Pondělí 7. října 2024, svátek má Justýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

FN

Fantomas používal létající auto už před 50 lety.

Foto

Až na to, že Fantomas žádné skutečné létající auto neměl, šlo o docela obyčejný filmový trik.

IB

I82a69n 75B77i49k57k64h96u

16. 8. 2024 9:45

Je to hračka pro miliardáře použitelná asi jako kabriolet bez střechy -jen když je hezky a moc nefouká.

MK

Co to položit takhle: letadla jezdit mohou, takže - chceme je na silnicích?

JK

Jsem příznivcem nových technologií včetně elektromobilů. Ovšem myšlenka létajících aut považuji za asi tak realizovatelnou jako brzkou kolonizaci Marsu. Uvedu 3 důvody, které je považuji za důležité.

1. Létající auto vždy bude takový kočkopes. Bude síce umět létat i jezdit po silnicích, ale nebude z něj ani dobré letadlo, ani dobrej vůz. Takový stroj již z principu nemůže dosáhnout obratnosti letadel ve vzduchu a jízdních vlastností automobilů na zemi. Létání si umím představit v pěkném počasí, ale určitě ne v bouři. Vždy to bude kompromis, který navíc bude dražší než malé letadlo a kvalitní auto spolu.

2. I relativně malá silniční nehoda takovýto stroj učiní neschopným letu ve vzduchu. Možná ne technicky, ale zcela jistě z hlediska leteckých předpisů.

3. Myšlenka, že kolem nás budou létat létající taxíky stejným způsobem jako teď automobilové taxíky, mi přijde úsměvná. Neumím si představit, že by nějaký letecký úřad schválil předpisy, aby lidem několik desítek metrů nebo jen metrů nad hlavami létaly stovky strojů. Určitě ne ve velkých městech. I kdyby se vyřešila bezpečnost (která ale nikdy nebude 100 %-ní), je zde problém hluku. Asi nikdo by nebyl nadšený, kdyby mu kolek oken pořád létaly nějaké stroje.

Tuto technologii si ovšem umím představit ve 3 oblastech:

1. v zemích, resp. částech zemí s velice nízkou hustotou zalidnění, jako jsou např. farmy v Austrálii nebo Severní Americe.

2. v ozbrojených a záchranných složkách, jako jsou policisté, hasiči, rychlá zdravotnická pomoc, horská služba nebo vojáci. Tam by se výhoda projevila práve ve velkých městech.

3. drony pro přepravu osob si umím představit, ale jen jako doplněk stávající letecké přepravy. Mohly by se využívat na relativně krátké lety z jednoho letiště na druhé.

Foto

Asi nevíte, že o budoucnosti přepravy pomocí autonomního bezpilotního létajícího prostředku se schopností kolmého vzletu a přistání v Praze je už rozhodnuto. V listopadu loňského roku tento VTOL představil vedoucí oddělení bezpilotních systémů Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) Petr Raška. Mohutný stroj se schopností kolmého vzletu a přistání, který bude pohánět hybridní elektrický systém, má v kabině uvézt 400 kg nákladu nebo 4 osoby a létat rychlostí 300 km/h ve výšce 400 metrů, kde se bude pohybovat po předem naplánované trase. S odletovými i přistávacími stojánky, takzvanými vertiporty, se již počítá na hlavním nádraží, Vítězném náměstí, v Letňanech, na Pankráci, Chodově a na ruzyňském letišti, přičemž má jít o strategická místa v Praze, díky nimž dojde k optimální časové úspoře.

PD

Mohou. I plavat.

Ale nikdy to už nebude dobré auto, dobré letadlo ani dobrá loď.

Jako ty patentní verky "deset v jednom".

HP

Jo asi tak jako Volkswagen Aqua, co nepotřebuje cesty a díky palivovému článku neznečišťuje ovzduší. Jenomže je tomu 10 let co měl zachraňovat svět a existuje pořád jenom na papíře.

IL

I13v14o 96L22y33č27k12a

16. 8. 2024 10:32

Každá havárka ve vzduchu bude fatální. A podle chování řidičů na našich silnicích soudím,že jich bude relativně více.

IB

I91a85n 23B80i88k84k90h23u

16. 8. 2024 11:07

Nejenom havárka. Když něco může létat bude to i padat. Létající auta mají horší aerodynamiku než letadla a moc plachtit nebudou, tj. obzvlášť lety nad městem budou znamenat nebezpečí pro všechny dole.

RD

Tak nějak tuším, že létající auto či motocykl na principu kvadrokoptéry bude na udržení a pohyb ve vzduchu potřebovat mnohem víc energie, než na pohyb po zemi. Jinými slovy, dolet bude omezený a provozní náklady vysoké.

Výhody bude mít takový dopravní prostředek jen tehdy, dokud jich bude velmi málo. Později vzniknou ve vzduchu stejné zácpy, jako dnes na zemi.

Foto

Nástup autonomních létajících taxíků, se kterými počítají nadnárodní společnosti, nikterak neovlivní jedinci, kteří by si je kupovali.

Jiná situace je v případě létajících aut. Jenže to jsou zpravidla jen prototypy, vyráběné v počtech několika kusů a jejich cena je až astronomická. Zde současné ceny létajících vozidel, která jsou již v prodeji a může si je každý miliardář koupit: Samson Switchblade 170 000 dolarů, Switchblade Special 330 000 dolarů, PAL-V Liberty 400 000 dolarů, Klein Vision AirCar 500 000 dolarů, AeroMobil-4.0 1,6 milionu dolarů. Navíc k užívání takového vozidla nestačí řidičák, k tomu je potřeba licence pro soukromé létání, tedy průkaz pilota lehkých letadel, který vyjde na 100 000 - 200 000 CZK.

Před zahájením výcviku je nutné zajít na speciální leteckou lékařskou prohlídku, aby se potvrdilo, že jste fyzicky a zdravotně schopen plnit povinnosti pilota. Získání leteckého průkazu může trvat několik měsíců až pár let v závislosti na různých faktorech. Pilotní průkaz, který vydává Letecká amatérská asociace ČR, není platný v každé zemi na světě. Platí pouze v Polsku, v Německu, ve Velké Británii a na Slovensku. Pro získání pilotního průkazu budete potřebovat i znalost fyziky a matematiky, tu budete muset prokázat maturitním vysvědčením nebo vstupním testem. Od března 2008 také platí povinnost přezkoušení z ICAO angličtiny. Tento požadavek vychází od Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Zkoušky z letecké angličtiny jsou navrženy tak, aby změřily schopnost mluvit a naslouchat pilotům a řídícím, což je klíčový faktor v každodenní bezpečnosti operací letecké dopravy. Po dokončení teoretické přípravy a letecké praxe budete muset složit závěrečnou zkoušku, která se skládá z písemného testu, ústní zkoušky a kontrolního letu.

IB

I36a73n 11B77i23k77k64h57u

16. 8. 2024 11:28

Nákup létajících taxíků ovlivní jestli budou mít zákazníky. Pokud bude cena ve stovkách za kilometr tak moc zákazníků mít nebudou. Pro létající taxíky musí být přistávací plochy. Jdete takhle po silnici a najednou před vámi začne přistávat taxík...

Nebo vyjedete ze zatáčky a proti vám přistává létající auto. Po pár haváriích budou moci přistávat jenom na letištích...

Foto

Není pochyb o tom, že naprostá většina z vyvíjených létajících aut se sériové výroby nedočká. Spousta z nich skončí v testovací fázi, další to nejspíš nedotáhnou ani tam. Jen pro srovnání: v roce 1908 se na výrobu aut vrhlo plných 253 firem, v roce 1929 jich bylo už jen 44. Podobný vývoj se dá očekávat i u výrobců létajících aut. A bude mít nejspíš daleko rychlejší a dramatičtější průběh, neboť počet těch, kteří uspějí, bude každopádně mnohem menší. Jednoduše i proto, že na rozdíl od výrobců aut z počátku 20. století ti dnešní, kteří se chystají na trh uvést létající automobil, jsou limitováni celou řadou předpisů a regulí, emisních a dalších omezení, o nichž se lidem před 100 lety ani nezdálo.

RL

Ach jo. Další slepá ulička vývoje.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz