Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
para
Re: obě strany lžou, až se hory zelenají?
A jak to tedy je? Napoví clay - nebo si nechá pravdu alibisticky jen pro sebe?
para
Re: obě strany lžou, až se hory zelenají?
Nikdo neví? Za ostatní mluvit bych si tedy vůbec netroufal. Sám mám ale za to, že právě klimatologové vědí nejvíc, ale jen s jistou mírou pravděpodobnosti při předpokládaných scénářích vývoje. A i to vůbec není málo! Je to dokonce tak moc a v takových důsledcích, že to některým co mají na tendencích svůj podíl, hejbe žlučí víc jak globální recese a neváhají proto vydávat dílka nevalné úrovně jen aby alespon formálně něco zpochybnili. A právě tento aspekt je dost na pováženou.
Ivan Nový
paro,
nejde přece o vědu, ale o způsob, jak omezit svobodu lidí. Fakticky jde o novou verzi přírodního náboženství, kdy se personifikuje Matka Země. Je to šamanismus. Šamani mají model a na základě něho vysvětlují svět.
para
Re: paro,
Vidím to pane Nový spíše naopak. Svoboda lidí je omezená už s řady fyzikálních principů i dalších okolností a kdo je s nimi srozuměn bere tento úděl jako výzvu a to pokládám za dobré. K této svobodě pak nedílně patří i odpovědnost - jinak nejde o Svobodu ale o Samolibost. Tyto pojmy se často nenápadně zaměnují ale s důsledky zhoubnýmy.
Respekt či chceteli obdiv k přírodním zákonům je mi také svým způsobem náboženstvím - je součástí moj víry. Obdivuji např genialitu Plancka a rád bych dokázal dnes odvodit to co on dokázal prakticky s prázdna před víc jak stoletím. To je chceteli mé "náboženství" kterému se ale bezhlavě neklaním - beru ho jako výzvu a vážím si té možnosti.
Vysvětlování světa je odjakživa jednou z výzev před které byl homo postaven. Šamani byli jedni z nejmoudřejších své doby. Měli své náhledy a měli i výsledky jinak bývali nemilosrdně obměnováni - to byla prostě nutnost k přežití primitivních národů.
My se cítíme kulturní ale kdo ví jestli spíš než vlastními bytostnými schopnostmi nejsme závislí na okolním světě víc jak ti primitivové. Míra osobního konzumu na to alespon ukazuje. Jeví se nám totak - a v mnohém je to pravda - že jsme si svět podmanili. Ale stali jsme se tím "svobodní"? Jakmile totiž máme za náš svět nést odpovědnost je zle! Že?
Ivan Nový
Re: paro,
Ano, ale odpovědnost pouze za svou osobu, za své svědomí, nikoliv odpovědnost za lidstvo. Lidstvo nelze řídit, lze ho jen zkoumat. K lidstvu se neobrací ani Bůh, i ten se obrací k jednotlivci, tomu dal svobodnou vůli konat dobro, či zlo. No a k těm šamanům, klimatologie nás vrací do těchto primitivních časů, sami šamani totiž nerozuměli těm silám, které využívali, totéž platí pro klimatology, kteří tak doopravdy nerozumí klimatickému modelu, jen ho berou jako černou skříňku a tu používají. Existují klimatické modely, ale nexistuje teorie budování klimatických modelů, mýlím-li se, opravte mě. Neexistuje ani speciální "klimatický" matematický aparát, neexistují ani nová matematická odvětví, které by klimatologie inspirovala. Maximálně se využívají aktualizované von Neumanovy postupy, které použil při modelování jaderných výbuchů. Přičemž jde o děje s rozdílným plynutím času, u klimatických modelů čas správcům těch modelů plyne jinak, než plyne čas klimatu, správce modelu nevidí změny klimatu jako spojitý děj. To u jaderné bomby nebylo. Správce modelu měl jistý nadhled nad modelovaným dějem.
para
Re: paro,
K odpovědnosti - vcelku souhlas - jsem pro rozvíjení maximální osobní odpovědnosti. Máme však odpovědnost i za děti a svým způsobem i za další blžní, se kterými v životě "počítáme" a oni nám to podobně oplácejí. V tomto smyslu považuji za nutné respektovat planetu jako celek a přiměřeně i za toto nést odpovědnost. Dýcháme přeci všichni stejný vzduch..... a jsme založeni na prakticky stejném biochemickém metabolismu.
iKe klimatickým modelům je tu daleko povalanější pan Metelka - já mám za to, že takovéto modelování je laboratoří v počítači a že je velmi užitečné a jsem raději když se pokusy s klimatem dělají v počítači než přímo v realitě čehož jsme svědky.
Matematický aparát je dnes obecně velmi rozvinutý jen je otázkou vhodnost použití v různých aplikacích. Jiří Horák napsal knihu "Matematické modelování v problémech klimatu" / Academia 2006/ do které občas nahlédnu. Toto dílko samo je ale nad mé aplikační schopnosti. Třeba by ale Vám bylo ispirací.
Pavel
Re: paro,
Kdo koho vyžývá k odpovědnosti za lidstvo? Ale pokud někdo svojí činností škodí celému lidstvu, je to samozřejmě jeho osobní odpovědnost.
Ivan Nový
A paro,
s modelem může pracovat jen jeho tvůrce, protože jen on zná jeho omezení. V situaci, kdy někdo vytvoří model, a někdo jiný ho používá dochází často ke zmatečné interpretaci výsledků modelování. A to se děje v klimatologii. Všichni pracují na stejném modelu, místo toho aby soupeřily různé modely, modelující různé aspekty klimatu.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz