Neděle 27. dubna 2025, svátek má Jaroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

VĚDA: Omyl Issaca Asimova

Úkol, který nám připadá snadný, je pro robota téměř neřešitelný.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Foto

Člověk spoustu úkolů řeší odhadem. Dosáhne tak dostačujícího výsledku. Tím měl člověk v počátcích počítačů obrovský náskok. Robot počítá exaktní výsledek, který bude přesnější než ten člověkem odhadnutý, ale může mu to trvat déle.

Všecho je to jenom otázka výpočetního výkonu a efektivity v jeho využití.

Nejdřív se počítač naučil hrát pong líp než člověk. Pak dámu. Pak šachy. Pak go. A tak to půjde pořád dál a dál.

Vyhodnotit 3D prostor v reálném čase? Nejen po geometrické stránce, ale identifikace jednotlivých objektů? Pohyb robota, třeba i humanoidního, v takovém prostoru? Úkony, při nichž bude takový robot s tím prostorem interagovat? To jsou věci, které už ve větší či menší míře existují.

Je to -s přihlédnutím k dosavadní a předpokládané rychlosti vývoje- jenom otázka času.

1 1
možnosti
RL

Tak to si počkáte minimálně pár století.

0 0
možnosti
PH

Jestli bych si dovolil. Ale samozřejmě že je možné to ty roboty dnes naučit. Už dnes je řada těch základních činností naprogramována v enginech pro tvorbu počítačových 3D her a virtuální reality už jen na základě fyziky a biomechaniky.

Ale - a to je důležitější - ty další činnosti lze ty roboty naučit asi tak podobně, jako se je učí malé děti. I třeba jak si nalít ten šálek s čajem, i popsaným způsobem. Párkrát si to zkusií i s pomocí svých čidel - ale jakmile se mu to podaří a má ten správný "grif", tak už ho má v paměti a opakuje bezchybně.

Takže taková mateřská škola pro robota by měla stačit, S tím že pouze pro toho prvního - těm dalším už se ty schopnosti jen kopírují do paměti.

Nebo ještě jinak - roboti propojení v síti přes kterou lze i ty jejich dovednosti neustále rozšiřovat či opravovat. Asi tak podobně, jako se dnes na dálku opravují nahrané obslužné programy v moderních autech. S tím že - co se naučí jeden (a má od lidí potvrzené že to je správné - což je taky důležitá podmínka) - se pak taky může rozehrát všem dalším.

Spíš se dá říct, že Asimov a jiní autoři tuto cestu nevzali v úvahu, protože v jejich době byly primitivní a omezené právě počítače - právě ty tehdy uměly "jenom počítat a porovnávat data " a jejich výstupy pro lidi se omezovaly pouze na zobrazování na terminálech.

A pokud se používaly k řízení nějakých automatizovaných procesů , tak důležité bylo elektronické interface kterým se předávaly jejich elektronické signály k tehdy obvykle jednoúčelovým strojům - které teprve tu činnost měly ovládat a na potřebný signál je vykonávaly .

Ostatně, tohle se lze taky dočíst v povídkách od Asimova , že takto i jeho robotičtí inženýři ty roboty kontrolovali a testovali. Do pozitronového mozku se nehrabali, ale co kontrolovali byly právě ty elektrické cesty k jednotlivým elektronickým údům a součástem robota, a jejich činnost, jestli tam nedošlo k nějaké poruše.

0 0
možnosti
MK

Myslím, že přeháníte. V době logaritmických pravítek bylo vážně těžké si představit, že čip v pračce bude stát pár šupů, ale pokud jde o výzkum, jsou a budou počítače nebo UI pořád jen pomocníci. Problém totiž nespočívá v tom, vyluštit sudoku, ale jak to, že vůbec sudoku vzniklo.

4 0
možnosti
PH

Jestli bych si dovolil - třeba právě na sudoku je vidět, jak ten vývoj vlastně probíhá.

Protože, sudoku bylo vymyšleno jako logická matematická hra, která má rozvíjet logické schopnosti lidí. Nechat si ho vyřešit počítačem je asi na stejné úrovni, jako jezdit autem místo běhání - to rozhodně fyzičku nezlepší.

Jenomže - a když vezmeme do úvahy současný vývoj AI, tak zjistíme, že je dokonce zbytečné aby se počítači naprogramoval postup, aby pokaždé to sudoku řešil. Právě vzhledem k tomu že těch kombinací je pouze omezený počet, tak je jednodušší, když budou někde centrálně uložena řešení všech sudoku - a počítač si je pouze vyhledá a zobrazí,..

1 2
možnosti
BL

Lidský mozek vždy zvítězí, pokud nebude ovládán zevnitř. Možná i kniha od Iana McEvana Stroje jako já by stála za přečtení...tam androida vyřešil majitel krásně

1 0
možnosti
JN

Světovým hegemonem umělá inteligence nebude. Čínská umělá inteligence bude mít na svět a hegemonii jiný názor než vyvinutá v Americe. Nemá své já. Lidé se jí v politice nepodvolí a nebudou jí sloužit.

2 0
možnosti
PH

Jo jasně. Ono se to dá vysvětlit tím, že AI vlastně nemyslí vůbec, ale porovnává různé informace a řešení nalezené na internetu podle jejich četnosti. (primitivní příklad - nalezená informace že pes štěká je správná, protože je mnohem četnější, než že pes zpívá

Jenomže, i s tím poměrem četnosti pro uznání správnosti lze dá hýbat, lze přesměrovávat jen na určité zdroje. Tudíž, kdyby se stala hegemonem, činská AI /třeba díky DeepSeeku, tak i lidi ze Západu půjdou podle jejich pokynů stejně jako kdysi za Krysařem..

2 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz