29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

VĚDA: Záhadná samovznícení

Ještě v únoru 2010 se dokumentární záběry z vyšetřování italského samovznícení, zveřejněné na You Tube, na které jsem tehdy čtenářům svého blogu poskytl odkaz, jim zdály být natolik neuvě­řitelné, že existenci tohoto fenoménu, podobně jako tehdy u nás „hořící zásuvky“ ze Strašic, vět­šinou jen zpochybňovali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 25.7.2014 15:22

Požáry v červenci 2014

Podle nejnovějších zpráv italského tisku se po deseti letech relativního klidu hrozivá situace v Canneto di Caronia na severním pobřeží Sicílie, v provincii Messina, znovu opakuje. Jak starosta Calogero Beringheli v minulých dnech oznámil, přikázal „evakuaci dvou nejvíce ohrožených domů“ s tím, že vládu žádá o vyhlášení „stavu kalamity“. I když byly oficiální cestou evakuovány jen dva domy, začali i ostatní obyvatelé domů na Via del Mare po neblahých zkušenostech se zdejším samovznícením raději své příbytky dobrovolně opouštět.

K. Wágner 26.7.2014 19:40

Re: Požáry v červenci 2014

Jedna z prvních reportáží - publikováno 16. 7. 2014 :

https://www.youtube.com/watch?v=kb9EXQwVQ-k

E. Heusinger 27.6.2014 18:15

Něco k bludným proudům

U měnírny na Ústecku sběrač kovů odřezával zpětné kabely z kolejí. Ve chvíli kdy odřezal poslední projížděl okolo těžký nákladní vlak. Zpětný proud vytvořil tak velké krokové napětí, že sběrač dosbíral.

K. Wágner 28.6.2014 6:29

Re: Něco k bludným proudům

Na problém s bludnými proudy u nás upozornila odborníky i pardubická "hořící svodidla“ z dubna 2010. Svědky jevu byli dopravní policisté, kteří na místo přivolali technika. "Tento jev mají s nej­větší pravděpodobností na svědomí takzvané bludné proudy,“ oznámil jim Josef Pospíšil, tech­nik poruchové služby ČEZu. "Kdyby se jednalo o poruchu na našem vedení, pravděpodobně by ji dispečink zaznamenal a došlo by ihned k odpojení vlivem automatických ochran. My ale v dané lokalitě ani nemáme položené žádné vedení, které by to mohlo způsobovat. Pravděpo­dobně tamtudy teče nějaký proud o nízkém napětí. Takové případy jsme v minulosti často měli právě v blízkosti železničních tratí, kdy nám takové bludné proudy v zemi podobným způsobem doslova rozpouštěly položené olověné kabely.“

J. Kraus 28.6.2014 12:16

Re: Něco k bludným proudům

V Energoprojektu se někdy kolem poloviny sedmdesátých let zabývali bludnými proudy jako samostatným fenomenem. Jejich zdrojem jsou hlavně zemnící sítě elektráren a rozvoden, ale i železnice a bezpočet všelijakých přizemnění. Pokud si vzpomínám, mělo se najít za území republiky místo, vztažný bod, kudy žádný bludný proud neteče a pokud si dále vzpomínám, hledání se protáhlo na týdny a přesto se nepodařilo takové místo najít. Od té doby se stala ochrana před nimi samostatnou částí elektrotechniky, ale mám dojem, že je to stále trochu pavěda. Podle skutečné Pavědy mohou pak být, s iniciační rolí (nejen) nadzemních i podzemních el.vedení, jednou  z příčin různých jevů všelijací elementálové a neviditelné síly přírody, kteří, zle tísněni a zoufalí z lidské zkázonosnosti, se snaží lidi upozorňovat na skutečný stav a na nebezpečí hrozící Zemi. Elementálové jsou s lidmi „na jedné lodi“, o ostatních raději pomlčme. Nezaměňovat s poltergeisty, ti patří jinam.

K. Wágner 27.6.2014 17:46

Je třeba studovat odbornou literaturu

Ve skutečnosti je kauza tzv. strašických hořících zásuvek zcela objasněna. Strašická kauza ne­měla s fenoménem zvaným poltergeist, jak tvrdily některé sdělovací prostřekdy, nic společného: zapalování ručníků, výkresů na zdi či igelitových sáčků měl na svědomí pubertální syn majitelů domku, výboje a zahoření zásuvek měly na svědomí bludné proudy. Je třeba vždy prostudovat i odbornou literaturu:

Konference ČK CIRED 2012,  Tábor 6. a 7.11.2012 , Sekce č.3 / referát č.12, Vliv jednofázové AC trakce na podzemní úložná zařízení, Ivan Cimbolinec, České vysoké učení technické v Praze.

J. Skála 27.6.2014 12:57

Všem, do věří na zázraky,

doporučuji PŘÍBĚH O KASAŘI A ŽHÁŘI z Čapkových Povídek z druhé kapsy. Naaranžovat samovznícení se dá poměrně jednoduše.

V. Šiška 27.6.2014 10:18

Strašice:

Ve Strašicích "přistrašoval" mladý chlapec, protože se mu zdálo, že dosavadní jevy nikoho moc nezajímají. Bohužel se to pak všechno svedlo na něj. Faktem je, že tam proběhlo několik měření, která opravdu dokázaly existenci silných bludných proudů.

Co se týká zde popisovaných úkazů, nejde evidentně o fenomén nazývaný Spontaneous Human Combustion (SHC), kterým se někdy (omylem) říká "samovznícení".

K. Wágner 27.6.2014 17:52

Re: Strašice:

Ano, máte naprostou pravdu. Tento článek je ve skutečnosti dvoudílný, na blogu je v závěru uveden tento text:

P.s.: I když výsledky výzkumu v případě fenoménu Idiopatic Spontaneous Com­bus­tion (ISC), tedy v článku pojednáva­ného „idiopa­tického spontánního vznícení“, mohou dle mého soudu odhalit i případné souvislosti se samovznícením oděvu na lidech, netýká se tento dvoudílný člá­nek vzácně se vyskytujícího fenoménu nazývaného „lidské samovznícení“, někdy též SHC z an­glic­kého Spontaneous Human Combustion, prezentovaného v médiích jako samovolné vznícení lid­ského těla. A nemá nic společného s takzvanou pyrokinezí, v médiích prezentovanou jako ovládání ohně lidskou myslí.

P. Vaňura 27.6.2014 10:05

Pokud jde o ty zásuvky ve Strašicích,

toto bylo již věrohodně vysvětleno, ovšem, vnáší to otázku, nakolik je elektrická trakce v současné podobě bezpečná.

Příčinou úkazů ve Strašicích byly totiž zpětné bludné proudy, spojené s rozvodem elektřiny a elektickou trakcí v období, kdy v rámci rekonstrukce byly některé vodiče těchto rozvodů odpojeny.

B. Uhlich 27.6.2014 10:28

Re: Pokud jde o ty zásuvky ve Strašicích,

Nemáte pravdu, příčinou "tajemných zahoření" ve Strašicích byl chlapeček bažící po pozornosti médií... jen naprostou debilitou médií mohlo být vůbec něco takového prezentováno. Navíc, pokud vím, v tom baráku byla provedena celá řada měření a nepotvrdilo se tam vůbec nic. Ty zásuvky byl normálně opálené zapalovačem a každý kdo nemá v hlavince úplně nadefekováno to musel vidět...

Jinak jev , který popisuje te je běžný jev, který se vyskytuje např. i v Praze v blízkosti vedení tramvajové trakce či v místek se svedeným zeměním a pod. Pamatuji si, že jsem kdysi docházel do jedné firmy, kde se po projetí tramvaje "odbarvily" počítačové monitory...firma sídlila v suterénu a někde za zdí měli nějaké vedení a to tuhle lapálii dělalo... Ovšem to ja tak asi všechno , ale aby začaly někde hořet zásuvky no tedy nevím nevím...

Jinak bych Vás rád vzal za slovo a byl bych rád, kdyby jste mi předvedl jak lze bludnými proudy zapálit nazapojenou zásuvku.... opravdu bych to rád viděl a všude bych Vás pak chválil...

F. Pavlis 27.6.2014 16:38

Re: Pokud jde o ty zásuvky ve Strašicích,

Inu, bludné proudy jsou "zdroje", které prostě JSOU, jak velmi často tvrdí naše Strana fungujícího státu. To je přece jasné !

K. Wágner 28.6.2014 6:45

Re: Pokud jde o ty zásuvky ve Strašicích,

Tehdy šlo o jednu z bočních ulic na Letné. Byl tam i malý obchod, který prodával tábornické vybavení pro skauty, za výlohou tam bylo i několik buzol a kompasů. Chodili se tam lidé dívat do výlohy, kde se zdánlivě samovolně, tedy pro laiky z netušených příčin, čas od času, pohybovaly střelky na kompasech. Tenkrát se o tom psalo i v novinách, kde čtenářům odborníci vysvětlovali, že na kompasy mají vliv poruchy magnetického pole, ke kterým dochází vždy, když se na hlavní ulici rozjede tramvaj do kopce.

M. Moravec 27.6.2014 8:12

Skoda....

...ze kritici clanku pisi-bez hlubších znalosti. Osobne jsem o nekteryćh pripadech videl dokumenty o vedeckych výzkumech. Jinak samovzniceni je stara věc-nikoliv nova. Co se tyce Strasic-oficialni mista nemohou priznat-ze na nic neprisla. Uz kvůli panice lidi. A co se tyce ,,vysvetleni" v mediich-tak to byl holy nesmysl. Uplne stejne-jako ,,vysvetleni" relativne nedavneho pripadu v Italii-kdy všechny digitalni hodiny ukazovaly spatny cas. Predesilam, ze mam elektrotechnicke vzdelani. I tak jsem zverejnene zavery konzultoval s odborníkem, který mi potvrdil, ze digitalni hodiny funguji na zcela jinem principu-nez bylo zverejneno. Samozrejme většina lidi tomu nerozumi a s ulevou prijme vysvetleni z medii. A ze vedci i media lzou-je jasne uz z neustale opakovane lzi o primem vztahu vypousteni CO2 a oteplovanim (nyní uz ne oteplovanim, nýbrž neurčitou zmenou klimatu. Velka část lidi uz vi-ze jsou to lzi, ale část vedcu media neustale zasobuje blaboly...

B. Uhlich 27.6.2014 10:15

Re: Skoda....

To máte tak s tím "samovznícením" ..tedy pominu-li seriozní průběh děje, kdy tento jev opravdu existuje u některých látek - např. takový hadr nasáklý fermeží, zahnilé dřevěné piliny , nebo uhlí se opravdu dokáže samovznítit..ovšem samovznícení o kterém se tu píše pokládám za něco na úrovni UFO..tedy všichni o tom hovoří, na NETu je spousta videí, ale na vlastní oči to prokazatelně nikdo neviděl... navíc bych Vás rád varoval před rádoby "seriozními" videodokumenty na Netu...myslím, že doba pokročila na tolik, že i podprůměrný "détépák" Vám sesmolí videí kolik hrdlo ráčí..což je zjevně patrné i v reálu, neboť množství nesmyslných blábolivých videí jistě už značně překročilo počet seriozních dokumentů což samo o sobě taky něco ukazuje, že? Proto, bych být Vámi, velmi zvažoval kde se jaké informace vyskytují a hlavně bych nikdy nepřestával používat zdravý rozum. Já samozřejmě uznávám, že se občas může narazit na něco co na první pohled nemá racionální vysvětlení, ale stále se pohybujeme na planetě s jasně danými přírodními zákony a v první řadě bychom se vždy měli pokoušet vše vysvětlovat pomocí standardních postupů a nikoliv nějakými alternativami, které většinou nesouvisí s ničím jiným než s úděsnou nevzdělaností... Taky bych doporučoval se příliš nezatěžovat spikleneckými teoriemi v jakýchkoliv oborech..já sice chápu, že je to poměrně atraktivní, už z toho důvodu, že věřit nějaké spiklenecké teorii je opravdu jednodušší než se někde v knihovnách ,nebo na NETu pídit po seriozních informacích... i když ruku na srdce...většinu základních seriozních informací si průměrně chápavý a inteligentní člověk přináší do života ze základní školy.... tedy možná, že by nebylo na škodu, kdyby si většina lidí doplnila alespoň látku z posledních dvou..možná tří tříd základní školy...   Pak bychom podobná témata vnímali jen jako příjemné spestření dlouhých zimních večerů či večerů u táboráku, kde si lze se samovznícením pohrát víc než didakticky  :-))))))

S. Donát 27.6.2014 15:46

Re: Skoda....

Ano, žijeme na planetě s jasně danými přírodními zákony. Ale kde berete tu jistotu, že už všechny známe? Nejsem příznivcem nějaký konspiračních teorií, ale jsou věci mezi nebem a zemí....

B. Uhlich 27.6.2014 20:43

Re: Skoda....

No mohl bych reagovat opačně..kde berete tu jistotu, že je neznáme? :-))))   Já vím, je to věc diskuze, ale nějak jsem presvědčen, že drtivou většinu fyzikálních zákonů už známe... ale chápu, že takové zjištění není zas až tak moc mediálně sexi...   Myslím, že konkrétně v problematice, kterou se tento článek zabývá je uplatnění fyzikálních zákonů dost důležité...nějak nechápu, jak byste chtěl něco zapálit jinak než, že věc dostanete do nějakých jasných fyzikálních podmínek kdy k vznícení dochází...to přeci není nic nepřirozené..pak ovšem lze vše změřit.... na nepřirozený původ vzplanutí prostě nevěřím...

K. Wágner 28.6.2014 7:36

Re: Skoda....

S těmi hodinkami máte pravdu, pro vysvětlení jevu se novináři mohli obrátit na některého z předních ital­ských vulkanologů. Elektronické hodiny, které vznikaly v polovině 20. století, začaly používat jako ča­sový normál křemenný oscilátor, využívající piezoelektrický jev. Elektronické hodiny tedy využívají elektronický oscilátor, řízený křemenným výbrusem, tzv. krystalem. Odtud pak pochází i obchodní název „quartz“. Oscilátor používá piezoelektrický výbrus s frekvencí 32 kHz, která se elektronicky dělí a převádí na indikační zařízení. Kvalitnější quartzové hodinky obsahují dva oscilátory, jež umožňují teplotní kompenzaci, přičemž odchylka jejich chodu nepřesahuje 10 sekund za rok. Takové hodinky jsou velmi přesné, ale jsou také (což si laik neuvědomuje) citlivé na pulsy elektromagnetických polí. A právě k takovémuto fyzikálnímu jevu, předcházejícímu erupci sopky Etna, docházelo na Sicílii, kde byly hlášeny poruchy chodu náramkových hodinek, které si drtivá většina jejich uži­vatelů neuměla vysvětlit.

P. Boublíková 27.6.2014 6:37

Samovznícení

Když se může samovznítit mokré seno, proč ne třeba rohožka nebo přepravka? Asi v tom měli bordel, rozběhly se kvasné procesy a už to bylo :-)

P. Dvořák 27.6.2014 2:47

Další články Karla Wágnera:

1. Lurdy 2. Lurdy v Čechách (tím je myšlen podpis Drábka, který nadělal z mrzáků zdravé lidi bez nároku na invalidní důchod nebo příspěvku na nemohoucnost) 3. Chůze po vodě 4. Hejkalové (každý zvuk který neznáš - třeba skřek ptáka) 5. Racionální základ seriálu Návštěvníci 6. Pokračování vodníků v Čechách 7. Polednice a Klekánice.

K. Wágner 28.6.2014 6:00

Re: Další články Karla Wágnera:

Jako autor článku, ke kterému diskutujete, jsem se pobavil. Ale musím na to zde reagovat, protože se může přece jen najít někdo, kdo by Vám takový nesmysl uvěřil. Žádný z Vámi uváděných článků (pokud vůbec existují) jsem nikdy nenapsal. Což si každý, kdo nahlédne na můj blog na iDNES, může ověřit.

P. Sulc 27.6.2014 1:43

Mam dojem, ze to vse je vymysleny blabol.

Proc je to jen v poslednich par letech? Prirodni sily funguji miliny let, proce se tyto ukazy nedeli ve 30 ci 50 tych letech?  Ona asi nebyla ta TV a i media byla seriosnejsi, neni to tim ?

I. Dekyský 27.6.2014 0:42

Tento článek

je snůška neuvěřitelných blábolů. Víra v podobné nesmysly je jen další ukázka toho, jak to dopadá, když ve společnosti převládnou humanitně pseudovzdělaní pablbové, přírodní vědy a technika (a s nimi i racionální myšlení) jdou naopak stranou. A hořící zásuvky ve Strašecí do toho Pane netahejte, bylo věrohodně prokázáno, že požáry zakládal člověk.

B. Uhlich 27.6.2014 0:41

Fakt argumenty jak řemen... :_)))))))

Ve Strašicích šlo o jasný podvod, který byl dokonce později uznán a přiznán i přihlouplými komernčními televizemi, které uznaly, že se nechali vodit za nos mladíčkem, který udělal vše pro své zviditelnění... Mimochodem...ono to spíš vypovídalo něco o inteligenci příslušných redaktorů, než o samotné věci...podle mne i poměrně blbý člověk musel vidět, že se jedná o nesmysl..tedy nechápu, jak z toho mohl někdo dělat kauzu... S tím co tady tak sáhodlouze popisujete se nedá dělat nic.... žádné ověřené naměřené hodnoty, žádné hodnověrné dokumenty..jen připitomělý obvyklý postup všech pomatenců, kteří vytváří podobné bláboly..několik rádobyodborných výkřiků a k tomu ..jako obvykle několik videí pochybné kvality... Kdo tomu věřit chce ten tomu věří...já jsem technik a domniívám se , že některé děje lze vysvětlit poměrně prozaičtěji než takhle blbě... Já uznávám, že se lze setkat s některými fyzikálními jevy, které mohou na první pohled překvapit, ale stále se domnívám, že žijeme v natolik racionální době a máme k dispozici takové vybavení, abychom vždy zjistili o co ve skutečnosti jde...ale je fakt, že se pak z nečeho takového nejde udělat senzace, že? Tak jako "marťani" a ufo nikdy nepřistane někde, kde je k dispozici alespoň jeden slušnej foťák a tak spratek poltergaist taky nebouchá zásuvky nikde, kde je nablízku normální elektrotechnická laboratoř...tak je to vlastně logické, že je pak vysvětlení naprosto libovolné... :-)

Víte jako námět filmu - dobré, jako náplň seriozního článku  - poměrně slabší...spíše, když něco takového čtu, tak si tak říkám, že úpadek základního technického vzdělání se zřejmě zastavit nedá.... :-(

I. Dekyský 27.6.2014 0:45

Re: Fakt argumenty jak řemen... :_)))))))

Lépe bych to nenapsal...

V. Fiala 27.6.2014 8:42

Věda lidi nebaví...

...je to složité, musí se moc číst a o věcech přemýšlet. To takový poltergeist, to je jiná káva. Tam je pak všechno jasný. A pro novináře..., když nastane okurková sezóna, pak je každý nesmysl dobrý.

Tedy pokud by na těch samovzíceních a doprovodných elektrických efektech bylo něco pravdy, pak je to sopečná oblast, v podzemí jsou magmatická ložiska a tam o nějaké proudy a magnetická pole nebude nouze. Věda nikdy nebude vševědoucí a neomylná, na to má nárok jenom papež.

B. Uhlich 27.6.2014 10:36

Re: Věda lidi nebaví...

Tak opravdová a poctivá věda je tady od toho, aby opravdu podávala vysvětelní jevů a dějů se kterými si ..třeba i nevíme rady.. Problém je ovšem v tom, že je veřejný prostor zaneřáděn pseudo vědeckými problémy se kterými se žádná věda nezabývá a nikdy zabývat nebude hlavně proto, že většina těchto "problémů" vzniká hlavně v hlavách různých bláznů, exentriků, vyšinutců, kteří mají za dobrý nápad se takto prezentovat...což v této době,která podobné věci technicky velmi usnadňuje, je opravdu jednoduché.....

K. Wágner 28.6.2014 12:10

Re: Věda lidi nebaví...

Ad - autor: V. Fiala Datum: 27.6.2014 8:42

Opravdu je to pro některé čtenáře složité, neboť se „musí číst a o věcech přemýšlet“. Tak jako když se v článku píše o tom, že událostem v Canneto di Caronia se snažili přijít na kloub i vulkanologové a seismologové, podezírající z ne­plechy blíz­kou sopku Etnu, avšak souvislost pozorovaných samovznícení se sopečnou činností nebyla prokázána.

Tedy jinak řečeno, italští vulkanologové a seismologové, jako skuteční odborníci, nenašli žádný důkaz pro vliv vulkanické činnosti na přírodní úkazy v Canneto di Caronia, tedy takovouto hypotézu, sami falzifikovali. A Vy, po tom, co jste článek přečetl, napíšete: „Tedy pokud by na těch samovzíceních a doprovodných elektrických efektech bylo něco pravdy, pak je to sopečná oblast, v podzemí jsou magmatická ložiska a tam o nějaké proudy a magnetická pole nebude nouze.“