26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

VĚDA: Klima a islám

Požitkem z vlastního soukromého prospěchu pominul cit pro pohromy veřejné, až nakonec gabinská obec, zbavená rozvahy i pomoci, je vydána do područí římskému králi beze všeho boje. Livius, Dějiny I, přel. P. Kucharský

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 2.9.2015 11:25

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů?

Nabídnu Vám pane Prokope jeden model "zadarmo". Je sice jen o vývoji počasí ale zato na celé planetě a do řady důsledků dokonce týden dopředu. Pěkně tak ilustrije co vše už dnes lze předvídat:

https://www.windyty.com/?64.774,-45.879,3

Klimatické modely jsou sice o něčem trochu jiném ale hlavně tím, že je jich celá řada a navíc se spouštěji opakovaně pro různé počáteční podmínky a také se průběžně zdokonalují.

Jejich vypovídací hodnota takto postupně roste. Nikdy to není a nebylo o jistotě v nějakém místě a konkrétním čase - ale vždy o pravděpodobnosti na větších územních celcích za delší období. Právě o to ale v klimatologii jde.

V tomto směru věda, informatika a výpočetní rechnika zdaleka nespí tak jak asi mnozí v naší populaci. Pro někoho je ale žel zjevně kýžené vývoj zaspat či si fantazijně něco vysnít - než se potýkat s realitou vysychající krajiny a migračních vln - že?

J. Plzák 2.9.2015 12:22

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů?

To, že vyrobím víc variant na jedo tema, a že k nim přidávám stále nové a nové výchozí podmínky, zdaleka neznamení, že to k něčemu je.

Co takhle porovnat síly - výkony - nejrůznějších přírodních jevů, sopky, tvorba ledu, množství půdy odnesené řekami do oceánú atd. atd., s projevem lidských sil.

Spočítejte si třeba lidský výkon za rok při stavě 4 soutěsek v Číně a porovnejte s uvedenými jevy. Výkony lidstva se pohybují v desetinách procent vzhledem k výkonům přírody.

To je jako když Babyloňané stavěli svou věž.

P. Rada 2.9.2015 17:16

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů?

No když už chcete nějaké porovnání lidského a přírodního vlivu tak snadno spočítatelné a tématu G.W. se týkající je, že všechny sopky sopky světa vypouštějí do atmosféry jen zhruba jednu setinu CO2 oproti antropogenní činnosti.

Produkce biologicky aktivních dusíkatých látek - hnojiva - překročila také už víc jak násobně množství organického dusíku který kdy na planetě byl.

Také obsah fosforu v našich tocích je pak vidět na letním rozšíření sinic pouhým okem a to i přesto, že se v prášcích na praní už přestává využívat.

Antropogenně byl takto postupně změněn už i chemismus celých oceánů a invaze medůz na pláže jsou toho pro turisty viditelným dokladem - o dopadech na rybolov nemluvě.

Ta úvaha, že výkony lidstva jsou malé oproti přírodním v některých případech platí a někde naopak. Člověk nad přírodou v masivnosti produkce exceluje právě v celé plejádě doposud nevídaných chemických sloučenin - např freony, DDT, herbicidy, pesticidy... Seznam toho co odtéká řekami jako externality průmyslu, zemědělství i domácností je sáhodlouhý - stačí hledat. Jeho problematičnost pak bývá v tom, že na řadu takových specialit nenejsou přírodní koloběhy vybavené tak aby umělé látky dokázaly recyklovat ale naopka je organismy v biologických řetězcích hromadí a nám se to zpětně dostane do potravy jako konzumentům na vrcholku pyramidy. Přeji Vám dobrou neobarvenou chut.

F. Kusák 2.9.2015 13:16

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů.

No, zkuste si pane Plzáku představit, jak byste se svou rodinou reagoval vy, když by katastrofální sucho trvalo několik let. Vaše finanční úspory by v důsledku hyperinflace ztratily téměř veškerou směnnou hodnotu a nemovitosti, zejména ty, na kterých se dá něco vypěstovat, by se postupně měnily ve vyprahlou tundru. Z kohoutku by vám v lepším případě tekla voda jen občas a výhled klimatologů by žádné zlepšení nesliboval. A k tomu, kolem vás, by podobných osudů byly dalších sta tisíce. Nejspíš, protože jste rozhodný člověk, sebral byste saky paky a štandopede prchal někam, kde se dá žít. To je normální lidská reakce a nemyslete si, že taková situace nemůže nastat. To není reakce na současnou migrační vlnu v Evropě, jen na vás. A s panem Cílkem bezvýhradně souhlasím, jen podotýkám, že motiv přesídlení bývá akcentován ješě dalšími důvody. Ale to neříkám jistě žádnou moudrost.

J. Plzák 2.9.2015 19:21

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů.

Vždyť pan Cílek si dává setsakra pozor, aby neřekl něco závazného. Jeho teze odpovídají vesměs té moudrosti z písničky.

Kočka leze dírou, pes oknem, nebude-li pršet nezmoknem.

J. Schwarz 2.9.2015 21:52

Re: Pan Cílek vychází ze špatných předpokladů.

nejde o klima, ale přemnožení. V příhodných dobách se lidi přemnoží, při zhoršení podmínek se začnout cpát na jiná, už obsazená území a pokud se domácí obyvatelstvo nebrání, má po ptákách!

M. Mýval 2.9.2015 8:18

zajímavé

Nějak se ale nemluví o tom, jak vzrostly v době arabského jara evropské dotace na ničení potravinových zdrojů (výroba biopaliv) a kteří gauneří si za tyto peníze prostřednictvím koblih koupili moc.

P. Lenc 2.9.2015 8:27

Re: zajímavé

Ano!

A. Špronglová 2.9.2015 7:55

Osobně vidím

hlavní problém v globálním přelidnění a s tím související a od toho se odvijející všechny další existenční problémy (voda, znečištění, nerostné suroviny). Nevěřím, že Homo sapiens má reálnou schopnost to vše racinálně vyřešit, naše civilizace dosáhla vrcholu.

R. Langer 2.9.2015 12:30

Re: Osobně vidím

Ona to za něj vyřeší příroda, ale líbit se nám to asi nebude.

M. Dvořák 2.9.2015 7:29

Velmi pěkné

Jenom v tom článku chybí, že migrace způsobily především USA svým bombardováním a anarchizací Líbye, Iráku Afghánistánu a mnohaletým podporováním opozice v Sýrii vedoucím k vytvoření IS podobně jako podpory opozice v Afghánistánu v 80. letech vedoucí k vytvoření AlKaidy.... Všechny ty miliardy dolarů na zbrojení a boj proti Globálnímu oteplování, kdyby se investovaly na odsolovací nádrže u pobřeží, a celkově podporou lesů a vytváření vodních ploch tak by možná k žádným migracím nedocházelo. Stejně tak hloupý přístup EU k migrantům. Nevím proč nepostupujeme jako v Austrálii? Pokud někdo přijede na člunu - dát mu najíst napít a odvést ho zpět. Austrálie si dělá výběr z lidí přímo ve státech odkud jsou. Vyberou si zhruba 17.000 lidí za rok...

J. Kavalír 2.9.2015 9:03

Re: Velmi pěkné

Tak konečně s vámi mohu v něčem souhlasit. Jen malý dotaz - co je to odsolovací nádrž? Znám odsolovací stanice, kde se různými metodami z mořské vody vyrábí pitná a odpařovací nádrže, kde se z mořské vody získává sůl.

Všiml jste si, že v tabulce teplot se nějak vytratilo "středověké klimatické optimum" údajně stejně teplé nebo teplejší, než současnost? Všechny hodnoty jsou mínusové v porovnání s průměrem 1960 - 1990, který je nižší než všechny teploty po r. 1998.

K. Frauknecht 2.9.2015 10:04

Re: Velmi pěkné

Jo, článek je dobrej a čtivej, byť je několik oblastí, se kterými bych si dovolil polemizovat.

Ona tabulka teplot patří mezi ně, protože je "lehce" alarmická :-)! Řada autorit v oboru (Esper 2002, Moberg 2005, Loehle 2007, Ljungqvist 2010...) se shoduje v tom, že se v období let cca 1300 až 1700 n.l. výrazně ochladilo (oproti dlouhodobému průměru!). Na úroveň teplotního průměru se dostáváme před začátkem 20. stol. (cca 1850 n.l.). To ostatně nepopírá ani první zpráva klimatického panelu OSN v roce 1990, potom si už ty grafy žily vlastním životem :-))!

M. Dvořák 2.9.2015 10:30

Re: Velmi pěkné

odsolovací stanice - získávání vody

Středověké optimum se vám ztratí vždy, pokud budete vycházet z proxydat a spojíte je s dnes měřenými daty - zase jsme zpátky u Slonoprasete. Navíc je i zajímavé co píše K. Frauknecht.

J. Kavalír 2.9.2015 12:04

Re: Velmi pěkné

Středověké optimum jsou čistá proxy data a pokud chcete tvrdit, že bylo tenkrát tepleji, musíte to s něčím srovnat - tedy s dneškem, kdy máme již měřené údaje. Nebo můžete vycházet ze zpráv, podle kterých se v polabí pěstovaly melouny (mám je na kompostu každý rok), protože dovézt je z jihu na koňském povoze bylo dost komplikované. Nebo že se v Anglii pěstovalo víno - "krev páně" byla potřeba pro církevní obřady a s Francií byli ve válce, tak co jim zbývalo. Pil jsem i víno vyrobené u nás v cca 550 m.n.m - žádná sláva, ale pít se to dalo. Takže zase nic, z čeho by plynulo, že bylo tepleji.

M. Dvořák 2.9.2015 13:53

Re: Velmi pěkné

http://pages.science-skeptical.de/MWP/Globe%204650x2847%20mit%20Graphen%20und%20Linien%20JPEG.jpg Jeden z příkladů...

J. Kavalír 2.9.2015 15:38

Re: Velmi pěkné

Jen kdyby ty popisky u grafů byly na monitoru čitelné.

J. Plzák 2.9.2015 19:26

Re: Velmi pěkné

A každý deportovaný od břehů Australie svým neúspěchem přispívá k tomu, že proud uprchlíků do Austrálie slábne.

M. Krátký 2.9.2015 5:55

Strašně až strašidelně zajímavý pohled

čte se to jedním dechem, i když některé odborné názvy nechápu - děkuji autorovi

J. Plzák 2.9.2015 19:29

Re: Strašně až strašidelně zajímavý pohled

Jen ne panika!

Všechnu už tu - na světě - jednou bylo.

Jsme jen jeden, málo významný, článek zemské fauny.

Lidstvo se bezmezně přeceňuje.

J. Bruner 2.9.2015 2:12

Vynikající článek

a, bohužel, přesná prognoza dalšího vývoje.