2.6.2020 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Pochybnosti o číslech

Čísla ze severoitalských obcí zpochyňují současné statistiky nemoci Covid-19.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 35, poslední: 30.3. 2020 16:54, přehled diskusí

R. Benýšek 30.3.2020 13:36

No, konečně i Marianovi Kechlibarovi (s nímž jsem v minulých týdnech poprvé jako jeho již mnoho let věrný čtenář nesouhlasil) se začíná vracet předchozí rozum, a předtím u něj typické nejen poctivé (to je u něj vždy), ale i věcné a střízlivé hodnocení situace.

K. Wágner 30.3.2020 12:31

Revoluce v testování! Rychlý test, vytvořený americkou společností Abbott Laboratoriem, je přenosný a lze jej použít i v ordinacích lékařů. Jak společnost oznámila, do 1. dubna bude schopna rozjet plně tovární výrobu a dodávat 50 000 testů denně. Jejich koronavirový test bude spuštěn na platformě „ID NOW“, která se ve Spojených státech již používá pro rychlou diagnostiku pacientů, kteří onemocněli chřipkou či streptokokem. Test hledá fragmenty genomu coronaviru ve vzorcích, odebraných pomocí výtěru z krku nebo nosu. Může přinést pozitivní výsledky za pouhých pět minut a negativní výsledky za 13 minut. Tester má velikost toustovače, celé toto zařízení váží méně než 7 liber.

I. Polák 30.3.2020 13:47

Prosil bych taky revizi pojmů "téměř" a "necelých". Vždycky TV hlásí téměř n-tisíc nakažených, téměř n-tisíc vyléčených, mrtvých -bez téměř, zaplaťbůh-, a pak "téměř" 34 tisíc testů -- to vždycky nadskočím. Proboha JEN tak málo?!!!!

Hlavně testovat, testovat, testovat! Jenže čím...

O. Mayer 30.3.2020 10:49

ono je to poměrně jednoduché, standardizovaná úmrtnost se v Evropě (tedy mimo býv SSSR) pohybuje někde mezi 0,6 a 0,9% ročně, cokoliv nad toto číslo je excesem (čili několik stovek mrtvých je mnohonásobným zvýšením tohoto tzv sekulárního trendu).

Jinak jenom drobné vysvětlení, atypická pneumonie (zápal plic) je název oficiální název té choroby (diagnoza), kterou trpí pacient s infekcí COVID-19 (a i jinými, převážně virovými původci) - čili bych v tom snahu něco zamaskovat nehledal.

J. Vintr 30.3.2020 11:58

Kdyby byla úmrtnost pod jedním procentem, tak by lidí neustále hodně přibývalo. Jeden populační ročník je v ustálené populaci cca 1,3 až 1,4 procenta. V Evropě, která všeobecně stárne, budou starší populační ročníky, které "jsou na řadě", ještě početnější.

J. Ganaur 30.3.2020 16:52

Nepleďte matematiku do humanitního vzdělání.0,6% by znamenalo délku dožití 166let.Vám to vychází, protože máte buď vzdělání technické nebo zdravý rozum.

Z. Lapil 30.3.2020 12:08

Má pravdu, pan Vintr. Asi obrácená hodnota, že :-)?

J. Vintr 30.3.2020 10:34

Objektivně se ta čísla dají porovnat až z většího časového odstupu. Je docela pravděpodobné, že v současnosti umírá hodně lidí, kteří by normálně zemřeli z jiných důvodů v průběhu příštích několika měsíců. Takže je možné, že v příštích měsících budou zase počty zemřelých o dost nižší, než je průměr z minulých let. Jinak na úmrtnost má určitě vliv to, že nacpou spoustu lidí současně do nemocnic. Pro staršího člověka je pobyt v nemocnici i normálně rizikový a v současné situaci, kdy se tam na jedné straně koncentruje mnoho lidí s nakažlivou nemocí a kde na druhé straně je zdravotnický personál enormně přetížený, takže nestíhá ani běžnou péči o pacienty, je pobyt v nemocnici rizikovější několikanásobně.

Ś. Svobodová 30.3.2020 12:10

Vidím to podobně.

M. Šejna 30.3.2020 10:34

Ťenhle článek mě docela vyděsil. Takže pandemie je ještě horší, než se oficiálně uvádí.

V. Šedivý 30.3.2020 11:13

Takže Vás teďka z té hrůzy klepne a další týdny strávíte v iktovém centru (snad budou mít čas).

J. Ganaur 30.3.2020 16:54

Nebo bude zahrnut do statistiky

J. Vintr 30.3.2020 11:24

Proč se děsit? Stejně všichni dojdeme na konec cesty a v podstatě je jedno, kdy to bude. Protože v tom okamžiku nám bude určitě úplně jedno, co bylo před tím.

R. Benýšek 30.3.2020 13:59

Naopak, lepší. Zlé je jen to, když zdraví lékaři nesmějí léčit, jelikož mušejí být kvůli panikářům v karanténě. A když někdo zištně přiživuje paniku - nejen nutně kvůli finančnímu zisku (na lidském strachu se vždy báječně vydělávalo), ale i aby obhájil opatření ničící ekonomiku a rušící občanské svobody, za která by bez náležitého ́válečného ́ zdůvodnění jinak měl jít někdo do vězení.

Šejno, přestaň blbnout, nebo si začnu mystet, že jsi troll.

A to jsem Tě dosud považoval za z nás identifikačně nejpoctivějího, jelikož tu máš i fotku.

A z hlediska věcnosti a důsledné logiky jsem Tě považoval ve Vašich vzájemných diskuzích za někdy i poctivějšího nežli Tvého tradičního oponenta Milana Prokopa Staronového, k němuž mám jinak ideologicky blíže, a souhlasím s ním skoro vždy.

(aby nedošlo k nedorozumění - tímto souběžně nevyčítám misterovi Staronovmu tu změnu jména - pro tu mám po jeho vysvětlení pochopení. Tahle dvě témata jsem uvedl po sobě ne takto cíleně, ale prostě se obě pro mne významně týkají mistera Šejny).

J. Strakoš 30.3.2020 15:03

Čísla v článku je možné interpretovat různě: Buď je úmrtnost 1-2 procenta a pak je počet nakažených vyšší (což lze očekávat). Nebo je úmrtnost vyšší (a lidé se nedostávají do statistik). A nebo omezení a vyčerpaní zdravotnictví způsobuje větší škody než sám virus.

Jedna možnost lepší než druhá.

P. Lenc 30.3.2020 10:17

Jako takřka vždy, dík za článek.

J. Kalina 30.3.2020 9:42

Co píše a cituje autor má hlavu a patu. Prostě se v daném měsíci "nějakou metodou" určí na co konkrétního dotyčný zemřel a zbývající mrtví v tom měsíci se označí "nezjištěno". Pokud by celkový počet výrazně převyšoval údaje za uplynulých pár roků dá se jistě usoudit, že to má na svědomí epidemie i když i mezi neurčenými budou obvyklé příčiny.

Co bude zajímavé, je roční srovnání, vývoj po měsících. Mohlo by se ukázat, že v ročním srovnání to nebude tak "hrozné" nebo někteří chudáci zemřou "jen" o pár měsíců dříve s Covidem než by zemřeli normálně. Také bude možná statisticky zachytitelný údaj o průměrné délce života, dožití.

J. Kalina 30.3.2020 9:43

neboť

D. Píšťala 30.3.2020 9:22

Stejně jim to svinstvo uteklo z laboratoře číňanům zatracenejm! Omlátil bych jim ty šnuptychle co nám posílaj za deset milionů jeden náklad o tu žlutou palici!

J. Jurax 30.3.2020 14:31

Uvážíme-li poměr počtu obyvatel Číny a ČR, vyjde na Vás něco přes stovku žlutých palic k omlácení šnuptychly. A pozor - některé žluté palice ovládají kung-fu! Máte na to fyzičku?

P. Grigar 30.3.2020 9:05

..takže si budeme muset počkat až na konečnou bilanci ve znění: V době od.. do.. zemřelo ve sledované oblasti... osob, z toho u ... osob byla příčinou úmrtí nemoc Covid-19.

P. Dostál 30.3.2020 8:49

Omlouvám se, ale pan Kechlibar (ani italští starostové) zde nepřichází s ničím novým. Když čtěte, že Covid19 je jenom chřipka, autoři takových výroků většinou tvrdí, že chřipka má jen u nás také také až dva tisíce obětí ročně (většinou kolem 1500). Nicméně to jsou čísla z úmrtnostních tabulek, určená uvedeným způsobem. Lékařsky potvrzených úmrtí na chřipku je do stovky ročně. Poměr v civilizované zemi se slušným zdravotnictvím a téměř německou posedlostí tabulkami je tedy řádově 1 ku 15. Pochopitelně v tomto období je kontrola větší, ale nikdo nemůže očekávat, ze bude 100%, natož v Itálii. Skutečná čísla se vždy dozvíme až zpětně a každý epidemiolog to na počátku epidemie říkal, teď se jen nechtějí opakovat, proto to už tak často neslyšíme. Dokud oficiální počty úmrtí jsou úměrné těm skutečným (což by měly být, pokud zdravotní systém stíhá a cíleně nelže), jejich dynamika popisuje realitu správně, i když čísla správná nejsou.

J. Basler 30.3.2020 7:57

Pořád to říkám: pochybuji, hodně pochybuji o číslech z Číny. Je to totalita a stačí si vzpomenout na informování u nás o Černobylu. jen o té doby vylepšili metody a přivrdili v reakci na nesouhlasné názory. Kvalita jejich produkce se ukazuje už tím, že státy vrací dodávky ochraných prostředků zpět. My jsme dostali kvalitní? Ty testy, které mají 20% validitu...

M. Šejna 30.3.2020 10:33

Odkdy se údaje od starostů italských měst považují za čísla z Číny?

V Itálii je totalita?

Ty čínské údajně nefunkční testy jsou určený pro lidi, kterým končí karanténa. Testery totiž prokazují protilátky na virus, a ty se vytvoří jen tehdy, když už je pacient několi dnů nakažený.

V Česku se proto rozhodlo, že testery z Číny budou použity u lidí, kterým končí karanténa. Tedy hlavně u českých lyžařů, kteří se vrátili z Itálie a Rakouska.

O. Mayer 30.3.2020 10:54

.. maje pochybné potěšení vidět řadu výsledků s těchto rychlotesterů, můžu vám prozradit podpultovou informaci, že jsou úplně na nic. Samozřejmě, znát hladinu protilátek u vyléčených je užitečná informace, ale bude se k tomu muset používat adekvátní metodika (tj obvyklé stanovení v laboratoři metodikou ELISA). Ty rychlotestery bohužel náležitou senzitivitu prostě nemají.

J. Kulheim 30.3.2020 7:52

Mluví se počtu mrtvých v souvislosti coronavirovou infekcí. Zatím jsem nikde neslyšel ani nečetl, kolik lidí zemřelo a příčinou jejich úmrtí byl jenom virus.

Španělská chřipka zabíjela převážně mladé lidi ve věku 20-30 let. Nepotřebovala k tomu žádná orgánová onemocnění.

Z kroniky-Mor je v letech 1619, 25, 43, 45, 47, 48. V Brně umírá denně 15 - 20 lidí, v Židlochovicích vymřela polovina obyvatel,--1833- Řádila hrozná cholera, takže hrobař nestačíl kopati hroby, a museli dávati všechny mrtvoly do jedné jamy.1853. Zase přišla cholera a mnoho lidu pomřelo. Toho roku byl takový hlad, že lidé jedli chleba z otrub a místy i vařenou trávu

1866 nová pohroma dne 14. června místy všechno pomrzlo obilí i okopaniny, víno, všecko až k pláči a na to ještě válka s Pruskem. Téhož roku řádila u nás cholera takže hřbytov nestačil a musel být rozšířen a mřeli na pořád na choléru, která téhož roku vypukla, denně umíralo 8-10 lidí., poslál na ty Prajze i na nás choleru, neboˇjich přes 200 pohřbených v naší farnosti zemřel na choleru 180 lidí. My máme Pánu Bohu co děkovati, že v našém domě při tom všem žádná nemoc a žádná zkáza nepřišla. A tak toto psané skončuji, a vás všech kteří toto čísti budete, upozorňuji na to, by na nás takové strašné metly nedopustil. Amen. Josef Vašulka napsál r 1869

V Mi. bylo v roce 1790, 79 domů a 432 obyvatel, v roce 1834 118 domů obyvatel 655, 1900 domů 248 obyvatel 1090

R. Vacek 30.3.2020 7:41

Italské statistiky jsou správné, akorát tam zavedli zvyk, že jednoho nebožtíka dávají do tří rakví. Proto krematoria nestáhají.

V. Novák 30.3.2020 8:11

... jo - a třikrát ho spalujou...

P. Grigar 30.3.2020 9:06

..stačí jen třikrát fakturovat. To je potom vejvar..

V. Církva 30.3.2020 7:21

Takže je možné že jsme skočili na špek čínské propagandě. Pan Guttman spekuluje, že procento mrtvých proti nakaženým je menší a jde jenom o paniku, která ničí ekonomiku, Zde pan Kelichbar s rozumnějšími argumenty, že mrtvých je mnohem víc než se píše.

Samozřejmě, že problém je nemožnost šechny přetestovat a to včetně mrtvých. V tom, že je statistika nepřesná mají pravdu oba.

Nicméně, pan Guttman píše, že v ČR ročně zemře 100tisíc lidí. Pokud by měli pravdu starostové, a je 6 násobně víc mrtvých, bylo by v ČR obětí kolem 100tisíc za podmínek, že by to bylo jako v Itálii ale netrvalo dýl než 2 měsíce.

Jinými slovy každý trošičku inteligentní člověk se dokáže poučit i ze špatných příkladů. Italskému scénáři, s rapidním nástupem počtu nakažených na severu Itálie je třeba se vyhnout za každou cenu.