25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VĚDA: Je pobělohorská doba temna jen mýtus?

Prosadit se něčím novým v přírodních vědách je obtížné. Nápady jako např. popírání přistání lidí na Měsíci či trvání na tom, že Země je placatá (přívrženci placaté Země mají u nás webovou stránku placata-zeme.cz).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 19.11.2020 12:26

Dobře řečeno.

J. Jurax 19.11.2020 12:24

To máte těžký.

Makedonci jsou hrdí na Alexandra Velikého, Švédové na Gustava II. Adolfa, Francouzi na revoluci a Napoleona, američtí unionisté na generála Shermana, kdežto konfederáti na "Stonewall" Jacksona. A církev svatá katolická na potlačení katharů (Albigenských) a vůbec všech kacířů, co jich na okršleku zemském bylo ad maiorem Dei gloriam.

No a my jsme hrdí na husity. A hejtmana Žižku.

K. Vojtíšek 19.11.2020 12:22

Měli bychom si vzít příklad ze židů a chránit své dějiny zákonem. Dnes nemůže nikdo napsat, že holokaust je mýtus. Okamžitě se zvedne řev a autor bude souzen podle zákona na ochranu židů. Ale když někdo napíše, že doba temna je mýtus, žádný zákon ho neomezí a jeho lež se může volně šířit. Je třeba vytvořit zákon proti popíračům doby temna.

J. Jurax 19.11.2020 12:02

I za německé okupace jsme se radovali. Třeba že česká žena je ráda, že je ženou Němce z Ruska.

V. Heidlerová 19.11.2020 11:57

SPEKULACE NENÍ INFORMACE.

J. Jurax 19.11.2020 11:56

No, v jiných státech nevzniklo husitství, nicméně protesty proti proti církvi jediné pravé taky vznikly. A byly z toho taky pěkné polízanice. Kupříkladu v Anglii svého času honili katolické kněze jako štvanou zvěř. O třicetileté válce nemluvě.

Dlužno ovšem dodat, že za náboženskými válkami byly vždy snahy o přerozdělení majetku a moci a ta pravá víra sloužila jen jako ideový podšprajc. Dnes, kdy již pominulo náboženské tmářství, na to máme politické strany.

J. Jurax 19.11.2020 11:44

Ano.

Teď ještě zvažte, zda těchto výsledků národ dosáhl díky době temna nebo navzdory době temna.

J. Jurax 19.11.2020 11:40

To máte těžký.

Pamatuju spolužáka, jenž trval na tom, že druhá odmocnina ze 100 je 10,2, neboť tak to spočetl na logaritmickém pravítku.

Do důchodu později odešel ověšen tituly jako vážený profesor medicíny.

J. Jurax 19.11.2020 11:35

Já jsem četl celého Jiráska již zamlada, tedy i Temno. No a?

P. Selinger 19.11.2020 11:34

Tři sta let jsme úpěli pod Rakouskou nadvládou. To se nám to úpělo !

J. Jurax 19.11.2020 11:24

Ne. Pán je provokatér a vůl. Poláci bývají chytřejší.

J. Jurax 19.11.2020 11:22

Ano.

Co tedy máte k věci?

V. Podracký 19.11.2020 11:10

Právě proto bychom měli být na národní obrození hrdí. Je to náš nejvyšší výkon. Ale je pravda, že česká šlechta tomu napomáhala a stejně částečně i katolická církev.

V. Podracký 19.11.2020 11:07

Pane Babičko, opravdu si přečtěte Temno. Dobu rychlého růstu a cesty nahoru nenazýváme Temno. To nazýváte jen Vy svým omylným uvažováním. Temno nejspíše skončilo s výnosy Josefa II.

L. Písařík 19.11.2020 11:03

Nechci vám brát vaši hrdost ani stav hrdej a b...., ale informovanost o skutečném průběhu tehdejších dějin jistě není na škodu. Čest práci( každé, která dobro plodí).

V. Podracký 19.11.2020 10:56

Autor připisuje kampaň přepisování dějin profesním snahám vyniknout, ale já se domnívám, že celá ta akce má hlubší kořeny v současné odnárodňovací snaze. Národ nesmí mít minulost, která by vězela v nějaké samostatnosti. Nesmí být vzor samostatného českého útvaru. Ale hlavně: nesmí být záporný vzor cizí kolonizace, vždyť z Evropy přece vždy přišlo jen dobro!

P. Havel 19.11.2020 10:18

Hlavní problém je podle mě likvidace elit a první (?) politická emigrace. Zůstal zemědělný lid, který byl rád že je rád a pro který se stavěly hezké barokní kostelíky. Přišly nové elity a zbytky těch předbělohorských se samozřejmě také snažily. Ale ten odliv byl negativní.

Zajímavá úvaha viz článek "How a Conservative looks at History".

H. Rybnická 19.11.2020 10:06

Pane Kalino, zajímavý a neotřelý názor. Konečně někdo kdo myslí svou vlastní hlavou, je schopen své myšlenky věcně podat, neuráží spoludiskutující a nepapouškuje ony známé verze.

V. Petr 19.11.2020 10:04

Viz též kníže Lichtenštejn, který zbohatl konfiskací majetku (nejen) těch, které odsoudil k smrti...

A. Renjascu 19.11.2020 9:58

My jsme zřejmě jediný národ na světě, který s takovou chutí plive soustavně na svojí historii. Nazývat Komenského zrádcem může jen ten, kdo o tehdejším utkání, nesvobodě, pronásledování vůbec nic neví. V mnoha zemích oslavují osobnosti, které byly ještě daleko kontroverznější než naše, ale jen my se umíme tak dokonale shodit. Někteří jejich hrdinové ničili celé stat,y a staví jim pomníky, ale my si z každé etapy vyzobeme jen to nejhorší. Proto Němec, Angličan, Francouz, Ital, Španěl, Holanďan, Polák, Rakušan či Maďar bude mít vždy zdravější sebevědomí a sebeúctu bez mindráků, protože ví, že i když historie není černobílá, tak může být na schopnosti a historií svého národa hrdý a má vědomí, že i on se může od něčeho odpíchnout. Je zajímavé, že naše špatné vlastnosti a skutky mají tak často finance a podporu ze zahraničí. Zkuste udělat něco podobného Polákům, Maďarům či Francouzům a počkejte si schválně na jejích reakci, ale čekejte raději daleko za jejich hranicemi...

V. Novák 19.11.2020 9:50

Z těch 27 popravených byli páni jen 3. Dále tam bylo 7 rytířů a 17 měšťanů. Martin Fruwein, který mučení a popravě unikl sebevraždou, byl taky měšťan.

Justice byla velmi třídní...

V. Novák 19.11.2020 9:47

Není pan Polák?

F. Kusák 19.11.2020 9:10

Já mám podobné vnímání husitství, možná romantické a naivní, ale pro můj postoj k morálce docela zásadní.

R. Meišner 19.11.2020 9:07

fakt je ten, že po Bílé hoře přišla při násilné rekatolizaci k největšímu majetku katolická církev, a to právě vyháněním české šlechty a zabavováním jejího majetku. právě ta církev, která teď křičí, co vše jí komunisté ukradli, --a že co bylo ukradeno, musí být vráceno. tehdejší česká šlechta se bohužel této hry již zúčastnit nemůže. toť vše.

F. Kusák 19.11.2020 9:01

Diskuzní příspěvek má být pokud možno krátký a k věci. Založte si blog a tam si pište ty svoje duchaplnosti.

J. Lukavsky 19.11.2020 8:51

"Husitství je např. označováno za rabiátství" když jsem kdysi dávno navštívil NDR tak mi kolega Němec říkal "do tohoto kostela nahnali husiti 50 mnichů a zapálili ho". Takže jako každé násilné hnutí na začátku hbitě odstraňuje letité nešvary... ke konci loupí a vraždí a snaží se udržet se u koryta. I ti slavní husiti. Probatum est. J.L. end

F. Svoboda 19.11.2020 8:41

R^R^R^!!!!!!

V. Heidlerová 19.11.2020 8:28

Kdyby církev jednala dle zákonů božích, nevystoupil by Wicleff, Jan Hus, Luther, nevznikl by protestantismus, církevní schizma - ale historie nezná kdyby. Stalo se - a my musíme hledat příčiny, následky a souvislosti a ne si kadit do vlastního hnízda, dějiny jsou plné hrůznějších událostí v jiných státech - a přitom tam nikdo nelítá ode zdi v popisu své historie, jsou na ni hrdi. Étos husitství byl obrovským přínosem v boji za vznik (obnovu) českého státu - vzpomeňte jen na čs. legionáře pod jakými hesly nám náš stát vybojovali. Každá doba má svou morálku a etiku, kterou nemůžeme poměřovat očima dnešního člověka, prostě středověk byl krutý. My se máme starat o to, abychom své společenství zušlechťovali a vyvarovali se chyb minulosti. Nic jiného není možné. Já jsem na husity hrdá. Krleš, hrrrr na ně! To je velký odkaz pro současníky, kteří nectí zákony a Ústavu a jejichž hnacím motorem je lež a zlo. Nazdar.

J. Nevrkla 19.11.2020 8:26

Motivací zřejmě je zbavit národy vlastní identity, národní hrdosti. Vytvořit kosmopolitni individuum bez kořenů, ideálního poslusneho otroka vládnoucí globální elity, jehož názor a zájem nehraje žádnou roli, nikde se mu nemůže dostat zastani. To se jim nesmí povést.

J. Kalina 19.11.2020 8:20

tak jsou zde 2 proudy: - poznat podrobně co se tehdy stalo a kdo a jak k tomu přispěl a pak jde o výklad z pozice nějakých preferencí a většinou i nějakých současných cílů.

Habsburkové byli na českém trůnu téměř 100 let před Bílou horou. Přemyslovci měli právo vládnout (si vybojovali) v Českém knížectví později království, ale české krve v nich nebyla za ta staletí snad ani kapka viz jejich manželky z německých zemí, Uher, Polska. Husitství bylo nejspíš důsledkem nestrávení rychlosti změny za Karla IV a po něm a si rýpnu: také se založením UK dal prostor a platformu přemnoženým intelektuálním tlachalům všeho druhu a ambicí čímž neříkám, že někteří neměli úroveň a pravdu. Kdybychom byli v 17.-18. století poněmčeni možná bychom vyhráli 1. světovou válku, Hitlera, Lenina, Stalina by nikdo neznal, nebyla by 2. světová válka. Neexistoval by SSSR, ale konstituční monarchie. Nebo vše úplně jinak. Húnous.

Za to dnes se tlačí na "prospěšně změny k lepšímu" takovým fofrem, že to může skončit jedině blbě. Nikdo dnes v médiích nerozebírá tak očividnou zkušenost, jako je ekonomický vzestup a zaplavení Evropy a USA zbožím z Asie počínaje Japonskem, a konče Čínou přes všemožné restrikce a velkou dopravní vzdálenost a bez výhody" EU. Je zcela evidentní, že se jim to povedlo hlavně tím, že nepřijaly zákony platné v dnešní EU, tak jako jsme to učinili my a nyní nemůžeme postavit ano "suchý WC" na dvorku natož dálnici. Jak to, že jsou u nás ochotni někteří diskutovat o masivní, nelegální imigraci, když vidí dopady této diskuze před 40 ti lety v západní Evropě a to byla většinou legální. Co tady asi může vzniknout za stát, když si stále větší počet lidí od nás a od jinud dokáže vyřvat pomalu cokoliv a tudo metodu si osvojuje stále více osob.