25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Už se nehádejte, pomáhejte!

Koronavirus SARS-CoV2 nevymizí, nikdy se ho zcela a beze zbytku nezbavíme. I když nakonec díky vakcínám a přirozené imunizaci k utlumení epidemie u nás dojde.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 4.11.2020 15:14

Je to tak, je to nesrovnatelné...

L. Novák 4.11.2020 16:23

Člověče, kam vy na ty blbosti chodíte... 8-o

D. Polanský 4.11.2020 9:26

To víte, vždy je snáze kritizovat než pomáhat. Problém je i v tom, že epidemiologii u nás rozumí všichni. Což tak zavést povinnou maturitu z epidemiologie, abychom tomu opravdu trochu rozuměli!

P. Veselý 4.11.2020 9:56

Ano tady je článek z jara jakéhosi epidemiolog o nutnosti promoření nerizikových skupin. Jmenoval se Mohla nebo tak nějak

https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/populaci-potrebujeme-promorit-prymula-zmenil-nazor-40319507

H. Paculová 4.11.2020 11:18

„Když se podaří ošetřit skupinu rizikových osob, ten zbytek populace by teoreticky v nějakém časovém období měl být té chorobě exponován,” uvedl epidemiolog Prymula. „Když to řeknu úplně laicky, měl by tu nemoc prodělat nebo se s ní potkat a ukázat, že je imunní,” dodal.

To je přece rozumný názor, který zastává i autor článku, pod kterým zde diskutujeme. Hned úvodu se říká: "Koronavirus SARS-CoV2 nevymizí, nikdy se ho zcela a beze zbytku nezbavíme. I když nakonec díky vakcínám a přirozené imunizaci k utlumení epidemie u nás dojde."

Tedy zbytek populace, který nebude očkován, v nějakém časovém období bude té chorobě exponován. Prostě u nich dojde k přirozené imunizaci.

M. Šejna 4.11.2020 9:18

Pan Wagner píše o Covid19 dobře, takže je logické, že popírači epidemie na pana Wagnera útočí.

Přesto bych upozornil na jeden nečekaný úkaz v epidemii:

zastavil se růst hospitalizací !!!

To je pro mě velké překvapení, protože podle modelů by měl počet hospitalizovaných růst do půlky listopadu a dosáhnout hodnoty kolem 15 tisíc.

Těch 15 tisíc hospitalizovaných měla být reakce na počet pozitivně testovaných v druhé polovině října, kdy epidemie vrcholila.

Mám jediné logické vysvětlení:

v druhé polovině října se nakazili převážně mladší ročníky, tedy lidé, kteří nákazu zvládnou doma na acylpirinu a nepotřebují nemocniční léčbu.

Pokud to bude pravda, pak by měl přestat růst i počet úmrtí a nedojde k tak vysokým ztrátám na životech, jaké jsem tady v minulosti předpovídal.

Prohrál bych tak sázku s panem Vychodilem. Ale vůbec by mi to nevadilo.

P. Vychodil 4.11.2020 9:20

mě by taky nevadilo vyhrát:-)jen prosím, mluvíte o V. Wagnerovi nebo K. Wágnerovi

M. Šejna 4.11.2020 9:22

Píšu o autorovi tohoto článku.

U. Uziv 4.11.2020 9:29

A pokud nelžou statistiky zde států vice zasažených na jaře, a pokud je můj odhad správný, za pár dní se zastaví i denní nárůst zemřelých s covidem. Protože u zmíněných statů začal tenhle pokles těsne po kulminaci počtu nakažených.

M. Varadinková 4.11.2020 11:28

To nemusí být jediné vysvětlení. Já bych to vysvětlila spíš tím, že lidi ve středně těžkém stavu, které brali do nemocnice, dokud tam bylo dost místa, začali nechávat doma. Prostě s ubývajícími počty lůžek i personálu se zpřísnila kritéria, koho do nemocnice vzít a koho ponechat v domácí léčbě. A taky se s ubývající volnou kapacitou začali zbavovat těch (ještě stále pozitivních, ale již v podstatě vyléčených), které tam dál drželi už jen ze sociálních důvodů.

R. Benýšek 4.11.2020 9:14

Výzva, co jsme si, to jsme si, přestaňme spolu bojovat, a odteď dělejme to, co říkám já, je manipulace nejhrubšího zrna.

Že se experti hádají, naopak normální není. Možná tak klimatologové anebo epidemiologové. Nevšiml jsem si, že by se třeba fyzikové hádali nad svými rovnicemi. Anebo astronomové při objevení nového asteroidu. Ani ohledně nového kategorizování Pluta se nějak nepřehlédnutelně nehádali. Tím se liší věda skutečná od té jen proklamované.

M. Šejna 4.11.2020 9:21

experti se nehádají. Epidemiologové jsou ve shodě. Liší se jen tím, jak se bránit exponenciálnímu šíření epidemie. V modelech jsou ve shodě.

Hádají se zubaři, psychiatři, chirurgové a další lékaři, kteří o epidemiích vědí kulové, ale myslí si, že když vystudovali medicínu, tak rozumí i epidemiím.

R. Benýšek 4.11.2020 9:34

Cituji Karla Wágnera: "Že se hádá nad grafy a zveřejňovanými statistickými údaji v případě covidu řada našich expertů či odborníků, je vcelku přirozené a dalo se to očekávat" (konec citace).

L. Novák 4.11.2020 16:28

No jistě, ale kvalifikovaný spor je něco jiného, než blábolení neználků využívajících odbornou terminologii. ;-)

H. Paculová 4.11.2020 10:16

Že by se astronomové a fyzikové nad svými rovnicemi nikdy nehádali?

Když Albert Einstein aplikovat rovnice obecné teorie relativity na Vesmír, získal řešení, podle něhož Vesmír neměl být neměnný. Aby tuto neměnnost, o níž byl přesvědčen, zajistil, přidal k rovnicím jeden člen obsahující další parametr, tzv. kosmologickou konstantu. Několik let poté, v roce 1922 ruský lékař a matematik Alexandr Alexandrovič Friedmann (po mamince rozené Vojáčkové českého původu) našel třídu řešení Einsteinových rovnic bez kosmologické konstanty, podle nichž se Vesmír buďto rozpíná nebo se smršťuje. Einstein se k Friedmannovým výpočtům stavěl odmítavě, ale když v roce 1929 americký astronom Edwin Hubble zjistil, že se vzdálené galaxie od nás vzdalují a Vesmír se tak skutečně rozpíná, prohlásil Einstein zavedení kosmologické konstanty za ”největší chybu svého života”. Tím však její příběh nekončí. Astrofyzikové se k ní na konci 20. století opět vrátili; v roce 1998 byla poprvé publikována pozorování vzdálených supernov, z nichž vyplývá, že Vesmír se rozpíná stále rychleji. Kosmologická konstanta je jednou možností, jak tuto skutečnost vysvětlit. ;-)

R. Benýšek 4.11.2020 13:48

Nenašel jsem ve Vašem připomenutí historických skutečností nic o hádkách (ale možná za hádání se považuji něco jiného nežli Vy). A ani o vyzývání názorových odpůrců k veřejnému mlčení, či k tomu jít si zkusit dělat práci toho druhého, ani o strašení desetitisíci mrtvými či enormním zchudnutím (toto platí jak pro spory o klima, tak pro ty o covid), neuvedou-li se ty či ony teorie okamžitě v praxi (ale kdoví, třeba v diskusích o použití jaderné bomby se fyzikové hádali ohledně počtu mrtvých, ale na veřejnost se to nedostalo :- ). Ani nyní někteří fyzikové nepřijali třeba teorii o Velkém třesku, ale nevím o tom, že by se emotivně hádali o to, že pravdu mají oni, a ti ostatní se mýlí (ale na jejich kongresy nejezdím, třeba to tam bývá pěkná divočina).

K. Wágner 4.11.2020 17:40

"My fyzikové se také musíme o výsledky pohádat, abychom si byli jistí, že jsou správně", říká Michal Šumbera z Ústavu jaderné fyziky AV ČR.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/relax/veda/nejvetsi-vedecky-experiment-velky-tresk-pod-zenevou.A091221_153137_ln_veda_lvv

K. Wágner 4.11.2020 13:00

Dárců krevní plazmy s protilátkami proti koronaviru, kterou nemocnice využívají k léčbě nakažených pacientů v těžkém stavu, je málo. V posledních týdnech spotřeba covidové krevní plazmy prudce roste. Roste totiž i počet pacientů, kteří s touto nemocí končí v českých nemocnicích. Ty tak žádají lidi, kteří nemocí prošli, o její darování:

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/plazma-koronavirus-covid-19-lecba-prevence-protilatky.A201021_093457_domaci_lre

J. Jirka 4.11.2020 16:05

Za vlády komunistů se krevní plazma, zdarma získaná od dárců, potichoučku prodával za devizy do zahraničí a nijak by mne nepřekvapilo, kdyby tomu tak bylo i dnes.

L. Novák 4.11.2020 16:32

Jiří Payne, to jste vážně tolik zblbnul v poslaneckých lavicích za 30 let života, že vás nic chytřejšího nenapadne? Rv 8-o

K. Wágner 4.11.2020 16:50

Ano, s krevní plazmou se i obchoduje, proto jsou také pro tyto případy odběrová místa soukromých firem, kde se za odběr plazmy platí. Třeba zde Cara Plasma kde máte nárok na 700 Kč za jeden odběr, měsíčně můžete získat i 1 400 Kč, ročně až 18 200 Kč.:

https://www.caraplasma.cz/?gclid=CjwKCAiAv4n9BRA9EiwA30WND47FW8-rv34Z_TIQ7gdMzJWgYiVq6u6g3aGwrhy-9nvau1GnxOmFyBoCQZAQAvD_BwE

Ovšem výzva našich nemocnic je o něčem plně jiném. To jste ještě nepochopil?

P. Vychodil 4.11.2020 8:06

autor "pomáhá" tím, že komentuje situaci ze svého pohledu, vědomě uvádí nepřesné formulace, příklad: "Kdežto v případě smrtnosti u covidu je uváděn jen počet lidí, co zemřeli v důsledku nákazy koronavirem SARS-CoV2", aniž by si přečetl formulaci MVČR: "Legenda: Počet úmrtí v souvislosti s onemocněním COVID‐19 po jednotlivých dnech zahrnuje všechna úmrtí osob, které byly pozitivně testovány na COVID‐19 (metodou PCR) bez ohledu na to, jaké byly příčiny jejich úmrtí, a k jejichž úmrtí došlo v rámci hospitalizace či mimo ni." Nebo další formulace je z dílny amatéra, který se ani neobtěžuje uvést celou pravdu :"Zde ale platí, že nový koronavirus SARS-CoV2 není dosud adaptován na lidského hostitele" je jenom půl celého příběhu, neboť zároveň platí, že lidský hostitel se adaptuje na nový vir, nebo zemře...tak by bylo možno úspěšně polemizovat s dalšími "pravdami"...článeki je snůžka polopravd, pololží...

R. Langer 4.11.2020 8:18

Přesně...

K. Drábek 4.11.2020 8:59

Skvělé. Už Lysenko označil genetiku jako buržoazní pavědu. Kráčíte v jeho stopách.

P. Vychodil 4.11.2020 9:07

díky za uznání...akorát nevím, co s tím má společného Lysenko, ten se snad angažoval v zemědělství, ne ?

L. Novák 4.11.2020 16:34

Použil jste jeho metodu. :-P

H. Paculová 4.11.2020 10:27

A čímpak se "lidský hostitel adaptuje na nový vir"? To asi znáte nějaké vědecké studie, které hovoří "o adaptaci lidského hostitele na SARS-CoV2". Dejte sem odkazy, to bude jistě hodně čtenářů zajímat.

P. Vychodil 4.11.2020 10:41

vlastní imunitou, vážená paní, vlastní imunitou...promořováním...to jsem se již učil před 50ti lety na střední škole...ale doplňovat všeobecné vzdělání vám nehodlám, sorry...

H. Paculová 4.11.2020 11:07

Aha, takže žádné současné vědecké poznatky o "adaptaci lidského hostitele na SARS-CoV2" nebudou...

P. Vychodil 4.11.2020 11:45

no, nějaká H. Paculová ve svém příspěvku 11:18 odpovídá na váš dotaz takto, cituje Prymulu:" ...Tedy zbytek populace, který nebude očkován, v nějakém časovém období bude té chorobě exponován. Prostě u nich dojde k přirozené imunizaci."...stačí to takhle ?