20.4.2024 | Svátek má Marcela

ASTRONOMIE: Exoplaneta, u které by se i čert bál

28.9.2016

Astronomové objevili exoplanetu, o které ještě určitě uslyšíme. Jedná se o horkého jupitera s velmi krátkou oběžnou dobou.

KELT-16b je skutečně pekelným světem. Planeta obíhá okolo hvězdy větší, hmotnější a teplejší než Slunce s periodou menší než jeden den!

horký jupiter

Horký jupiter v představách malíře. Credit: NASA

Samotná planeta rozhodně nepatří mezi planetární drobotinu. KELT-16b je 1,4x větší a 2,7x hmotnější než Jupiter. Jeho hustota je 1200 kg/m3. Planeta obíhá tak blízko od své hvězdy, že se její teplota bude pohybovat okolo 2500 Kelvinů. Pokud byste si chtěli vychutnat podobnou teplotu, stačí si před startem stoupnout pod některou z raket.

Za objevem exoplanety stojí jeden z dalekohledů KELT. Jedná se lovce tranzitujících exoplanet u jasných hvězd (8-11 mag). Dalekohledy se nachází v Arizoně a v JAR a disponují velkým zorným polem 26×26 stupňů.

V úvodu jsme psali, že o exoplanetě ještě uslyšíme. KELT-16b se zařadil mezi hrstky obřích planet s oběžnou dobou kratší než 1 den. Patří sem ještě WASP-18b, WASP-19b, WASP-43b, WASP-103b a HATS-18b.

Mateřská hvězda je poměrně jasná. To vše dělá z KELT-16b ideální cíl pro transmisní spektroskopii, kdy se získá spektrum hvězdy během tranzitu planety. Atmosféra planety pak ve spektru zanechá svůj otisk.

Mateřská hvězda má pravděpodobně vzdáleného průvodce, jehož vliv je zřejmě odpovědný za migraci planety směrem k hvězdě.

Zdroj: KELT-16b: A highly irradiated, ultra-short period hot Jupiter nearing tidal disruption