28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

FEJETON: Jako bába zvědavka

Připadám si jako ta zvědavá babka vyhlížející z okna, kdy přijde pošťák. Vyhlížím vynález, který změní svět. Nebude to stroj času, který nám umožní popovídat si s Karlem IV. nebo navštívit Jurský park v reálu, ani to nebude kosmolet schopný za odpoledne stihnout cestu k Aldebaranu a zpátky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 20.9.2021 5:43

V loňském roce se už mluvilo o „grafenové baterii“ polečnosti Skeleton Technologies. V případě jejich SuperBattery nejde o lithium-iontové baterie, ale jedná se o Skeletonem patentovaný tvarovatelný grafen karbonový materiál, který umožňuje vysoký výkon a dlouhou životnost superkondenzátoru, který se v grafenové baterii využívá .

https://www.youtube.com/watch?v=-qUgwK3Hw7w&t=2s

I. Lyčka 31.8.2021 20:21

Takže zbývá maličkost: vymyslet zdroj energie, který by ty baterie živil.

M. Pivoda 31.8.2021 21:45

Na planetě Zemi zdrojů energie je dost.

Jmenujme hlavní dva:

1. Funkční termojaderný generátor, který se jmenuje slunce.

2. V mořské vodě je dostatek těžké vody pro jadernou fúzi.

M. Pivoda 31.8.2021 23:14

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/tokamak-plazma-slunce-termojaderna-fuze-energie/r~fb02bb5e073911ec8a900cc47ab5f122/?utm_source

I. Lyčka 1.9.2021 10:28

Ano, fantazii máme, ale realizace pokulhává. Třeba takové získávání energi z vakua.

J. Jurax 31.8.2021 18:43

No, je to příliš krásné, aby to byla pravda. Ale kdyby to byla pravda, bylo by to krásné.

Ovšem ta rychlost nabíjení má specielně pro elektromobilitu háček - viz níže příspěvek P. Hoff 31.8.2021 11:44.

M. Pivoda 31.8.2021 16:09

Klid, prosím, klíčový hybatel pokroku 20. a 21. století, tzv. Můrův zákon (Moore’s Law), bude pokračovat i nadále. Jak, a kolik to bude stát?

The $150 Million Machine Keeping Moore’s Law Alive. ASML’s next-generation extreme ultraviolet lithography machines achieve previously unattainable levels of precision, which means chips can keep shrinking for years to come. ... It's made by ASML, a Dutch company that has mastered the process of etching tiny nanoscopic features into microchips with light.

J. Jurax 31.8.2021 23:44

Ano.

Ale nebude pak problém s chlazením oněch miniaturních čipů?

P. Nešvara 31.8.2021 15:36

Ještě by to chtělo nastartovat TOKAMAK, aby bylo dost energie.

Rychlonabíjení je podstatné na cestách a to je jenom pro zlomek automobilů. Při běžném užívání zcela postačuje nabíjení přes celou noc. Člověk, který má garáž se zásuvkou to má snadné, nicméně i veřejná parkoviště to mohou zařídit. Když jsem byl v Kanadě tak tam u každého parkovacího místa byl sloupek s elektřinou a každému autu visel kabel zpod kapoty. Když někdo v mrazech zaparkoval tak dal zásuvku do zástrčky a když ráno přišel tak nastartoval i v největším mrazu, protože se mu motor elektricky celou noc zahříval. Takto se dá snadno vyřešit i nabíjení. Když budete mít dost elektřiny. Udělat u parkovacích míst sloupky s elektřinou je pakárna, rozkopávání, tahání kabelů, ale vše řešitelné.

O. Karen 31.8.2021 12:16

Žádný zázračný (malý, lehký, laciný, s hustotou energie jako benzin, s dlouhou životností, plně recyklovatelný) akumulátor pravděpodobně nikdy nebude, a už vůbec bych ho nečekal od Číňanů, to jsou podvodníci. A i kdyby byl, tak to mobilitu nevyřeší. Kde chcerte vzít elektrickou přípojku, kterou projde energie na 500 km za pár minut? V testech není problém, ale ve městě, kde těch přípojek současně může běžet několik stovek? Vraťme se k základní fyzice a na zem.

M. Pivoda 31.8.2021 14:07

Vraťme se k technologickému pokroku:

Nikdo občanovi nebrání dobíjet svůj elektromobil ze solárního panelu na střeše svého domu. Vlastní zdroj, vlastní přípojka. Tečka.

Vraťme se ke zdravému selskému rozumu.

O. Karen 31.8.2021 15:32

Utopie. Současný elektromobil se nedobije přes noc ani z běžné přípojky 16A. Ze solárů člověk dojíždějící do práce může nabíjet jenom o víkendu. Když nepojede na výlet... A 2 dny na nabití na týden rozhodně nebudou stačit ani v létě. V zimě jsou soláry prakticky k ničemu. Vraťme se na zem.

J. Jurax 31.8.2021 19:31

Ano.

Použijte vlastní selský rozum a základní matematické dovednosti a spočtěte si, za jak dlouho se auto nabije. A jak velkou budete potřebovat tu patřičně orientovanou nestíněnou střechu na krmení elektroauta se spotřebou cca 10 až 15 kWh na 100 km při průměrném nájezdu x km denně. A v neposlední řadě si spočtěte, na kolik Vám kWh přijde (napřed bez dotací, pak s dotacemi) při započtení nákladů na panely, baterie, střídač, měnič při cca třicetileté životnosti systému s uvážením faktu, že výrobci výkonnostní zárukou garantují 90% účinnost po 12 letech a 80% účinnost panelu po 25 letech.

Podle https://www.solarniexperti.cz/kolik-solarnich-panelu-na-strechu-potrebujete/ vyrobí 6,1 m2 panelů v našich podmínkách při optimální poloze panelu vůči Slunci až 980 kWh ročně, což je v průměru 2,7 kWh denně. V zimě míň, v létě víc.

Uvítal bych jistě nejen já, kdybyste se zde o své výpočty podělil.

E. Jeníček 31.8.2021 22:49

Takže spotřeba 13 kWh na 100 km. Nájezd 20 000 km ročně. To je 55 km denně. Spotřeba 7,15 kWh za den.

Nabíjení 8 hodin. Což dává příkon 900W. Zdá se mi to docela v pohodě

J. Jurax 31.8.2021 23:40

No, mám dojem, že Váš příspěvek reaguje na příspěvek pana Karena nade mnou.

Pakliže ne, pak vězte, že celá tahle úvaha se zakládá na páně Pivodově příspěvku, jímž vlákno začíná - "Nikdo občanovi nebrání dobíjet svůj elektromobil ze solárního panelu na střeše svého domu. Vlastní zdroj, vlastní přípojka."

Tedy Vašich 7,15 kWh denně z 6,1 m2 panelů, to je na tři dny po 2,7 kWh denně. Ergo byste potřeboval na denní nabití na těch 7,15 kWh tak 3x6,1, tedy 18,3 m2 panelů; to jde, to se na střechu vleze.

Ale - neuvažuju, neboť je neznám přesně, ztráty v celém nabíjecím řetězci. Protože byste musel - pokud nejezdíte výhradně v noci a přes den doma nabíjíte - přes den ukládat elektřinu z panelů do domácí baterie a přes noc - prostě až přijedete - z ní nabíjet. Rovněž je třeba uvážit, že zatímco v létě by těch 18,3 m2 panelu jistě stačilo i s jistým přebytkem, v zimě nejspíš ne - ta hodnota 2,7 je roční PRŮMĚR při optimální poloze panelu vůči Slunci, což z různých důvodů nemusí vždy být splněno. A ovšem, musel byste opravdu jezdit těch 55 km denně, ne víc; na delší výlet byste si musel nastřádat během nejezdicích dnů nebo si pořídit panely o větší ploše. A případné přebytky, co už by se do domácí baterie nevešly, zužitkovat doma.

Jak by to vyšlo finančně netuším - ono na netu to nenajdete, tam jsou vesměs propagační články; ale nalezl jsem tam, že v jednom opatrně připustili, že bez dotací (které samozřejmě dotyčná firma promtně zajistí) je to ztrátový podnik, levnější je nabíjet ze sítě.

M. Pivoda 31.8.2021 11:54

Závěr: "... Budu vyhlížet a až se něco podstatného stane, podám zprávu."

Doplnění: dožiji-li to, podám zprávu. To šimrání v mém nose, může ale také být předzvěstí mého brzkého konce. Nicméně, dožiji-li, podám zprávu. Čestné pionýrské!

K. Kužel 31.8.2021 11:52

Pro ty grafénové uchovávače energie se používá běžně název superkondenzátor, tedy žádný akumulátor. Je to skutečně novodobá aplikace středověké leydenské láhve, ovšem za použití supermoderní techniky. Fascinující.

P. Hoff 31.8.2021 11:44

Dobrý den,

souhlasím s panem Neffem ohledně "reálnosti" takovéhoto systému. Pokud jsem dobře počítal, tak by takováto nabíječka (pouze pro 1 auto) musela mít kapacitu cca 1,1 MW.

Pokud uvažujeme spotřebu elektromobilu 15 kW na 100 km, tak musí být kapacita takovéto baterie:

15 kW/100 km * 10 = 150 kWh

Při době nabíjení 8 minut musí být příkon nabíječky:

150 kWh * 60 min/h / 8 min = 1125 kW Není mi jasné, kde bude možné získat lokální zdroj o takové kapacitě a jak bude možné vybudovat odpovídající kabelové sítě. Podle údajů EU je průměrná roční spotřeba EE jedné domácnosti v ČR cca 3,6 MW za rok. To představuje cca: 3600 kWh / 52 týdnů/rok= 69 kWh/týden/domácnost Za 8 minut spotřebuje průměrná domácnost (pro zjednodušení neuvažuji špičky a sedla odběrů): 69 kWh/týden / 7 dní/týden / 24 h/den / 60 min/h * 8 min * 1000 W/kW = 55 Wh / domácnost Při nabíjení takovéhoto elektromobilu 1 x za týden odpovídá nabití 1 elektromobilu týdenní spotřebě: 1125 kWh/týden / 69 kWh / týden/domácnost = 16 domácností. Toto množství EE se musí spotřebovat a dodat za 8 minut. Stejné množství EE za tuto dobu 8 minut by spotřeboval tento počet domácností: 1125 kWh/8min * 1000 Wh/kWh / 55 Wh/domácnost/8min = 20 454 domácností Kapacita sítě pro nabíjení 1 elektromobilu by musela odpovídat sítí pro 1 okresní město.

V. Braun 31.8.2021 9:54

Tak jsem se krátce začetl co to jsou ty grafenové baterie zač a zdá se, že je to opět chemický princip, že, jen grafen usnadňuje ty chemické reakce.

J. Kopp 31.8.2021 8:41

Levná akumulace energie ( v případě pana Neffa určitá zdravá obsese ) je naprosto správná myšlenka. A je úplně jedno jestli ji vyrobíte z prasečí kejdy, obřích vrtulí, nebo uhlí. Obé si vzalo energii ze slunce. A to tady bude ještě pár let svítit.

P. Král 31.8.2021 8:16

Tak to mne konkrétně u uhlíku (grafenu) více zajímá samovybíjení. To nabíjení tak kritické nebude, píšou, že stačí něco kolem půl megawattu (jeden Temelín nabíjí současně 4 000 těchto vozítek)

O. M. 31.8.2021 13:22

Půlmegawattem nabijete za 8 minut tak na 350 - 400 km, nikoli na 1000. I když přijmeme, že dojezd 400 km je dostatečný (není to zas tak dávno, co ani benzínová auta na jednu nádrž neujela víc), tak ten půlmegawatt není žádný zanedbatelný výkon, při 400V nabíjení to znamená proud 125 A, což znamená docela slušné zahřívání kabelů a hlavně konektorů. A musí to taky zvládnout baterie. A vzhledem k tomu, že účinnost nabíjení není víc jak 90 %, musíte dostat pryč 50 kW tepla, tím v zimě vyhřejete menší činžák.

J. Sedlář 31.8.2021 8:13

Vynález, co změnil svět tu máme už dva roky. Snad jste si ráčil f-šimnout. Než vyřešíte ty baterie, zkuste vyhlížet naději na dostavbu ETE a EDU, aby až nastane ten ráj elektro-debility bylo čím ty baterie nabíjet. Směrem západním budete koukat marně. Na východ jsme si koukat zakázali.

P. Tulej 31.8.2021 8:04

Ještě pane Neffe , kdybyste byl tak laskav a zjistil podle svědění vašeho ctěného nosu, jak s bude vyrábět k provozu všech těch elektroaut elektřina?;-D

P. Vébr 31.8.2021 8:25

Tentokráte se musím pana Neffa zastat. On řeší baterie do aut, ne výrobu energie do nich.

A. Pakosta 31.8.2021 9:22

Fotovoltaika na to má kapacitu. Problém je u ní právě v tom, uchovat energii na dobu, kdy "to nesvítí".

P. Dvořák 31.8.2021 11:11

V grafenových úložištích.

:-)

J. Jurax 31.8.2021 20:04

Podle https://www.solarniexperti.cz/kolik-solarnich-panelu-na-strechu-potrebujete/ vyrobí 6,1 m2 panelů v našich podmínkách při optimální poloze panelu vůči Slunci až 980 kWh ročně, což je v průměru 2,7 kWh denně. Tedy 1 m2 cca 0,440 kWh denně. V zimě míň, v létě víc.

Při spotřebě 10 až 15 kWh na 100 km osobního elektrovozu potřebujete na ujetí těch sta kilometrů (neuvažuju ztráty v měniči a při nabíjení) nejmíň 23 až 30 m2, aby se auto za průměrný den z fotovoltaiky nabilo na tento dojezd.

Kolik stovek km denně najedou jen osobní auta v ČR denně ovšem nevím.

J. Lukavsky 31.8.2021 7:57

No jen aby to nebylo něco jako studená fúze. Ta pomohla nahrabat pár lidem slušný balík když včas koupili a včas prodali akcie dolů na už nevím který prvek, který to měl katalyzovat. A jinak .... nic. Ale držím jim palce. J.L. end

P. Král 31.8.2021 8:18

Já četl, že Rusové vyvíjí malé modulární atomové elektrárny ve stylu jedna obec, jeden reaktor. Prototypem budou reaktory, které pracují v lodích. To by mělo několik efektů - z krajiny by zmizely všechny ty nevzhledné dráty a dalo by se reaktor naškálovat tak, aby zvládal nabíjet i všechna místní vozidla.