25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VĚDA: Druhé vlně covidu jsme nezabránili

V polovině března jsem psal o tom, že Evropa a USA měly na reakci vůči epidemii koronaviru dva měsíce a daleko více času, než Čína a státy na východě Asie, jako jsou Jižní Korea, Japonsko, Tchaj-wan a další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Wagner 14.10.2020 12:38

Víte pane Vychodile, realitu prostě uvidíme, vzhledem k tomu, že jste se se mnou vsadil, tak jasně rozhodne i výsledek sázky. Pak uvidíme, zda se naplní má předpověď nebo Vaše, a kdo vycházel z reality a správných premis.

P. Vychodil 14.10.2020 12:55

jasně

co mě však jistým způsobem fascinuje, že jako vědec sám sobě nezpochybňujete předkládaná fakta. zatím jste moje informace o relevanci PCR testů, ohlášených úmrtí, nijak nevyvrátil (no, ono je to těžké, když sám autor PCR testu varuje před zneužitím z neznalosti, MZČR a ČSU oficiálně nacpou každého pozitivně testovaného do kolonky úmrtí Covid), připadá mi, že teď už jenom doufáte, že nějakým zázrakem sázku vyhrajete...já vycházím z reality, dané prokázanými fakty, na kterých stavím (možná ne zcela správné) premisy. Dokažte mi, že moje informace nejsou správné ! Jako pedagog to určitě zvládnete:-)

D. Stys 14.10.2020 8:52

Pokud jde o energetiku, má pan Wágner samozřejmě pravdu.

Vykazované celkové počty nemocných jsou zcela nerelevantní číslo. nemoc trvá maximálně 14 dní, před 14 dny bylo detekovaných přes 3000, uzdravilo se 69. Za podobně nereůebantní můžeme proto ovažovat osttaní oficiální údaje.

Pokud jde o Covid19, pak má pan Wágner pravdu v tom, že v současné populaci je možné celkem spolehlivě detekovat něco přes 8000 nově onemocnělých denně. Když zkombinujeme údaje o falšné pozitivitě testů PCR (např. SZÚ http://www.szu.cz/uploads/Epidemiologie/Coronavirus/Lab_vysetrovani/Zprava_EHK_SARS_2020_str_1.pdf ,

https://academic.oup.com/clinchem/advance-article/doi/10.1093/clinchem/hvaa214/5902447) apod. s návody k příslušným kitům, zjistíme, že až do září skutečně žádný důvod k omezením nebyl. Tedy možná byl, ale n azákladě jiných údajů, například zpráv z ordinací praktických lékařů. Teď se konečně ty dva expeimenty protly. na testy chodí převážně pacienti indikovaní praktickými lékaři. Kolik lidí předtím na testy nedorazilo, protože kapacity byly zahlceny zdravými "vytrasovanými" nevíme. Takže ani nevíme, jak dlouho už máme těch 8000 nárůstů.

Jen upozorňuji, že nárůst počtu úmrtí s Covidem19 se datuje již někdy před 14 dny https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19. A že takový pacient jistě bojuje o život déle než čtyři týdny. To se s problémem dostávám někam do srpna kdy byly ještě v testech těžká pohoda.

D. Stys 14.10.2020 9:06

Souhlasím s panem Wágnerem, že vláda druhou vlnu nezvládla. Tu druhou vlnu samozřejmě předpovídají všechny relevantní epidemiologické modely v nichž soutěží virus a imunita, králící a rysové apod. Říká se tomu nelineární dynamika. Nezvládli jsme zneplatnit matematické rovnice, tomu říkám čestná prohra.

Co se ale mohlo zvládnout bylo poznání o vlastnostech a šíření viru. Kdyby místo prohlašování konkurenčních sérologických studií za "politicky nešťastné" https://twitter.com/marian_hajduch/status/1272560910796718080 radši uznali, že udělali chybu a studii zopakovali, https://www.dzurnal.cz/index.php/2020/07/09/ani-po-ctyrech-mesicich-pandemie-neumime-spravne-testovat/, mohli jsme dnes vědět jak se virus šíří a kdo je imunní. Také jsme mohli rozjet testování buněčné imunity, která je nejspíš mnohem významnější. A najít jedince s touto imunitou oslabenou a ty ochránit/zachránit.

Mimochodem, zrovna mi přistála v mailu prosba o pomoc. Došla jedna zásadní komponenta nutná pro testování a není k sehnání ani u největších dodavatelů. Tím, že jsme v září vyplácali materiál na zjevně zdravé, budeme mít teď nedostatek testů. No a bude i míň zachycených a lidé, kteří se řídí oficiálními čísly. budou šťastni. Nebo mrtvi.

V. Halašta 14.10.2020 11:26

Jenže p. Wagner nic takového, jako, "že vláda druhou vlnu nezvládla", nenapsal. O vládě nepadlo ani slovo.

Takovou "analýzu" si může vpálit někam. Připomíná Havlíčka, který statečně bojoval za podnikatele proti EET, až se protlačil nehlouběji do estébákova análu...

D. Stránský 14.10.2020 9:08

Souhlasím, že se mnoho expertů odkazuje na naprosto nerelevantní čísla.

Jen doplním, že i přímo na UZIS je např. u statistiky úmrtí s COVIDEM tato legenda:

... zahrnuje všechna úmrtí osob, které byly pozitivně testovány na COVID‐19 (metodou PCR) bez ohledu na to, jaké byly příčiny jejich úmrtí, a k jejichž úmrtí došlo v rámci hospitalizace či mimo ni.

Obdobná legenda je i u počtů hospitalizovaných.

Je velmi obtížné na základě takto nerelevantních čísel cokoliv usuzovat a věřit expertům, pokud se oni sami odkazují na tato čísla.

V. Wagner 14.10.2020 12:26

Pane Štýsi, zase tvrdíte stejné nesmysly, které už Vám byly několikrát vysvětleny. Jestliže je malá prevalence, požadavku na testování je méně, tak je i menší pravděpodobnost, že se na někoho, kdo požaduje test nedostane. Protože je zároveň přednostní režim pro testování lidí s potížemi nebo vytrasovaní, takže pravděpodobnost zahlcení a toho, že by někdo nebyl otestován byla v létě daleko nižší, než je tomu dnes.

Situaci s falešnou pozitivitou testů jsem podrobně rozebral v článku, který jsem tu několikrát odkazoval a kde je také ukázáno jaké nesmyslné závěry a proč jste dělal a děláte. Takže už koncem léta bylo z dat vidět, že se rodí problém.

D. Stys 14.10.2020 12:40

Jmenuji se Štys.

A i Vám musí být zřejmé, že karanténa už v půlce září nestíhala a na skutečně nakažené se mnohdy nedostalo. Případy, kdy nakažení s lehkým průběhem se na testy dostali až po 8 dnech a tedy po vyléčení, znám z první ruky. Naopak, kdyby se postupovalo standardním způsobem přes první "experiment" provedený pozorováním v ordinaci a druhý experiment dobře provedeným testem, mohli někteří, které dnes pohřbíváme, možná i žít.

Koncem léta bylo jasné, že nastává další vzestup viru zcela v souladu s pravidly nelineární dynamiky - která není na MFF mainstream. Kdybychom vedle toho sledovali imunitu, zejména na T-lymfocyty, věděli bychom už v červenci, že prochází minimem. A nebyli bychom překvapeni a nedělali paniku.

No, nevadí, cituji z dopoledního mailu po univerzitě: "shortage of various material and chemistry used for SARS-CoV-2 testing is coming, right now it is not possible to buy 2-20 ul tips with filter (DNase, RNase free, sterile) even from the biggest suppliers (such as VWR and Eppendorf) and seems like this situation will not change for some time.

Please, if you have these tips in stock in your labs and you can provide us some, we will be very grateful. Of course not for free :). Just for info, we use around 400 tips (4 boxes) per day. "

Brzo nebude materiál na testy, počet nově nakažených poklesne a lineární dynamici a jednodušší statictici budou psát oslavné maily o vítězství.

H. Paculová 14.10.2020 6:43

Autor má naprostou pravdu.

Jenže hází jen hrách na zeď. Bohužel....:-/

I. Pávek 14.10.2020 7:13

Ano, hází hrách na zeď. Budoucnost národa je totiž dána jeho celkovou mentalitou. Pro Čechy je to švejkování. Máme světově uznávané odborníky virology ale pár hlupců, řvounů z lůzy je prohlásí za blbce a půl stáda ovcí, které si sotva umí vytřít zadek a které se honosí nálepkou občané, tleská. Viz milion chvilek. Toš tak tu žijem.

D. Stys 14.10.2020 9:39

Houbeles. Nelineární dynamiku soutěže mezi virem a imunitou neporazíte. Druhá vlna musela přijít a zvládáme ji maximálně. Přijdou i třetí a další, protože ten virus vypadá jako "šikovně vyladěný". Kolik "světově uznávaných virologů" vám to povědělo?

Tím nestojím ani na pozici pana Wágnera ani na pozici chřipečkářů.

F. Svoboda 14.10.2020 9:52

R^R^R^

P. Rada 14.10.2020 5:58

Pane Wágnere se stanoviskem ohledně epidemií souhlas ale tvrzení závěrečného odstavce jste naopak dedoložil ale právě ideologicky střelil od boku.

H. Paculová 14.10.2020 6:46

Že kolaps energetiky bude mít ještě dramatičtější dopady je snad slunce jasné. To teprve bude ekonomika úpět...

J. Lukavsky 14.10.2020 7:48

No pokud by spadla elektřina v celém okrese či státě na týden tak to bude konec. Staří lidé nesjedou výtahem dolů, nenakoupíme si (všichni), bankomat nevydá peníze, nespláchneme záchod a nebude co pít, neuvaříme si..... Naše civilizace je naprosto závislá na "cukání žabích nožiček MUDr. Galvaniho". Jistěže na venkově by to bylo mnohem mírnější, mají studnu s pumpou a sklep s bramborama, bez TV lze pár dní přežít. J.L. end

D. Stys 14.10.2020 9:36

Máte přehled, kolik lidí na venkově má ještě ústřední topení se samotížným oběhem? O lokálních kamnech nemluvě, ta mají možná lidé na chalupách, ale venkovské domácnosti už dávno ne. Dřevokotel nic neřeší a dokonce se na něm většinou ani neušetří, pokud člověk nemá vlastní dřevo a neřeže ho rukama.

V. Kučer 14.10.2020 19:33

Něco podobného se stalo při obléhání Sarajeva v roce 1992. Lidé si nacpali do ledniček zásoby potravin a hrozně se divili že ledničky nešli když nešel proud.

V. Kučer 14.10.2020 19:46

Ženy se nemohly vykoupat, měli zamaštěné vlasy a páchly. Ostatně na dvoře krále slunce Ludvíka XIV. byly podobné podmínky a elektrický proud tam také nebyl.

V. Kučer 14.10.2020 19:50

oprava - ledničky nešly (píše se y).

V. Wagner 14.10.2020 7:55

Pane Rado, Vy si opravdu myslíte, že likvidace energetiky opravdu nebude mít katastrofální dopady na životní úroveň a ekonomiku Evropské unie a Česka? Jinak na toto téma jsem napsal řadu článků, které ukazují, co je u nás i v Evropské unii špatně:

https://www.osel.cz/11366-co-delat-prave-nyni-v-ceske-energetice.html

https://www.osel.cz/11254-muze-byt-shoda-na-energeticke-koncepci-v-cesku.html

https://www.osel.cz/10498-diskuze-s-organizatory-stavky-pro-klima.html

https://www.osel.cz/10370-jaky-je-potencial-vyuziti-biomasy-v-cesku-a-ve-svete.html

https://www.osel.cz/10148-evropska-i-nase-energetika-na-rozcesti.html

J. Pankovic 14.10.2020 8:22

Pan Rada si to nemyslí, on totiž nemyslí vůbec, on se tím nemusí zatěžovat, protože jeho Svatá Víra mu jasně ukazuje cestu...

...i když podle nás vede do pekla.

Ale pokoušet se přesvědčit fanatika logickými argumenty je ještě méně efektivní, než odmítat luštěninou :-):-)

P. Rada 14.10.2020 11:18

Pane Wágnere děkuji za reakci a opakuji, že jsem se ptal na to, proč do článku s docela jiným tématem vkládáte až závěrem něco nesourodého - "střelil jste od boku".

Vždyt podstatou funkčnosti parazitických virů není ENERGETICKÝ ale je to naopak INFORMAČNÍ PROBLÉM. Jde spíš o nedostatečnost imunitního charakteru organismů disponujících ale navíc nepoměrně vyššími energiemi + kulturní problém specifických lidských společenstev.

Něco jiného přeci s principu ovlivnuje energetický potenciál využivaný ve společnosti. Např těžbu surovin, transformace... Tento potenciál dnes navíc (vzhledem ke spotřebě PEZ) v průměru na evropana zhruba 100x přesahuje biologický potenciál. Přesto paradoxně takto enegeticky "nadopovaní" mnohdy nejsou schopni se s viry efektivně vypořádat. Nebývalý pokles celospolečenského HDP to dokládá.

S Vaší kritikou společenských a vládních postojů vzhedem k pandemii ale rámcově souhlasím.

Nově se však ohražuji se proti Vámi podsunuté pejorativní spekulaci:

...."Vy si opravdu myslíte, že likvidace energetiky opravdu nebude mít katastrofální dopady na životní úroveň a ekonomiku Evropské unie a Česka"...

Toto si rozhodně nemyslím. Myslím si naopak, že pro afektivitu navozenou zaujatostí ve prospěch JE štěpných technologií jaksi střílíte od boku i v jiném prostředí.

S energetického úhlu lze navíc úspěšně tvrdit, že centralizace až megalomansky odůvodněných, obtížně společensky kontrolovatelných prostředků, do obřích často nezvládnutých projektů s dobou realizace několik desetiletí a navíc s nejistou dobou návratnosti, může vést k nevratnému celospolečenskému propadu. To s důvodů praktické eliminace všech konkurenčním metod těžby energií i vzhledem k potenciálu rozvoje efektivnějších metod spotřeby.

Nejefektivnější jsou přecI s hlediska spotřeby právě VIRY!

V. Wagner 14.10.2020 12:35

Pane Rado, obvinil jste mne, že jsem svůj závěr o hrozícím problému v energetice nedovodil. Poslal jsem Vám řadu odkazů, kde toto jasně dovozuji. Ale stejně jako s virem, se vinou ideologické zaslepenosti Vás a Vám podobných, bohužel o platnost té mé předpovědi přesvědčíme na vlastní kůži. A je možné, že i v tomto případě nám ukáže Čína, jak jsme se ji mohli vyhnout. Ta totiž využívá všechny nízkoemisní zdroje.

P. Rada 14.10.2020 14:21

Čína má né nadarmo své "Zakázané město" a to už z dob, kdy se prvně začalo ukazovat jak může být narostlá a možnostmi přespříliš sebevědomá populace sama sobě krajním nebezpečím.

Dávní moudří si nejspíše už kdysi uvědomili co pan Wágner zatím zřejmě ani netuší. Čím totiž více zdrojů pro tvory kteří nedorostli do odpovědnosti za jejich využití - tím horší hrozí důsledky pro ně a jejich společnost.

R. Langer 14.10.2020 9:31

Jediný ideologický lhář a podvodník jsi tady ty, Zelený bolševiku! :-P

I. Polák 14.10.2020 3:33

Někdy si říkám, že takový pan Hnízdil je v TV proto, aby i člověk s průměrným selským rozumem mohl být hrdý na to, že chápe jaké nesmysly ten člověk říká. Horší je když říká nesmysly V.K., a úplně nejhorší je, když je říkají vystudovaní lékaři. Nedivím se panu Prymulovi, že mluví o spiknutí profesorů...

T. Kohout 14.10.2020 1:07

Úspěch v "1. vlně" znamená neúspěch v "2. vlně". Populus ztratil ostražitost. Ideologové ho přesvědčili, že virus není nebezpečný. Státy, které nebyly úspěšné na jaře jsou úspěšnější na podzim. Protože si všimly, že vir nebezpečný je. V sociologii se to může nazývat "učit masy na jejich vlastních zkušenostech", učil klasik sociologie.

V. Halašta 14.10.2020 0:37

Poslední týdny ukázaly nefunkčnost chytré karantény, z ktero zůstala jen PR skořápka. Poslední dny ukázaly nefunkčnost vlády, kdy naprosto šílená tisková konference útočí na projev z Červeného Hrádku. Dnešní den ukázal aspoň náznak toho, jak by to mělo vypadat ale i tak každý minimalne zasvěcený rozmeta navrhované plošné testování ve třech odstavcích jako neproveditelne, nepřinášejíci relevantní data a pravděpodobný tunel. Každý minimálně znalý upuzorni, že když jsou zaci a studenti největší skupinou pozitivních (16%), tak to odpovídá průměrné prevalenci, protože jich je 16%. Každý stamgast se vysmeje návrhu na zákaz vycházení po 22 hodině, když hospody zavírají v 20 a ne ku se alkohol nesmí, tak kdo tam asi tak bude. Ponocny a jinak nikdo. A to ještě nevím, od kdy to má platit, protože včera říkali od středy od půlnoci. Takže až ve čtvrtek? Ne. Nepřekvapívé to je od středy od o hod.

No a po tomhletom posrání všeho, na co sáhli, nedostalo se v článku pana Wagnera ani na jedno napomenutí směrem v vládě.

Nechci být sprostý ale ono ty trafiky v rozjizdejicim se jaderném biznise může rozdávat úplně jina vláda...

V. Wagner 14.10.2020 12:42

Pane Halašta. Nemáte pravdu, že bych nekritizoval vládu. Cituji:

ládní i opoziční politici tak také považovali hrozbu epidemie za zažehnanou a plně se věnovali pouze předvolebnímu boji. Vláda pro získání jejich podpory vyšla potenciálním voličům vstříc rychlým uvolňováním opatření. Opozice volala ještě po razantnějším a rychlejším uvolňování a nešetřila razantní kritikou, pokud se během léta objevil i jen náznak, že by vláda chtěla, byť jen minimální omezení znovu zavést.

A podrobněji viz zde: https://www.osel.cz/11383-chripeckari-dosahli-sveho-cesko-se-nekontrolovane-promoruje.html

V. Halašta 14.10.2020 12:51

Svojí reakcí jen potvrzujete své stanovisko - vláda za nic nemůže. Zbytečná diskuze.