Diskuze
ARIANE 6: Nová raketa ze starých časů
Děkujeme za pochopení.
R56o93m58a65n 55L90a17n19g17e79r
Osobně si myslím, že ty "nízké" náklady na start Falconu 9 jsou vylhané, a pravda teprve vyjde najevo.
V63í21t 63V40ý82m61o24l70a
Jasně, nejspíš Elon všech těch dosavadních 350 startů dotoval, protože... co já vím, to asi víte vy. Možná neví, co s penězma.
M10i89r84o71s74l70a25v 32P86i23v34o61d93a
Cituji z článku: "... K pochopení, co je na Ariane 6 špatně, je nutno se aspoň malinko seznámit s tím, jak fungují lety do vesmíru. ..."
Komentář, parafráze
K pochopení technologického pokroku, nejen Ariane 6 či Ariane 7, či...., jen nutno se alespoň malinko seznámit s tím, jak jsou přijímána strategická rozhodnutí o technologickém pokroku.
Pedagogicky zajímavý příklad
V ČR si, prosím, vybavte, jakou procedurou byla odvolána minulá ministryně ČR a byl jmenován nový ministr ČR pro Vědu/výzkum, vývoj a inovace.
J78u75r44a 55J29u43r39a17x
Znovupoužitelnost není všelék
https://kosmonautix.cz/2019/03/znovupouzitelnost-kosmickych-nosicu-vcera-dnes-a-zitra/
A taky je možné, že koncept znovupoužitelnosti jednotlivých stupňů - nebo aspoň prvních - zvrátí koncepty typu Skylon https://en.m.wikipedia.org/wiki/Skylon_(spacecraft)
P65r55o72k61o53p 48D37i53v19i68š
Možné to je. Ariane 6 je Skylon? :-P
Myšlenka je to zajímavá, ale nic to nemění na tom, co Kechlibar píše. Vývoj už je jinde, než Ariane. Ne, že by mne to udivovalo.
A Musk je rapl. Občas geniální, občas genitální.
A84l62e28x83a62n44d43r 21Š20í30r
Pan Kechlibar se často vyznačuje značným negativismem. Článek na Technetu (https://www.idnes.cz/technet/vesmir/ariane-6-esa-vesmir-start.A240710_114908_tec_vesmir_alv/5#space-a) je zakončen značně odlišným shrnutím: "I když není Ariane 6 levná, i když není opakovaně použitelná, i když má svoje mouchy, i když je na ní ještě spousta práce, tak ji nejen Evropa potřebuje."
V31í86t 78V76ý53m87o19l11a
Jenomže ji potřebuje jenom politicky pro udržení know-how, pracovních míst a nezávislosti v kosmické dopravě.
R13o91s24t70i10s55l88a83v 60M61e86i15š67n63e91r
no, pane autore, problém spíše je, že z nízké oběžné dráhy se tím pádem stává pouťová atrakce pro ty nejbohatší --uhlíková stopa sem nebo tam ( a že je pořádná, víte sám nejlíp), takže revoluční pokrok k čemu vlastně? auta se zakazují, přitom jeden takový výlet multimilionáře vydá za statisíce aut. --- a takhle si tady my lidé žijeme...
V73l97a65d62i54m36i48r 95E45.
Pane Kechlibare - k Muskovi a k jeho SpaceX. Možná odtažitě ALE.
Ukazuje, systém řízení kvality ve fa Boeing je v troskách. To je u firmy, která vyrábí letadla, rakety aj. věci s požadavky na vysokou bezpečnost docela zarážející. Těch problémů je doopravdy hodně – dvě letadla i s lidmi KO, letadla se za letu rozpadají, vesmírné nosiče doletí k orbitální stanici, ale pro závady není jisté, zda doletí zpět atd.
To ukazuje na SYSTÉMOVÝ průser, na to, že se společnosti a jejímu vedení asistovaně rozpadl systém řízení jakosti od analýz rizik FMEA přes řízení dodavatelů po mezioperační kontroly a vyhodnocování výsledků a zpětnou vazbu.
Boeing je výkladní skříň průmyslu v USA. Jak to vypadá na periferii!
To není žádná legrace a nápravy se nedá udělat od stolu, kdo dělal v kvalitě, ví své.
Není jednou z příčin Muskovo problému s SpaceX nekvalita?
Kdo dělá v jakosti, ví, že nestačí dělat vstupní kontrolu, že musí být kontrola nad celým procesem a i nad procesem u dodavatelů.
Když to nefunguje u Boeingu, může to nefungovat i u Muskovo dodavatelů. Systémové řízení jakosti je totiž drahá věc.
M83a80r52i14a23n 62K71e94c78h82l81i34b14a62r
SpaceX má relativně málo dodavatelů, aspoň u těch sofistikovanějších součástek. Oni se snaží dělat všechno in-house, v tom se jejich model od Boeingu hodně liší.
Na druhou stranu, zrovna u té současné havárie padá podezření právě na QC čili výstupní kontrolu kvality (jejich, ne dodavatelskou).
V89í35t 39V33ý22m89o69l83a
No vždyť ano. Prakticky všichni komerční zákazníci, kteří to mají povolené, se přestěhovali ke SpaceX. Ariane 6 si dobrovolně zvolí málokdo a hlavní zakázky budou vládní (případně EU) nebo vládou (EU) podporované. Jakýpak trh...
P82e49t30r 20H52á55k
No, PŘEDĚLÁVAT klasickou raketu na znovupoužitelnou by asi nešlo, to by se muselo začít znova. Nejsem raketový inženýr, ale nepochybuji, že konstrukčně budou zcela odlišné.
Pokud to pan autor myslí tak, že zatím, než se vyvine něco opravdu nového, mohla stačit A5, asi má pravdu. Může jít i o zbytečné vyhazování peněz, molochy jako ESA mají velkou setrvačnost, navíc hraje roli politika. Soukromá firma, navíc pořád celkem mladá, tím obvykle netrpí. S tím dvojplošníkem je to ale dost novinařina - rozdíl je jedné generace, ne tří. Nepřehánějme. Tamto se nestává, tohle dost běžně, byť kritika je samozřejmě oprávněná.
M71a59r57i67a82n 68K45e96c68h10l83i11b36a92r
Nepochybujete?
Tak zrovna Falcon 9 prošel pěti variantami předělávek, a první čtyři byly jednorázové. Teprve ta pátá, zvaná Block 5, je znovupoužitelná.
Jde tam hlavně o dvě věci. Motory musejí být znovu zažehnutelné a letový software se musí doplnit o (značně komplikované) návratové manévry. Dobrá věc je, že to druhé se dá z 90 % udělat simulovaně na počítači.
F22r18a11n97t26i61š80e69k 49N58a68v43r44á77t83i54l
Bude-li to vůle Alláhova, i francouzské rakety budou laciné a spolehlivé.
K32a41r94e24l 79N21o24v81a32k
Nevim, jak s tim souvisi Allah. Podle clanku to ridi jakysi pravnik jmenem Israel.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz