20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

VĚDA: Až se počítače budou ptát “proč?”

Vsunu zde stejný úvodní orientační odstavec pro širší veřejnost, jako ve svém minulém článku. Vývoj oboru umělé inteligence (anglicky: AI – artificial intelligence) lze zjednodušeně rozčlenit do tří skupin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. B 24.12.2019 15:49

Skúsme se opýtať inak.

Kedy asi dokáže AI vymyslieť dobrý vtip?

Kedy dokáže odpovedať na zapeklitú hádanku, napr: Je to modré , leží to v škarpe pri ceste a robí to "Šlip, šlip, šlíppp ..."

M. Pivoda 24.12.2019 19:29

Dne 18. prosince 2019 Ray Kurzweil ujišťoval, že jeho dřívější předpověď platí, tzn. že v roce 2019 se AI již ve všem vyrovná lidské inteligenci. Nebude k rozeznání, od inteligence lidské, projde tzv. Turingovým testem.

To je již za 10 let, což je časově blíže než bylo vypuštění na trh prvního iPhonu, před 12 lety.

Ale AI doc. Poláka měla algorimy pro zpracování humoru již před 30 lety. Počkejte si na další pokračování tohoto článku.

P. Labaj 24.12.2019 15:09

K té otázce na konci: myslím, že se autonomní řízení povede prosadit až když ta nehodovost bude blízká k nule, nikoli jen zdola k těm 600. Každá nehoda autonomního vozu bude široce medializována, na rozdíl od nehod běžných vozů. Je to vidět třeba na nehodách elektroaut s následným požárem dneska. Když shoří nějaké elektroauto, tak jsou toho plné noviny prakticky po celém světě. O požáru klasického auta se většinou dozvědí jen přímí účastníci, případně pokud je to něčím zajímavé (celebrita), tak diváci TV Nova.

Ta myšlenka "osadit" lidi a ostatní auta nějakými odpovídači je fajn, jen její realizace a dohled nad dodržováním bude asi dost složitý.

No a další zásadní (možná ta nejdůležitější) otázka je, jak to bude se zodpovědností za případnou havárii v případě selhání techniky, ale hlavně v nejasných případech (chyba techniky nebo chyba nevhodně použité a zaúkolované techniky?).

L. Novák 24.12.2019 16:23

Jakmile někdo uhoří v lithiovém požáru, bude z toho taková ostuda, že vyrábět a prodávat bude obrovské riziko. Už teď jsou rozehrané soudní procesy, kde jsou výrobci obviněni, že si z lidí v samořiditelných autech dělají pokusné králíky...;-)

J. Jurax 24.12.2019 16:55

I ty odpovídače - to pak předpokládá interakci s vnějšími zařízeními, a to elektromagnetickými vlnami, nic jiného nemáme. Auto nebude zcela autonomní. Na rozdíl od člověka, jenž je schopen řídit i bez podpůrných systémů - všelikých asistentů, navigace, při výpadku semaforů etc.

To mi přijde jako velice křehký systém - výpadek proudu, rušení, hackeři, obecně jakýkoliv výpadek komunikace - způsobí v lepším případě jen kolaps dopravy a zmatek. V horším případě raněné a mrtvé.

M. Pivoda 24.12.2019 19:34

Pro P. Labaja:

Já jsem zde ve svém článku uvedl jen několik svých poznámek k problematice autonomních automobilů a AI. Já celou problematiku této specifické aplikace AI neřeším. Já toto téma jen pozoruji z dálky.

M. Pivoda 24.12.2019 14:51

Upřesnění hledně počítačového výkonu

Upřesnění, které jsem získal z předvánočního rozhovoru Ray Kurzweila, ohledně výkonu počítače, který ve hře Go porazil nejlepšího člověka-hráče, totiž: ... na výkonném počítači (10¹⁴ operací za sekundu) ...

V roce 2019 by nejvýkonnější počítač v USA měl zpracovávat již deset na osmnáctou operací za sekundu. Toto je výkon nejnovějšího superpočítače (se jménem snad Summit), nikoliv výkon budoucího kvantového počítače.

Š. Hašek 24.12.2019 15:17

Pane Pivodo,

mám nejasný dojem, že pokud byste chtěl mít mašinu s inteligencí čtyřicátníka ...... tak byste potřeboval ještě jednu zeměkouli. Na tu mašinu.

Mě fascinuje "údiv mlaďošů (pirátských)", že mašina přečte a srovná data dvou universitních knihoven za hodinu ...... a člověk se v tom životě plácá a plácá ...... .

Mám dojem, že někdo potřebuje mašinu, aby všechny "ovečky na Zemi byly jaksi v houfečku". To půjde, bezpochyby.

Ale lidský mozek nahradit mašinou? Ta "Leyenová na tom už maká". Nepovede se jí to.

Zkráceno.

M. Pivoda 24.12.2019 19:39

Respektuji S. Haška jako právoplatného voliče v současném demokratickém systému.

Jeho komentář ale naznačuje, že kvalifikované odsouhlasení a prosazení aplikací AI nepovede přes občanskou pravomoc.

P. Staronový 24.12.2019 9:57

Slepá víra ve vítězství technologie nad politikou (politologie je věda, nikoliv praxe). Přitom zatím každá technologie byla využita i zneužita politikou. Politika je jen název pro to, že lidi se nějak řídí, sami.

Š. Hašek 24.12.2019 9:16

Pane Pivodo,

pokud bych Vás měl brát vážně ..... tak nepište, že počítače budou chytřejší. Nebudou. Budou se ptát proč, klidně. Ale nikoliv jako zvídavé malé děti!!!

Budou se nás ptát proč ve smyslu .... proč tohle děláš? Co čekáš? Nesmíš! Já počítač vím stejně víc než ty! Jsi hloupý člověk!

Vše podle programu a "vlastní kombinace vložených programů". Docela průs. Mně úplně "stačí" program štraskomise a té finské prodavačky.

Všechno má svoje meze, Vy tady plkáte, že inteligence počitadla bude neomezená. No možná bude, svým způsobem ...... pokud ......

Dost chaotické to máte.

M. Pivoda 24.12.2019 14:07

Vážený pane Hašku: To, co vy kritizujete (Proč?) v mém článku jsem převzal z amerického časopisu Wired.

V mém článku je řádný odkaz na informační zdroj, pro jistotu ho zde ještě jednou zopakuju:

https://www.wired.com/story/ai-pioneer-algorithms-understand-why/

Můžete jim tedy do USA napsat, že vy v Česku to s umělou inteligencí (AI) vidíte docela jinak.

Pokud jde o mne, vyčkejte na další dvě pokračování mého článku, než vyslovíte své konečné stanovisko.

Š. Hašek 24.12.2019 15:09

Pane Pivodo,

potom moje poznámka jest určena tomu americkému článku.

Zkráceně: pokud dojde k tomu (já tvrdím, že nedojde), že počítače budou určovat běh Země (zkráceno), tak to "můžeme zabalit". Zkráceno.

Nehodlám být otrokem mašiny digitální, blbé jak štoudev. Mně "úplně stačí", že si političtí šíbři nárokují být, čím dál tím více, mými otrokáři.

Zřejmě vše na delší diskusi.

Hezké vánoce!

L. Novák 24.12.2019 6:59

Zacyklená UI "Pivoda". Napřed sem chodil vzlykat, že ho vyhodili z univerzity, a teď nám předvádí, proč... :-P

P. Labaj 24.12.2019 13:57

Ve Vašem kmeni je zvykem ostatní urážet?

Hmmm, to je divný kmen. :-(

L. Novák 24.12.2019 16:18

UI Pivoda tady bourá diskuse svými žvásty o ekonomii, které vůbec nerozumí, tak často, že už ho tady máme za blázna. Vy jste to tady asi nezažil.... ;-)

J. Jurax 24.12.2019 17:04

Nesuďte tak přísně. UI holt nemá ráda ekonomy, slepě věří Kurzweilovi a je věrozvěstem umělé inteligence. Nu což, každý jsme nějaký.

Ale tento článek na populární úrovni ukazuje některé možné trendy vývoje UI. A není o politice, což je osvěžující.

P. Staronový 24.12.2019 17:14

Bez použití silných slov nelze Pivodu urazit.

P. Labaj 24.12.2019 17:29

Zajímavé. V našem kmeni to máme jinak. Když s něčím nesouhlasíme, tak řekneme s čím nesouhlasíme a proč s tím nesouhlasíme. A lidi, které dobře osobně neznáme, titulujeme pan/paní.

Nojo, jiný kraj, jiný mrav.

L. Novák 24.12.2019 17:40

Když grafomanský agresívní blb píše hlouposti, nemá smysl se s ním (pokaždé a stále dokola) zdržovat. P. Jenom mu zopakujeme závěry.

Máme tady dva jedince tohoto druhu, kteří výrazně převyšují okolí. Všichni jistě vědí, koho mám na mysli... ;-)

R. Langer 24.12.2019 6:51

Bóže, to je zase snůška nijak nesouvisejících blábolů... :-P

Z. Rychlý 24.12.2019 5:40

Po přečtení mám dojem, že hledím na hromádku smetených myšlenek na lopatce. Myšlenek snad i správných, ale důvod té hromádky mi uniká. Žeby nějaký úklid? Nebo grafomanie? Asi na to nemám tu správnou AI.

Š. Hašek 24.12.2019 9:17

Asi tak.

M. Pivoda 24.12.2019 14:33

Snažil jsem se zkoncentrovat do tří článků hodně témat. Ale rámcově by to čtenáři mělo dát aktuální přehled o tak velmi složitém oboru.

Jediné, co jsem v tomto článku (1) opomněl, bylo nejdříve představit amerického výzkumníka Doug Lenat (https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Lenat). Dozvíte se o něm více v dalším článku (2). Vydržte, prosím.

Š. Hašek 24.12.2019 15:34

Beru.

Já pana Asimova také čtu, zajímavé ...... mnohé články dneškosvěta jsou "vědecké". A přitom je to "jen" Asimov.

Mnohdy "ovšem horší než Asimov".