VÝVOJ: Velká dronová revoluce
Exekutivní příkaz prezidenta Donalda Trumpa ze 6. června 2025, nazvaný Unleashing American Drone Dominance (“Uvolnění americké dominance v oblasti dronů“).
- Prezident nařídil Federálnímu leteckému úřadu (FAA), aby do 30 dnů vydal návrh pravidel umožňujících rutinní provoz dronů mimo vizuální dohled operátora. Tato změna má zásadní význam pro rozvoj komerčních aplikací dronů, jako je doručování zásilek, inspekce infrastruktury či záchranné operace.
- Exekutivní příkaz zdůrazňuje potřebu posílit americký průmysl bezpilotních systémů a snížit závislost na zahraničních dodavatelích, zejména z Číny. Federální agentury mají upřednostňovat nákup amerických dronů a posílit bezpečnostní kontroly dodavatelských řetězců.
- Ministerstvo dopravy má ve spolupráci s FAA a Úřadem pro vědu a technologickou politiku zřídit pilotní program pro integraci elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) do národního vzdušného prostoru. Cílem je urychlit testování a nasazení těchto technologií pro přepravu osob a nákladu.
- Byla zřízena federální pracovní skupina pro detekci a identifikaci dronů s cílem zlepšit ochranu před jejich nelegálním využitím – například při špionáži, pašování drog nebo narušení bezpečnosti během velkých veřejných akcí.
- Prezident nařídil FAA zrušit zákaz nadzvukových letů nad pevninou, pokud nebude docházet k rušivým sonickým třeskům. Tento krok má podpořit vývoj nových komerčních nadzvukových letadel a zkrátit dobu cestování.
Reakce na příkaz jsou typicky americké, tedy především velmi pestré.
Zaujaly mě komentáře, které se zabývají praktickým využitím dronů. Vedle roznášky poštovních balíčků, pizzy a policejního dohledu vtipkují především demokraticky orientovaní Američané, že nebýt Donalda Trumpa, drony by snad ani vůbec nelétaly.
Někteří Američané se bez legrace připravují drony lovit. Prý nebude snadné rozeznat, zda jde o dron zločinců, kteří si rekognoskují terén před vloupáním do domu, nebo o policejní dron, který prohlíží okolí domu, protože někdo nahlásil podezřelý pohyb. Mnozí také předpovídají krádeže nákladů dronů a možnost sledování záletných manželů – nebo kohokoliv a z jakéhokoliv důvodu.
Odborníci se vesměs shodují, že tak široce pojatá politická podpora by mohla skutečně celý dronový průmysl posunout do zcela nových dimenzí. Jde pochopitelně o celou škálu oborů, které jsou už nyní do vývoje a výroby zapojeny – od vědců a vývojářů materiálů, softwaru a technických řešení, přes samotné výrobce až po obchodníky. A samozřejmě jde o civilní i vojenské využití.
Vojenská bezpilotní zařízení jsou už dnes sofistikovaným nástrojem boje, jak lze vidět aktuálně v rusko-ukrajinské válce. Drony jsou dnes natolik levné, že se vyplatí vyslat jejich sebevražednou verzi proti jedinému nepřátelskému vojákovi – to by se japonský admirál Takidžiró Óniši (1891–1945), otec kamikaze (správně Šinpú tokubecu kógekitai – Zvláštní jednotky Šinpú), asi divil, jak „humánní“ jsou dnešní létající sebevražedné technologie.
Za zásadní osobně považuji úspěšný vývoj a výrobu dronů pro osobní dopravu. Takové drony musí být pro komerční úspěch a široké rozšíření cenově srovnatelné, nebo dokonce levnější než osobní automobily. O výrobky současné provenience totiž zatím velký zájem není – kvůli náročnosti obsluhy, nespolehlivosti, nebezpečnosti a vysoké ceně.
Nákladní doprava prostřednictvím autonomních bezpilotních zařízení se jeví jako vhodná spíše pro lehčí a kusové zásilky než pro přepravu velkých nákladů. To dokládá i omezené využívání těžkotonážních helikoptér, které se používají pouze v nedostupných oblastech nebo pro potřeby ozbrojených sil a záchrannářských činností. Jsou extrémně drahé – a obdobné drony jistě nebudou o mnoho levnější. Nákladní automobilové, železniční nebo lodní dopravě tedy v blízké době nejspíš neodzvoní.
Komu však možná už zvoní hrana, jsou čínská zařízení – čínských (komerčních) dronů je ve Spojených státech většina; odhadem jde o jednotky milionů kusů. Jsou velmi levné, relativně výkonné a spolehlivé. O tomto „problému“ prezident Donald J. Trump ve svém příkazu výslovně nehovoří, přesto právě tento aspekt americké výrobce (a bezpečnostní experty) silně znepokojuje. Je ale pravděpodobné, že prezidentův dronový příkaz má i neveřejnou část, která zadává úkoly specializovaným zpravodajským službám a ozbrojeným silám.
Důležitým úkolem pro americkou vládu bude vytvoření pravidel pro případ, že skutečně dojde k masovému rozšíření dronové dopravy. Bude nutné zřídit specializované policejní jednotky a samozřejmě i jakousi obdobu „řízení dronového provozu“, protože i velmi malý dron za 200 dolarů může způsobit havárii s oběťmi na životech. Dronové koridory nesmějí narušovat ty, které jsou určeny pro klasický letecký provoz, a proto se stát bude muset rozvojem nových dronových technologií začít zabývat ve výrazně širším měřítku, než tomu bylo doposud ...
Na obrázku vidíme běžně dostupný dron Parrot Bebop 2. Jde o 10 let starý model s 4K kamerou a GPS navigací s vysokou přesností. Umí také sledovat konkrétní cíl (člověka, zvíře, auto, atd.). Dosah má okolo 2 - 2,5 km podle typu terénu a s určitou úpravou dostoupá i do stejné vyšky (běžně do 150 m). Modernější drony dostupné v maloobchodě mají mnohem výkonnější systémy pokročilého sledování pomocí kamery a umělé inteligence a stojí cca polovinu toho, co stál tento v roce 2015.
Co asi umí ty vojenské, že?