19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Dosavadní zkušenosti s epidemií (4)

České republice se podařilo s první vlnou epidemie vypořádat se ctí. Otázka však je, jaké jsou možnosti budoucího vývoje a na co je potřeba se připravit. První možností by bylo, kdyby se podařilo zarazit šíření infekce a nemoc by zmizela.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 7.5.2020 21:16

Nemalé vítězství ve sporu o kontroverzní zákon, který mimo jiné posílil pravomoci maďarské vlády v době stavu nouze, si připsal na své konto maďarský premiér Viktor Orbán. Ze závěrů vyšetřování Evropské komise totiž vyplynulo, že Budapešť jeho přijetím neporušila žádné evropské předpisy.

Země si kvůli zákonu vysloužila silnou kritiku ze strany opozice, ale i předních evropských politiků, média psala o neslýchané moci kabinetu, či dokonce pádu první evropské demokracie. Premiérovi totiž zaručuje právo řídit zemi pomocí dekretů bez výslovného souhlasu parlamentu.

Maďarští činitelé teď požadují omluvu zejména od těch evropských politiků, kteří se podle nich zapojili do šíření falešných zpráv o situaci v zemi.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/viktor-orban-madarsko-evropska-unie.A200506_204236_zahranicni_cern

R. Vacek 7.5.2020 20:32

Dosavadní zkušenosti ukazují, že pro zvládnutí pandemie je potřeba si zouvat boty. Společnosti, kde je zvykem si před vstupem do bytu zout boty, pandemii zvládají. Ty ostatní se topí v problémech. Pravděpodobně za to může virus přinesený na podrážce. Žádám o grant, který to potvrdí.

H. Paculová 8.5.2020 8:26

To nic, někteří naši "odborníci" jsou toho názoru, že s pandemií budeme bojovat českou vakcínou.

Až na to, že Jan Konvalinka, prorektor UK pro vědu a výzkum a vedoucí výzkumné skupiny v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB) k vývoji české vakcíny říká: „Ty šance jsou nulové. K dnešnímu dni existuje přes stovku kandidátních vakcín po celém světě, nejméně sedm z nich je v různém stadiu klinického testování, investují se do toho nikoli desítky milionů korun, jak to má být u nás, ale miliardy dolarů. Na vlastní český výzkum je teď už pozdě a nedává smysl. Navíc cesta, kterou chtějí kolegové zřejmě jít, nedává ani dobrý smysl imunologicky. Zdá se totiž, že ani samotný virus nevyvolává stoprocentní imunitní ochranu, natož pak jeho usmrcená varianta. Proto většina z těch více než stovky dalších přístupů používá rafinovanější způsoby, jak vybudit imunitní odpověď organismu očkovaného jedince.“

R. Vacek 8.5.2020 8:31

Proti české vakcíně nic nemám. Dané státní organizace u nás existují a pokud v nich mají zůstat odborníci, tak musí dělat odbornou práci, což hledání vakcíny zajisté je. Jinak v nich zůstanou jen úředníci a těch máme všude nadbytek.

Ś. Svobodová 7.5.2020 19:15

Dosavadní zkušenosti jsou následující: v zemích s restrikcemi vč. ČR se pozitivita ukázala doposud u 0,2- 0,5% obyvatel, naprosto stejně jako v zemích bez drastických opatřeních (USA, Švédsko, Korejská republika). Stejné procento onemocnělo i v zemích, které nejprve zaspali a pak to restrikceni doháněli.

R. Vacek 7.5.2020 20:37

To je celkem zajímavé a zajisté nesprávné. Např dle odkazu níže testy v USA (kde na vše kašlali) ukazují řádově vyšší hodnoty, než uvádíte.

https://www.vox.com/2020/4/24/21229415/coronavirus-antibody-testing-covid-19-california-survey

V. Wagner 7.5.2020 20:47

Paní Svobodová, nepište nesmysly. Srovnávat počet pozitivních na antigeny a nemocné s pozitivním testem viru je opravdu vrchol. V přepočtu na počet obyvatel jsou dost velké rozdíly. Ve Švédsku mají více než 0,24 % těch, u kterých propukla nemoc COVID-19. Pouze ty totiž testují. Těch je u nás méně než 0,07 % (my testujeme i podezřelé bez příznaků).

Mrtvých je ve Švédsku 0,03 % a u nás 0,0025 %. Mrtvých tak mají Švédové více než o řád více, než je u nás. I to ukazuje, že testujeme mnohem více, než oni (při menším počtu nakažených).

V Americe mají 0,35 % nemocných COVID-19 (také testují téměř výhradně nemocné) a 0,023 % mrtvých. Tedy, zase o řád více než u nás.

Jižní Korea na základě předchozích zkušeností nasadila okamžitě drastická omezení (elektronické sledování, individuální přísnou karanténu)a obyvatelstvo hned zavedlo roušky a distanc. Taková omezení osobních svobody nejsou u nás přístupná ani teď. To je důvod, proč byli úspěšní.

Víte, takovou lhářku, jako jste Vy už jsem dlouho nezažil. Vy jste jako Johnson nebo Trump. Totální porážku dokážete prohlašovat za vítězství. Johnson se už z toho alespoň trochu vykurýroval. Vás by bylo potřeba přestěhovat do Londýna nebo New Yorku do místních špitálu, abyste poznala tu lehkou neškodnou chřipečku.

Ś. Svobodová 8.5.2020 21:14

Že sklouznete k pitomému osočování naprosto degraduje vaší práci.

V. Wagner 9.5.2020 9:07

Paní Svobodová, nevím, proč to děláte, že většinou napíšete nesmysl, lež nebo provokaci. Na to se dá reagovat dvojím způsobem. Buď to přejít mlčením nebo prostě napsat, že to je nesmysl a lež.

Možná to děláte právě proto, abyste mohla napsat po reakci na Váš příspěvek stejně bezobsažný odsudek autora, jako jste to udělala teď. S největší pravděpodobností jste obyčejný troll (tedy genderově korektně trollka nebo trollice, nevím, nejsem češtinář :-)). Opravdu nechápu, co Vás k tomu pudí a proč Vám to stojí za to.

L. Kubeš 7.5.2020 12:17

Myslím že na jednu věc se zapomnělo. Totiž na ušlechtilý čínský zvyk, konzumovat mimo jiné netopýry, hady a škorpiony, což je pravděpodobný mechanismus vzniku této pandémie. A světová velmoc s tím není ochotná nic dělat. Příště zase může Čína svět obohatit např. o nějaký psí virus, adaptovaný na lidi. Opravdová velmoc.......

V. Wagner 7.5.2020 7:57

Jeden z velice mála rozumných právníků, velice pěkný rozhovor s ním: https://video.aktualne.cz/dvtv/kudrna-nouzovy-stav-by-mohl-trvat-rok-odskodneni-neni-na-mis/r~4acc41628fdd11eab1110cc47ab5f122/

Jen bych poznamenal, že jednu věc nezmínil. A to, že na co nejrychlejší zrušení nouzového stavu tlačí hlavně opozice,která neustále vyhrožuje, že už jeho další prodloužení nepovolí.

V. Halašta 7.5.2020 9:05

Škoda, že místo popisné série jste z toho občas udělal protiopoziční filipiku a tímto v ní jen pokračujete. Ani toto totiž není celá pravda. Ta opozice totiž nevyhrožuje ale normálně říká, že neodsouhlasí další prodloužení BEZ ZDŮVODNĚNÍ, k jakým konkrétním krokům ten nouzový stav potřebují. Zccela logický a legitimní požadavek.

BTW, zavedení nouzového stavu na začátku epidemie klidně 14 dní počkalo, protože PR. Nemění se ta optika politickým viděním ANO a nikoli faktickým stavem a potřebami?

V. Wagner 7.5.2020 10:09

Pandemie ve světě i u nás stále pokračuje a v řadě evropských zemí (třeba Švédsko nebo země Beneluxu se stále šíří populací nekontrolovaně. Trasování stíhá a plnou kontrolu nad jejím průběhem má jen velice omezený počet států, mezi které patří i Česká republika. S uvolňováním plošné kontroly i u nás se teprve začalo. I podle současného plánu rozvolňování zůstane řada opatření vyhlášených podle krizového zákona a v rámci nouzového stavu i po konci nouzového stavu. Navíc rozjetí epidemie u nás kvůli příliš rychlému rozvolnění nebo jejímu opětnému zavlečení ze silně zasažených evropských států je docela pravděpodobné.

Jak už jsem to zmiňoval ve svém článku, tak tiskovky ministerstva a prezentace epidemiologů jsou velice jasné a perfektně ukazují situaci. Spolu s daty o průběhu a stavu epidemie v evropských státech jasně dokumentují stav u nás i v našem okolí. A také je jasné, že postupné bezpečné uvolňování nebo dokonce zatažení za brzdu a opětná opatření v případě nutnosti zastavení nové vlny se neobejde bez omezení provozu některých podniků či společenského života a osobních práv jednotlivce.

Na dotaz opozice po ZDŮVODNĚNÍ neřekne vláda nic jiného. Tedy nic nového oproti tomu, co opozice velice dobře zná. Dotaz je tedy legitimním požadavkem. Ovšem ptát se na to, co dobře vím, moc logické a smysluplné není.

V. Wagner 7.5.2020 10:12

Pochopitelně místo:

"...vyhlášených podle krizového zákona a v rámci nouzového stavu i po konci nouzového stavu." má být správně:

"...vyhlášených podle krizového zákona a v rámci nouzového stavu i po konci současné schválené doby nouzového stavu."

V. Halašta 7.5.2020 11:30

To prostě není pravda. Na žádné tiskovce nezaznělo taxativně, která opatření nelze uložit mimo krizový zákon a vláda v nich chce pokračovat. Takovýto materiál o velikosti asi tak jedné A4 by ti profíci snad měli být schopni zvládnout.

Prosté prohlášení - hrozí nám nebezpečí - snad nikdo za zdůvodnění nemůže považovat.

V. Wagner 7.5.2020 12:02

Pane Halašta, nejde o prosté konstatování "hrozí nám nebezpečí". Jde o jasný stav, kdy je ve světě i u nás epidemie, která potřebuje uplatňovat opatření omezující ekonomickou a společenskou činnost. Už při minulém jednání vláda deklarovala a ukázala rozvrh, který předpokládal opatření, která přímo soud označil za ta, která nelze jinak, než pomocí krizového zákona až do 27. května. Proto chtěla nouzový stav nejméně do tohoto data.

Ovšem soud posuzoval jen některá opatření, která napadala žalující strana. O jiných není jasné, zda je lze nebo nelze ukládat mimo nouzový stav. To je i důvod, proč vláda hledá cesty, jak se bez nouzového stavu obejít. Ovšem daný právník říká, poslechněte si pozorně výklad, že je vhodnější zůstat u nouzového stavu i v případě těchto opatření. A říkal, že není problém mít nouzový stav v případě nutnosti i rok. O tom byla diskuze.

V. Halašta 7.5.2020 12:27

Ne. Ten (vládní) právník posuzuje, zda je lepší ponechat potřebná opatření pod nouzovým stavem nebo je přesunout novou legislativou mimo. Jenže o tom právě diskuze není.

Ale myslím, že jsme svůj názor řekli a dále bychom se točili v kruhu.

J. Jurax 7.5.2020 13:17

Nicméně to nebezpečí nám opravdu hrozí. Patrně nemáte za to, že ne.

A v případě nebezpečí mi přijde opoziční zviditelňování se kritikou za každou cenu nepřípadné; mnohem raději bych viděl místo politických hrátek konstruktivní spolupráci.

Dlužno zdůraznit, že opozice z principu nenese za nic odpovědnost, neboť není u moci.

V. Halašta 7.5.2020 14:17

Nechápu, proč neřeknete to podstatné - proč nemůžete taxativně (na jednu A4) sepsat opatření, pro něž potřebujete nouzový stav.

Já nikde netvrdím, že taková opatření (a tedy i nouzový stav) nejsou potřebná. Já říkám, že požadavek na jejich předložení je pro souhlas opozice logický a legitimní a není tedy žádným vyhrožováním.

K. Wágner 7.5.2020 6:48

O výsledcích zjišťování kolektivní imunity ve středu ráno informoval ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislav Dušek. Česká populace byla zasažena novým typem koronaviru v důsledku přijatých opatření poměrně málo, jedná se maximálně o tři procenta lidí v závislosti na lokalitě. Hlavní závěr studie je, že stupeň imunizace české společnosti je velmi nízký, neboť se pohybuje kolem jednotek promile. Pokud by tedy přišla na podzim druhá vlna, je třeba u nás počítat se sníženou odolností imunologicky naivní populace.

V. Wagner 7.5.2020 8:51

Je však třeba zmínit, že studie v dramatičtěji zasažených místech Evropy a světa ukazují, že ani tam není zatím tolik lidí, kteří se s virem setkali, aby tam nehrozila i dramatická druhá vlna. A to i v případě, že všichni tito budou imunní.

K. Wágner 7.5.2020 10:53

A jak uvedl už dříve Jan Pačes z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR: „Podle analogických indicií jsou ostatní koronaviry sezonní. I podle toho, kde se nejvíc rozšířil nový koronavirus, to vypadá, že mu vyhovuje nižší teplota. Je proto možné, že ho můžeme znovu očekávat na podzim, kdy se počasí zhorší.“ Je třeba upozornit i na varování ředitele amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) Roberta Redfielda. Ten otevřeně varoval před možným příchodem druhé vlny koronaviru, která může přijít na podzim a může být mnohem horší než ta nynější - a to především kvůli souběhu s chřipkovou sezonou: „Je tady možnost, že nápor příští zimu bude ve skutečnosti mnohem složitější než ten, kterému jsme čelili nyní. Můžeme mít chřipkovou epidemii a koronavirovou ve stejný čas.“ Podobného názoru je i epidemiolog Rastislav Maďar: „Nicméně víme, že na podzim nastane pseudokrizová situace tím, že přibude viróz a symptomů podobných covid-19 - horeček, kašle a podobně. Samozřejmě by všichni tito lidé měli zůstávat doma a nechávat se testovat, abychom si byli jistí, jaká je situace a zda druhá vlna nastala.“

Ś. Svobodová 7.5.2020 12:15

Ano, imunizace je nízká, ale: plošné testování proběhlo podle statistických metodik. Pokud odhalilo ve statistickém vzorku populace průměrně 0,6% lidí s protilátkami, znamená to, že v republice nemoc prodělalo nejméně cca 60 tis. lidí aniž by si to uvědomili. Po připočtení doposud odhalených pozitivních se mi jeví, že průběh onemocnění je tedy více méně mírný, ale stejně jako u chřipky se u 1 % projeví dramaticky, při čemž hlavní roli hraje věk a chronická onemocnění. V době epidemie je tedy důležité chránit především seniory v DD, LDN, nemocniční pacienty a to pravidelným testováním personálu.

K. Wágner 7.5.2020 15:26

Mnoho zemí hlásí exponenciální růst nových případů, z čehož je jasné, že tam virus stále má potenciál šířit se velmi rychle. Ale spousty detailů o infekčnosti viru zatím nejsou známy. Poslední modely hovoří o tom, že 80 % nakažených trpí jen mírnými až středně těžkými příznaky. U 15 % se rozvíjí vážná forma nemoci, která vyžaduje hospitalizaci, k tomu dalších 5 % je kriticky nemocných.

Ś. Svobodová 7.5.2020 18:18

Když přistoupím na tezi, že u nás je procento 0,4 nakažených, jak vysvětlíte, že z téměř 48 tisíc pozitivních jich skončilo v nemocnici cca 600 a ne vámi udávaných 15%, tedy 7500?

K. Wágner 7.5.2020 20:05

Jde o údaje u současné globální pandemie, nikoli údaje v ČR.O Těch našich byl jiný můj příspěvek. Ale udělal jsem chybu, že jsem to nerozlišil, v tom máte pravdu.

V. Wagner 7.5.2020 17:24

Paní Svobodová, vzhledem k tomu, že jde v daném případě o velmi malý počet pozitivních případů z velké množiny testovaných, bude spíše problém s falešně pozitivními případy. Dále, celkový počet vzorků neukazuje v daném případě situaci v ČR, tu ukazuje reprezentativní vzorek, který se dělal jen pro zhruba 2000 lidí. Takhle v množině převažovali na svou stranu cílené výběry ze silně zasaženého Olomoucka a Prahy. Podíl 107 : 26500 tak sice dává 0,4 %, ale s vysokou pravděpodobností bude u Česka zásah nižší. Takže s největší pravděpodobností u nás nebyl takový počet lidí, kteří nebyli odhaleni (zhruba 50 % těch, kteří měli pozitivní test na protilátky uvedlo, že mělo příznaky onemocnění, i když mírnější, nebyli tak bezpříznakoví).

Jinak sílu viru, jak píše jmenovec, tento koronavir opravdu není srovnatelný s chřipkou. Jeho sílu ostatně můžeme vidět v řadě zemí, kde proti němu nezasáhli včas, jako se tomu stalo u nás.

Ś. Svobodová 7.5.2020 18:38

Nesouhlasím. Průběh (síla infekce) bude podobný jako u chřipky. Rozdíl je v rychlosti šíření a v tom, že chřipka zasahuje především děti, které nemocnicích skončí zřídka. Rozdílné následky onemocnění v různých zemích by se dali přičíst několika faktorům: průměrné stáří populace, nastavení zdravotnických systémů, pokrytí pojištění, existence komunit s nízkou hygienou a jistě i další. V USA je současně nemocných také asi 0,5%.

K. Wágner 7.5.2020 20:26

Asi jste nezaregistrovala rozhovor s Janem Kynčlem, vedoucím oddělení epidemiologie infekčních nemocí Centra epidemiologie a mikrobiologie Státního zdravotního ústavu, který 2. května řekl: „Přesná čísla zatím k dispozici nejsou, ovšem dá se odhadovat, že u většiny dospělé populace má nákaza koronavirem v průměru dvakrát až třikrát vážnější průběh než u chřipkové nákazy. U starších osob je ale průběh onemocnění koronavirem ještě závažnější.“ A pokud jde o porovnání koronaviru s chřipkou, vyjádřil se takto: „My o novém koronaviru zatím nevíme zdaleka tolik jako o viru chřipky. Ovšem už z dosavadních údajů třeba za březen vyplývá, že v celosvětovém měřítku byla smrtnost mezi nakaženými 2,4 procenta. V ně-kterých zemích, například v Itálii, ale zemřel prakticky každý desátý, vysoká míra smrtnosti se objevila i v americkém státě New York nebo v Belgii. I pokud bychom ale vzali těch globálních 2,4 procenta, tedy pokud by se koronavirem nakazilo stejně jako klasickou chřipkou v Česku jeden a půl milionů obyvatel, nezemřelo by jako při chřipce 1500 nemocných, ale 36 000. V případě italského scénáře by se dokonce mohlo jednat o 150 000 mrtvých za rok. Dovedete si to představit? To už jsou řádově úplně jiná čísla než počet úmrtí na chřipku.“

https://www.info.cz/cesko/kyncl-po-promoreni-populace-koronavirem-by-z-ceska-mohlo-zmizet-mesto-o-velikosti-plzne-45053.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu