23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ÚVAHA: Otázky sv. Augustina

Svatý Augustin (354–430 n. l.) se, mimo jiné, zabýval také otázkou času – objevil se čas až po stvoření světa, nebo byl už před tím? Odpověď opravdu není snadná, ale je zajímavé konstatovat, že dávný učenec kladl více méně stejnou otázku, jaká zůstává dodnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Polanský 6.8.2019 20:26

Podobné otázky si kladou i děti.

Odpovědi jsou holt těžší.

J. Ptáček 6.8.2019 16:45

Nakradené bohatství

Augustinův(354-430) souputník svatý Jeronym (347-420) řekl:

"Přepych je vždy výsledkem krádeže. Pokud nebyla spáchána nynějším vlastníkem, potom jeho předky."

Platí to i dnes? Třeba pro našeho premiéra, ať nechodím daleko?

V. Petr 6.8.2019 17:20

Soudruh Marx byl možná stejného názoru...

ALE ono to není tak jednoduché. Boháč může být i někdo, kdo vytvořil hodnoty, které daleko přesahují jeho majetek. A PARAZIT je každý, kdo nedělá smysluplnou práci i kdyby žil z ruky do huby nebo i chcípal hladem (invalidy z tohoto vyjímám)!

TOTO je dnes mimořádně aktuální!

J. Ptáček 6.8.2019 17:29

Re: Soudruh Marx byl možná stejného názoru...

Naprosto přesná úvaha, není co dodat.

D. Polanský 6.8.2019 20:21

Marx si jasně uvědomval

že většina velikých majetků, hlavně půda, nebyla nabytá klasickou prací. Představte si les. Někdo tam docválal s družinou a řekl: Odteď je les můj a komu se to nelíbí, tomu useknu hlavu. Podobně pole, louky. Jistě riskoval, jelikož o tu hlavu mohl přijít, ale prací ten majetek nevytvořil.

V. Čermák 6.8.2019 18:23

Re: Nakradené bohatství

Třeba pro našeho premiéra to zrovna neplatí. V extra přepychu nežije, nemá letadlo ani jachtu, na úřadu vlády zhasíná světlo a svým ministrům vytýká papaláštví.. A pokud nějaké "bohatství" zdědil po předcích, tak to byly spíše schopnosti a pracovitost. Jesli tam vidíte nějakou krádež, měl byste to urychleně oznámit policii ČR. Asi jste neměl být líný a jít trochu dál. Toš tak, pane Ptáčku...

J. Ptáček 6.8.2019 20:06

Re: Nakradené bohatství

Je to na dlouhé lokte. Rozhovor s téměř každým občanem z jihozápadní Moravy, spoustě obyčejných lidí otevře oči. Tam se pan současný premiér vyřádil nejvíc. Od světových vynálezců, přes geniální nápady typu Bill Gates, naše vynálezce, vědce, lékaře, kuchaře nebo řemeslníky něco vidíme, zkusíme nebo něco ochutnáme. V případě podnikání našeho papaláše jsem toho zatím moc neviděl, ani neochutnal. Jak chutná kuřecí separát nevím, zato si pamatuji chuť kosteleckých párků. V mnou kritizovaném případě narazíme především na stamilionové dotace všeho druhu ze všech stran, násilné exekuce primitivních chudáků, kteří si své problémy zavinili sami, ale...Můj šálek kávy to není. Vámi citovaná lenost na mě, který téměř v osmdesáti dosud podniká, to vcelku sedí. Tož (raději přece jenom "ž") tak, pane Čermáku...

D. Polanský 6.8.2019 20:24

Ale dotace on přece nezavedl

to je výmysl Bruselu.

V. Čermák 6.8.2019 21:46

Re: Nakradené bohatství

Příliš mnoho slov, zbytečných, pane Ptáčku. Začal jste o přepychu a Premiérovi, a já jsem vám to lehce vyvrátil. Ani nezdědil, ani neukradl. Teď odkláníte k chuti, ale vždyť jeho produkty jíst nemusíte, klidně si kupte něco z dovozu. A o vaší lenosti jsem mluvil proto, že jste ihned napadl Premiera, přestože článek byl o sv. Augustinovi a taky o čase. Myslím, že tady kritizujete nešvary Kapitalismu a taky Privatizace, ale ani to ani ono nevymyslel zrovna pan Premier. Mimochodem, dotacemi ke prolezlí celý Svět a celá EU, tak proč by se měly vyhýbat ČR? A zrovna Exekucemi se tahle vláda zabývá. Takže nebuďte Líný a opravdu, ale opravdu jděte o kousek dál. Toš tak, pane Ptáčku....

J. Ptáček 7.8.2019 7:44

Re: Nakradené bohatství

Dotacemi prolezlý(raději než "í") celý svět a EU?

Některé do nebe volající dotace firem Agrofert. V milionech Kč. Precheza-184, Profrost-skoro 110, Preol-611+47+54,Lovchemie-591,CS Cabot-skoro 580,Fatra-159+343, Olma-100,Kostelecké uzeniny-129,Vodňanská drůbež-135 nebo třeba Penam-155. A tak můžu pokračovat. Sám jsem od roku 2000, kdy podnikám, nevzal dotaci ani jeden cent. Tento způsob podnikání mně prostě sympatický není. Jedna mamutí mateřská firma to dostane. A až bude zle občané to pak v různých skrytých podobách "z lásky" zaplatí, aniž o tom ví. A ještě je nadšeně volí. Dál jdu, ale trochu jiným směrem, asi méně efektivním. Tož tak, pane Čermáku...

P. Princ 6.8.2019 14:24

Nejen hloupý poslední odstavec,

ale celý článek trpí tím, že nerozlišuje dva pojmy : čas jakožto fyzikální veličinu, a časomíru - umělý produkt umožňující se dorozumět. Čeho pak mám být zajatcem, jak nám všem pan autor přisuzuje ?

P. Aron 6.8.2019 10:51

Úvahy

Na první pohled o ničem. Jenže Einsteinovo zamyšlení nad plynutím času došlo až k speciální teorii relativity, tedy že čas neplyne nezávisle na pohybu. A bez této znalosti by špatně fungovalo přesné měření z družic a naše GPS navigace.

J. Klepal 6.8.2019 9:53

sv. Augustín a čas

Pokud si vzpomínám, sv. Augustín argumentoval, že Bůh existuje mimo náš čas a prostor, proto se stvořením Vesmíru (Velkým třeskem) vznikl i čas, což je současně i většinově přijímaný názor. Prostoročas proto nemohl existovat před vznikem Vesmíru (energie).

P. Remeš 6.8.2019 17:47

Re: sv. Augustín a čas

Augustin inklinoval k platonismu, ale myslím si, že jeho úvahy o povaze času jsou velmi korespondující s aristotelismem. Podle tohoto pojetí je čas obecný pojem postihující "řád následnosti v pohybu". Kde je pohyb, tam je čas. Protože pohyb má vždy nějaké dříve a později. Augustin k tomuto objektivizujícímu pohledu přidal pohled subjektivizující, totiž že i naše myšlenkové operace jsou pohybem. Takže i naše mysl se děje v čase a my si jaksi ani nedokážeme představit bezčasí.

O vztahu času a Vesmíru lze tedy říct to, že kde je či byl pohyb, byl či je čas. Kde pohyb (změna) nebyl či není, není ani čas. Pohyb se ale bere za atribut hmoty. Pokud tedy hmotný Vesmír vznikl ex nihilo, pak skutečně před ním žádný čas nebyl.

J. Klepal 6.8.2019 19:21

Re: sv. Augustín a čas

Současnými pojmy bychom Augustínův pohyb nazvali energie. Skutečně, jak nás učí Einstein, bez energie (rozložení jejího ekvivalentu - hmoty v prostoročasu) by nebyl ani prostoročas samotný s jeho expanzí. Proto Augustínovy filosofické spekulace inspirované nejspíš z připuštění existence Boha mimo čas, prostor a pohyb (energii) jsou docela v souladu s dnešním kosmologickým pohledem, což ovšem neznamená, že není možno tuto Augustínovu představu považovat za blud.

I. Emr 6.8.2019 9:31

V jedné Bradburyho povídce obdivuje marťan pozemšťany jak jsou stateční, že nosí hodinky - přístroj na měření času, který jim zbývá do smrti. IE

V. Student 6.8.2019 9:25

Každý něčemu věří.

Tvrdím: že vznikl-li čas, tedy měl-li svůj počátek, může mít i svůj konec, tedy může zaniknout. Souhlasíte? Pokud ano, souhlasíte s tím, že po zániku času může přijít bezčasí? Pokud ano, souhlasíte, že slovo bezčasí lze nahradit slovem věčnost? Pokud ano, souhlasíte, že o takovém stavu hovoří Bible jako o stavu konečném? Já ano. Věřím, že je v moci Boha takový stav vyvolat, protože věřím, že sám je strůjcem času. Ale chápu, že s tím už každý souhlasit nemusí...:-)

R. Langer 6.8.2019 9:53

Re: Každý něčemu věří.

Souhlasíte s tím, že jsou to v podstatě úvahy o nesmrtelnosti chrousta? Já třeba vyznávám teorii, že každý má na všechno tolik času, kolik si ho udělá. Ale chápu, chápu, že s tím už každý souhlasit nemusí...;-)

V. Student 6.8.2019 10:00

Re: Každý něčemu věří.

Skoro trefa! Úvahy o nesmrtelnosti to jsou. Ale chrousti mě moc nezajímají.

R. Langer 6.8.2019 13:09

Re: Každý něčemu věří.

... a to je právě ta chyba! ;-)

P. Remeš 6.8.2019 17:51

Re: Každý něčemu věří.

Souhlasím ... Věčnost je v křesťanské teologii skutečně vnímána jako neměnnost, která neumožňuje žádné "dříve a později".

V. Student 6.8.2019 9:12

Například pohyb

je definován ve vztahu k jinému tělesu. Je to logické. Kdybych byl v úplném, úplném prázdnu, jak bych poznal, že se pohybuji?

Je pochopení času otázkou správně stanovené jeho definice? Jak ji stanovit, když čas tak úplně nechápeme. Dostali jsme do vínku tři samozřejmosti: hmotu, prostor a čas. Jsou tak samozřejmé, že jim vlastně nerozumíme. Alespoň ne dokonale. Hmotě nejvíc, sami jsme hmotní. Prostoru do jisté míry. Ale času umíme jen využívat, pochopit ho, to je zřejmě úkol pro generace, které přijdou po nás.

I. Širůček 6.8.2019 15:01

Re: Například pohyb

A jak poznáte, že se pohybujete vy a ne to druhé těleso? Studovat, studente, studovat!

V. Student 6.8.2019 16:36

Re: Například pohyb

Já, jo? :-)

P. Remeš 6.8.2019 17:54

Re: Například pohyb

Dva a půl tisíce let je v západním myšlení čas vnímán jako obecný pojem, abstrahující řád následnosti v pohybu. Nemá vlastní ontologickou existenci, jak si myslel Newton, ale reálně existuje v pohybu jako jeho "řád následnosti".

R. Meišner 6.8.2019 8:53

Augustin

toho moc nevěděl..např. o kvantové teorii atd atd..jeho otázka je čistě filozofická. --hned bych se ho zeptal , co tedy dělal věčný bůh celou tu věčnost před tím, než stvořil svět? no asi čekal na ten správný okamžik, hahaha,--ale trošku nepohodlné a docela nuda, že. -----podle nejnovějších poznatků se náš vesmír vynořil z multiversa, nekonečné kvantové pěny, ve které neustále vzniká a zaniká nekonečný počet vesmírů s různými vlastnostmi. --ten náš je specifický, už jen tím, že umožnil vznik života. .čas, jak ho chápeme my, začal s velkým třeskem našeho vesmíru.

D. Kolben-Kolář 6.8.2019 9:22

Co dělal Bůh před stvořením světa

řeší sv. Augustin ve Vyznání, kniha XI, hlava 13: Nebylo žádné "před", poněvadž nebylo času, věčný Bůh je nad časem, nikoli v čase. "Tvé «dnes» je věčnost."

A k theorii multiversa jen toto: aby bylo možno popřít jednoho nekonečného nedokázaného Boha, je zřejmě nutno postulovat theorii existence nekonečného množství nedokázaných vesmírů.

P. Princ 6.8.2019 14:07

Re: Co dělal Bůh před stvořením světa

Mícháte dohromady hrušky (filosofii) s jablky (přírodní vědy). Teorie multiversa je počinem přírodovědy a jejím smyslem rozhodně není cokoliv popírat.

P. Remeš 6.8.2019 17:57

Re: Augustin

"Nekonečný počet vesmírů" je nonsens, protože samotný pojem nekonečna nevypovídá o řádu skutečnosti, ale pouze možnosti. Pokud se pojem nekonečna snaží někdo v hmotném vesmíru interpretovat jako skutečnou danost (nikoliv pouze jako možnost progrese nade všechny meze), dostává se do logické rozpornosti, která popírá samotný pojem kvantity.

P. Princ 6.8.2019 22:16

Re: Augustin

Ale vždyť přírodověda neoperuje pojmem "nekonečný počet vesmírů", vědoma si principu neurčitosti (pravděpodobnosti, nahodilosti..),

který vládne subatomárnímu světu odkud pravděpodobně inflatoval náš vesmír s nahodile nastavenými vlastnostni (konstantami), které nám umožňují existovat a reflektovat.