Čtvrtek 19. září 2024, svátek má Zita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VESMÍR: Explozemi ku hvězdám

Zatímco nás vymetá třetí vlna Covidu a úřady nad námi vyslovily pohybový interdikt – běda ti, občane, překročíš-li bez dobrého důvodu hranici mezi okresy Praha-východ a Praha-západ! – o několik časových pásem dál pracují na tom, aby ani zemská gravitace nebyla příliš velkým protivníkem, rozhodnete-li se někam cestovat.

Řeč je samozřejmě o texaské základně Boca Chica, kde už úspěšně vyhodili do vzduchu tři prototypy nerezové kosmické lodi Starship a právě se chystají odstartovat se čtvrtým. V pondělí večer už mělo dojít k takzvanému statickému zážehu, jenže z toho bylo jen slaboučké blafnutí a dost. Zasáhla čidla, která detekovala něco nepatřičného, a raketu preventivně odstavila. Jistě k velkému zklamání tisíců fandů, kteří sledovali celý proces na obrazovkách.

Starship

Je potřeba zdůraznit, že preventivní odstavení rakety je principiálně dobře; to je totiž ten prvek, který když se používá s rozmyslem, vede ke zvyšování spolehlivosti celého procesu. Současný tažný kůň komerčního kosmického průmyslu, Falcon 9, je už natolik spolehlivý, že za mimořádnou událost se považuje i to, nedokáže-li prázdný první stupeň měkce přistát na automatické lodi, která na něj čeká na širém moři. Což je přitom mimořádně složitý manévr, který před pouhými šesti lety nezvládal nikdo na světě.

Zavalitý Starship má ještě zcela jiné ambice než štíhlá tužka jménem Falcon 9. Při sledování záběrů z pokusných „skoků“ to není pořádně patrné, ale ta ocelová raketa, která si poletuje vzduchem, je zhruba stejně vysoká jako šestnáctipatrový věžák. A přitom jde jen o necelou polovinu celého zamýšleného nosiče, který má mít ještě obří první stupeň a svojí výškou přesahovat sto metrů. Dostává se tedy do stejných rozměrů jako legendární Saturn V, který už generace pod padesát let věku nepoznala „naživo“, leda z vyprávění a historických filmů. Nosnost budoucí rakety tomu má odpovídat: něco přes sto tun na nízkou oběžnou dráhu. Pro srovnání, běžná elektrická lokomotiva má mezi osmdesáti a devadesáti tunami.

Saturn V byl krásný, ale drahý. Natolik drahý, že po prvních přistáních na Měsíci se v programu začalo škrtat, protože o peníze se hlásily i pozemské problémy. Právě extrémní koncová cena Saturnu V a jen o něco málo snesitelnější náklady na provoz raketoplánů stály za tím, že celá branže začala stagnovat a zbyrokratizovala se. Pokud je něco superdrahé, zákonitě se kolem toho časem nabalí různí vykukové, kteří doufají, že v mamutím rozpočtu se náklady na jejich mzdy ztratí. A firma řešící zakázku za miliardu nemá žádnou motivaci hledat, kde se dá uspořit milion.

Je osvěžující vidět jednou v akci právě opačný princip. Ve SpaceX porozuměli tomu, že má-li se do vesmíru cestovat levně, je potřeba “sekat lodě jako Baťa cvičky“, minimalizovat jejich složitost (protože tím se ušetří drahá pracovní místa designérů a zároveň se snižuje počet systémů, které mohou selhat) a použít suroviny, které se dají na Zemi koupi levně a ve velkém množství (např. běžná ocel místo speciálních slitin).

K tomu patří i adekvátně horečnatá fáze pokusů, při kterých se jeden prototyp rozkřápne o zem jako skořápka a druhý už se chystá ke startu o sto metrů dál. Ačkoliv to může vypadat jako plýtvání, zdaleka nejdražší komoditou v takovém záměru je čas kvalifikovaných lidí. Očouzené úlomky oceli se dají posbírat a znovu roztavit v peci; lidský čas a námaha se recyklovat nedají.

Starship

Pro všechny skalní fandy science-fiction teď nastává zlaté období, kdy se dá užívat nečekaných otřesů, pádů i úspěchů a čekat se zatajeným dechem, jestli se plavidlo, které před pěti minutami opustilo zemský povrch, zase vrátí v jednom kuse. Právě tyhle momenty, kdy už dříve fantastický stroj nabyl konkrétní fyzické podoby, ale ještě pořádně nefunguje, jsou mimořádně vděčné. Dlouhodobým cílem celého snažení je totiž vlastně – nuda. Stejná nuda, jaká provází miliontý start Boeingu 747, spolehlivého pracanta pozemských nebes. Který je mimochodem zhruba stejně starý jako Saturn V, ale na rozdíl od něj ještě létá.

Převzato z Kechlibar.net se souhlasem autora

Marian Kechlibar

Dalibor Matušinský
19. 9. 2024

Účelem Sikelova úřadu není rozsévání dobra mezi černoušky, ale zajištění ekonomických zájmů EU.

Lubomír Stejskal
19. 9. 2024

V úterý 17. září přerušila zpravodajský proud týkající se probíhající vodní pohromy zásadní...

Aston Ondřej Neff
19. 9. 2024

Voda na mnoha místech stoupá, jinde opadá a odhaluje ohromující rozsah škod. Zabránit přírodním...

Ondřej Neff
19. 9. 2024

Osud to zařídil, že jsem vždycky bydlel daleko od vody, po většinu života dokonce na kopci.

Tomáš Břicháček
19. 9. 2024

EU se ke konkurenceschopnosti ani neproreguluje, ani neprodotuje, nekoupí si ji na dluh, ani ji...

Aston Ondřej Neff
18. 9. 2024

Bude to energetika… bude to obchod… Nakonec to pro Jozefa Síkelu je komisariát pro partnerství a...

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Jan Kovanic
18. 9. 2024

Dánové (a Uršula) chtějí zachránit planetu elektromobily, které mají „nulové emise“. Čím je budou...

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

Petr Kolář
19. 9. 2024

Jakmile se přihodí výjimečná událost – tím spíše tragická, jako jsou aktuální povodně – strhne se...

elh Eliška Hovorková, ČTK
19. 9. 2024

Česká lékařská komora (ČLK) a zdravotnické odbory ve čtvrtek pozastavily protestní akci, při které...

ven Tomáš Ventura
19. 9. 2024

Obnova škod způsobených povodněmi zatíží státní rozpočet čtyřiceti miliardami korun, oznámil...

kop Josef Kopecký
19. 9. 2024

Den po krajských a senátních volbách zamíří prezident Petr Pavel do USA. Vrcholem cesty budou jeho...

ČTK, Lidovky.cz, jip Jiří Punčochář
19. 9. 2024

Policejní potápěči ze Svratky v Brně vytáhli mrtvého muže. Policisté nyní budou zjišťovat okolnosti...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz