19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
teprv ted spokojeny obcan EU 20.2.2006 13:23

jedna A-12 stojí před San Diego Aerospace Museum v Balboa Park

 
A pokud pod ním stojíte tak pak chápete co je to za kousek...
František 14.2.2006 21:58

Pánové, vzpomeňte...

jak kdysi byla nad Mohavskou pouští ve vzduchu skupina v jejímž středu byla tehdy zcela nová "Valkýra" a dva ďáblíci. Cílem nebyl výzkum, ale reklamní fotografie. Jeden nezvládl turbulenci za Valkýrou a trochu o ní škrtnul. Nepřežil to nikdo, fotografie skupiny před nehodou oblétla svět s titulky "snímek za miliardu dolarů". Nicméně pilot druhého doprovodného jetu to popsal velmi přesně a s doprovodem obrázků fotografa, který nakonec dokumentoval leteckou katastrofu v přímém přenosu to stojí za vyhledání v archivech.
Zafik 17.2.2006 7:07

Re: Pánové, vzpomeňte...

Zkuším hledat, ale o nehodě nic. Máte nějaký odkaz? Našel jsem jen jednu relevantní stránku, kde porovnávali Valkyrii s její ruskou konkurencí T-4 Sotka. Asi mě nenapadají ta správná klíčová slova.
G. Pašek 14.2.2006 19:39

Pane Adlere, jako vždy A+++ . . .

Diky za výborné odkazy.
Ruda Blazek 14.2.2006 19:26

cowboy-pilot

Jen pro zajimavost, termin "cowboy-pilot" se take pouziva pro piloty bez pilotniho prukazu. V pribehu to vsak nutne neplati...
AGO 14.2.2006 16:45

Bylo nám ctí a státním svátkem

monitorovat  letoun SR -71 na monitorech protivzdušné obrany a sledovat amatérské skoky MIG-29  na dohled do jejich výsostného teritoria.
zdeněk 15.2.2006 0:40

Re: Bylo nám ctí a státním svátkem

Kdyby ho chteli sestřelit, stacilo by tady mít MIG-25. Ale to už bylo jiný kafe, SR-71 se také do spřátelených zemí neprodával.
G. Pašek 14.2.2006 14:29

Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . .

skrabatělej povrch jaji valcha, když na letišti stojí trochu natankovanej pred startem . . . .  odstartuje, prolítne párkrát aby se povrch ohřál a narovnal a "zatahnul" v letu ho doplní na co to lítá a frrrr . . . . 
honzak 14.2.2006 15:15

Re: Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . .

kolega se o letectví zajímá a pravil, že je tomu tak. Prý bývalo standardním potěšením mazáků na základně poslt nováčka prohlédnout letadlo v hangáru...
Jiří K. 14.2.2006 16:37

Re: Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . .

Je to tak, díly palivové soustavy a nádrží pořádně slícují až po aerodynamickém ohřevu draku, takže letadla stojí v hangárech v kalužích paliva.
Ovšem případné hasičské kontrolory to nechává úplně klidnými, neboť již vědí, že tím palivem se dá uhasit solidní táborák!
 
honzak 14.2.2006 12:52

tak jsem si fandil

funguje to jen u úvodníku
qq 14.2.2006 11:45

qq

qq
Lada V. 14.2.2006 11:05

par poznamek

Par poznamek:
Ne: ovládací systém vstupního ventilu
Lepe: vstupniho kuzelu
Funguje to tak, ze se vysouva vstupni kuzel a tim se meni prurez mezikruzi mezi kuzelem a vnejsim valcem. Cilem je, aby se v mezikruzi vytvorila razova vlna. Do proudoveho motoru, ktery je za vstupnim kuzelem musi jit vzduch podzvukovou rychlosti, i kdyz SR-71 leti trojnasobnou rychlosti zvuku. Rozdil tlaku za a pred razovou vlnou vytvari take cast tahu turbonaporoveho motoru. Zbytek tahu vytvari vlastni proudovy motor a vystupni ejektor. Pokud automatika nefunguje spravne, tak razova vlna vybehne ven z mezikruzi pred motor a motor tak ztrati asi polovinu tahu (nevim z hlavy presne kolik). Tim ma letoun snahu zatacet a je dost velke riziko, ze se prekroci mezni nasobky zatizeni a aerodynamicke sily letoun doslova roztrhaji.
3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h.
Neni zde zdurazneno, ze americke vystrelovaci sedacky zajistuji preziti do rychlosti zhruba 1100 km/h. Dal uz je problem se stabilizaci - pilot to neprezije. Kdyz se neco stane pri 3000 km/h, tak ma posadka problem - musi v letadle vydrzet, dokud stroj nezpomali, nebo to risknout. Jsou ale i pripady uspesne katapultaze pri 2.8 Machu z MiGu-25 a myslim ze z F-15 pri rychlosti pres 2 Machy.
 
Koho to zajima vice, tak doporucuji knizku od Jay Millera: Locheed Martin's Skunk Works, vyslo to i cesky pod nazvem Skunci dilny.
S.Š. 14.2.2006 14:17

Re: par poznamek Vyjádření k překladu.

Pán, který to překládal nemá zřejmě technické letecké vzdělání. Překlad je velmi špatný a takto to nefunguje. Pro letecké odborníky je to blábol.
www racek 14.2.2006 14:19

Re: par poznamek

jo, mám to. krásný kousek. a ještě mám muž a jeho letadla, o tupolevovi. fotografii s věnováním kde sedí pánové tupolev, mikojan a nezval s mým tátou jsem dostal k tomu. od "kellyho" nic takého nemám, bohužel. 
G. Pašek 14.2.2006 15:53

Re: par poznamek

Lada V. napsal:
 
3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h.
===================================================================
Jaká je rychlost zvuku u more ve flašce s vakuem jako je ve výšce 25km?
 
VL 14.2.2006 17:54

Re: Re: par poznamek

Vzhledem k tomu, že se ve vakuu zvuk nešíří (na rozdíl od amerických filmů jako Armagedon), by v lahvi s vakuuem byla nulová.
G. Pašek 14.2.2006 18:20

Re: Re: Re: par poznamek

Ve 25km ještě není takové vakuum, aby ta rychlost byla 0.
Když budeš na Mount Everestu ve stanu, který si vytopíš na 20°C, bude ta rychost zvuku ve stanu vyšší, stejná nebo nižší jako venku před stanem kde je -40?
 
cassul 14.2.2006 18:36

Re: Re: Re: par poznamek

Nojo, ale to by byla nuda, kdyby se exploze ve vakuu neodehrávaly s obrovským rachotem, plameny šlehajícímí dlouho a daleko na všechny strany a nejlépe ještě s tlakovými vlnami, které všemi v okolí pořádně škubnou...
Kardiak 14.2.2006 18:39

Re: par poznamek

Lituji,ale rychlost zvuku nemá s teplotou vzduchu nic společného.Naopak má mnoho společného s jeho hustotou,která s výškou klesá.
G. Pašek 14.2.2006 18:43

Re: Re: par poznamek

Děkuji.
Ruda Blazek 14.2.2006 20:00

Re: Re: par poznamek

Nikoliv, rychlost zvuku zavisi hodne na teplote. Napriklad, ve stratosfere (24km) s rustem vysky rychlost zvuku roste. Na hustote zavisi rozdil mezi airspeed a groundspeed. Vysoko nad zemi Mach 1 odpovida vyssi groundspeed nez u povrchu. Proto take shuttle je temer neovladatelna pri vstupu do atmosfery, protoze ma nizkou airspeed presto, ze se riti extremni groundspeed. Mrknete se na diagramy na http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0112.shtml a prectete si http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/mach.html - tam je i java programek. Pro letce: http://www.tscm.com/mach-as.pdf
Ruda Blazek 14.2.2006 20:34

Re: Re: Re: par poznamek

Mach 1 odpovida podobne true airspeed, ale vliv na ovladani shuttle ma indicated airspeed, ktera je nizsi v ridsim vzduchu...
Ruda Blazek 14.2.2006 19:54

Re: par poznamek

3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h. ------------------- Tady se jedna airspeed, ale groundspeed by v te vysce mela byt vyssi nez u povrchu. Ne ze by to souviselo se aerodinamickymi silami, kterym byl pilot vystaven, ale ovlivni to setrvacnost. Nejsem si ale jist, zda zvysena setrvacnost ma vliv na drasticnost nehody napr. v pripade rychle rotace ...
Ruda Blazek 14.2.2006 20:32

Re: Re: par poznamek

Pardon, Mach je blizsi TAS (true airspeed) nez IAS (indicated airspeed), takze groundspeed se se zmenou vysky tolik nezmeni... stejne tak setrvacnost
Marvel 14.2.2006 10:59

Bezva, ale ten překlad to vraždí.

příběh je neuvěřitelnej, ale překlad bohužel taky.
není to legrace, tady to bez letecké odbornosti při překládání s dovolením nejde.
sorry, trochu připálená šance na jedinečné počtení  o mém zamilovaném ptáku. mvk
Radek 14.2.2006 10:41

Nevím, proč se to pořád utajuje

Ale testování SR-71 probíhalo v Oblasti-51, to je dnes už známá věc. Přece tak supertajný letoun nebude startovat z tak exponované základny. Aneb nedělejte z nás blbce i po 40-ceti letech...
Béda 14.2.2006 10:41

Zmizely všechny diskuse

A všechny příspěvky v nich, nebo je to jen systémové záležitost?
StaPo 14.2.2006 10:01

preklad

Pekny clanek, urcite by to stalo za to prelozit nekym,
kdo ma aspon zakladni povedomi o ceske letecke terminologii,
takhle to trochu pripomina "odbornou" terminologii TV Nova...
Neni nekde odkaz na original v angl.?
Dolik 14.2.2006 10:40

Re: preklad

Já jsem to pochopil tak, že došlo k poruše regulace vstupního ústrojí, následné "pumpáži" a zhasnutí motoru.