, zničení objektů. Pokud v průběhu akce přijde někdo o život, není to chyba jednotek, ty činily jen to, co jim bylo nařízeno. V případě obou zničených měst v biblických časech mohlo jít o to, že to, co se v nich dělo, se nějak příčilo úmyslům, jaké měl Bůh (či vrchní velitel speciálních jednotek).

V názvu článku slibuji Ufony – jak tito sem zapadají? Myslím si, že to, co je z bible i odjinud známo jako andělé, by mohlo docela dobře být manifestací stejných či podobných sil spojených s úkazy nazývanými UFO. Přibývá neustále lidí, kteří tvrdí, že se setkali s mimozemšťany, byli jimi uneseni, podrobeni různým laboratorním testům atp. Ti, jejichž případy byly zkoumány, se zdají být pevně přesvědčeni o tom, že se jim to skutečně stalo, a různé psychologické testy často naznačují, že se jim skutečně něco nevysvětlitelného přihodilo. Přečetl jsem docela slušné množství knih o UFO a jsem si celkem jistý, že tyto fenomény existují, nevím ale, proč by se muselo jednat právě o návštěvníky z hvězd. Spíš si myslím, že zde na Zemi bylo něco takového odjakživa a že pouze to, jak tyto jevy lidé vnímají, se mění. Že to záleží hlavně na tom, jaké je jejich náboženské přesvědčení, celkový psychologický stav a hlavně stav kolektivního nevědomí lidstva v dané době, užiji-li terminologii moderní psychologie. Také ovšem podle toho, v jaké historické době k těmto jevům dochází a jakého stupně vývoje dosáhla technologie. Proto také může být prorok Ezechiel svědkem přistání kočáru s okřídlenými koňmi, ve středověku lidé uvidí vzdušný koráb, později jsou svědky přistání balónu, vzducholodi či v dnešních časech létajícího talíře. Setkají se přitom s bytostmi oblečenými podle módy té které doby nebo, v našich časech, často v lesklých stříbrných skafandrech. Případně uvidí zelené mužíčky... Podstatné je, že návštěvníci přicházejí odkudsi shora a že zanechávají patřičný dojem.

Když člověk pročítá stránky a stránky, na nichž lidé popisují, jak byli těmito návštěvníky uneseni, setká se s celou škálou reakcí a výkladů. Někteří trvají optimisticky na tom, že tito "ufoni" nejsou nijak nebezpeční, že naopak se lidem snaží pomoci. Že to, co dělají – typicky na lidech provádějí různé laboratorní testy a lékařské prohlídky – činí pouze pro dobro lidstva a pro zajištění jeho budoucnosti atp. Jiní lidé, i když popisují velmi podobné situace, mají na vše úplně jiný názor. Tvrdí třeba, že tyto bytosti se k nim chovaly vyhýbavě, případně i výhružně, že prohlídky, které na nich prováděly, byly nepříjemné a bolestivé, a celkový zážitek považují za negativní, dokonce i hrozivý. Připustíme-li, že přistávající UFO a andělé navštěvující či unášející lidi mohou v zásadě být jen variacemi toho stejného fenoménu, dosti by se to podobalo tomu, co se píše v bibli o návštěvnících, kteří přišli k Abrahámovi. Když čteme pozorně, i zde nacházíme dva póly, kladný a záporný. Tři muži-andělé na jednu stranu přinášejí dobrou zprávu o tom, že se jejich hostitel stane do roka otcem dítěte, z něhož vzejde celý národ. Na druhou stranu, ti zbývající dva, kteří přišli za Lotem, aby potom zničili Sodomu, se docela jistě nechovají jako nějací mírumilovní holoubci.

Očekáváte snad, že přijdu s něčím převratným či aspoň s nějakým definitivním osobním názorem? Toho se bohužel nedočkáte. Mysteria, stará jako samotné lidstvo, se na pár stránkách asi vyřešit nedají…

Osobní stránky autorovy: www.voyenkoreis.com