29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
lucina 25.11.2007 22:17

vzpomínky starých zbrojnošů

vážení, neberte to tak vážně, vzpomínky mládím zlacené jsou vždycky krásnější a veselejší než realita jak tehdejší, tak dnešní. Ještě jsou mezi námi lidé, kteří byli internováni jako mladí v Terezíně, a řeknou vám, že tam byla sranda. (no, jistě ne pořád..).

Hnyk 25.11.2007 16:05

To není jen otázka režimu

Když jsem v druhé polovině osmdesátých let našel práci v jihozápadním Německu, tak v laboratoři lidi vzpomínali na šedesátá a sedmdesátá léta, že sice vydělávali míň, ale co bylo tenkrát srandy v práci a jaké voloviny si vzájemně vyváděli, a přesto se práce stihla a firmě se vedlo dobře. Jak se zdá, tak racionalizace práce a zvyšování produktivity které jsou vynucené pokračující globalizací sice vedou k tomu, že národní hospodářsví rostou, ale prospěch z toho mají jen boháči kteří čím dál víc bohatnou. Normální lidé z růstu nic moc nemají, ceny stoupají zhruba rovnoměrně s růstem mezd a u obyčejných zaměstnanců přibývá infarktů a žaludečních vředů:-(.   

Ludva 25.11.2007 13:58

Nebylo to tak černobílé

Za socialismu tady byla spousta šikovných lidí a uměli jsme vyrobit skoro všechno - od špendlíku po lokomotivu. Samozřejmě takové rozmělnění neumožńovalo zvýšit produktivitu a udržet krok se světem. Ale třeba výše výroby z roku 1989 byla dosažena až v roce 2000. Teď je sice ekonomika silnější, ale z našich lidí se stali hlavně zaměstnanci nadnárodních společností. Vyrobit sami všechno už nejsme a nebudeme schopni. Je to samozřejmě celosvětový trend, ale nějaké posměšky, jak pracovníci za socialismu byli neschopní, nejsou na místě. Uměli toho hodně.

R 25.11.2007 14:55

Re: Nebylo to tak černobílé

Uměli jsme vyrobit skoro všechno, protože jsme museli, trh RVHP moc nefungoval.  Na jaké úrovni to bylo vyrobeno, to bylo různé. Vysoká kvalita byla obvykle tam, kde se sešly dvě okolnosti.  Za prvé v socialisticky řízeném hospodářství se náhodou dostali do čela vývoje a výroby schopní lidé. To nebylo pravidlem, protože v tehdejším systému selhávalo vyhodnocování kvality lidí podle toho, co skutečně uměli. Za druhé v parallelním řízení socialistického hospodářství museli být příslušní komunističtí funkcionáři, co vedle klasických ředitelů řídíli fabriky, minimálně tak rozumní, aby se příslušným lidem do řízení moc nepletli a ještě líp, když tomu aspoň trochu rozuměli. To taky nebylo pravidlem, bohužel spíše výjimkou.

horduch 25.11.2007 15:19

Re: Nebylo to tak černobílé

ano, výroba neprodejných ležáků byla opravdu velká

R 25.11.2007 11:56

Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

Za socíku bylo víceméně  jedno, jak kdo pracoval. Takový Franta, odborník na všechno, který uměl opravit cokoliv a jakkoliv, bral nejspíš úplně stejně, nebo dokonce o stovečku méně než jeho konkurenční kolega parťák, co jeho parta opravila jen polovinu toho, co Frantova a za dvakrát delší dobu a to ještě jim museli zásobovači shánět náhradní díly, které si Frantova parta vyrobila nebo zrenovovala sama.  Dneska by takový Franta byl po roce mistr, vedoucí nebo manažer celé dílny a všechny party by musely pracovat stejně dobře jako za socíku jen ta Frantova.   srand.

R 25.11.2007 11:57

Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

 Za socíku byl Frantův vedoucí nejspíš někdo se stranickou knížkou nebo aspoň školami, a Franta by se na jeho místo dostal jen pokud by ten vedoucí odešel do důchodu nebo udělal velký průser nebo náhle zemřel a strana a podnik by tam na teplé místečko neměli koho posadit. Takže prakticky neměl šanci povýšit ani si více vydělat. Lidi to za socíku řešili různě, někteří po odpracování svyých 8 hodin v zaměstnání rozvíjeli koníčky, jiní si přivydělávali chovem třeba býků v chlévku u rodinného baráku nebo dělali přesčasy, někteří chodili do hospod nebo se jinak masívně bavili třeba trampingem a Franta se holt bavil vymýšlením srand.

R 25.11.2007 12:01

Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

Dneska převážná většina takových lidí se celoživotně vzdělává a postupuje v kariéře a získává vyšší plat atd, protože dneska už si každá firma pořádně rozmyslí neplatit víc někomu, kdo umí znatelně víc než jeho kolega a nepovýšit ho.

Kouba 25.11.2007 16:58

Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

O tom vzdělávání se dá pochybovat. Za socializmu směly být hospody otvírány až odpoledne, aby se pracující mohli občerstvit. Ale těch hospod bylo proti dnešku pár. Dneska je jich nejméně destkrát tolik a jsou plné už od rána. Možná, že tam se lidé vzdělávají, pokud nejezdí auty zbytečně sem a tam.

Hrad 25.11.2007 18:28

Re: Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

Kde žiješ? V Praze? Rozjeď se po vlastech našich u uvidíš, pokud máš s čím porovnávat. Důležitá jsou však tvrdá fakta. Pamatovák není hodnověrný. Halo efekt funguje napříč politickými a ekonomickými systémy a ovlivňuje "orální" historii. Proč to ale říkám. Vždyť je to jedno. A co není jedno, je také jedno. Nejdůležitější je však preambule. Svět neustále nevysvětlovat, ale dělat všechno proto, aby nás nesral.

Majda 25.11.2007 19:02

Re: Re: Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

Hm to je moc hezký. Za výměnu jističe jsem za l5 minut práce (odšroubopvání a přišroubování) dala 300 Kč a to jsem se prosím ještě musela doprošovat, abys vůbec někdo na tak těžkou práci přišel. Dodací doba výkonu byla i 1 měsíc.

Pavel Pávek 25.11.2007 23:52

Re: Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

Pokud je šest hodin ráno odpoledne, máte pravdu a jinak jste hapal na hlavičku.;-)

Yarda 25.11.2007 20:26

Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

A teď prosím ještě tu o červené karkulce

Jirka 25.11.2007 22:36

Re: Re: Re: Za socíku bylo v podstatě jedno, jak kdo pracoval.

No prošel jsem několik soukromých firem a ve srovnání s tím co bylo výše napsáno musím konstatovat,že nemáte tak úplně pravdu.Zaprvé - souhlasím s tím,že byla větší sranda - a to  jsem dělal ve vývoji - ale parta byla perfektní.I když se nějaká ta hnida našla.Ale co jsem  zažil u soukromých firem neodpovídá tvrzení,že dobří zaměstnanci typu výše jmenovaného postupují dopředu a vzdělávají se- spíše naopak - jsou masírováni lidmi,kteří při dobré vůli mohu jen nazvat amatéry.Často je to o hrubším vyjádření.Radši jsem rezignoval a vrátil se tam,kde jsou lidi slušnější i za cenu finanční ztráty a je tam alespoň legrace.Je mi líp-hezký večer všem.

pm 25.11.2007 11:53

mne je z toho na bliti

 Franta partak a dozajista clen strany si mohl dovolit vsechno. Vloupat se kolegovi do zamcene skrine(driv asi  pracoval u Stb), vystrasit nemocnou zenu ,to byla bzunda pro sadistu, kdyz pani omdlela.Vedel, ze vsichni maji pred komousem a partakem ohnute hrbety, tak se obeti nezastanou a nikdo si  nedovoli ho zalovat za ublizeni na zdravi. Dnes uz je to asi promlcene, ale  na sadistickou svini Frantu uz navarili  certi vodu.

Jay 25.11.2007 12:01

Re: mne je z toho na bliti

Zato vy, jak tak koukám, máte peklo na Zemi již dnes. A dobře vám tak :-D

Jay 25.11.2007 10:50

Děkuji...

Děkuji pane Boudný, nádherně napsané, na toto se dá už dnes jen nostalgicky vzpomínat. Na mém pracovišti jsem měli podobnou zábavu též, kdepak jsou ty časy.

horduch 25.11.2007 10:48

no

ano, srandu z druhých na pracovišti si dělali soudruzi ,protože věděli ,že obět jejich srandy až buzerace bude držet hubu

Jay 25.11.2007 10:52

Re: no

Nejste vy ten Baloun? :-D

horduch 25.11.2007 15:13

Re: Re: no

a ty jsi ten komanč, co buzeroval druhé ?

dj.giovanni 25.11.2007 10:35

kýbl vody na Frantu mně stačil

dál už jsem nečetl - my jsme se v práci za totáče totiž spíš bavili kde sehnat nějaký desky z venku, dobrou knížku případně kam si půjdeme protáhnout tělo - ale chápu, lidi jsou různé

Tonevadí 25.11.2007 9:37

Z komentářů k jiným článkům dostane tady jeden dojem, že dřív byl všude jen rudý teror

jak na pracovišti, tak i v bydlišti.  Orwell 1984 proti tomu hadr.  Ale jen někdo napíše vzpomínky a ptákoviny ze zaměstnání (z vojny, u radaru, z letiště, atd), najednou se vyrojí, co všechno se v pracovní době prožilo za srandu - pochopitelně všechno v pracovní době.  Dneska žijeme ve svobodě a něco takového se těžko dá zažít, ani jinde ve světě. 

Tak jak to vlastně bylo s tim rudým terorem?

Ivan Nový 25.11.2007 9:17

Ano,

a když buzerace chybí, tak se lidi dobrovolně buzerují naschvály.

Majkl 25.11.2007 1:43

machr Franta

a dodnes pri vzpomince na machra Frantu onanujes vid?

Pozorovatel 25.11.2007 0:48

Kriminalni chovani

To co autor popisuje bylo trestne kriminalni zivotu nebezpecne chovani - zadna sranda (krome pro jeho zvracene pojeti humoru). Ukazuje jenom pravou tvar ceske pracujici tridy - lidi bez ohledu k jinym, bez moralnich zabran, bez ohledu jestli nekoho poskodi na zdravi ci jinak. Pravy to cesky pracujici clovek pri budovani socialismu! A jeste se s tim patologickym chovanim chlubi! Hanba mu! A trestni oznameni na heo by bylo na miste.

Perun 25.11.2007 9:25

Re: Kriminalni chovani

Jen tak dál,soudruhu-nandej jim to.Tvůj příspěvek jen deklaruje jak je blbost nekonečná.V tomto případě Tvoje....

Zen 24.11.2007 21:08

Uprimnou soustrast

Jandakovi, Hradu a pod.

Podobni tedy existovali uz za totace, jen tehdy vykrikovali jine blaboly - sabotaz, narusovani socialisticke moralky, ...

A pro autora:

Stranda neumira. Kolegyni kluci zaridili pevnou linku - z mobilu vterinovym lepidlem. Nebo prehazeli tlacitka na telefonu, aby byly stejne jako na klavesnici pocitace. Kupodivu se dotycny nemohl dovolat ...

Hrad 25.11.2007 0:55

Re: Uprimnou soustrast

Jedna poznámka. Náhodou jsem už před 40 lety zjistil, že smysl pro srandu je nějak nespravedlivě rozdělen. Jsou vesnice, v městě se to nedá empiricky rozlišit, kde srandovno rezonuje i na ulici. Příklad. Na Moravě jsou dvě sousední vesnice, Buchlovice a Břestek. Rozdíl mezi smyslem pro srandu u obyvatel první a druhé, je jako rozdíl mezi králem a králíčkem. Kdy už někdo napíše geografii humoru v ČR? Aby autoři různých sloganů o tom, jak by propouštěli ze své manufaktury pracovníky, kteří by se u nich o něco podobného pokusili, tiše mlčeli a rychle zalezli mezi podobné mysoginy(jsou i ženského rodu). "Sranda" souvisí se svobodou. Tržní svoboda je nepřítelem srandy. Tržní fundamentalisté,  jste její nepřátelé. I té srandy, které náhodou má žaludeční potíže. Sranda umí žít i v privatizované světě.  Nelekne se ani propouštěcího dekretu z práce. Sranda totiž nabourává moc. Proto jí neholdoval  ani okresní tajemník KSČ a neholduje jí ani majitel  pekárny nebo stavební firmy. Oba se jí totiž bojí.

občan Buchlovic 25.11.2007 7:07

Re: Re: Uprimnou soustrast

Co to je za blábol ?

Hrad 26.11.2007 20:40

Re: Re: Re: Uprimnou soustrast

Typická(ý) břestečák. "Buchlovjákem" se člověk rodí. Přivandrovalec není občan Buchlovic. Až ve třetí generaci, když nedojde k biologické kontaminaci!!To asi není tvůj případ. Ale díky, že si se ozval. Jsi na dobré cestě. Možná budeš přijat.