19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ASTRO: Stratolaunch - cesta k vesmírné turistice?

Letecký konstruktér Burt Rutan, miliardář Paul G. Allen, průkopník kosmonautiky Elon Musk a bývalý šéf NASA Mike Griffin se dali dohromady za účelem vývoje a provozování nového letecko-kosmického dopravního systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ž. Halabudová 25.12.2011 8:47

To je strašné.

Tak oni ti hlupáci, si toho nefšimnou.A tobě na to stačil jediný, pronikavý pohled.Sedni ke stolu a piš jim varování.

P. Fiala 24.12.2011 10:24

Konstrukce draku

Proč nejsou spojeny ocasní plochy obou trupů? Drak by získal na tuhosti.

P. Lenc 24.12.2011 8:37

Já si naopak myslím,

že privátní sektor bude během 15-20 let v oboru dominantní.On je velký rozdíl mezi NASA,která dostává peníze od státu a soukromou firmou,které se vložené prostředky musí přinejmenším vrátit.Samozřejmně,že někdo půjde ke dnu,ale firmy které roky pracovaly pro NASA půjdou dál.

B. Uhlich 24.12.2011 22:26

Re: Já si naopak myslím,

No, ono je to složitější, NASA je jen kosmická agentura a sama nic nevyrábí, nevyvíjí...jen získané peníze od vlády a jiných donorů jako jsou vysoké školy a některé firmy, které si u NASA zadávají vynesení nějakého přístroje na oběžnou dráhu,přerozděluje do firem, které  technicky zajišťují daný vesmírný program. Nevím, co víte o návratnosti "kosmických" investic, ale mohu Vám rovnou říci , že to valné není. Proto je velmi diskutabilní celá teorie privatizace kosmonautiky jako takové. Možná, že je na světě dostatek milionářů, kteří mají několik desítek miliónů dolarů na vesmírnou letenku, ale já tomu též moc nevěřím, že se najde tolik milionářů, kteří budou z fleku ochotni zaplatit částku na úrovni..dejme tomu srovnatelnou se založením velmi slušné firmy ..jen za to, že budou několik dní létat okolo Země..prostě tomu nevěřím. A věřte tomu, že tyto náklady budou značné, protože ono není prakticky rozdílu mezi vědeckým a turistickým kosmickým letem. V obou případech se jedná o mimořádnou technologickou záležitost a představa, že přijde nějaký "soukromník" a bude létat do vesmíru za "polovinu" je opravdu zcestná. Navíc žádná soukromá firma nemá na to aby doopravdy vyvinula a vyrobila svou nosnou raketu a kosmickou loď...ano soukromá firma si může nechat postavit od firmy, která to umí modifikovanou kosmickou loď a může si koupit nosnou raketu a na pronajatém kosmodromu si ji může vypustit.. Nevím, zda to víte, ale třeba projekt APOLLO dávalo dohromady přes 10 tisíc firem (!!!) a trvalo to neuvěřitelných 10 let, než se něco dokázalo..myslíte, že tohle by mohl nahradit nějaký soukromník? Asi ne, co?

Podívejte já nejsem žádný protiprivatizační fundamentalista, ale o kosmonautice něco vím a taky o raketové technice a opravdu si nedokáži představit, že dokáže zainvestovat nějaký opravdový vesmírný program nějaká soukromá, byť bohatá, firma. Koneckonců i celá Evropa je technologicky vyspělá a přesto do dnešního dne nebyla schopná vlastními silami vypustit člověka do vesmíru

B. Uhlich 24.12.2011 1:15

Hm, je to pěkné, ale....

myslím, že to nebude tak jednoduché jak se může v počátku projektu zdát. Konec konců v osmdesátých letech se tvrdilo, že raketoplán bude moci létat prakticky jednou za měsíc..což při flotile 4 strojů by znamenalo start každý týden..to jaká byla realita ví každý, kdo se touto problematikou zabývá. Abych byl upřimný, tak za sebe říkám, že příliš nerozumím novému trendu který počítá  výhradně se soukromými provozovateli kosmických prostředků. Možná, že je to tím, že už nejsem nejmladší a na věci se dívám poněkud "po staru", ale já prostě stále nevěřím, že soukromý sektor bude schopen zajistit naprosto plnohodnou dopravu do vesmíru. Ono je to poměrně složité téma, ale já hlavně vidím problém vůbec v celkové návratnosti investic. Pokud vím, tak jediná kosmická technika, která se opravdu zaplatila - byly meteorologické družice, spojovací družice a pak systémy navigací..a to ještě ne všechny...konec konců na systém komunikačních družic IRIDIUM byla reklama ještě v první polovině 90tých let a dnes už nikdo neví ani co to je..a ve vesmíru létá tak na 70družic tohoto systému, který vlastně nikdy pořádně nefungoval.... Konec konců na projektech samotného Burta Rutana je asi nejkvalitnější P.R. Jeho malý projekt StarShipOne měl už dnes létat poměrně pravidelně a vydělávat nemalé peníze a přiznejme si , že kde nic tu nic...  Já se tomu neposmívám, projekt je to velmi zajímavý (i když mám dost velké výhrady k trochu zavádějící publicitě - protože se opravdu nejedná o kosmické lety) ale ukazuje se, že i zde je tolik problémů, že realita, kdy létání do vesmíru bude tak dostupné jako třeba let letadlem z Evropy do Ameriky, je nám asi opravdu na hony vzdálena. Navíc opravdu nevěřím, že soukromý sektor bude schopen létat do vesmíru za zlomek ceny toho, co létají oficiální kosmické agentury.Každý, kdo alespoň něco ví o kosmické technice ví, že to není víceméně možné. Ale nechme se překvapit, třeba celou věc hodnotím z poněkud špatného úhlu pohledu a realita bude naprosto jiná.... :-)

K. Kužel 24.12.2011 2:01

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Článek říká, že projekt počítá s ORBITÁLNÍMI lety. proč myslíte, že se "opravdu nejedná o kosmické lety"?

B. Uhlich 24.12.2011 16:30

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Ten projekt má dvě části.... StarShipOne je jen do jisté míry jen amatérský projekt pro startosferické lety... bohužel se tam používá názvosloví, že se jedná o let do vesmíru..on to ve své podstatě let do vesmíru je, ale jen nakouknutí, nic víc..s regulerním vesmírným letem tj, dosžením první kosmické rychlosti 7,8km/sec a s vynesením na oběžnou dráhu Země to nemá nic společného. Až ta druhá fáze by měla být schopná letů na jaké jsme do této doby běžně zvyklí. Když v roce 2004 proběhl první start - byly zde plány na pravidelné lety.....dnes je skoro rok 2012 a tento prostředek zatím startoval 2krát...a to není mnoho, že? Tedy firma pana Rutana nemá zatím ani spolehlivý nosič pro lety do startosferických výšek....a zárověň už se kasá, že bude létat do vesmíru...no nevím, každý si může udělat obrázek sám. Já si spíš myslím, že celá věc je spíš jen podnikatelský záměr...firma začíná prodávat letenky po celém světě (resp. bere si na ně zálohy) a údajně staví někde na Bahamách kosmodrom z kterého se bude létat. ..Ovšem čím létat a jak létat se jako moc nemluví...ono se může docela jistě stát, že jo to spíš takový malý podvůdek... Víte, já si samozřejmě myslím, že soukromé létání do vesmíru asi bude, ale cesta k němu nebude tak jednoduchá jak si všichni myslí. Ono se jaksi obecně nechápe, že sice do Ameriky z Evropy můžete za určitých okolností dolétnout třeba i malým amatérským letadlem...ale do vesmíru to už opravdu nepůjde. Myslím, že technologie létání do vesmíru není tak jednoduchá, aby mohla být čímsi nahrazena... a pokud bude nějaká firma provádět soukromé lety do vesmíru, nevěřím, že se to bude technologicky a hlavně finančně lišit od zatím běžné kosmonautiky, kterou známe....  Proto vidím privatizaci vesmírných letů dost obtížně...

S. Donát 24.12.2011 17:21

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Řešením třeba může být vesmírný výtah. Principiálně je vše důležité vyřešeno, zbývá doladit pár drobností ;-).

B. Uhlich 24.12.2011 18:05

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Ano, souhlasím...na papíře..nebo nově v počítači funguje úplně všechnmo co kdo navrhne...za to ta realizace má obvykle nějakou drobnou pišku na kráse.... :-))))) 

K. Kužel 24.12.2011 21:59

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Na přelomu let sedmdesátých a osmdesátých přišel Lutz Kayser s velice zajímavou myšlenkou levné modulární rakety. Pokud si vzpomínám, tak projekt vypadal velmi slibně, ale byl stornován víceméně z politických důvodů. Četl jsem o tom v německém časopise Hobby a připadalo mi to velice chytré. V propadlišti dějin to úplně nezmizelo, existuje aspoň odkaz:

http://en.wikipedia.org/wiki/OTRAG

B. Uhlich 24.12.2011 22:50

Re: Hm, je to pěkné, ale....

Tenhle člověk nebyl v tomto sám, těch projektů bylo na celém světě víc...ale já se opravdu nedomnívám, že se ty projekty nerealizovaly ryze z politických důvodů. Podívejte, já jsem se na takovém projektu podílel v osmdesátých letech, kda se začala propagovat tzv, "amatérská" kosmonautika, šlo o to, zda bychom v téhle zemi zvládli skonstruovat takový nosič, aby byl schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu 1kg. Konstruovala se tehdy nosná raketa na TPH ( o vývoji kapalného motoru jsme si mohli jen nechat zdát) a už během  samotného vývoje motorů jsme dospěli do tak děsných slepých uliček, že to prostě nikam dál vést nemohlo bez masivních investic státu nebo jiných solventních organizací (třeba armády). Vezměte si jen středoškolskou fyziku a matematiku a spočítejte si jakou energii musíte udělit tělesu o m=1kg aby dosáhlo V=7,8km/s ve výšce 250km na Zemí. Zjistíte, že ta energie je v podstatě reálná, ale když začnete věc přepočítávat na celý ten nosič, který by měl takovou práci vykonat - zjistíte, že se dostáváte do naprosto neřešitelných parametrů. A to je v podstatě celý problém i celého projektu o kterém je článek. Dnes není problém cosi vystřelit do nějaké výšky..řádově 10tky km, ale dostat se na oběžnou dráhu a pak taky hlavně z ní..je už podstatně jiný oříšek. Proto jsem k podobným aktivitám opravdu velmi pesimistický. Navíc si myslím, že levněji než vozí kosmonauty do vesmíru ruská agentura ROSKOSMOS už nikdo nemůže. Nosné rakety se tam vyrábějí na výrobních pásech a jsou (v podstatě) spolehlivé a levné.

Abych to nějak uzavřel: budu-li upřimný, moc nechápu celou kampaň za privatizaci létání do vesmíru, mě to spíš celé připadá jako do jisté míry politická záležitost. Jako chápu, že třeba NASA podle Parkinsových zákonů nám tak jako dost zbytněla a asi bude nutné do jisté míry utvořit nějakou protiváhu, ale na kolik, právě toto, bude ta správná cesta - netuším. Každopádně celá věc není tak jednoduchá jak se zdá a teprve budoucnost ukáže, zda je to tak dobře nebo ne.