25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VĚDA: Drtivý dopad

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Loki_F 1.7.2008 14:55

Svým tvrzením o geologických jevech, jste se pane autore

dopustil stejného omylu, který už dlouhá léta proklamují klimalarmisté: ...geologické jevy (vulkanická činnost) jsou náhodného charakteru a bylo

by možné je zařadit jako parametr matematického modelu pouze jako velmi

dlouhodobý statistický vliv zastoupený nějakým dlouhodobým průměrem,

přičemž krátkodobé odchylky od dlouhodobého průměru by byly velmi

značné - dlouhou dobu se nemusí dít nic a pak přijde katastrofa." Je zjevné, že ani Vy nejste imunní proti jejich lhavé argumentaci, v okamžiku, kdy se dostanete mimo svůj obor..., A navíc, že se i Vám zadřel pod kůži katastrofický pohled na svět, který je jim vlastní. Bez toho co Vy nazýváte katastrofami (a nejen z vulkanické činnosti), by Země již dávno byla "vodním světem", jak si jej vysnil Kevin Kostner. Celkově však souhlas s vyzněním článku. Ty zelené dareby je třeba vyhnat od jakéhokoli rozhodování, protože na rozdíl od "přírodních živlů a katastrof", jejich vliv je skutečněš a hmatatelně zhoubný! Nepochybně v diskusi již prskají své výmysly a chiliastické mantry. };D)

Roman Šula 1.7.2008 15:05

Re: Svým tvrzením o geologických jevech, jste se pane autore

Katastrofou jsem nemyslel obvyklou apokalipsu, i když dopad tělesa většího než řekněme kilometr nic užitečného nepřináší, naopak desková tektonika je horotvorným procesem, bez něhož by už dneska pevniny nejspíše žádné nebyly, bohužel je to spojené s průběžnou seismickou a vulkanickou činností.

Loki_F 1.7.2008 15:18

Re: Re: Svým tvrzením o geologických jevech, jste se pane autore

... no vidíte, jakési tušení souvislostí tu je! Netvrdím, že lze tyto vlivy nějak snadno kvantifikovat a PARAMETRIZOVAT, ale rozhodně jsou významnější než se odvažují klimaskeptici doufat nebo než se kdy zdálo zeleným lumíkům v jejich katastrofických nočních můrách... };D))))

para 1.7.2008 15:29

Re: Re: Svým tvrzením o...

K tomu slovnímu spojení, že dopad kilometrového tělesa nic užitečného nepřináší.... . Pan Grygar to vidí asi takto... S. Ward a E. Asphaug modelovali dopad planetky 1950 DA do Atlantiku, k němuž by s pravděpodobností 0,3% mohlo dojít 16. 3. 2880. Planetka o průměru 1,1 km by se srazila se Zemí rychlostí 17 km/s a vyhloubila by ve dně oceánu kráter o průměru 17 km a hloubce 5 km, přičemž by se uvolnila energie 60 Gt TNT (240 EJ; tj. bratru desetinásobek celosvětového arzenálu jaderných zbraní). Bezprostředním následkem by bylo obrovité cunami, které by dospělo k východnímu pobřeží USA a západnímu pobřeží Evropy během nějakých dvou hodin s výškou vlny 120 m, jež by smetla vše nejméně do vzdálenosti 4 km od břehů.....;-(

para 1.7.2008 15:15

Re: Svým tvrzením o geologických jevech, jste se pane autore

Hmatatelně zhoubný je vliv jakékoli demagogie i kdyby byla ultafialová. Svalování odpovědnosti na jen jednu skupinu populace je pro primitivní odvod lidské agresivity sice výhodné a věky prověřené ale opravdové příčiny neřešící počínání. Např. u nás se nevýstavba JE svaluje jen na zelené /a ti zkutečně se na progr. prohlášení vlády podepsali.../ ale proč byla a je dosud celosvětová deprese ve výstavbě JE tito křiklouni rozebírat nechtějí a tak se jim sotva podaří konstruktivní řešení nalézt a to je pak ku škodě všech.:-(

Lucifer 1.7.2008 11:13

O starych civilizacich? Jenom to, co se doctu. Treba o tom, ze Keltove dokazali zmizet behem velice kratke doby, prestoze meli rozvinutou civilizaci a kontrolovali celkem velke uzemi. Mezi dve hlavni verze jejich konce patri epidemie a zniceni si zdr

Kelti nezmizeli. Jejich potomci  žijí například ve Skotsku, Irsku, Walesu, Bretani atd. Kelti neměli rozvinutou civilizaci, nebyli schopni například založit funkční státní útvar. Ze svých původních území byli vytlačeni germánskými kmeny. Malá část se jich integrovala v Římské říši. Asi čtete málo. Mimochodem stejně bychom mohli tvrdit, že zanikli Římani, a to tak že téměř bleskově. No a proti jejich rozvinuté civilizaci byli Kelti úplná ořezávátka. Co asi vyhubilo Římany? Epidemie? Zničení zdrojů kolem sídlišť? Globální oteplování v důsledku zvýšené produkce metanu v důsledku neekologického přežírání?;-D

Roman Šula 1.7.2008 12:22

Re: O starych civilizacich? Jenom to, co se doctu. Treba o tom, ze Keltove dokazali zmizet behem velice kratke doby, prestoze meli rozvinutou civilizaci a kontrolovali celkem velke uzemi. Mezi dve hlavni verze jejich konce patri epidemie a zniceni si

No, některé civilizace vymřeli na neschopnost poznat a řešit ty skutečné problémy, některé na neorganizovanost, jiné naopak přeorganizovanost. A nelze také popřít, že mnohdy zafungoval boj o zdroje a byli poraženy silnějším konkurentem. Mnohá stěhování národů byla způsobena dost možná i změnou klimatických podmínek v jejich původním prostoru a tím pádem ztenčení zdrojů.

Lucifer 1.7.2008 12:54

Re: Re: O starych civilizacich? Jenom to, co se doctu. Treba o tom, ze Keltove dokazali zmizet behem velice kratke doby, prestoze meli rozvinutou civilizaci a kontrolovali celkem velke uzemi. Mezi dve hlavni verze jejich konce patri epidemie a znicen

Já bych nepoužil slovo vymřeli/y, ale civilizace se rozpadly, zanikly atd. Málokterá civilizace skutečně vymřela. Pokud ano, tak nejspíš nějaká malá, lokální. Bludy o tom, že ta či ona civilizace vymřela jsou, z mně neznámých důvodů, velmi oblíbené. Tak kupříkladu Mayové: Ve střední a na severu jižní Ameriky jich dnes žije kolem pěti miliónů a ještě tuším v předminulém století bojovali s mexickou vládou o samostatnost. Nicméně běžně se traduje, že Mayové byli vyhubeni. Tuším, že ta ekologická katastrofa se jmenovala španělská chřipka nebo tak.;-) 

Můj předchozí komentář byl pro JJ.

Roman Šula 1.7.2008 13:08

Re: Re: Re: O starych civilizacich? Jenom to, co se doctu. Treba o tom, ze Keltove dokazali zmizet behem velice kratke doby, prestoze meli rozvinutou civilizaci a kontrolovali celkem velke uzemi. Mezi dve hlavni verze jejich konce patri epidemie a zn

Jasně, souhlasím, i když samozřejmě při "vymření" některé civilizace se nutně nemusí jednat genetický zánik. Stačí přijetí kultury silnější civilizace.

para 1.7.2008 14:56

Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Pane Šula věřím, že je potěšitelné, pokud Vám někdo názory pochvaluje. Na druhou stanu je nás dnes na planetě zhruba 1000x tolik než v dobách těch starých civilizací a stále nás přibývá. Dnešní civilizace je sice podstatně mohutnější ale nikoli nezranitelná.  Bagatelizace byt zdánlivě malého vlivu změn klimatických či pokles dostupnosti surovin a odmítání poučit se zavčas zřejmě povede k významným důsledkům. Pro příklad EU produkuje jen o cca 5% více potravin než sama spotřebovává a po posledních bouřkách zkončíli naděje českých farmářů na neobvykle pěknou úrodu. Růst cen rýže či obilovin nás Evropany tolik nepostihuje ale už nyní jinde miliony hladoví a bouří se.... Nebo pokud by USA tak jak včera informovali deníky zahájil voj. operace proti Iránu - vyskočí cena ropy na 3x!... Před zhruba rokem po výpadku jen jedné větve v rozvodné el soustavě se zhroutil rozvodný systém západní Evropy pro miliony obyvatel... Nežijeme dnes zjevně v tak stabilním světě jak dříve a bagatelizování rizik a odmítání preventivních opatření a odpovědnosti člověka povede jen k větším škodám později. Velký impakt, který zminujete by zastínil tyto běžné problémy ale to zdaleka neznamená, že potíže lidstvo nemá a že nezačínají být stále vážnější a komplexnější.

Roman Šula 1.7.2008 15:13

Re: Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Potíže s potravinami by byly řešitelné, pokud by se podařilo jednak odstranit autoritativní režimy převážně v Africe, jednak kdyby se liberalizoval trh s potravinami, tedy zrušení subvencí do zemědělství ve vyspělých zemích aby se na světové trhy dostaly i produkty z rozvojových zemí. A jednak ukončit experiment s tzv. biopalivy.

Dále místo utrácení prostředků za nesmysly typu Kjóta investovat do vzdělání v rozvojovém světě. Ukazuje se dlouhodobě, že v zemích, kde stouplo vzdělání žen, klesla porodnost a zlepšilo se i zdraví a následné vzdělání jejich dětí, rychleji se začaly používat moderní technologie a společnost začala bohatnout. Ale zkuste islámský svět o něčem takovém přesvědčovat, že je právem ženy, aby si sama rozhodla, kolik bude mít dětí a s kým.

para 1.7.2008 15:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Jojo - přál bych si aby ty "nesmysly s Kjota" byly tak nesmyslné jak tvrdíte a recepty na potraviny tak účinné jak věříte.

para 1.7.2008 13:13

Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Lucifere s tou Španělskou chřipkou jsi vedle. Zbytky civilizace Mayů na Yukatanu ještě jsou a tito obyvatelé si stále zachovávají svébytnou povahu ale jejich rozvinutá tisíciletá kultura zanikla daleko dříve než jakýkoli španěl vkročil na Nový kontinent. Koukni na článek ve Vesmíru "6022 .. Mayská kultura jako výraz klimatického zoufalství "

Lucifer 1.7.2008 14:08

Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Ale vždyť píšu, že jich je kolem pěti miliónů, ve skutečonsti více jak šest miliónů The Maya Today

Se španělskou chřipkou jsem si dělal legraci.:-)

Lucifer 1.7.2008 14:11

Re: Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Tady je ta "chřipka" Spanish conquest of Yucatán ;-)

para 1.7.2008 15:00

Re: Re: Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Tu legrácku jsem Ti spolknul ... Mayové jsou totiž pro mě vzlášt inspirativní a zajímavou civilizací.;-)

para 1.7.2008 13:30

Re: Re: Re: O starych civilizacich?

Další odkaz na délku trvání Mayské civ. i pravděpodobný zánik jako důsledek vln sucha: http://www.celemvzad.cz/clanek/mayove-usvit-a-zanik-genialni-civilizace/?cislo=11

D.M. 30.6.2008 20:15

pro Šulín 2

Jeste jsem se chtel zeptat pana Sulina: Proc delate ostudu Astronomickemu ustavu AV CR a proc mate tak ubohe webove sranky (jestli se tomu tak da vubec rikat). Mimochodem, ty "propracovane" web stranky o vasi kapacite vypovideji mnohe :-D

Ladislav N. 30.6.2008 23:45

Re: pro Dementního Magora

Komu děláš ostudu ty, magore zelený? :-/

D.M. 1.7.2008 9:43

Re: Re: pro Dementního Magora

Lepe nez vy, by to nenapsal ani Goebbels ;-D

para 1.7.2008 10:48

Re: Re: pro Dementního Magora? Nebo od....?

Ladiku N. proč opětovně vyjíždíš po někom tak nekultivovaně a arogantně?  Děláš tím ostudu jak sobě a navíc je Tvá obhroublost vítaným argumentem pro "ekoteroristy"....  Takhle sotva kdy koho přesvědčíš o své vizi, že stavba JE je smysluplná a nezneužitelná varianta rozvoje nabízená slušnými a přemýšlivými.:-(

D.M. 30.6.2008 19:43

pro Šulu

Pane Sula, doporucuji vam ziskat nejprve nejake fyzikalni vzdelani a teprve potom provadet radoby popularizaci ;-(

Karel Novák 30.6.2008 18:12

Váš článek je pohlazením po duši

Již se mi zdálo, že jsem se stejným názorem jako Vy osamělím podivínem.

Pepa 30.6.2008 21:52

Re: Váš článek je pohlazením po duši

sám nejste, lidí, kteří mají plné zuby různých manipulátorů a zoufalých aktivistů je mnohem víc. Bohužel je asi stále nejvíce těch co uvěří čemukoliv, protože se nedokážou orientovat v  hromadě bohapustých blábolů.

Pan_Ptakopysk 30.6.2008 16:06

Srážka s tělesem rozměru Tunguzky (???)

Tunguzka je řeka, pane autore. Těžko si představit vesmírné těleso takového tvaru.

Roman Šula 30.6.2008 16:34

Re: Srážka s tělesem rozměru Tunguzky (???)

To samozřejmě, ale jinak je to již vžitý zkrácený název pro tento konkrétní jev.

hueb 30.6.2008 15:11

Otázka hodna bulváru

dobrý den,pane Šulo -na závěr článku, tzv.seriozního, tak "bulvární"otázka.-proč? A je po "dojmu":-( hueb

JJ 30.6.2008 13:31

Jako komicka vlozka dobry

autor by si ovsem mel doplnit zakladni vzdelani o tom, jak se pise clanek, ktery se snazi o argumentaci ci prezentovat myslenku (tedy pokud jeho cilem nebylo jenom prazdne tlachani a pouzivani slov jako ekoterorista).

Ladislav N. 30.6.2008 18:50

Re: Jako komicka vlozka dobry

Ale pojem ekoterorista má konkrétní obsah, který většina z nás dobře zná. ;-)

JJ 30.6.2008 19:53

Re: Re: Jako komicka vlozka dobry

Tak mohl napsat jednu vetu "nemam rat ekoteroristy" a ne se tady ztrapnovat. :-D