Čtvrtek 5. prosince 2024, svátek má Jitka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

STARSHIP: Zážeh číslo 2, aneb „Smoke on the water“

diskuse (17)

Druhý stupeň rakety Starship v Indickém oceánu, zdroj: SpaceX

Tentokrát se to odehrálo v zasněžené noci, tedy aspoň z našeho hlediska. V Texasu, odkud raketa Starship startovala, bylo 16:00 a příjemných 23 stupňů, a v Indickém oceánu poblíž Austrálie, kde druhý stupeň přistával, bylo zase časné ráno a zataženo, ale ty obláčky vypadaly seshora skoro jako zmrzlá cukrová vata.

Zdroj: snímek z videa SpaceX

Bohužel jsme přišli o jednu podívanou v podobě opětovného zachycení prvního stupně přistávací věží, které se minule povedlo. Některá česká média – viděl jsem to na Seznamu a na Echu, přičemž na Seznamu už titulek mezitím stihli opravit – to poněkud dezinterpretovala slovy, že se první stupeň „zřítil“.

Ó nikoliv, zřícení je nekontrolovaný proces, kdežto ten první stupeň byl do toho Mexického zálivu kontrolovaně nasměrován a měkce dosednul na hladinu. Skutečný problém byl na věži, která měla vracející se stupeň zachytávat, a u níž selhala nějaká automatická kontrola funkčnosti. Proto ten konec letu v moři, což byla alternativa, se kterou se počítalo.

Ve skutečnosti každý ten návrat prvního stupně je z bezpečnostních důvodů kalkulován směrem do předem určeného místa na moři. A zpátky na základnu se stroj přesměruje jen tehdy, když jsou všechna průběžná měření v pořádku.

Toto se mimochodem do budoucna bude řešit větším počtem věží na kosmodromu – porouchá-li se jedna, „zaskočí“ za ni jiná. V Texasu momentálně stojí věže dvě, ale ta druhá ještě není dokončená. Hrubá stavba už stojí, ale její vybavení technikou se potáhne nejméně do příštího jara.

Hlavním cílem včerejšího letu bylo otestovat něco, co sice není světoborné, ale přesto je to překvapivě obtížné: opakovaný zážeh motoru na kosmické lodi, která už je ve vesmíru a pohybuje se tedy ve vakuu a beztíži.

Velké motory, jako jsou ty raketové, se spouštějí dost komplikovaně; není to jako „zapnout vysavač čudlíkem“. Dokonce i obyčejné letecké proudové motory, na které jsme zvyklí z každodenního života, mají dvoustupňovou startovací sekvenci: nejprve se musí elektricky spustit menší pomocná jednotka, APU, která teprve následně roztočí hlavní motory – buď stlačeným vzduchem nebo opět elektricky. Situace u raket ve vesmíru je daleko složitější, protože v beztíži kapaliny netečou způsobem, na jaký jsme ze Země zvyklí. A jelikož palivo je v tomto případě kapalné, je potřeba jej intenzivně „přesvědčovat“, aby teklo, kam má, a navíc pod dostatečným tlakem. Bez dostatečného tlaku by totiž mohlo dojít k zášlehu zpět do palivových nádrží, čímž by se ze „zážehu“ stal „výbuch“. Vůbec, ty rozdíly mezi „zážehem“ a „výbuchem“ jsou proklatě malé, leckdy v řádu milisekund.

(Pro velké nerdy: existuje velmi zábavně psaná kniha Johna D. Clarka „Ignition!“ z roku 1972, která popisuje všechny peripetie kolem raket a jejich motorů. Základní principy se za posledních padesát let nezměnily, takže relevantní je i teď – a dobrá zpráva je ta, že tato kniha je dostupná ve formátu PDF zdarma. Čtěte a užívejte si!)

No, ve zkratce, podařilo se, nové motory Raptor 2 lze zažehnout i ve vakuu, což znamená, že Starship může zkusit provádět orbitální manévry. A schopnost provádět orbitální manévry zase znamená, že při některém z příštích letů už může být pokusný stroj naložen i nějakým užitečným nákladem.

Při tomto letu se „nahoru“ podíval jen banán. Opravdu jeden banán s nápisem „for scale“. V jednu chvíli byl vidět na vnitřní kameře; jelikož v tu chvíli se na přenos dívalo asi pět milionů lidí, šlo patrně o nejsledovanější banán v historii lidstva. Aspoň jedno prvenství letu IFT-6, které už asi nikdo nepřekoná!

To je on, kosmický banán. Zdroj: snímek ze živého vysílání SpaceX.

Na skutečně revoluční pokus se můžeme těšit až při letu IFT-8, tedy „přespříštím“. Příští let IFT-7 má být jen sofistikovanějším opakováním toho včerejšího, ale u IFT-8, nevynoří-li se nějaké zásadnější problémy, by se měl uskutečnit pokus o vrácení obou stupňů dolů na zem. Pokud se toto povede, šlo by o nový milník v dějinách kosmické éry. Ještě nikdy se nepodařilo vrátit oba stupně velké orbitální rakety kontrolovaně zpátky na Zemi.

No, máme co sledovat! Nejvyšší čas, aby Starship začala vozit i něco jiného než banány; její luxusně velký nákladový prostor toho totiž pojme hodně. Právě na tom snímku s banánem je vidět ocelovou strukturu, které se ve SpaceX říká „PEZ dispenser“ (zásobník na houbičky bonbóny, pardon), a která už v dřívější raketě Falcon 9 slouží k „vystřelování“ jednotlivých satelitů systému Starlink ven. K témuž, v podstatně větším měřítku, bude sloužit i na Starshipu. Rozdíl je hlavně v tom, že jeden Falcon 9 vynese v průměru něco přes dvacet satelitů Starlink současné generace. Starship by jich zvládla zhruba desetkrát tolik „na jeden zátah“.

Nové generace satelitů ale budou asi ještě větší. Průměr lodi je skoro devět metrů, což je opět rekordní hodnota (průměr nákladového prostoru raketoplánu byl jen poloviční), tím pádem se do ní vejde širší náklad a toho konstruktéři satelitů určitě využijí.

Omezená šířka nákladového prostoru na jiných raketách je velkým zdrojem mrzutostí a některé náklady je skoro nemožné do toho vesmíru vůbec dopravit. V případě velkého vědeckého infrateleskopu James Webb, který stál 10 miliard dolarů, bylo nutno jej složitě „poskládat“, aby se do rakety vůbec vešel, a následně, více než milion kilometrů od Země, jej zase „rozložit“, což byl plně automatický proces o mnoha krocích, který trval zhruba měsíc a mohl kdykoliv selhat (už jen tepelná roztažnost kovů pod pálícím Sluncem udělá svoje), čímž by celou investici zmařil. Naštěstí se to povedlo.

Takové věci se s širší raketou dělat nemusejí. Už aby to bylo!

Hudební epilog
Chachá, čekáte „Smoke on the Water“? Někdy jindy. Je předvánoční období, takže čas na baroko…

Více než 350 let poté, co Adam Michna z Otradovic složil tuto skladbu, má pojem „nebeští kavalérové“ trochu jiný rozměr než dřív

zapo

Zapomenuté příběhy 7
Čtenář dostává do ruky už sedmý svazek Zapomenutých příběhů. Kdo četl aspoň některý z předchozích, má o této knize představu. Navštíví spolu s autorem různá místa v prostoru a čase, místa, kdy se v určitou dobu odehrávalo cosi, co už dnes není v centru pozornosti, avšak ve své době to budilo zájem a emoce. Někdy jde o drobnosti, dokonce až kuriozity, často ale to jsou historické události. Navštěvujeme místa na různých místech zeměkoule a nahlížíme do dějů v rozličných obdobích historie. Ať se příběh udál kdekoli a kdekoli, vždycky narazíme na souvislosti.

Bližší info a objednávky zde.

Všechny knihy autora ve zvýhodněném balíčku můžete koupit ZDE.

Aston Ondřej Neff
5. 12. 2024

Bojovníci za svobodu slova budou mít půl roku čem si třepit pysk.

Jan Bartoň
5. 12. 2024

Vyhlášení stanného práva bylo ranou z čistého nebe.

Starý vlk
5. 12. 2024

Nejsem moc lekavý. Nebojím se pavouků, ani myší, ani hadů – tedy těch trochu jo.

Jakub Michálek
5. 12. 2024

Jak absurdně pak vypadá rozštěpení české společnosti na dva tábory, když vidíte, jak jsou...

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Aston Ondřej Neff
4. 12. 2024

Andrej Babiš rozpouští svěřenský fond, který od roku 2017 opatroval akcie jeho Agrofertu.

Jan Bartoň
4. 12. 2024

ODS má největší podporu v generaci 45-54 let a některé zmiňují i ještě starší voliče.

Marian Kechlibar
4. 12. 2024

Normálnější jedinci jasno nemají a spekulace v IT světě neberou konce.

Tomáš Lánský
5. 12. 2024

Před Obvodním soudem pro Prahu 5 dnes stane expolicista Tomáš Strnad. Žalobce ho viní z těžkého...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Poslanci se sejdou k návrhu opozičních ANO a SPD na odvolání Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) z...

kurl Lenka Kuřilová
5. 12. 2024

Ve čtvrtek ráno se v Hartigově ulici srazila tramvaj a osobní vozidlo. Nehoda na místě omezila...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Šéf kanceláře ukrajinského prezidenta Andrij Jermak ve středu jednal ve Washingtonu s blízkými...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Na Maltě začíná dvoudenní zasedání Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE), kterého...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz