28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Vindobona

Psal se tuším rok 1987. Předvánoční cesta domů z několikatýdenního studijního pobytu ve východoněmeckém Gaterslebenu, ležícím blízko Harzu, byla již zkušeně naplánována.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Opatrný 26.12.2020 23:26

Všem čtenářům: moc mne potěšily vaše komentáře, jak odborné tak "krajanské". Uvítám i dodatky na moji mailovou adresu. Tahle první železniční povídka bude mít doufám své pokračování. Mnoho štěstí do další fáze kovicénu Opat

P. Lorenc 26.12.2020 10:04

Djó Vindobóna... Šinkanzen z NDR R^

Na tu jsme se z Děčína chodili dívat až na protější Růžový hřeben - jak se vždycky někde u Čertovy Vody vynoří z DDR a pak si to šine a pobrumlává labským kaňonem, vždycky tak kolem čtvrt na pět odpoledne, těsně před setměním toho zimního pošmourna...

J. Bruner 25.12.2020 16:16

rok 1960,bylo mně 12 let a usnul jsem, přejel Horažďovice a po probuzení zírám Katovice. Tak jsem se snad v životě nelekl, že jsem přejel do Polska. Vše dobře dopadlo a stopem jsem dojel až do Plzně. Tenkrát bylo všechno možné.

R. Polášek 25.12.2020 14:31

Pěkné.

Vindobonu pamatuji z nádraží v Pardubicíc, kde jsem nastupoval já. Párkrát za ty roky tam na něco čekali a nesmělo se do toho vlaku nastupovat . protože v Pardubicích Vindobona oficiálně neměla zastávku.

V. Zadák 25.12.2020 17:17

Když Vindobona začala jezdit přes Pardubice, vždy v nich zastavovala.

Neplést s Hungarií.

R. Polášek 25.12.2020 18:27

Tak to už nevím, je to už hodně let. Prostě vlak do Vídně, do "kapitalistické" ciziny.

Dokonce myslím, že nejméně dvakrát stával v Pardubicích na odstavné koleji, odkud se na nástupiště nedalo dostat jinak než přes kolejiště. A když někdo z toho vlaku vylezl, průvodčí na něho řvali, ať zaleze zpátky.

V. Zadák 25.12.2020 19:48

Ještě v roce 1991 jezdila Vindobona přes Tábor. Už nejezdil Delfín, ale klasická souprava. Za totáče to byl jediný vlak do Vídně. Přes Pardubice a Brno se začalo jezdit též na počátku devadesátých let (vlak EC Antonín Dvořák).

Nebyl žádný důvod aby vlak do Vídně postával v Pardubicích.

V. Zadák 25.12.2020 20:28

Oprava:

Za totáče ještě jezdil do Vídně rychlík Chopin Warszawa - Brno - Wien, který vozil kursy z Moskvy.

Z. Lapil 25.12.2020 12:22

Dlouhé povídání i s obrázky a technickými popisy souprav na Vindoboně: https://www.zelpage.cz/clanky/vindobona?lang=cs

V létě 1968 v Táboře vypadala takhle: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/hist117.jpg

Spóóusty fotek především z dob parních a černobílých zde: https://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=%C5%A1vestka

V. Zadák 25.12.2020 17:20

Vlak Deutsche Reichsbahn přezdívaný Delfín.

Momentálně se jedna souprava rekonstruuje a bude pojízdná.

V. Kolman 25.12.2020 12:06

To jste měl pane Opatrný opravdu kliku. Daleko větší, nežli nešťastník, který se v srpnovém parnu (po dotazu u konduktéra na dobu stání) odešel v Budapešti opláchnout vodou z pumpy (pro doplňování vody parních lokomotiv) pouze v trenýrkách, bačkorách, s mýdlem a ručníkem v ruce...........

Dobří ajzboňáci mu po předčasném odjezdu vlaku darovali jakýsi mundůr a po nezbytné návštěvě konzulátu (pas atd.) se objevil se zpožděním na bulharské pláži.

Dávno, dávno již tomu;-D

K. Salajka 25.12.2020 12:06

V Drübecku u Wernigerode jsme tři týdny v létě 1978 trávili v klášteře, kde je dodnes evangelický hospitz. Je to 40 km od Hexentanzplatzu. Tam jsme v lesním divadle shlédli Vinetua s Gojko Mitičem v hlavní roli. Harz je nádherný - příroda i města jako Wernigerode a Quedlinburg - určitě tam upálili o dost víc ježibab než Boblig ve Slezsku. Německá důkladnost.

Vindobona tehdy končila myslím v Rostocku, nebo v Sassnitz ?

Z. Lapil 25.12.2020 11:49

Ve Vindoboně jsem byl jednou - na nádraží v Děčíně byla velká oslava 150ti nebo kolika let trati Praha - Drážďany. Takže jsem dokonce poseděl "za volantem" - asi pět vteřin, byla dlouhá fronta :-). Mimochodem - dost mizerný výhled.

Souprava to byla svým způsobem srandovní. Luxus byl po letech služby dost ošoupaný, ale budiž, to se věcem stává. Půvabné bylo, že v této - původem východoněmecké - soupravě s plyšovými sedačkami a koberci a bůhví čím byly úplně obyčejné hliníkové mřížky na zavazadla a ještě obyčejnější vypínače na světlo, starší typ, než jsme měli v paneláku.

Š. Hašek 25.12.2020 12:16

Pane Lapile,

máte veliký štěstí, že jste napsal "za volantem", do uvozovek. Pozor také na "odborné" výrazy typu "semafor" a "plácačka".

Stran toho výhledu. Strojvůdce není určen k pozorování pražců hnedka před sebou. Bolí z toho oči, sleduje trať poněkud dále. Rovněž výhled do strany se omezuje/omezoval, taky kvůli tomu všelikému míhání.

Stroj není auto, strojvůdce traťového stroje (vyšší rychlosti) nezajímá spousta věcí, do kolejí se neleze, stejně vlak zastaví až na stovkách metrů. Dívá se dopředu, trať má v malíčku, za mlhy se jezdí principiálně stejně rychle. Zkráceno, zjednodušeno.

:-)

Z. Lapil 25.12.2020 12:46

Ještě jsem mohl napsat za kniplem. Jak se to jmenuje ve vlaku nevím :-).

Taky umím říkat oblouk místo zatáčka, ale snahu vyznat se v rozdílech mezi návěstím, návěstidlem nebo dokonce předzvěstí jsem prozatím vzdal.

Š. Hašek 25.12.2020 13:05

:-)

V. Novák 25.12.2020 14:46

Návěstidlo je to železo co stojí u trati. Návěst je to, co návěstidlo momentálně signalizuje, i když může signalizovat furt to samý - třeba koncové návěstidlo v kusé koleji je furtumfurt na "STŮJ!".

Předvěst je návěstidlo, které signalizuje co bude na následujícím návěstidle, třeba "VÝSTRAHA", což znamená, že někde dál bude "STŮJ!" a fíra se musí na to připravit.

A předzvěst nemá s dráhou nic společného - to může být rozkvetlá sněženka jako předzvěst jara...

Z. Lapil 25.12.2020 17:56

Díky.

Já to jakž takž dešifruju, když se o tom mluví, ale aktivně to používat neumím.

V. Zadák 25.12.2020 18:07

Kontrolér

Z. Lapil 25.12.2020 18:19

To zní strašně. Radši zůstanu u toho volantu :-).

Š. Hašek 25.12.2020 19:00

Je to z anglického slovesa -řídit-. Nikoliv kontrolovat.

Byly doby, kdy všechno kolem mašin bylo z Anglie.

P. Lorenc 26.12.2020 10:58

Pane Hašku, a kdo je u ajznbónů víc: cuksfíra nebo mašinfíra?

Cuk je přece víc než sama mašina, alébrž i s mašinou ne?

Přitom fíra, to je - oči na šťopkách 300 m před soupravou, v hlavě všecky stoupání, klesání, oblouky a přejezdy, ruce na knoflíkách nebo na tý točklice na tom pultu před sebou, zatímco vlakvedoucí - to je lampička za okýnkem hytláku, bloček, propiska, razítko, nějakej ten rumíček...;-)

V. Zadák 25.12.2020 10:55

Ve Vindoboně na území NDR rakouská posádka??????

Berlin Ost - Děčín, Deutsche Reichsbahn

Děčín - Praha, ČSD

Praha - Gmund, ČSD

Gmund - Wien Franz Joseph Bahnhof , Oestereichische Bundesbahn

Š. Hašek 25.12.2020 12:06

Ona ta Vindobona by vyžadovala podrobnější pojednání. Asi tam došlo k chybce.

Obecně - lokomotivní četa byla znalá konstrukce vozidla (školení není zdarma), tedy DR (v tomto případě, protože soupravy se měnily v rámci reciprocity). Dále na stroj nastupoval tzv, pilot, který byl znalý tratě a předpisů (tedy ČSD a dále ÖBB). Ten odpovídal za pohyb vlaku dle předpisů a traťových poměrů daného území/trati.

Dost o to byla rvačka, politika a zároveň požadavek, aby to nebyl blb. Podívat se za Husáka do Vídně .....

Dnes je všechno "jinak". Státní příslušnost osob na vlaku je pestřejší než Babylon.

Z. Lapil 25.12.2020 12:14

Taky to tak odhaduju. Tou věcí jsem ale nikdy nejel a už vůbec ne do zahraničí.

J. Farda 25.12.2020 9:06

Když pane Opatrný zmiňujete Choceň, tak mi připomínáte časy zmeškaného spoje lokálkou z Chocně do Vysokého Mýta, kam nás pár severočechů dojíždělo na stavební průmku. A když nám kvůlivá zpoždění pražského rychlíku ujela i poslední nedělní lokálka, šli jsme pěšky těch pár kilometrů na intr do Mejta pěšky. A někdy jsme si to z posledního osobáku od Pardubic střihli i ze Zámrsku. Jo, to byly časy let šedesátých, to po silnici ještě šlo, tehdá ještě byly v pozdních nočních hodinách prázdné. Díky za připomínku mládí, vinšuji Vám vše dobré ... :-)

P. Zinga 25.12.2020 8:51

Děčínem-kde jsem studoval- projížděly mezinárodní vlaky, ale expresní byly pouze 2: Windobona a Hungária. Já jezdil (když jsem měl štěstí) Hungárii-Windobona v Brně (Břeclavi?) odbočovala na Vídeň, kdežto Hungária jele přes Bratislavu do "Hungárie".

V Hungárii jsem poprvé zabrousil do "velkého světa", to jest jídelního vozu. Táhlo mi na 18 a proto se nelze divit podezření číšníka, když jsem si objednal a to si pamatuji dodnes-"srbské filé džulbastija" a sedmičku bílého. Nešlo o mé stáří-pohled na mou peněženku jeho obavy rozptýlil. Problém nastal, když mě to přivezli na vozíků a "stříbrných" podnosech -pohled přes uličku mi napovídal, jak to konzumovat.

Jo, to bejvávaly časy- tu peněženku jsem naplnil praxí na lodích Československé plavby Labsko-Oderské. Za dva měsíce jsem vydělal více, než fotr za půl roku. A to mě ještě nebylo 18.

L. Písařík 25.12.2020 7:04

Jo, pane, na železnici dějí se věci. Byl rok 1962 a cestovali jsme z Prostějova do MBD = Moravské Budějovice. Byla uhelná krize, uhlí zamrzlo ve vagonech a nebylo čím topit ani pod kotlem lokomotivy. Vlaky jely se zpožděním neurčité délky. A tak se stalo, že jsme večer uvízli na nádraží v Okříškách, odkud do rána nic nejelo. Vydrželi jsme v místní hospůdce do doby zavírací a pak se odebrali zpět na nádraží a v čekárně nalezli skupinu stejně postižených, třesoucích se u vychladlých kamen - nebylo čím topit. A přišel nápad : chlapi, kolem nádraží je laťkový plot. V tom momentě byl plot bez latěk a bylo čím topit. Myslím, že dodnes v Okříškách nevědí, kdo se jim postaral o nový plot kolem nádraží.

J. Farda 25.12.2020 8:47

Ano, na železnici dějou se věci ... :-) https://www.youtube.com/watch?v=vmji_pHMVvM