28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Československá auta – povídání u piva

Léto, prázdniny, doba dovolených. K tomu patří i scházení se s lidmi, které jste delší dobu neviděli, povídání, vzpomínání a debaty u piva. Protože se celý život pohybuji zejména kolem automobilového průmyslu, potkávám se s přáteli či bývalými kolegy, kteří jsou takříkajíc z branže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Polášek 25.8.2020 18:42

Já bych přidělil ještě jeden kyselý citrón. A sice Tatrovce v Kopřivnici za osobní T613. Tatrováci na začátku 70 let minulého století dali dohromady výtečné auto, které bylo dobré i po 20 letech, ale úplně se vykašlali na pořádnou výrobní technologii. Jak ho někdy do roku 1975 vyvinuli a začali vyrábět, tak okamžitě rezignovali na veškerou technickou přípravu výroby a vlastní výrobní technologii. Výrobní výkresy byly i za 20 let nedotažené a nedokončené na úrovni téměř náčrtů. Lisovací nástroje na díly karosérie, jak se vyvinuly a vyzkoušely, nikdy nebyly doopraveny a dotaženy, takže svářeči na svařovně museli na výliscích ručně kladívky doklepávat až několikacentimetrové mezery. Vlastní svařovna, kde se káry T 613 svařovaly dohromady, byla prakticky beze změny někdy z 50 let pro T603 nebo ještě starší. Z investice RVHP do Tatrovky v letech 1976 - 82 sice postavili v Příboře v tamější Tatrovce novou lakovnu, ta ale měla technologické vady a tak ji nikdy úplně nezprovoznili. V té lakovně pouze dělali přípravu pod nátěr a to suchou technologií v podstatě úplně stejně jak o někde v garáži. Očištění, odmaštění ručně, klasickou základní barvu a plnič a jeho přebroušení. Nástřik vrchním emailem karosérie i odnímatelných dílů se dělal v provizorních podmínkách v opravárenském boxu v rohu montáže osobních aut . Například kvůli prachu se před každým stříkáním vrchního emailu důkladně zlila kolem tohoto boxu široko daleko. Nějaká lepší antikorozní ochrana jako třeba pořádná elektroforéza v žádném případě. I montážní linky v hale v Příboře byly staré z doby T 603.

R. Polášek 25.8.2020 18:43

Když pak po roce 1990 nastala možnost, že by Tatrovka mohla s T613 prorazit na tehdejší Západ, ukázalo se, že fanoušci ze Západu o osobní tatrovku sice zájem mají, ale současně chtějí auto vyrobené moderními technologiemi , v moderních provozech a s dobrou výrobní dokumentací. Problém byl taky s prvními normami jakosti ISO, které se tehdy postupně začínaly uplatňovat v automobilovém průmyslu. Tatrovka , aby toto všechno splnila, by do výrobních technologií osobní tatrovky musela investovat pár stovek miliónů Kč a ty po roce 1995 už neměla. A tak Tatrovka svou liknavostí a neschopností dotáhnout výrobní technologii T 613 v 70 letech pohřbila pokračování výroby osobních Tatrovek v 90 letech.:-(

P. Princ 25.8.2020 16:37

Pivo, auťáky... tak příště o blondýnách.

I. Novák 25.8.2020 14:50

Ze zemědělské praxe: Kde už neprojela ani V3S, IFA z NDR byla bez problémů. Tatru ani nezmiňuji. V blátě okamžitě ležela na středové rouře.

R. Polášek 25.8.2020 18:55

Podvozek Tatrovky je ale optimalizovaný na nerovný, hlavně kamenitý terén. Ne na relativně rovný, ale bažinatý a blátivý terén. Tatrovka by jezdila líp na něčem jako proschlém oraništi hluboké orby, tam by se IFA nejspíš polámala, ale na strništi právě sklízeného pole, třeba i blátivém ne. Jenže kdy zemědělec potřebuje jezdit s náklaďákem po oraništi?

V bažinatém a blátivém terénu není ani tak rozhodující podvozek jako typ pneumatik, který je na autu nemontovaný.

Jinak mí známí zemědělci tvrdili totéž, ale o liazáckých čtyřkolkách . Ty se ke konci socíku v zemědělských družstvech používaly hodně.

J. Jirka 25.8.2020 13:32

Matně se pamatuji, že Technický magazín v roce 1964 (?) přetiskl test ze západoněmeckého časopisu Hobby, porovnávající Renault 8 a Škodu 1000 MB se závěrem, že Francouzi se musí ještě dost snažit, aby v konstrukci automobilů dohnali vyspělé státy. A to bylo to poslední pozitivní, co se o našem automobilovém průmyslu dalo po mnoho dalších let napsat.

M. Nesrsta 25.8.2020 14:09

Vozil jsem se i na Renaultu 8. Na rozdíl od Š120 to mělo od začátku hřebenové řízení, hlučnost v kabině OK, topení před nohami řidiče, normální objem chladící kapaliny.

O Š120,Favoritu, Š Tudor/Octavia (Citroenu 11CV a 2CV,. Trabantu, Dacii a Oltcitu ...) píšu i na svém blogu nesrsta.blog.sme.sk

P. Manda 25.8.2020 14:30

R8 moje první auto v r 1978

P. Janoušek 25.8.2020 14:42

Nahoře se píše o 1000 MB. Ta byla skvělá.

M. Krátký 25.8.2020 12:47

Děkuji za vzpomínky i seznam našich unikátů - jsem "vyučenej" řidič na vojně v letech 1962-64 na skvostu TATRA 111 - nádhera - a děkuji R^R^R^

J. Jurax 25.8.2020 11:30

No, pro mne je vizuálně nejkrásnější české auto moderní doby Škoda Favorit. A pak ještě co si pamatuju z útlého mládí, tak Škoda Tudor. A Tatra 88.

M. Krátký 25.8.2020 12:48

myslel jste asi Tatra 87 ???

J. Jurax 25.8.2020 14:50

Máte recht, myslel ... :-)

M. Nesrsta 25.8.2020 9:06

Nejhorší česká konstrukce 2. poloviny 20. století - Škoda 120. Nejlepší konstrukce 1. poloviny 20. století - Citroen 11CV. V

P. Milan 25.8.2020 8:52

Každé to vozidlo má nějaké "ale". Dané, celkem zákonitě, socialismem. Názorné ukázky, do jaké (_!_) vede plánovaná ekonomika.

J. Kratochvíl 25.8.2020 11:50

Kolik automobilů bylo vyvinuto a vyráběno za tržního hospodářství v posledních 30 letech? Mohl byste mi odpovědět? Dnes náš průmysl nemůže vyrábět ani pro armádu a a její vyzbrojování, to je největší chyba, když se stále hovoří o samostatnosti a suverenitě. V případě ohrožení si nedovedeme ani vyrobit zbraně na obranu.

P. Janoušek 25.8.2020 14:40

Felicia, Fabie, Octavie, SUV z Boleslavi. Zde si myslím je toho dost neb auta jsou to moderní a konkurenceschopná celosvětově. Stačí? Jasně, vojenské náklaďáky nelítostně bych bral z Tatry, pokud by odpovídala kvalita a vybavenost. Autobusy se u nás vyrábí též i když pod jinými značkami. No a ostatní zbrojní techniku bych opravdu bral tu ověřenou od spojenců a né z Rakouska ( trapný Pandur)

J. Kratochvíl 25.8.2020 17:25

Bezesporu máte pravdu, ale myslím si, že ty auta z Boleslavy již nejsou česká svojí dokonalostí a hlavně výrobu nemáme pod kontrolou, viz zvěsti zastavení výroby nebo přenesení výroby do Německa Superbu. Moc konkuruje WW

Náklaďáky pro armádu určitě z Tatry ale nejen auta, ale i další výzbroj bychom měli mít od českých firem tedy od českých vlastníků apokud možno být soběstační.

J. Plzák 25.8.2020 8:30

Avia byla také dobrá na výrobu obytných vozů. Vzpomínám si, jak mi jeden hrdý chirurg, z nemocnice v městečku nedaleko na jih od Prahy, hrdě ukazoval svůj vlastnoruční výtvor. Tak jsem si tak říkal, jaký by to byl společenský přínos, kdyby si ten vynikající operatér při výrobě svého pojízdného bydlení, uřízl kus ukazováčku pravé ruky? Bída socializmu: všichni museli dělat všechno.

P. Dvořák 25.8.2020 3:11

Vozy AVIA - úplný skvost. Smradlavá, nevýkonná, na silnici i tehdy typické "zavazedlo".

Největší gól byl, když někdy v 2. polovině sedmdesátých let někdo z genštábu ČSLA (pro ty, kdo neví, kterou stranou střílí samopal: Československá lidová armáda) rozhodl, že vozidly AVIA budou nahrazeny tehdejší PV3S. Problém byl, že jaksi nepočítal s tím, že AVIE budou jezdit v terénu a občas se stane, že na trávu padne rosa. Pak se s tím lehkým, jednonápravovým, zadním náhonem náklaďák prostě nerozjel.

P. Lenc 25.8.2020 10:31

Jo a občas bylo i hůř.Bláto na stavbě a mírný kopeček...;-D