20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

VĚDA: Svět logaritmů

Slovo exponenciála se dnes skloňuje stejně často jako covid-19. Statistici se snaží vysvětlit laikům, co je to ten exponenciální růst, a zdá se, že marně. Možná není divu. Odpor k exponenciále máme zřejmě přírodou zakódovaný v genech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Istvanfy 6.11.2020 22:42

To by znamenalo, že človek vníma exponenciálny rast ako lineárny. pravdepodobne sa to týka nielen zmyslového vnímania ale aj myslenia.

L. Novák 7.11.2020 2:37

A není smyslové vnímání součástí myšlení (mozkové činnosti)? ;-)

O. Istvanfy 7.11.2020 16:05

Je. Ale možno aj nie.:-)

R. Veselá 6.11.2020 15:51

Jé, děkuji za vysvětlení exponenciálního a aritmetického růstu a i těch ostatních jevů. Kdybych měla takovouto učitelku matiky, na Gymnáziu, šla bych to studovat. Bohužel jsme se minuli v čase.

J. Jurax 6.11.2020 15:51

Ano.

A proto zrušíme maturitu z matematiky. Ty henté logaritmy a exponenciály či co jsou moc složité.

T. Zlesa 6.11.2020 12:58

Na Oslu je pěkné pokračování disputace od pana Wagnera.

K. Křivan 6.11.2020 12:07

Že výška tónu, je závislá od frekvence zvuku, to je doufám známé. Tak si sedněte ke klavíru nasliňte ukazovák, a ťukejte céčka od nejspodnějšího "C" po nejvyšší. Uslyšíte stoupající řadu tónů, jak perličky na šňůrce.

Houbelec ! Pravda je jiná. Rozsah od jednoho k dalšímu se nazývá oktáva. A oktáva znamená dvojnásobnou frekvenci. Od "C" k dalšímu se frekvence zvojnásobí. Pět oktáv, od prvního k pátému znamená frekvenci 2^5, tedy 2.2.2.2.2. = 32. Pátý tón v řadě má 32x vyšší frekvenci.

Jen tak můžeme slyšet a rozlišovat tóny od 50Hz po 20 000 Hz.

F. Kusák 6.11.2020 11:55

Asi jsme tady taková parta dědků, výjimkám se omlouvám, která se navzájem přesvědčuje o svých mimořádných znalostech a schopnostech vědět nejlépe, jak to je. Problémem však spočívá v tom, že nám ti "hloupí" asi moc nenaslouchají. Ale to je normální jev. Začíná svítit sluníčko a tak jdu na zahradu něco faktického dělat.

T. Hraj 6.11.2020 14:30

Jsem výjimka. Nejsem dědek (což je ale jen otázka času) a nejsem přesvědčen "o svých mimořádných znalostech a schopnostech vědět nejlépe". A osobně na NP vidím mnohé další podobné. Proto je zde také možno vést skutečné diskuse a nejen štěkat jako mnohde jinde.

J. Ptáček 6.11.2020 10:58

Článek dobře informuje čtenáře o exponenciálních funkcích. Jen by stálo za to dodat, že průběh exponenciální křivky nezáleží tolik na základu, ale na exponentu. Lidé znalí předpokládají, že exponent je větší než nula, tedy kladný. Teoreticky může být roven nule, pak není nárůst, ani pokles, je-li záporný, dojde naopak k poklesu.

M. Varadinková 6.11.2020 11:27

Píšete blbosti.

Exponentem je přece proměnná x, nikoliv konstanta

Rovnice exponenciály je y=Z na xtou.

A právě na základu Z záleží, jestli exponenciála je pro kladná rostoucí x funkcí rostoucí (když Z>1) nebo klesající limitně k nule (když Z<1).

T. Zlesa 6.11.2020 11:47

:-) jako bych viděl ty klesající bezzubé čelisti zdejších dědků...

...no, to byla jen provokace :-)

Š. Hašek 6.11.2020 13:06

Jo. Beru.

Zdejší dědkové (mám vlatní zuby, žádnou klapačku) mají maturitu z matematiky. Dnešní maturant si plete cosinus s dávným sečením žita.

L. Novák 7.11.2020 2:24

Možná tu maturitu mají, ale je to už dávno... Když tady probíhaly před lety diskuse o výši marží lékárníků v souvislosti s ministrováním a lhaním Davida Ratha, bylo zjevné, že Rath lže v počítání s procenty. A jeden "dědek" se ho tady zastával a chvástal se tím, že on na průmyslovce dlouhá léta učil matematiku. Samozřejmě oba s Rathem plácali blbosti... ale takový už je život. S procenty prý umí spolehlivě počítat prý jen asi 6-7% dospělé populace. :-P

J. Ptáček 6.11.2020 13:06

Rychlost růstu křivky je dána hlavně výší exponentu x.

(na druhou, na třetí a pod.). Neříkám, že základ nemá na tvar křivky vliv, ale "x" je rozhodující.

J. Ptáček 6.11.2020 13:10

A ještě malý dovětek. Právě proto se funkce (křivka) jmenuje exponenciální. Krom toho, nikdy bych nenapsal, že píšete "blbosti" a to ani mužskému, natož dámě.

J. Jurax 6.11.2020 15:56

Ehm ... v rovnici y=z**x je x nezávisle proměnná. Nezaměňovat prosím s rovnicí y=x**z ... :-)

F. Kusák 6.11.2020 17:26

No samozřejmě, jinak by nemohla být inverzní funkcí k exponenciále funkce logaritmická, a jak známo logaritmovat se dají pouze čísla větší než nula.

J. Ptáček 7.11.2020 10:04

V otázce tvaru křivky růstu koronaviru představuje základ Z počet nakažených (zemřelých). Čistě teoreticky má paní Varadinková pravdu. Ale víte jak to chodí, méně než nula nakažených nebo zemřelých, je opravdu jen nepředstavitelná teorie. A ještě malý test. 5 nakažených při exponentu 2 znamená 25, nekažených. Zdvojnásobíme-li Z, výsledek je 10 na druhou, tedy 100. Pokud ovšem zdvojnásobíme x, dostaneme 5 na čtvrtou, což je 625. Tedy více než šestkrát víc. A o to mně šlo, že exponent x se podílí na růstu výrazně víc, než základ Z. Nic víc.

F. Kusák 6.11.2020 10:05

Musím jen poznamenat, že problematika základních matematických funkcí je látka, která se běžně probírala na středních školách, totéž platí o základních typech posloupností a jejich matematických definicí. Šíření nějaké epidemie nemá jen exponenciální charakter, ale modeluje se tzv. růstovou křivkou, kde je důležité odhadnout souřadnice inflexního bodu. Celá problematika obrany před tzv. covidovou pandemií má ovšem, tedy podle mě, jediný důvod, totiž aby nezkolaboval zdravotnický systém. To by potom znamenalo, že nás nikdo neošetří ani v úplně jiných případech, třeba infarkt. Virus může degenerovat, nebo nás bude dál promořovat nebo ho zničíme nějakou medikací. Žádné jiné možnosti nevidím.

P. Veselý 6.11.2020 11:15

Jenže když máme v nemocnicích až 40% sociálních případů, a dobývají se nám tam další tisíce vyděšenců k smrti, tak se systém zahltí i při slabší chřipce.

F. Kusák 6.11.2020 11:22

Asi sem patří otázka. Jak to víte? A pokud si to jen myslíte, tak moje babička říkávala: "myslet je h..o vědět". Ale nic ve zlém, je možné, že můžete mít i pravdu, tak to totiž v reálném světě chodí, že nelze nic vyloučit, pak můžeme všichni tvrdit, že máme pravdu všichni. Jen ta mrška pravděpodobnost se nám do toho plete.

L. Novák 7.11.2020 2:26

Přesně! ;-) R^

M. Šejna 6.11.2020 10:02

Když čtu příspěvky od pánu Veselého a Nevrkly, tak zjišťuji, že vůbec nepochopili, o čem je článek.

Ten není o Covidu, ale o logaritmech, jejich exitenci a použití v reálném světě.

F. Kusák 6.11.2020 10:12

Samozřejmě, že máte pravdu, jen se obávám, že bez elementárních znalostí matematiky, stejně nelze pochopit, co je lineární, exponenciální nebo mocninná závislost a jejich fyzikální interpretace.

M. Pivoda 6.11.2020 11:00

Exponenciální tempo změny bylo názorně prezentováno laikům jako tempo zarůstání hladiny rybníka řasami.

Ano, je určitě dobré mít základy matematiky, která vychází z popisu okolního reálného, materiálního světa. Jako inženýr jsem ji nutně potřeboval.

Jenže docent matematiky z Brna, doc. Václav Polák, spekuloval, že lidský mozek používá jinou matematiku. Viz ukázku z jeho knihy zde: https://sites.google.com/a/miroslav-pivoda.com/www/v%C3%A1clavpol%C3%A1k:mathematizedhumanitiesviahum

P. Veselý 6.11.2020 11:05

Problém je v tom, že exponenciální křivka nemá s průběhem Covidové či chřipkové nákazy téměř nic společného. Pro vaši představu křivka pozitivních vypadá jako hora Říp. Takže začátek pozvolně nahoru, chvilku kopeček, rovinka a zase dolů. A pokud někdo není schopen vyznačit čísla nula až 16000 na lineární ose v nějakém rozumném měřítku, tak je buď tydýt nebo manipulátor. Žádné semilogaritmické osy ani extrapolace nejsou vůbec třeba. Strmost křivky také ovlivníte měřítkem osy x, když začnete u tisíce, tak to chvilku roste geometrickou řadou a konec. Navíc tady není nic potřeba vymýšlet, máme tu výsledky nekontrolované nákazy ze Švédska, kde jediná chyba byly ty domovy seniorů. A světe div se, u nás po půl roce zkusí začít testovat. O strkanicích rizikových skupin u slevových akcích asi nemá cenu mluvit. 8-o

Š. Hašek 6.11.2020 9:37

Bezva!

V. Kolman 6.11.2020 9:07

Dobré a srozumitelné vysvětlení.

K vnímání "velikosti" lidmi, kteří "neměli v oblibě" matematiku, bych přiřadil i pojmy používané v ekonomii: "milion - miliarda - bilion......"

M. Pivoda 6.11.2020 9:22

Praktické vnímání změny exponenciálním tempem popsal jeden významný Američan včera takto: "Entrepreneurs will create more wealth in the next decade than we did in the past century." („Podnikatelé vytvoří v příštím desetiletí více bohatství než jsme stačili vytvořit v minulém století.“)

A praktickým společenským dopadem těch změn bude, že vznikne potenciál pro zavedení ekonomicky trvale udržitelného minimálního nepodmíněného příjmu pro každého občana (UBI - universal basic income).

Dále pak: Politologové (na významných mezinárodních konferencích) začnou uvažovat o změně stávající terminologie. Budoucí stav lidské společnosti označí jako přicházející post-kapitalismus. Případně tento neutrální výraz, pro ty hloupější občany, naznačí názornějším vyjádřením jako "technologický socialismus".