24.4.2024 | Svátek má Jiří

ASTRONOMIE: Pluto má další oběžnici

16.7.2012

Hubblův vesmírný dalekohled objevil pátý měsíc Pluta

Trpasličí planetě Pluto se v posledních letech díky Hubblovu dalekohledu rozrůstá počet měsíců.

Pluto bylo v roce 2006 vyřazeno ze seznamu planet rozhodnutím Mezinárodní astronomické unie. Stejná organizace nyní oznámila svým cirkulářem číslo 9253 objev v pořadí již pátého měsíce, který okolo trpasličí planety obíhá. Pluto musí měsíce snad nakupovat na eBay, kde nějaký chytrák nedávno prodával i bosony, jinak si nedovedeme nárůst oběžnic trpasličí planety vysvětlit.

hubble_pluto

Všechny měsíce Pluta na jednom snímku v červnu 2012. Credit: NASA; ESA; M. Showalter, SETI Institute

Prvním objeveným měsícem (tehdy ještě planety Pluto) byl v roce 1978 Charon. Astronomy překvapila odhadovaná velikost měsíce. Charon má mít průměr 1 040 km, což je vzhledem k velikosti samotného Pluta (2 300 km) poměrně hodně a byl to jeden z argumentů pro vyhození Pluta ze seznamu planet Sluneční soustavy.

V roce 2005 objevil Hubblův dalekohled další dva měsíce Nix a Hydra o průměru řádově desítek kilometrů (uvádí se 30 až 130 km). Téměř na den přesně před rokem v červenci 2011 k nim přibyl ještě jeden menší bráška s prozatímním označením P4 (P jako Pluto a 4 jako čtvrtý objevený měsíc). Průměr P4 se odhaduje na 13 až 34 km.

Ve středu pak NASA představila nové snímky okolí Pluta, pořízené Hubblovým dalekohledem v červnu a červenci, na kterých je měsíc s označením P5. Jeho velikost taktéž nebude velká, odhaduje se na 9,6 až 24 km.

Objev podobného tělesa není jednoduchý. V dalekých končinách Sluneční soustavy odráží takto malá tělesa jen velmi málo slunečního záření.

Měsíc P5 má jasnost jen 4% měsíce Nix a polovinu jasnosti měsíce P4, což dokládá výbornou kondici Hubblova dalekohledu, který pracuje ve vesmíru od roku 1990 a několikrát byl modernizován při servisních misích amerického raketoplánu.

Měsíc P5 obíhá kolem Pluta ve vzdálenosti zhruba 42 000 kilometrů s dobou oběhu asi 20 dní.

V roce 2015 by okolo Pluta měla prolétnout sonda New Horizons, která nám přinese první detailní snímky bývalé planety.

Zdroj: NASA