19.10.2019 | Svátek má Michaela


Diskuse k článku

VĚDA: Troskův sen

Tak například tranzistorové rádio mi ukázala někdy tak kolem roku 1960 paní profesorka Vlasta Hilská, japanoložka, kamarádka mých rodičů. „Co myslíš, že to je?“ zeptala se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 19.3.2016 16:24

Re: trochu pochybuji

Ono to zas tak dramaticky špatné není, pokud pracujete kapitalistickým stylem neboli "každý dělá to, co umí nejlépe a nejlevněji".

Takže elektromobily v dopravě, nákladní i osobní - dnes běžně fungují tam, kde je doprava objemově a prostorově koncentrovaná a předvídatelná(!). Což jsou všechny možné variace na vlaky, tramvaje a trolejbusy, a potom vnitrotovární doprava akumulátorovými vozíky. Nově si dovedu představit "lehké velkoměstské zásobování" stylu rozvoz pizzy, květin, novin a koblih po Praze, Brně a iks dalších "velkoměstech".

Velkovýkonové a dálkové stroje a dopravu "s nepředvídatelnými cíli" samozřejmě elektřina (zatím?) nezvládá, protože baterie je příliš těžká a tahat někam dráty nebo dokonce koleje pro příležitostné použití nedává ekonomický ani technický smysl.

J. Mrázek 18.3.2016 13:46

Dnes jiní 5x větší kapacitu

Takže český vědec s tou nyní pětinovou kapacitou..... no jo, no ...

A. Stiess 17.3.2016 19:37

podívejte se na rozhovor pana Procházky

Všem níže diskutujícím "expertům na baterky" bych doporučil shlédnutí rozhovoru Procházka/Veselovský na DVTV.

Je to paráda, když do "zaběhaného" odvětví vejde někdo, kdo má jiné vzdělání a zcela nový pohled na věc - a jde si svojí cestou.

K. Janyška 17.3.2016 18:49

Pane Neffe, to jsou jen hračky proti složitosti relevantní

společenské vědy, zabývající se lidskou myslí, spontánním řádem lidské interakce a lidského světa, lidskou inteligencí, rozumem, abstrakcí, soukromým právem, ekonomií atd. Jinak, než právě prostřednictvím práva a ekonomie lidský svět vysvětlit nelze... Dzp.

R. Dubravský 17.3.2016 16:43

Baterky

Když může nějaký český Průša vyvíjet a vyrábět celosvětově úspěšné 3D tiskárny, proč by nemohl nějaký český Procházka stejně dobře dělat akumulátory. A příležitosti k obživě jsou v té Horní Suché potřeba jako sůl.

Těch nabíjecích stanic bude určitě více jak pět, všiml jsem si, že v každém nákupním středisku s podzemními garážemi jich tak okolo deseti je.

J. Aspirin 17.3.2016 15:46

Re: Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

:-)) už je to dlouho a člověk díla klasiků zapomíná (nebo je nahrazují klasici noví:-))

J. Aspirin 17.3.2016 15:45

Re: Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

... :-)) jo, jo, je to dlouho a člověk díla klasiků zapomíná (nebo je nahrazují klasici noví:-))

J. Kavalír 17.3.2016 15:21

Re: Vodík už nejede?

Na konspirace také nevěřím, ale s tím využiřím ropy je to trochu jinak. Většina jde na paliva a ten zbytek se dále krakuje, aby se dal opět na paliva využít. I ty plasty se vyrábějí z "krátkých" uhlovodíků (poly+etylén, propylén...) Z těžších frakcí se vyrábějí maziva, asfalt, případně se mazut spaloval. Ředidla do barev jsou také lehké hrakce a to co se spotřebuje na léky nestojí za řeč.

M. Pivoda 17.3.2016 15:17

Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

Na internetu jsem našel toto:

"Lenin vytyčil elektrifikaci Ruska jako jeden z hlavních cílů revoluce. Na základě své úvahy také vytvořil rovnici Elektrifikace plus Sovětská moc rovná se Komunismus."

V každém případě tam tedy o elektřinu šlo.

J. Aspirin 17.3.2016 14:56

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... taky to nikdo v literatuře neprezentuje jako převratný objev ale spíš jako technickou evoluci. A kapacita se bude zvyšovat klidně dalších tisíc let, pokud lidstvo vydrží a superkondenzátory k něčemu budou. Zatím je to jen doplněk ke stávajícím technologiím ale třeba za deset let se pozice změní.

Já to sem stejně napsal jenom kvůli tomu, že Troska ve svých románech měl kondezátory a nikoliv baterie. Ne kvůli diskuzi zda to je nebo není perspektivní technologie.

R. Langer 17.3.2016 14:15

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

Ta technologie je "nová" také posledních 50 let, ne-li více. A ano, pracuje se na zvyšování kapacity. Přibližně těch 50 let... ;-)

P. Rudolf 17.3.2016 13:53

Skvělá baterka

Ta baterka je převratná svojí bezpečností a rychlým nabíjením. To znamená, že asi není vhodná do foťáku, ale jako vyvažovací k FV elektrárně nebo v normální elektrárně jako pomoc ve špičce je určitě skvělá. A také jako článek do elektrických aut. Nemá sice o moc větší kapacitu, ale protože ji nemusíte chladit, může být víc na husto, takže na menším prostoru víc energie. Prostě sen, který začíná.

J. Aspirin 17.3.2016 13:35

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... fyzikálně to máte správně - ale skoro vše ostatní už správně není.

Musíte se smířit s tím, že už je to technická realita dostupná na trhu a hojně využívaná. Doporučuji přečíst si třeba Superkondezátory v praxi v Praktické elektronice - seriál začíná tuším v čísle 5/2015.

J. Aspirin 17.3.2016 13:15

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... pozor, nemluvím o bateriích nebo akumulátorech ale o kondenzátorech s kapacitou desítek/stovek F (stejně jako Troska:-)). Je to technologie poměrně nová, v současné době ještě nedosahují hustoty energie na kg jako akumulátory ale s nástupem nanotechnologií se výrazně vylepšují. Již dnes se používají jako zálohy napájení nejen v elektronice ale i třeba v pohonech - a vývoj půjde dál, na rozdíl od akumulátorů je totiž lze bez problémů nabít za zlomek sekundy.

J. Hanke 17.3.2016 13:12

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

milý Aspiríne, asi Vám uniklo, že Farad je Coulomb na volt (1F = C/V).

Takže ten kondenzátorový nápad je poněkud bl.. ee nesmysl. Stejně tak byste mohl získávat energii z ebonitové tyče třené liščím ohonem.

A to zatím nenapadlo ani Bursíka ani Kačenu Biomasu a že jsou to ukázkoví hňupi.

V. Vaclavik 17.3.2016 13:08

Re: trochu pochybuji

Blizka budoucnost je nejspis v hybridech, ve kterych asi bude hrat prim ropa sekundovana elektrickou energii - ta bude pouzivana hlavne na mestsky provoz, mimo mesto se bude jezdit i nadale prevazne na ropu, pricemz se bude samodobijet elektrina pri brzdeni a mozna i dobijeni alternatorem jako se dobiji v aute akumulator i dnes (pravidelne napichnuti do site na dobiti i tak bude zapotrebi).

V. Vaclavik 17.3.2016 13:03

Re: Neni uz F1 aspon castecne

No, cetl, i kdyz asi uz ne v tom uplne spravnem veku. Myslim ze to byla inspirace Teslou a jeho pokusy, cerpani elektricke energie 'z prostoru', vyuzivanim rozdilu potencialu elektricke energie v prostoru (ne v atmosfere jako takove).

Stejnou vec pouzila ve svem romanu 'Atlasova vzpoura' (Atlas Shrugged) Ayn Randova (motor cerpajici energii z prostoru), nejspis taky brala inspiraci v Teslovi.

Takova vec je pomerne blizko mym zajmum ve fyzice, ale nevim nic o tom, jak by neco takoveho bylo mozne, coz neznamena, ze to nekdy mozne byt nemuze.

R. Langer 17.3.2016 12:48

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

Zatím bohužel za přibližně posledních 50 let nikam podstatně daleko nedošla. I když o "revolučních bateriích" jsou vždycky někde cca dva články do měsíce. Už posledních 20 let. Nicméně hotový žádný z těch článků (rozuměj v regálu v obchodě) zatím dodneška nikdo neviděl...

M. Konupčík 17.3.2016 12:45

anžto doma na neschopence, J.M.Trosku čtu

zrovna posledních několik týdnů (teď jsem u Peklo v ráji). Je to naivní, je to dnes technicky nepřesné, ale ta nostalgie, kdy jsem to četl dědečkovi jako kluk, ta je prostě krásná :)

R. Langer 17.3.2016 12:44

Re: trochu pochybuji

Doufám, že to elektromobily budou mít zatraceně složité, protože jsou neuvěřitelně neekonomické a neekologické, a obecně jako druh osobní dopravy zcela nevhodné. Ale kšeft je kšeft, tak se lže a dotuje, pochopitelně. Ale jen pro vyvolené. Jako s OZE. :-P

J. Aspirin 17.3.2016 12:40

To už bolšoj Lenin říkal...

... Komunismus je socialismus plus elektřina.:-))

V Troskových románech ale nebyly baterie nebo akumulátory ale kondenzátory. Sice se v tom čeští inženýři nějak moc (spíš vůbec) neangažovali ale už je to také skoro skutečností - superkondenzátory s kapacitou třeba 8F a ve velikostech standardních kondenzátorů jsou normálně na trhu a používají se třeba jako napájecí zdroje... bůh ví kam až tahle technologie jednou dojde:-))

J. Hanke 17.3.2016 12:35

trochu pochybuji

dokud bude ropy nadbytek, a ukazuje se že to bude ještě dost dlouho, vzhledem k tomu, že ropa je údajně (zdůrazňuji) údajně abiotická a není to tedy fosilní zdroj, ale klasický obnovitelný zdroj, neb se údajně tvoří nepřetržitě a furt v okolí pásem tektonických zlomů.

Tak se domnívám, že to elektromobily budou mít zatraceně složité. Kšeft je kšeft.

B. Uhlich 17.3.2016 12:34

Re: Vodík už nejede?

Plácáte nesmysly Hlosto, objevem revolučních akumulátorů, nebo nových energetických zdrojů by se petrolejářského průmyslu podstatě nedotklo. Tohle je konspirační blábol, který se všude uvádí, ale mohou ho brát vážně jen ti, co jim to moc nemyslí. Začněte tím, že si vygooglíte jaký obsah jakých frakcí vůbec ropa má... pak zjistíte, že to co se používá na výrobu paliv není zas až tak zásadní část. Podstatně víc zabírají další frakce že kterých se vyrábějí některé chemikálie a pak po palivech následují frakce potřebné pro výrobu plastů, stavebních hmot,maziv,barev s dokonce i léčiv... Tedy kdyby se stalo, že by z nějakého důvodu přestal být zájem o benzín a naftu... petrolejářů by se to zas až tak nedotklo. Hlavně je to nereálné neboť zatím co do energetické bilance jsou na tom uhlovodíky neskonale lépe.. Do nádrže 1litr dáte podstatě víc energie než do baterie stejného objemu, navíc u spousty techniky je prostě elektrický bateriový pohon nereálný. Tedy pokud jednoho dne petrolejáře něco potrápí - bude to spíš to, že náklady na těžbu budou pod tržní cenou. Tedy nevěřte, že by tady nějaké koncerny něco blokovaky... kdyby se tady objevil opravdu životaschopný zdroj energie tak právě tyhle koncerny by do toho investovaly okamžitě... bylo by to pro ně výhodné... výroba ostatních komodit z ropy by jim zůstala a dál by bohatli na nových zdrojích... Tak asi tak....

V. Javora 17.3.2016 12:32

Re: Neni uz F1 aspon castecne

Petr

R. Langer 17.3.2016 12:28

Re: Vodík už nejede?

Pění ód na perfektně propracované vodíkové pohony i baterie se vytratilo proto, protože žádné takové neexistují. To bude ta hlavní a rozhodující příčina...

R. Langer 17.3.2016 12:26

Re: Já se obávám,

Já se zase obávám, že to zdaleka nebude taková sláva, o jaké se uvažuje. Uvidíme...

B. Graf 17.3.2016 11:21

Re: Baterie se budou vždycky nabíjet příliš pomalu...

Počítání cyklů, měření kapacity baterie, apod. - to je prosím pěkně už pěknou řádku let rutina. V tom není problém.

A to, že se konstruktéři a výrobci dovedou velice dobře domluvit na společných standardech svědčí už to, že sedíte u počítače zapojeného do zásuvky a odpovídáte na můj příspěvek po internetu. :-)

S. Donát 17.3.2016 11:16

Re: Baterie se budou vždycky nabíjet příliš pomalu...

Ještě je tu problém s opotřebováním baterie. Každý akumulátor má k dispozici nějaký počet nabíjecích cyklů, čím víc jich má baterie za sebou, tím strměji padá její kapacita. Ordíl v hodnotě nové baterie a té na pokraji životnosti bude obrovský.

A snadná a rychlá vyměnitelnost bateriového bloku by zase znamenalo omezení pro konstruktéry a hlavně, výrobci by se museli domluvit. Nemožné.

M. Pivoda 17.3.2016 10:44

Překlep

Ve druhém odstavečku rok 2045, nikoliv 20145.

M. Pivoda 17.3.2016 10:41

Do jakého časového horizontu jsme schopni předpovídat?

Za pět tisíc let? Pokud bude vývoj v IT odvětví probíhat dosavadním tempem (a naplní se prognóza Ray Kurzweila), pak již v roce 2045 přesáhne výkon umělé inteligence souhrn všech lidských mozků na této planetě.

Nejsme tedy schopni předpovědět, co se stane již po roce 20145, natož pak aby někdo zvažoval, co bude za pět tisíc let - při normálním (tzn. nekatastrofickém) scénáři.