28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Jaderná energie je obnovitelným zdrojem

Článek Tomáše Feřteka napadá argumenty, kterými Václav Klaus zdůvodnil nepodepsání zákona o obnovitelných zdrojích energie. Klaus podle autora článku "vychází ze zmatených a nepřesných informací". Tomáš Feřtek, byť Klause nazývá trucujícím nedoukem, se sám asi necítí dostatečně fundovaným, a proto se odvolává na dokument "10 eko-omylů prezidenta Klause" z dílny Martina Bursíka a přidává rádoby vtipné komentáře. S uvedenými názory by se dalo s úspěchem polemizovat, to by ale vyšlo na seriál. Omezím se proto jen na jednu reakci, ke které článek přímo vyzývá, cituji: "... nikde na světě jadernou energii za obnovitelný zdroj nepovažují. V případě, že to na Pražském hradě vidí jinak a mají v kapse srozumitelné argumenty, snad by stálo za to, aby je vytáhli. Světová veřejnost se třese nedočkavostí". Neplatíme si z našich daní hradní úředníky proto, aby přesvědčovali nedočkavostí se třesoucí světovou veřejnost o obnovitelnosti jaderné energie. Snad vezme autor zavděk malým zamyšlením z dílny mojí maličkosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dan P. 6.12.2005 16:30

Hrubá demagogie

Tento článek je ztělesněním hrubé demagogie. Spalování jaderného paliva je jednosměrný proces; že má mezifáze, ve kterých vznikají dále spalitelné meziprodukty, na tom nic nemění. Toto moje upozornění je všeobecně inteligentním lidem natolik přístupné, že vystavuje autora podezření, že je buď velmi hloupý, a nebo, a to spíš, podvodník.
VR 15.11.2005 8:20

Uran není obnovitelný

U238 se sice mění na Pu239, které jde dále štěpit ale do nekonečna se jaderný popel na nové palivo měnit nedá. Myslím že už produkty štěpení plutonia k dalšímu získávání energie nepůjdou použít. A nový U238 rozhodně průběžně nevzniká.
qwert 14.11.2005 13:21

Proč je JE zrůdnost

ano, na místech kam dopadly atomové bomby ve 45. se dá dnes žít, nicméně až si autor postaví rodiný domek přesně na tom místě, kde dřív byl jaderný reaktor, padne můj argument proti JE
edison 11.11.2005 1:00

Poněkud přitažené za vlasy

Podle takového výkladu obnovitelnosti by šlo obnovitelným učinit cokoliv, dejme tomu třeba uhlí: Přinesu-li v zimě zpoza chaty směs suchého a mokrého (nasáklé, zmrzlé a ještě s ledem na povrchu) uhlí, je jasné, že až při pobytu u kamen roztaje a vyschne mokré uhlí, dostanu více spalitelného materiálu, než na začátku a to aniž bych přinesl další kbelík:-)
Jinak řečeno, po vyjmutí palivového článku z množivého reaktoru bude tento skutečně obsahovat více štěpitelného (dnešními průmyslovými technologiemi) materiálu, ale celkové množství přítomné jaderné energie bude nižší.
Osobně jadernou energii podporuji (za optimální bych považoval velkou JE hned u Prahy, aby se dalo odpadní teplo použít k topení a ohřevu TUV), ale vystačím si s logickými argumenty. Polopravdám je lepší se vyhnout.
Jura Jurax 2.11.2005 17:00

No,

ale ten Feřtek je očividně vůl - nebo standardní novinář nerozumím tomu, ale něco vypotit musím (a když už, tak se zrovna svezu po Klausovi, to se bude líbit!).
Efekt je stejný - píše voloviny. Škoda času s ním polemizovat - zejméná šel-li si pro rozumy k zeleným mužíčkům.
lesov 2.11.2005 14:45

Hlavně když si tu nenažranost umíme zdůvodnit!

Napadlo Vás taky, jak a jestli vůbec, by se dal ten vytěženej uran a uhlí nacpat zpátky tam, kde jsme ho vyhrabali...? Třeba tam teď chybí a bude to mít v budoucnu nějaké důsledky, třeba...
prometheus 2.11.2005 1:07

ano, pravidelne pro big bangu

Ano, pokazde pro Big Bangu priroda syntetizuje nove radioaktivni elementy, a takto cini z uranu obnovitelny zdroj energie. Doslova ty jadra recykluje.
Ivan Vitula 3.11.2005 17:02

Re: ano, pravidelne pro big bangu

Pane Prometeus, není to po Big Bangu, ale až supernovách první a dělší generace hvězd. Zřejmě vám v definici obnovitelných zdrojů uniklo slůvko "částečné".  Uran 238 se v jaderných reaktrorech mění částečně na štěpitelné Pu, jak v článku uvedeno.  V rychlých reaktorech, dnes rovněž principiálně zvládnutých je možno získávat více štěpného materiálu, než se zde štěpí. A to i z Th. Tyto zdroje by mohly energií zásobit lidstvo mnoho set let a dát mu příležitost vyvinout další zdroje, snad i termojadernouo syntézu.