Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
TECHNIKA: Jak pohánět letadla?
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
V. Církva 2.11.2021 20:14No prostě zásobník energie musí být maličký. To prostě žádná dnešní baterie není, spíš tak vodík, nebo jiné chemické palivo. Takže na létání spalování, nebo jádro. Ukládání energie do baterií jak je máme dnes je zcestné jak pro letadla (tam vidím možnost ve vodíku či syntetickém palivu), tak pro velká vykrývací úložiště (tam dávají smysl přečerpávačky a použití hmoty přírody a gravitace). |
D. Rajninec 4.11.2021 1:24A "maličké zasobníšky na H2 pod tlakom 150 atmosfér ? Ako by ste ten vodík jímal . Videl ste niekedy tlakovú nádrž na vodík ? |
V. Kuhaj 2.11.2021 14:07Rusové kdysi prokaučovali počítače. Za Americkou propagandu je v těch padesátých, a vlastně i šedesátých letech považovali. A vlak jim ujel tak, že to vlastně dohánějí dodnes. My dáme vale spalovacím motorům. Taky uhlí. Protože produkují spaliny. Němci ohrnují nos nad jádrem, to by mohlo být nebezpečné. Za těchto okolností té naší Evropě může ujet vlak takovým fofrem, že nebudeme stačit zírat...! |
J. Jurax 2.11.2021 14:48No, oni spíš prohlásili kybernetiku za buržoazní pavědu. |
D. Rajninec 4.11.2021 1:18Dokonca na UV KSSS rozhodli , že polovodiče nie sú tá správna cesta , že počkajú na celovodiča a potom nimi zasypú svet ! |
V. Církva 2.11.2021 20:15Rusové tak nějak prokaučovali všechno. Dnes je následuje Západ. |
Š. Hašek 2.11.2021 20:39Ouplně všechno? Tak proč o nich tady stále kafráme? A Němcová se stále klepe jak ...... |
V. Novák 3.11.2021 9:36Ale houby! Nezachytili akorát start ve 40. letech a na začátku 50. Ani s tím odsouzením kybernetiky to nebylo tak ostré, jako s genetikou - tu Lysenko zlikvidoval důkladně a důsledně. Kybernetika svého Lysenka nenašla (naštěstí) a její odsuzování zůstalo víceméně v soukromé rovině. Stačilo nahradit "nevhodná" slova jako "logické obvody", opsat je nějak - a protivníci byli natolik pitomí, že to nepoznali. taky to bylo pár filosofů a jeden novinář, který celou akci spustil v Litěraturnoj gazetě (do odborného tisku se nedostal). Bez kybernetiky by Gagarina nahoru a zejména dolů nedostali. A co se výpočetní techniky týče, Američani na tom nebyli o nic líp. Kosmické lety tam vypočítávaly týmy "computerek" (computer je původně "výpočtář" - člověk s elektromechanickými mašinami. Sověti nezachytili nástup polovodičů, protože do vojenské techniky je nechtěli kvůli EMP. Radši vynalezli miniaturizovatelné "lampočki" - speciální pentody. A s nimi se mikroprocesory a tedy ani mikropočítače dělat nedaly. Ve velkých sálových počítačích tak zaostalí nebyli - ale cosi jako současné pracovní stanice vyrábějí až v poslední době. |
D. Rajninec 4.11.2021 1:22Už chápem , preto držali Korolojova roky v Gulagu po Veľkej čistke , mal tajné poslanie od samotného Laurentija Beriu a v Gulagu mal kľud na prácu ? |
Š. Hašek 2.11.2021 13:57Technická: Pokud se tady všici složíme, krapítek se uskrovníme, tak určitě Jourová bude lítat i na Měsíc. Na dovču. Ekologicky. Elektricky. Grétovsky. Dotovaně. A když přiletí, bude pořádat panelové ekothingthangy. Na Letné. Geislerová prej nemá na elektřinu do fénu na vlasy. |
R. Langer 2.11.2021 13:58Jo jo, už jsou prý ve vývoji elektrické rakety. |
J. Ropek 2.11.2021 13:03Technická poznámka - Ikaros mávací křídla nevynalezl, to jeho táta Daidalos. Ikaros ovšem nevěděl, že s nadmořskou výškou teplota klesá, proto stoupal a Slunce mu rozpustilo vosk! |
V. Petr 2.11.2021 13:21Jiná poznámka. Všiměte si, jak všichni malíři malují Ikarusovi ve skutečnosti zcela nedostatečně malá křídla. Skutečné šlapací letadlo, které přeletělo La Mance mělo rozpětí skoro 30 m. Moderní technika dovolila, že toto letadlo vážilo prázdné jen 31,75 kg. |
V. Kuhaj 2.11.2021 13:57Ikarus je autobus. Ta křídla malovali Ikarovi. |
Š. Hašek 2.11.2021 13:58
Ale není podstatné. |
R. Langer 2.11.2021 14:01Třeba mně to děsně trhá oči i uši. |
Š. Hašek 2.11.2021 14:38Ale mě taky! Jen jsem špitnul. Stejné u 5. pádu jazyka českého (voláme/oslovujeme)! To je tady furt (ale má se říkat stále). Našlo by se toho! Např. složenina dvou slov, v němčině obě ženského rodu, die Wehrmacht (e Wehr, e Macht) správně kdys překládaná jako Branná moc, nejen úředně, v tramvaji taky ........ Dneska je z toho najednou ten vermacht. Ten říšská armáda. Hlavně, když v televizi všichni znají tři englická slovíčka. Možná pět. Povinně. Jdu si vařit kafe. |
V. Petr 2.11.2021 14:12Ten autobus pojmenovali po Ikarovi. On se latinsky píše Icarus ale vyslovuje se to s "k". |
R. Langer 2.11.2021 14:14Jo, možná, ale skloňuje se fakt jinak. |
R. Langer 2.11.2021 13:57Ikarovi, ne Ikarusovi! |
V. Kolman 2.11.2021 18:39Jako obvykle. Daidalos létací stroj vynalezl (a úspěšně zalétal). A jeho syn Ikaros, který nejen, že ten vehikl nestavěl, ale navíc porušil všechna provozní i letová pravidla. Ale mluví se téměř výhradně o Ikarovi |
R. Langer 3.11.2021 5:52Ano, to je celkem příznačné celým dějinám lidstva. |
F. Zrcek 2.11.2021 12:23Novinkám fandím i v létání, ostatně vrtulník na solární pohon vzlétl i na Marsu při méně než 100x nižším tlaku než na Zemi. Udivuje výkon některých živočichů, čmelák, vážka, kolibřík, nebo taková dlouhozobka. Mají ovšem vesměs malou hmotnost. Škoda, že neznáme přesněji fígle používané při letu druhohorního Quetzalcoatla (údajně dorůstal na výšku žirafy). Mám ale potíže s představou transportního letadla na baterky. Akumulátor v principu není příliš vhodný mobilní zdroj a nevím, nakolik je fyzikálně reálné ho podstatně vylepšit (vyšší hustoty uskladněné energie na hmotnost či objem). Vymyslet v praxi použitelný princip skladování elektrické energie (třeba na principu kondenzátoru nebo supravodivé smyčky) je zatím čistá scifi. Všechno, co v přírodě funguje, je přeměna elektrické energie na chemickou a naopak. Moderní analogie je palivový článek a solární panel. A pak už zbývá jen princip dynama a nutnost něčím točit... |
J. Dostál 2.11.2021 15:03Energii k letu je třeba čerpat ze vzduchu. Vždy mne fascinuje, že rorýs dokáže i rok ve dne v noci létat (spí za letu), tedy že platí, že sice odlétá do Afriky, ale africké půdy se nedotkne, vlastně usedá jen při hnízdění. Žije z toho, co uloví ve vzduchu a já když jedu na kole sic toho mám plné zuby, tak to stejně nestačí :-) Obdivuhodné je, že i přes veškerou mizernou efektivitu trávení, svalů apod. to u těch rorýsů evidentně funguje. Nějak tak v mých snech funguje "náporová" raketa lapající mezihvězdný vodík a na výtoku vypouštějící urychlené hélium. |
R. Langer 2.11.2021 16:19No, ve snech možná. |
V. Klepetko 2.11.2021 11:17Úvaha o letadlech na elektrický pohon je zcela mimo technickou realitu. Je to jen sen, jedna ze zcela nerealistických alternativ, asi jako toto: https://www.national-geographic.cz/clanky/budou-nam-nad-hlavami-letat-jaderne-reaktory.html |
V. Kolman 2.11.2021 12:16Už kolem roku 1946 se ve vědeckopopulárních časopisech tu a tam objevovaly zmínky o aATOMOVÉM pohonu automobilů/letadel. Fungovalo by to, ale byla by malá životnost řidičů/pilotů...... V nejnovější době se tento druh pohonu nejspíš používá ve vojenství u hypersonických raket. Tam je ta vysoká radiace spíše vítanou přidanou hodnotou |
V. Novák 2.11.2021 12:34Pokud se používá, tak ne u hypersonických raket, ale pouze u jediné křižující střely zvané Burevestnik (9M730). |
J. Pokoutný 2.11.2021 15:52A proč používají Číňané pro svoji hypersonickou střelu ruský název? To ji koupili či co? |
T. Kočí 2.11.2021 12:47Jsem podobného názoru. Ale- v 60 letech první modýlky dokázaly letět vodorovně. Dnes výkony Li-pol baterií a bezkartáčových třífázových motorů převyšují spalováky a modely létají plnou akrobacii-takže uvidíme-. |