28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
lucina 1.4.2007 15:38

jazyková výuka v 5O.

tehdy bylo mnoho lidí, kteří před válkou žiliaspoň nějaký čas v cizině, nebo byli v cizině narozeni (mě učila angličtinu dcera rakouského důstojníka a Angličanky), profesorka francouzštiny žila před válkou ve Francii (během školního roku ji zavřsd

J.G. Pašek 31.3.2007 23:17

Smekám čepici . . . .

R^ Moc hezké, lehký humor, a lakonicky psané . . . . Jenom mě při čtení napadlo, s čím by autor přišel, kdyby to na konci roku nevypadalo lépe . . . . asi ty hranice.

Autor 1.4.2007 12:39

Re: Smekám čepici . . . .

Pane Pašku, děkuji za vyjádření. Když si tu situaci vybavuji, tak si myslím, že bych tehdy asi utekl k babičce, což jsem také jednou udělal, ale byl jsem odvlečem zpět. Dnes ale na otce v mnohém vzpomínám a říkám si, že některé zásady, které mně vštípil, jsou velmi dobré. Jednou jsem něco vynesl z domu jako "drb" a dostal jsem strašný výprask s tím, že "co se doma uvaří, to se doma sní". Od té doby jsem nikdy na nikoho "nepráskal", ani nikoho neudal, i když jsem byl jako disident často na Bartolomějské. To jen tak pro upřesnění. S úctou Autor

Gusta Fucikova ,juniorka 1.4.2007 20:57

Re: Re: Smekám čepici . . . .

Pane autore, a ted, kdyz uz je vas  tata i s bejkovcem  pod drnem, tak ty drby z domova roznasite po internetu.Takze to vstepovani remenem nebylo na celej zivot. Kdybyste neuposlechl a  vynasel co vam uvarili, stejne by vam tenkrat  nikdo nepomohl a tata by jeste pritvrdil.

Jinak se dobre cte, zajimave a poucne.

tich@dohoda 31.3.2007 20:40

panu autorovi dekuji za hezke cteni :-) ovsem kometar modre svazacky Jany

coz bude zrejme sestra modre komunistky janybok, ta me docela rozveselila. Draha soudruzko, nevim jak v padesatych letech to jsem nebyl na svete ale pozdeji za komousu se cizi jazyky na skolach ucily/nejen Rustina/ na zakladce jsme meli Nemcinu jako volitelny premet, na gymplu se ucila Nemcina nebo Anglictina uplne bezne a prihlasit se do jazykovky na Nemcinu atd., za to se nezaviralo, tedy alespon me nezavreli. Pochazim ze sudet a Nemecky se u nas na namesti mluvilo vcelku bezne jelikoz v mestecku bydlelo dost Nemcu ze smisenych manzelstvi nebo antifasistu co je po valce neodsunuli a pani Sulowska mi davala hodiny Nemciny, navzdory jmenu mluvila jak "ceska nemc' .  Cest :-)

jana 31.3.2007 21:54

Re: panu autorovi dekuji za hezke cteni :-) ovsem kometar modre svazacky Jany

taky jsem v padesatych nezila, ale jsem dobre informovana, a pan psal o letech padesatych, o otcovych vychovnych metodach a litoval, ze otec  nemel jeste vice casu, aby ho bitim donutil se ucit cizim jazykum.Netvrdila jsem, ze se pozdeji  neucili cizi jazyky, ale chtela jsem rici, ze se jazykum nenaucite sprtanim slovicek z ucebnic od pedagogu, kteri by se sami  jazyky, ktere vyucovali, sotva  domluvili, protoze se do tech zemi nedostali a aby se lid nenakazil, tak bedlivi soudruzi instalovali rusicky, tak si nemohli vubec poslechnout, jak mluvi Anglican ci Francouz.Nejrychleji se naucite cizi reci v cizine. A jak se ucilo  za komunistu,  byla vetsinou  zbytecna ztrata casu.A jeste jednou, autor psal o r. 1950, tak nelzete, ze Nemci v te dobe na sebe pokrikovali na namesti nemecky.Vzdyt jeste ani ne 4 roky predtim umlatili "vlastenci" na silnici stareho pana - zida, ktery se vracel domu jen umrit(vsichni mu zahynuli v koncentraku), jen proto, zde neumel dobre cesky, a proto  mluvil nemecky.

R 1.4.2007 8:32

Re: Re: panu autorovi dekuji za hezke cteni :-) ovsem kometar modre svazacky Jany

jana je zřejmě z mladé nepopsané generace a tak zřejmě ještě všechno vidí černobíle. Je pravda, že v 50 letech byly rušičky a běžní lidé nemohli jezdit za hranice. Ale žila ještě spousta lidí, co jezdila před válkou za hranice a ti lidi v 50 letech cizí řeči učili. Jednak hodně tajně ty, co si mysleli, že socialismus v Československu brzy skončí a chtěli vlastní řečí přivítat zahraniční vojáky, taky i tehdejší režim potřeboval k různým účelům spolehlivé lidi, kteří museli umět cizí řeči. A potřeboval určitou základnu cizojazyčně mluvících lidí, ze kterých si mohl vybírat. Ale jinak  v té době většina obyvatelstva nadšeně budovala socialismus a na nějaké studování řečí neměla čas., i když zase na druhé straně mezi nimi existovala určitá vrstva neinformovaných idealistů, kteří se soukromě učili ruštinu.

R 1.4.2007 8:48

Re: Re: Re: panu autorovi dekuji za hezke cteni :-) ovsem kometar modre svazacky Jany

A taky skoro všichni, co vystudovali před válkou nějakou trochu vyšší školu než základní se v 50 letech domluvili nějakou cizí řečí, obvykle němčinou, tu přece potřebovali tehdy skoro všude s výjimkou snad některých menších kompletně českých měst a oblastí.

tich@dohoda 1.4.2007 10:25

draha soudruzko Jano vy jste fanaticka, sice tady brojite proti komunistim

ale pisete a chovate se presne jako ti nejhorsi komuniste/a to nejen v tomto prispevku/ Predne v padesatych letech byla nemcina naprosto beznym jazykem a ovladalo jej spousta lidi uz jen s ohledem na valku a protektorat,kdy urednim jazykem byla nemcina . Toho chudaka Zida umlatili stejni fanatici jako jste vy sama , "partyzani" co celou valku drzeli hubu a kdyz bylo po vsem tak si vyzkouseli hrdinstvi na nevinnem chudakovi, stejne jako dnesni "chrabri antikomuniste" vaseho typu. Kecy o tom jak se clovek nemuze jazyk naucit, kdyz nema kontakt s rodilymi mluvcimy to si nechte do "modreho koutku" . Pred listopadem 89 jsem mluvil plynne nemecky a dost slusne anglicky a to jsem jako antikomunista /skutecny/ nesmel studovat a na stredni skolu me pustili az po nastupu Gorbacova. Komuniste byli a jsou grazlove a zlocinci, o tom neni nejmensich pochyb, problem ale je, ze dnes se na ne svadi i to co ve skutecnosti neudelali. Ono je totiz daleko pohodlnejsi prohlasit, ze neumite jazyk protoze vam to komunisti zakazali, nez priznat vlastni lenost nebo blbost. Vzdy kdyz ctu komentare od vas, divany, janybok a jeste par podobnych "dojnic" , vzpomenu si na soudruzky Fucikovou a Kabrhelovou naprosto stejne fanaticky s prazdnou hlavou, jeste na Svorcovou jsem zapomel, ta ovsem alespon jako mlada holka byla opravdu kus. Cest :-)

R 1.4.2007 11:12

Re: draha soudruzko Jano vy jste fanaticka, sice tady brojite proti komunistim

Pravda Jana má v tom, že hlavně angličtina se dnes učí mnohem líp. Je něco jiného, když někdo mírně nebo středně pokročilý doma každý den otevře nějaký satelit nebo internet a tu angličtinu ve zprávách nebo ve filmech tam slyší a čte než když dříve za socíku jediný anglický kontakt mimo učebnice byl nějaký sterilní anglický měsíčník o 10 listech vydávaný speciálně pro výuku jazyka.  Dneska se ta angličtina musí učit mimochodem a i když kurs skončí, znalosti se procvičují, tehdy skončil kurs a většina lidí se s angličtinou další roky nesetkala a zapomněla.

tich@dohoda 1.4.2007 13:19

souhlas pane R ovsem komentare nicku Jana posuzuju v sirsim kontextu

takze zarazeni do kategorie fanaticka sedi, nezbyva nez doufat, ze se jedna o osobu mladou, tudiz nezralou / coz ja jsem byl sveho casu taky pekne naivni/ a casem se dobere k slozitejsimu vnimani sveta. Cest :-)  zdravim :-)

Kajda 1.4.2007 17:53

Re: draha soudruzko Jano vy jste fanaticka, sice tady brojite proti komunistim

Přesně tak. Ještě k těm jazykům bych ráda připomněla, že za komančů existovaly kulturní střediska, která snad spadala pod jednotlivá velvislanectví, už se přesně nepamatuji, kde se promítaly filmy v původním znění i se tam pořádaly různé semináře. Sama jsem navštěvovala ve Štěpánské ul. francouzské. Takže s vámi naprosto souhlasím, že kdo se chtěl jazyky naučit, tak se je naučil a kdo byl líný tehdy, je líný i dnes a neumí nic.

Kajda 1.4.2007 17:56

Re: Re: draha soudruzko Jano vy jste fanaticka, sice tady brojite proti komunistim

pardon, nečtu to po sobě , velvyslanectví

Jana Fucikova 1.4.2007 20:43

Re: draha soudruzko Jano vy jste fanaticka, sice tady brojite proti komunistim

tak za prve: existuji dukazy,ze v 50 letech  vsechny ty stare kantory, kteri studovali jeste za 1. rep. a cestovali, komunisti vyrazili jako konzervativni  zivly a na jejich misto prisli mladi soudruzi rychlokvasky, za druhe: autor pise o r. 1950 a na to velvyslanectvi v te dobe  jste se  chodil  ucit vy a vam podobni, aby vas mohla   pouzit Stb. A za treti: ucit se cizim jazykum za ostnatymi draty, bez jakehokoliv kontaktu s cizinou -  za 10 let ,pod vyukou  komunistickych neumetelu,  neumite zdaleka  tolik jako kdyz jste v cizine 1/2  roku. Kdyz vam soudruzi otevreli vratka, tak se svet divil, ze neumite ani poradne rusky, i kdyz rustinu jste meli od obecne   kazdy den. Ani do SSSR vas nepousteli.

Praci cest, miru zdar s.  Kabrhelova

clay 1.4.2007 23:14

Re: panu autorovi dekuji za hezke cteni :-) ovsem kometar modre svazacky Jany

jenže vy tu dost často fanaticky přidělujete nálepky fanatiků apod.

gogo 31.3.2007 19:50

pan autor

na tom byl ještě dobře. Můj otec mě mlátil za známky taky, jenže byl (bohužel,dejž mu pánbůh klidu) úplně blbej. Sice nerozpoznal i a y, ale mlátil zostra...

marek 31.3.2007 18:34

husty

Je to myšleno jako vtip, nebo to autor mínil vážně? 8-o

Miro 31.3.2007 16:41

Jen tak pro pořádek

Slepé střevo je u lidí na pravé straně a ona pichlavá bolest po uvolnění tlaku se při jeho zánětu projevuje také jenom na pravé straně. Jinak bez námitek.

VladaPing 31.3.2007 12:38

„Když se uzdravíš, tak ti bude odpuštěno.“

Tak nějak maně tápu, co by se stalo, kdyby se autor neuzdravil....

Charlie 31.3.2007 15:42

Re: „Když se uzdravíš, tak ti bude odpuštěno.“

Asi by na jeho náhrobním kameni stálo: „Zde leží bídák, který se neučil, ve škole zlobil, a vůbec nehodný syn to byl ! „

jana 31.3.2007 9:49

?

Pane autore, budte rad, ze vas otec nemel na vas  vice casu , takze jste se mohl z jeho brutalnich  vychovnych  metod "vylecit" venku v parte s kluky.A ty cizi jazyky, jak byste se je tenkrat ucil? Sprtanim slovicek, vzdyt do Francie etc.se nejezdilo, nemohl jste poslouchat ani zapadni rozhlas, vysilani  preci komandirove rusili rusickami.Pisete o r. 1950 . To uz byli Nemci vyhnani a zbyli nesmeli nemecky mluvit. Takze, jak bylo drive zvykem, posilat deti na vymenu  do rodin, aby se naucili nemecky a naopak, uz neslo.Stejne tak neexistovaly pro zaky studijni pobyty  v cizine.Tak se totiz uci cizi jazyky rychle  a efektivne. Tak byste sedel doma a ze strachu pred otcem sprtal a papouskoval, byl byste neduzivy dite a treba i nemocny na plice.Na litani s kluky po ctvrti byste nemel casu. A pak byste stejne vsechno zapomnel, protoze moznost ztravit treba jen dovolenou ve Francii ci stykat se  s cizinci byla nulova. A urcite byste mel k tem jazykum odpor, kdyz jste se  ucil ze strachu pred tatovym remenem.Vasi mamince se divim, ze vubec u takoveho chlapa zustala. Kdyz mela z vlastniho manzela takovy strach, ze musela za zady s vami pleticharit a vymyslet si lzi.Nechci se vasi rodiny dotknout ci  urazet, ale kdyz s tim jdete na trh, a ja jsem ctenar. Nebyli jste asi zadna vyjimka, byla proste jina doba.

Sk/epticus M/ax/imus 31.3.2007 10:10

Předpokládám, že jste mladá,

takže netušíte, že např. Plzni bylo možné bez problému přijímat ARD, ZDF, BRD i za socialistického třeštění.

jirka.s. 31.3.2007 10:31

Re: Jsem přesvědčen, že jsi blb!

V roce 1950, v Plzni a přijímat ARD, ZDF, BRD? No, to už je opravdu jenom na to zakázané klecové lůžko!

Sk/epticus Max/imus 31.3.2007 11:03

Můj milý věrný jirko.sirko,

tak počkal do poloviny 53.roku a hurá, ne? :-)))

jirka.s. 31.3.2007 11:10

Re: Můj milý věrný jirko.sirko,

Je sice hezké, že při svém mládí a pitomosti alespoň tušíš, kdy vůbec začala vysílat československá televize, ale pokud bys měl v hlavě alespoň pět mozkových buněk, tak ti nutně muselo sepnout,  že na černobílý televizor Tesla o úhlopříčce 24 cm, se asi těžko v roce 1953 dalo chytat nějaké zahraniční vysílání. S příjmem měli potíže i obyvatelé Nuslí!

Skep/ticus Max/i/mus 31.3.2007 11:30

Re: Re: Můj milý věrný jirko.sirko,

tedy specielně pro Vás, tyto znaky ":-)))" znamenají smích.

Tedy nepozorně jsem přečetl článek i příspěvek a nepostřehl jsem, že se jednalo o tragická padesátá léta. Spokojen a jasno?

jirka.s. 31.3.2007 12:13

Re: Re: Re: Můj milý věrný jirko.sirko,

Ani ne tak spokojen jako překvapen!

Charlie 31.3.2007 15:47

Re: Předpokládám, že jste mladá,

Für ein zweites Fernsehprogramm begann die Post um 1960 mit dem Aufbau einer zweiten Senderkette. Diese sendete im UHF-Bereich, was eine zweite Antenne und einen Fernsehapparat mit erweitertem Frequenzbereich erforderte. Für ältere Empfänger hielt der Handel spezielle, ca. 80 DM teure Umsetzer bereit.

Mám ti to septiku přeložit ?

Plkyvadí 31.3.2007 17:30

Milá Jano, nečtěte tolik Jaba, když chcete něco vědět o životě v 50tých letech

Pak nebudete psát tako trapné nesmysly.  I on sám byl povolen cestovati do Francie, jakož i tisíce jiných, které na místě nezastřelili, když někde promluvili německy nebo jinou nepřátelskou řečí, kterou se mohli naučit bez větší újmy na zdraví.  A i on chudák chodil do Violy jen každý druhou noc, protože tu další noc musel do jiné útulné viňárny na pozvanou večeři, kam ho ale museli udavači "dofackovat", jinak by nešel, jak se nám skromně přiznal...

Hariet2 1.4.2007 9:42

...bít či nebít?

Většinu diskutujících zaujala možnost - nemožnost - učit se v době "totality" cizím jazykům. Není to tak docela pravda, jazykové školy ve městech přece existovaly, sama jsem do jedné chodila.  Mimo ně  bylo ale bohužel málo učitelů cizích jazyků a také nebyla výuka jazyků  nijak propagována. Kdo ale měl skutečný zájem, nějaký zdroj  vyhledal a zaplatil si je. Byly také bezplatné jazykové kursy ve fabrikách - ale až v pozdějiších letech. Mě v komentáři více zaujala výchova ke slušnosti a výchovné metody vůbec. Děti to měly tehdy běžně vštěpováno, že starších lidí je potřeba si vážit, už jenom z toho důvodu, že jsou staří, že toho víc prožili, mají víc zkušeností  a že mohou být také třeba nemocní. Můj otec nebyl autoritář, nebil nás, maminka jakbysmet, a vychovali nás , čtyři děti, ke slušnosti a úctě k dospělým a starším lidem  Jsou i jiné metody než tělesné tresty. Mrzí mě, že tyto elementární zásady slušnosti leckde mezi lidemi vymizely. Mimo vesnic, tam jsou ještě chválabohu většinou zachovány.A také se tam dá víc na veřejné míněn a důležitá je ovšem i výchova ve školách....:-/