Čtvrtek 13. února 2025, svátek má Věnceslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

ARIANE 6: Nová raketa ze starých časů

V úterý 9. července 2024 odstartovala z Francouzské Guyany první pokusná raketa Ariane 6. Mise byla napůl úspěšná.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RL

Osobně si myslím, že ty "nízké" náklady na start Falconu 9 jsou vylhané, a pravda teprve vyjde najevo.

0 2
možnosti
VV

V63í21t 63V40ý82m61o24l70a

14. 7. 2024 18:22

Jasně, nejspíš Elon všech těch dosavadních 350 startů dotoval, protože... co já vím, to asi víte vy. Možná neví, co s penězma.

2 0
možnosti
MP

Cituji z článku: "... K pochopení, co je na Ariane 6 špatně, je nutno se aspoň malinko seznámit s tím, jak fungují lety do vesmíru. ..."

Komentář, parafráze

K pochopení technologického pokroku, nejen Ariane 6 či Ariane 7, či...., jen nutno se alespoň malinko seznámit s tím, jak jsou přijímána strategická rozhodnutí o technologickém pokroku.

Pedagogicky zajímavý příklad

V ČR si, prosím, vybavte, jakou procedurou byla odvolána minulá ministryně ČR a byl jmenován nový ministr ČR pro Vědu/výzkum, vývoj a inovace.

0 0
možnosti
PD

Možné to je. Ariane 6 je Skylon? :-P

Myšlenka je to zajímavá, ale nic to nemění na tom, co Kechlibar píše. Vývoj už je jinde, než Ariane. Ne, že by mne to udivovalo.

A Musk je rapl. Občas geniální, občas genitální.

0 0
možnosti
KN

K45a51r92e75l 83N29o83v29a87k

13. 7. 2024 16:17

Elon Musk je Henry Ford nasi doby.

2 1
možnosti
RL

Ani omylem. Ale lhář je to výborný.

1 1
možnosti

Pan Kechlibar se často vyznačuje značným negativismem. Článek na Technetu (https://www.idnes.cz/technet/vesmir/ariane-6-esa-vesmir-start.A240710_114908_tec_vesmir_alv/5#space-a) je zakončen značně odlišným shrnutím: "I když není Ariane 6 levná, i když není opakovaně použitelná, i když má svoje mouchy, i když je na ní ještě spousta práce, tak ji nejen Evropa potřebuje."

0 2
možnosti
VV

V31í86t 78V76ý53m87o19l11a

13. 7. 2024 15:01

Jenomže ji potřebuje jenom politicky pro udržení know-how, pracovních míst a nezávislosti v kosmické dopravě.

3 0
možnosti
RM

no, pane autore, problém spíše je, že z nízké oběžné dráhy se tím pádem stává pouťová atrakce pro ty nejbohatší --uhlíková stopa sem nebo tam ( a že je pořádná, víte sám nejlíp), takže revoluční pokrok k čemu vlastně? auta se zakazují, přitom jeden takový výlet multimilionáře vydá za statisíce aut. --- a takhle si tady my lidé žijeme...

0 7
možnosti
VE

V34l34a15d27i66m39i41r 50E18.

13. 7. 2024 12:34

Dejte pokoj s uhlíkovou stopu...

5 0
možnosti
VE

Pane Kechlibare - k Muskovi a k jeho SpaceX. Možná odtažitě ALE.

Ukazuje, systém řízení kvality ve fa Boeing je v troskách. To je u firmy, která vyrábí letadla, rakety aj. věci s požadavky na vysokou bezpečnost docela zarážející. Těch problémů je doopravdy hodně – dvě letadla i s lidmi KO, letadla se za letu rozpadají, vesmírné nosiče doletí k orbitální stanici, ale pro závady není jisté, zda doletí zpět atd.

To ukazuje na SYSTÉMOVÝ průser, na to, že se společnosti a jejímu vedení asistovaně rozpadl systém řízení jakosti od analýz rizik FMEA přes řízení dodavatelů po mezioperační kontroly a vyhodnocování výsledků a zpětnou vazbu.

Boeing je výkladní skříň průmyslu v USA. Jak to vypadá na periferii!

To není žádná legrace a nápravy se nedá udělat od stolu, kdo dělal v kvalitě, ví své.

Není jednou z příčin Muskovo problému s SpaceX nekvalita?

Kdo dělá v jakosti, ví, že nestačí dělat vstupní kontrolu, že musí být kontrola nad celým procesem a i nad procesem u dodavatelů.

Když to nefunguje u Boeingu, může to nefungovat i u Muskovo dodavatelů. Systémové řízení jakosti je totiž drahá věc.

2 0
možnosti
MK

SpaceX má relativně málo dodavatelů, aspoň u těch sofistikovanějších součástek. Oni se snaží dělat všechno in-house, v tom se jejich model od Boeingu hodně liší.

Na druhou stranu, zrovna u té současné havárie padá podezření právě na QC čili výstupní kontrolu kvality (jejich, ne dodavatelskou).

0 1
možnosti
ZL

A pak že trh nefunguje...

0 1
možnosti
VV

V89í35t 39V33ý22m89o69l83a

13. 7. 2024 14:59

No vždyť ano. Prakticky všichni komerční zákazníci, kteří to mají povolené, se přestěhovali ke SpaceX. Ariane 6 si dobrovolně zvolí málokdo a hlavní zakázky budou vládní (případně EU) nebo vládou (EU) podporované. Jakýpak trh...

0 1
možnosti
PH

P82e49t30r 20H52á55k

13. 7. 2024 8:18

No, PŘEDĚLÁVAT klasickou raketu na znovupoužitelnou by asi nešlo, to by se muselo začít znova. Nejsem raketový inženýr, ale nepochybuji, že konstrukčně budou zcela odlišné.

Pokud to pan autor myslí tak, že zatím, než se vyvine něco opravdu nového, mohla stačit A5, asi má pravdu. Může jít i o zbytečné vyhazování peněz, molochy jako ESA mají velkou setrvačnost, navíc hraje roli politika. Soukromá firma, navíc pořád celkem mladá, tím obvykle netrpí. S tím dvojplošníkem je to ale dost novinařina - rozdíl je jedné generace, ne tří. Nepřehánějme. Tamto se nestává, tohle dost běžně, byť kritika je samozřejmě oprávněná.

1 0
možnosti
MK

Nepochybujete?

Tak zrovna Falcon 9 prošel pěti variantami předělávek, a první čtyři byly jednorázové. Teprve ta pátá, zvaná Block 5, je znovupoužitelná.

Jde tam hlavně o dvě věci. Motory musejí být znovu zažehnutelné a letový software se musí doplnit o (značně komplikované) návratové manévry. Dobrá věc je, že to druhé se dá z 90 % udělat simulovaně na počítači.

2 1
možnosti
FN

Bude-li to vůle Alláhova, i francouzské rakety budou laciné a spolehlivé.

5 0
možnosti
KN

K32a41r94e24l 79N21o24v81a32k

13. 7. 2024 16:23

Nevim, jak s tim souvisi Allah. Podle clanku to ridi jakysi pravnik jmenem Israel.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz