24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Doba postfaktická

Ondřej Neff se ohradil proti tomu, že jsem konstatoval, že se v Neviditelném psovi objevuje velký počet lživých informací a dezinformací. Jeho postoj je, že všechny tyto jsou vlastně názory a jejich případné nepublikování by bylo cenzurou a ohrožením demokracie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Zdrahal 27.10.2020 20:16

Děkuji za reakci, pane Wagnere - máte pravdu, zřejmě některé texty obsahují dezinformace. Co se týče volby či nemožnost volby mezi "ekonomikou a životy", myslím si, že to není "buď to nebo to", ale spíše nedualita "ekonomika jsou životy". A rozhodovat se je možné, podle mě, vždy - i když uvažované volby mohou vypadat až neeticky. Např. je zřejmé, že "kolapsem" systému, zejména systému zdravotnictví, bude přechod funkcionality na více "studenou", racionální úroveň, která nehybný kolaps nepřipustí - zřejmě nejen v kritické infrastruktuře budou pracovat i osoby nakažené ovšem bez rozvoje nemoci a budou činěna rozhodnutí, komu bude poskytnutá jaká úroveň lék. péče. Tato rozhodnutí jsou ostatně činěna i dnes, v době "míru" (i když méně nápadně), kdy je na léčbu jednotlivých pacientů vydáváno pouze omezené množství zdrojů (zpravidla není využívána nejlepší dostupná léčba pro léčení pacientů - např. systém QALY). Otázka např. je, jaké dopady by měl přechod na tento systém "studené racionality" daleko před kolapsem systému. Tohle nijak nepodporuju a nezlehčuji, jen uvádím, že i v této situaci lze analyzovat "přínosy a náklady" různých postupů. Samozřejmě ideální by byly Vámi zmíněné snesitelné opatření ve jménu udržení kontroly daleko v minulosti. I zde bylo možné volit různé opatření. Jejich neaplikaci bych přičetl na vrub řídícím institucím ČR (zejména jejich "hlavě"), nikoliv "dezinformačním". Ostatně historie vědy je ze zpětného úhlu pohledu v podstatě uvádění "dezinformací" na pravou míru - často přední odborníci ve vědě tvrdošíjně zastávaly "překonané" vědomosti. Podvody alá "krize replikovatelnosti" v "exaktní vědě" ponechme stranou. Mám za to, že bez "dezinformací" to nejde a nelze než spoléhat na to, že inteligentní člověk své názory koriguje ve světlé svých rozšiřujících se obzorů. A pokud ne - nevědomost způsobuje utrpení světa, nikoliv Ďábel :)

J. Hanzlík 27.10.2020 20:11

Už úvodní motivace autora napsat tento článek a souběžné plédování za odejmutí práva na názor, který není doložen jakýmisi exaktními fakty a tudíž ani nemůže mít statut názoru, bylo dostatečně odpuzující, protože je známým východiskem všech cenzur. Odolal jsem a článek dočetl. Předesílám, že nikterak nemám úmysl zlehčovat virovou nákazu covid-19!

Autor bije na poplach, že je takovými pseudonázory ohroženo vnímání přírodních věd a snad dokonce i zpochybňování fyzikálních zákonů a z nich odvozených veličin. Současně však čtenář nabývá dojmu, že autorovi je tak nějak šumafuk jaké axiomy se dosadí do grafů a statistických cifer, jen když formální výpočetní proces bude bezchybný.

Další sebeprezentaci opírá o nebezpečnost virové nákazy covid-19 a dokládá to profláknutými grafy. Neváhá upozornit na nezodpovědné jedince, včetně známého institutu, kteří údajně fandí tvrdému darwinistickému výběru. Už v úvodu tento kovidový bojovník pokropil ďáblovou močí Neffovo doupě, které pod svou střechou skrývá všechny ty živly s placatou zeměkoulí a další nekonformní zaříkávače.

Autor neví, že „doba postfaktická“ nepopírá fakta, ale odmítá jejich nositele a vykladače, kteří s nimi účelově manipulují a zařazují do svých ideologických konstrukcí a pletich. Tak zvaná fakta nejsou totéž co věda, která spočívá především v doložených veličinách a tvrdých datech, které jsou podstatou hmotného světa. Velice dobře jsme poznali společenský systém údajně postavený na vědě, která byla překována na proletářská fakta a těmi byli umláceni obvinění až do svého zoufalého přiznání.

V. Kučer 27.10.2020 19:51

Logaritmy jsem již dávno zapomněl ale z grafů se dá snadno zjistit že nejméně jsou postiženi děti a mládež, s přibývajícím věkem riziko stoupá a nejhůře jsou na tom staří lidé 70+ mezi které patřím i já. Cynicky řečeno těžké případy to mají stejně za pár a jejich odchodem se ušetří na důchodech a ve zdravotnictví. Možná proto se současná tvrdá opatření nelíbí mnohým ekonomům. Ekonomice ovšem daleko víc škodí zelení a green deal. Nosit roušky není problém, spíše vadí zavřené hospody a stadiony. Asi to budeme muset vydržet do doby než bude k dispozici vakcína a doufat že nebudou přeplněné nemocnice jako se to stalo na jaře v Itálii a v New Yorku.

J. Kulheim 27.10.2020 19:19

Co s tím uděláme?

J. Kulheim 27.10.2020 19:18

Ono není vůbec jedno jestli se virus šíří období suchého letního počasí nebo v období podzimního sychravého počasí.

Možná soudruzi vytasí nějakou tajnou zbraň.

J. Kulheim 27.10.2020 19:13

. Člověk je součástí přírody a pro něho bezezbytku platí zákony, které platí v přírodě. Medicína postupuje proti přírodnímu výběru. Na oslabené jedince si virus smlsne jako první. To je jenom lidská pýcha, že se všechno dá ovlivnit lidským zásahem.

Když probíhala pandemie tzv. Španělské chřipky žilo na zeměkouli cca 2 miliardy lidí. Nedá se srovnávat migrace v současnosti a před 100 lety. Jsou města, ve kterých žije víc jak 10 milionů lidí tj. vnímavých jedinců. Podmínky pro šíření a vznik různých patogenních zárodků ideální. Budeme se muset smířit s tím, že podobných problémů bude čím dál víc.

Trápit přestane až bude většina populace odolná. Virus putuje z Prahy na Moravu nabral na virulenci. Možná proto, že nabral na virulenci. Potěšující zpráva je, že to jednou skončí. Určitě to bude zásluhou pana Babiše, Prymuly a zásahu EU.

Za mých mladších let chtěli poručit větru dešti. Asi to tomu i věřili. V současnosti se to opakuje, chceme změnit planetu, vytvořit nového člověka, vytrasovat, usměrnit a zničit pandemický virus.

Za posledních 50 milionů let se genetická výbava člověka nijak nezměnila.

M. Šejna 27.10.2020 19:12

Ano, za dnešek 76, a zbytek je doplnění předchozích dnů

V. Wagner 27.10.2020 19:10

Pane Zikmunde, pokud jste četl mé články, které jsem napsal v průběhu epidemie, tak byste tam našel jasný popis, co je možné a nutné dělat. Pokud by se v průběhu léta ponechala poměrně omezená opatření, tak jsme mohli druhou vlnu překonat jen s relativně nízkými ekonomickými dopady. To, že jsme právě na základě tlaku různých skupin proti libovolným omezením dospěli na konci léta do situace, že bylo jasné, že se bez radikálnějších omezení průšvihu nevyhneme, bylo právě jejich vinou. To, že se otevřely všechny školy a nezavřely včas hromadné akce a hlavně noční kluby a bary, už rozjelo epidemii tak, že žádná akademická diskuze už opravdu nemá smysl. Teď už jde čistě o zabránění kolapsu zdravotnictví, neřízenému zamrznutí a zabránění katastrofickým ekonomickým škodám. Už prostě nemáme žádnou cestu na výběr.

P. Vychodil 27.10.2020 19:09

no, ti co nechali virové tsunami proběhnout,ať z neschopnosti, či úmyslně, jsou dnes ve větším klidu než my...zoufalci v předem prohrané bitvě...

T. Zlesa 27.10.2020 19:06

Přibylo celkový počet. Ovšem je to asi dopřesnění za minulé dny. Dnes zatím 76 do 18h.

T. Zlesa 27.10.2020 19:02

Legrace na webu manipulátoři.cz pokračuje dalším dílem...

P. Vychodil 27.10.2020 18:56

no a co ? před drahnou dobou jsem predikoval, že pokud půjdeme cestou země, kde sídlí naši eurosoudruzi, tudíž Belgie, tak špička bude 200 za den...a těch cca 9 tis celkem...a přece Eurosojuz, náš vzor...

J. Kulheim 27.10.2020 18:52

Covid-19 je pandemický proto, že se šíří po celé zemi, kde žijí vnímaví jedinci tj. v tomto případě lidé. Pokud by nebyl dostatečně virulentní a jednoduše se nepřenášel z člověka na člověka, tak by si nevysloužil označení pandemický. Byl to úplně obyčejný virus, který by nás nezajímal. Šíří se proto, že ho neumí nikdo zastavit. Zatím se nikdo takový na světě nenašel.

Možná to bude někdo z ČR kdo virus zastaví. Všichni se poschováme a virus nás nenajde. Nebudeme muset testovat ani trasovat. Všichni budou doma. Jak poznamenal jeden diskutér, týden budeme všichni zavření a boj je vyhraný. Nejdůležitější bude, aby se vylepšily různé křivky a čísla. Lidé na tom budou stejně jak před týdnem, virus si na ně .počká.

Ať chceme nebo nechceme, budeme se s ním naučit žít

V. Wagner 27.10.2020 18:52

Pane Zdrahale, chtěl jste po mě citace kdy členové IVK hlásali dezinformace o věcech souvisejících s epidemií. Vybral jsem pár z článku Václav Klause, ale kopu můžete najít i u dalších autorů z tohoto institutu. Takže zde jsou:

„covid ohrožuje jen ty, kteří už jsou vážně nemocní“

„Nosíme povinně málo účinné roušky, o kterých víme, že jimi koronavirus SARS-Cov2 snadno prochází.“

„Já se vztekám, když slyším slovo exponenciální nárůst. Tak ať si každý zopakuje učebnici nevím, které třídy. Exponenciela je něco jiného. To by byl násobný nárůst, a ten v žádném případě není.“

„Zdraví lidé akceptují zjevně nesmyslné zdravotní procedury (jako je neustálé preventivní testování nebo – spíše symbolické než opravdu funkční – nošení roušek.“

Dost mě mrzí, že Vy a řada dalších nepochopila realitu o epidemii, kterou mnou uvedená fakta a grafy ukazují a potvrzují to informace z nemocnice od pana Marka v diskuzi.

Tady si opravdu nevybíráme mezi záchranou života ohrožených skupin a ekonomikou. Takový výběr (který je třeba možný u chřipky) opravdu vlastnosti koronaviru a epidemie neumožňují. Lze buď zachránit životy s co nejmenšími ekonomickými ztrátami. Druhou možností je potřebná opatření nedělat nebo dělat pozdě, ale pak nás čeká přetížení nemocnic, kolaps nemocnic a následné neřízené ekonomické zamrznutí s obrovským ekonomickým dopadem.

M. Šejna 27.10.2020 18:50

Dnes přibylo už 160 mrtvých.

Tak se smějte bez roušky sám

P. Vychodil 27.10.2020 18:49

další pošuk v týmu flegra, denní počet mrtvých 1000,...ukažte mi jedinou zemi, kde to tak probíhalo, idiote ! jsem doufal, že máte racionální myšlení, ale zřejmě jste postižen corona postižením mozku...

P. Vychodil 27.10.2020 18:45

vážený pane autore,

jeví se mi, že už máte svůj tým odpůrců pevně zakotvený ve vaší mysli, rovněž tak vaši představu blízké budoucnosti...vaše teorie již ani nečtu, protože nevím, co svými články vlastně chcete publiku sdělit...že se má dobrovolně zavřít ? jste zavřený doma "around the clock" ? sdílíte strené vize apokalypsy s blázny typu flegra ? good luck ! já zůstávám v klidu, kde to jenom trochu jde bez roušky, směji se těm, co na chodníku přecházejí na druhou stranu...tož tak nějak...

V. Wagner 27.10.2020 18:25

Tak to mě opravdu zajímá, jak jste dělala přepočet na změnu ve výběru testovaných a jak jste přepočítávala, kolik by Vám vyšlo při stále se zvyšujícím přetížení testovacích kapacit. Tedy, jaké byly Vaše přepočty stavu, kdy máte 20 000 testů a procento pozitivních 14 % a 40 000 testů s procentem pozitivních 30 %.

I. Lyčka 27.10.2020 18:03

Pokračováním v diskusi s vámi bych se snížil na vaši úroveň. Sbohem.

G. Říšská 27.10.2020 18:02

O ty propady o víkendu tolik nejde, jde o skutečně propastný rozdíl mezi začátkem října, kdy se dělalo cca 20000 testů a minulý týden cca 40000. Samozřejmě nevíme počet skutečně infikovaných, všechny extrapolace musíme dělat z toho, co máme. Ale víme kolik bylo pozitivních z celkového počtu v daný den, takže celkem snadno můžeme udělat přepočet. Já jsem si dělala graf, kde jsem brala 40000 testů, tedy, kolik by bylo hlášeno pozitivních, kdyby se od začátku října dělalo každý den 40000 testů. Zkuste si ty dvě křivky a uvidíte, v čem je rozdíl. Já opravdu nechci covid ani zlehčovat a už vůbec ne popírat, ale prostě se mi nelíbí, když se předkládají zavádějící fakta.

K. Kocourek 27.10.2020 17:57

S přirozenými logaritmy se jednodušeji derivuje / integruje, ale jinak je to jedno.

V. Wagner 27.10.2020 17:30

Pane Brichu, přečtěte si v této diskuzi o kousek níže příspěvky pana Marka o zkušenostech z nemocnice. Tady opravdu hrajeme o přetížení a možná i kolaps zdravotního systému. Vaše filosofování o nutnosti trénování imunitního systému je totálně mimo mísu.

P. Brich 27.10.2020 17:17

Pane Wagnere, že ztížíme cestu viru k hostiteli možná jen vyprovokujeme další vlnu. Když zaženeme všechny do izolace, vir nebude mít nikoho. Možná zahyne na úbytě, ale jakmile hostitel vystrčí nos zpod duchny, už ho bude mít v nose, bude-li se nějaký zapomenutý vir někde potulovat. Měly by se tedy i vzduchotěsně zavřít hranice, protože stačí jeden přišedší nakažený, už má virus plno panenského materiálu k dispozici.

Navíc imunologové tvrdí, že imunitní systém musí být neustále v pohotovosti, čehož se dociluje společenským kontaktem. Tím, že se člověk izoluje, uspává se i jeho imunitní systém. A po napadení pak nereaguje dostatečně razantně nebo naopak přehnaně razantně s fatálními následky.

Je to jako když armádu necháte válet se v kasárnách a když nepřítel najednou překročí hranice ...

Příklady, jak se s tím popasovali v Asii, také nevycházejí z reálných základů. Děti jsou tam od malička vychovávány k respektu k rodičům a následně k autoritám. V euroatlantické civilizaci je tomu spíše naopak a spíše jsou děti poštvávány proti rodičům. Co pak můžete od nich očekávat, až dospějí?

M. Pivoda 27.10.2020 17:15

Ekonom by to měl komentovat takto:

Dnes sice ještě nevím, k čemu je to dobré. Ale za nějakých dvacet let to budeme danit! Snad i progresivně.

M. Pivoda 27.10.2020 17:11

Každé zlo je k něčemu současně i dobré. Například nařízený koronavirový lock-down a klid.

Pandemic Quiet Is Helping Humans Eavesdrop on Rare Dolphins. Researchers are hoping to use the opportunity to get a better handle on the language of Australia’s endangered Burrunan dolphins.

Google Translate anglický text překládá následovně:

Pandemický klid pomáhá lidem odposlouchávat vzácné delfíny. Vědci doufají, že využijí příležitosti k lepšímu zvládnutí jazyka australských ohrožených burrunských delfínů.

Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem. Ale i delfínem?

L. Novák 27.10.2020 16:43

Přesně! Okřehek menší (Lemna minor), lidově žabinec... :-)

V. Wagner 27.10.2020 16:22

Pane Brichu, extrapolace je vždycky s určitým rizikem. Jen bych upozornil, že se pohybujeme stále ve fázi, kdy má vir dostatek přívětivých hostitelů (proto se volá po těch hygienických opatřeních, aby se mu cesta k nim ztížila). Ještě jsme opravdu daleko od konečných fází historických epidemií, které popisujete.

Zároveň extrapoluji průběh pouze u počtu hospitalizovaných, těch na intenzivní péči a hlavně mrtvých. A tam, protože je průběh těchto křivek posunut o jeden až tři týdny oproti průběhu denního počtu infikovaných, je tato extrapolace poměrně dobře podložená.

A také nejde o nějaké extrémní hodnoty (počet hospitalizovaných desítky tisíc, na intenzivní péči několik tisíc, denní počet mrtvých do 1000 denně).

J. Jirka 27.10.2020 16:22

Je zřejmé, pane Wagnere, že umíte velice dobře vykrucovat a bohužel je ještě zřejmější, že se na ty desítky tisíc mrtvých doslova těšíte.

Jsem si ale jist, že budete zklamán a ještě jistější, že až vyjde pravda najevo, vy první budete vytrubovat, že jste už dávno věděl, jak veliký to byl podvod...

D. Stys 27.10.2020 16:01

Že Václav Hořejší konstatuje totéž, co vy, je k jeho škodě. Oceňuji, že neprokládá exponenciely tam, kde bychom měli hledat model s prediktivní silou a podle něj se zařídit.

Už jste v předchozí diskusi uznal, že dobrá reprezentativní data pro epidemiologický model by pomohla předejít zahlcení testů. Zahlcení testování bylo způsobeno pyšnou představou, že nakažených bude málo, protože každého zachytíme. Nicméně vnitřní dynamika (= matematika) interakce mezi virovou infekcí a lidskou imunitou se na lidskou pýchu neohlíží.

Držte se faktů a nevymýšlejte pořád nějaké výmluvy. Co tvrdím já, si myslí i lidé, které jste mi doporučoval jako autority. No, nejspíš je větší autorita pan Hajdůch, tomu se horníci uzdravili všichni. Škoda, že to nezopakoval na celé republice.

J. Lukavsky 27.10.2020 16:01

"Nevim proc spousta lidi neveri, ze neco takoveho muze u nas nastat" inu to je celkem běžný lidský omyl, prostě co nechci tomu nevěřím. Všichni se učíme z chyb, chytří z cizích a blbci z vlastních. No a obzvláštní blbci se ani z vlastních nepoučí. Probatum est. J.L. end