28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

VĚDA: Troskův sen

Tak například tranzistorové rádio mi ukázala někdy tak kolem roku 1960 paní profesorka Vlasta Hilská, japanoložka, kamarádka mých rodičů. „Co myslíš, že to je?“ zeptala se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Mrázek 18.3.2016 13:46

Dnes jiní 5x větší kapacitu

Takže český vědec s tou nyní pětinovou kapacitou..... no jo, no ...

A. Stiess 17.3.2016 19:37

podívejte se na rozhovor pana Procházky

Všem níže diskutujícím "expertům na baterky" bych doporučil shlédnutí rozhovoru Procházka/Veselovský na DVTV.

Je to paráda, když do "zaběhaného" odvětví vejde někdo, kdo má jiné vzdělání a zcela nový pohled na věc - a jde si svojí cestou.

K. Janyška 17.3.2016 18:49

Pane Neffe, to jsou jen hračky proti složitosti relevantní

společenské vědy, zabývající se lidskou myslí, spontánním řádem lidské interakce a lidského světa, lidskou inteligencí, rozumem, abstrakcí, soukromým právem, ekonomií atd. Jinak, než právě prostřednictvím práva a ekonomie lidský svět vysvětlit nelze... Dzp.

R. Dubravský 17.3.2016 16:43

Baterky

Když může nějaký český Průša vyvíjet a vyrábět celosvětově úspěšné 3D tiskárny, proč by nemohl nějaký český Procházka stejně dobře dělat akumulátory. A příležitosti k obživě jsou v té Horní Suché potřeba jako sůl.

Těch nabíjecích stanic bude určitě více jak pět, všiml jsem si, že v každém nákupním středisku s podzemními garážemi jich tak okolo deseti je.

P. Rudolf 17.3.2016 13:53

Skvělá baterka

Ta baterka je převratná svojí bezpečností a rychlým nabíjením. To znamená, že asi není vhodná do foťáku, ale jako vyvažovací k FV elektrárně nebo v normální elektrárně jako pomoc ve špičce je určitě skvělá. A také jako článek do elektrických aut. Nemá sice o moc větší kapacitu, ale protože ji nemusíte chladit, může být víc na husto, takže na menším prostoru víc energie. Prostě sen, který začíná.

M. Konupčík 17.3.2016 12:45

anžto doma na neschopence, J.M.Trosku čtu

zrovna posledních několik týdnů (teď jsem u Peklo v ráji). Je to naivní, je to dnes technicky nepřesné, ale ta nostalgie, kdy jsem to četl dědečkovi jako kluk, ta je prostě krásná :)

J. Aspirin 17.3.2016 12:40

To už bolšoj Lenin říkal...

... Komunismus je socialismus plus elektřina.:-))

V Troskových románech ale nebyly baterie nebo akumulátory ale kondenzátory. Sice se v tom čeští inženýři nějak moc (spíš vůbec) neangažovali ale už je to také skoro skutečností - superkondenzátory s kapacitou třeba 8F a ve velikostech standardních kondenzátorů jsou normálně na trhu a používají se třeba jako napájecí zdroje... bůh ví kam až tahle technologie jednou dojde:-))

R. Langer 17.3.2016 12:48

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

Zatím bohužel za přibližně posledních 50 let nikam podstatně daleko nedošla. I když o "revolučních bateriích" jsou vždycky někde cca dva články do měsíce. Už posledních 20 let. Nicméně hotový žádný z těch článků (rozuměj v regálu v obchodě) zatím dodneška nikdo neviděl...

J. Aspirin 17.3.2016 13:15

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... pozor, nemluvím o bateriích nebo akumulátorech ale o kondenzátorech s kapacitou desítek/stovek F (stejně jako Troska:-)). Je to technologie poměrně nová, v současné době ještě nedosahují hustoty energie na kg jako akumulátory ale s nástupem nanotechnologií se výrazně vylepšují. Již dnes se používají jako zálohy napájení nejen v elektronice ale i třeba v pohonech - a vývoj půjde dál, na rozdíl od akumulátorů je totiž lze bez problémů nabít za zlomek sekundy.

R. Langer 17.3.2016 14:15

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

Ta technologie je "nová" také posledních 50 let, ne-li více. A ano, pracuje se na zvyšování kapacity. Přibližně těch 50 let... ;-)

J. Aspirin 17.3.2016 14:56

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... taky to nikdo v literatuře neprezentuje jako převratný objev ale spíš jako technickou evoluci. A kapacita se bude zvyšovat klidně dalších tisíc let, pokud lidstvo vydrží a superkondenzátory k něčemu budou. Zatím je to jen doplněk ke stávajícím technologiím ale třeba za deset let se pozice změní.

Já to sem stejně napsal jenom kvůli tomu, že Troska ve svých románech měl kondezátory a nikoliv baterie. Ne kvůli diskuzi zda to je nebo není perspektivní technologie.

J. Hanke 17.3.2016 13:12

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

milý Aspiríne, asi Vám uniklo, že Farad je Coulomb na volt (1F = C/V).

Takže ten kondenzátorový nápad je poněkud bl.. ee nesmysl. Stejně tak byste mohl získávat energii z ebonitové tyče třené liščím ohonem.

A to zatím nenapadlo ani Bursíka ani Kačenu Biomasu a že jsou to ukázkoví hňupi.

J. Aspirin 17.3.2016 13:35

Re: To už bolšoj Lenin říkal...

... fyzikálně to máte správně - ale skoro vše ostatní už správně není.

Musíte se smířit s tím, že už je to technická realita dostupná na trhu a hojně využívaná. Doporučuji přečíst si třeba Superkondezátory v praxi v Praktické elektronice - seriál začíná tuším v čísle 5/2015.

M. Pivoda 17.3.2016 15:17

Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

Na internetu jsem našel toto:

"Lenin vytyčil elektrifikaci Ruska jako jeden z hlavních cílů revoluce. Na základě své úvahy také vytvořil rovnici Elektrifikace plus Sovětská moc rovná se Komunismus."

V každém případě tam tedy o elektřinu šlo.

J. Aspirin 17.3.2016 15:45

Re: Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

... :-)) jo, jo, je to dlouho a člověk díla klasiků zapomíná (nebo je nahrazují klasici noví:-))

J. Aspirin 17.3.2016 15:46

Re: Co je to komunismus? Upřesnění Leninovy úvahy

:-)) už je to dlouho a člověk díla klasiků zapomíná (nebo je nahrazují klasici noví:-))

J. Hanke 17.3.2016 12:35

trochu pochybuji

dokud bude ropy nadbytek, a ukazuje se že to bude ještě dost dlouho, vzhledem k tomu, že ropa je údajně (zdůrazňuji) údajně abiotická a není to tedy fosilní zdroj, ale klasický obnovitelný zdroj, neb se údajně tvoří nepřetržitě a furt v okolí pásem tektonických zlomů.

Tak se domnívám, že to elektromobily budou mít zatraceně složité. Kšeft je kšeft.

R. Langer 17.3.2016 12:44

Re: trochu pochybuji

Doufám, že to elektromobily budou mít zatraceně složité, protože jsou neuvěřitelně neekonomické a neekologické, a obecně jako druh osobní dopravy zcela nevhodné. Ale kšeft je kšeft, tak se lže a dotuje, pochopitelně. Ale jen pro vyvolené. Jako s OZE. :-P

Z. Lapil 19.3.2016 16:24

Re: trochu pochybuji

Ono to zas tak dramaticky špatné není, pokud pracujete kapitalistickým stylem neboli "každý dělá to, co umí nejlépe a nejlevněji".

Takže elektromobily v dopravě, nákladní i osobní - dnes běžně fungují tam, kde je doprava objemově a prostorově koncentrovaná a předvídatelná(!). Což jsou všechny možné variace na vlaky, tramvaje a trolejbusy, a potom vnitrotovární doprava akumulátorovými vozíky. Nově si dovedu představit "lehké velkoměstské zásobování" stylu rozvoz pizzy, květin, novin a koblih po Praze, Brně a iks dalších "velkoměstech".

Velkovýkonové a dálkové stroje a dopravu "s nepředvídatelnými cíli" samozřejmě elektřina (zatím?) nezvládá, protože baterie je příliš těžká a tahat někam dráty nebo dokonce koleje pro příležitostné použití nedává ekonomický ani technický smysl.

V. Vaclavik 17.3.2016 13:08

Re: trochu pochybuji

Blizka budoucnost je nejspis v hybridech, ve kterych asi bude hrat prim ropa sekundovana elektrickou energii - ta bude pouzivana hlavne na mestsky provoz, mimo mesto se bude jezdit i nadale prevazne na ropu, pricemz se bude samodobijet elektrina pri brzdeni a mozna i dobijeni alternatorem jako se dobiji v aute akumulator i dnes (pravidelne napichnuti do site na dobiti i tak bude zapotrebi).

J. Lepka 17.3.2016 9:58

Já se obávám,

no, spíš očekávám takový nástup nanotechnologií, že než bude ta fabrika dostavěná, někdo přijde s dalším, epochálním objevem. Lze jen doufat, že bude ze stejné líhně, ať má recht i Aston.

R. Langer 17.3.2016 12:26

Re: Já se obávám,

Já se zase obávám, že to zdaleka nebude taková sláva, o jaké se uvažuje. Uvidíme...

B. Graf 17.3.2016 8:58

Baterie se budou vždycky nabíjet příliš pomalu...

...protože i kdyby se zkonstruovaly pro superrychlé nabíjení (což není neřešitelné), bude problém, kde vzít takový nabíjecí výkon.

Možností je plno, ale poměrně jednoduchým a elegantním řešením by byly standardizované rychle výměnné bateriové bloky s důvěryhodným účtováním spotřebované energie. V takovém případě není třeba žádných drahých převratných technologií, jen definice standardů a norem a jejich technická realizace.

S. Donát 17.3.2016 11:16

Re: Baterie se budou vždycky nabíjet příliš pomalu...

Ještě je tu problém s opotřebováním baterie. Každý akumulátor má k dispozici nějaký počet nabíjecích cyklů, čím víc jich má baterie za sebou, tím strměji padá její kapacita. Ordíl v hodnotě nové baterie a té na pokraji životnosti bude obrovský.

A snadná a rychlá vyměnitelnost bateriového bloku by zase znamenalo omezení pro konstruktéry a hlavně, výrobci by se museli domluvit. Nemožné.

B. Graf 17.3.2016 11:21

Re: Baterie se budou vždycky nabíjet příliš pomalu...

Počítání cyklů, měření kapacity baterie, apod. - to je prosím pěkně už pěknou řádku let rutina. V tom není problém.

A to, že se konstruktéři a výrobci dovedou velice dobře domluvit na společných standardech svědčí už to, že sedíte u počítače zapojeného do zásuvky a odpovídáte na můj příspěvek po internetu. :-)

R. Szewczyk 17.3.2016 8:35

ha ha ha

ha ha ha , akurat v tej Suchej nima asi ani jednego čecha,

Připomenu , že Suchou založili Polští Benediktíní někdy v 13.stol. , ....

P. Hlosta 17.3.2016 5:58

Vodík už nejede?

Já byl nadšený z vize, že v elektropohonu i v možných záložních baterií u počítačů a v jiném, bude hrát prim vodík. Firma Linde dostatečně už vyvinula způsob naplnění zásobníku s pomocí dutých vláken a na vodíkový pohon jezdily i autobusy v Německu. Byly představy, že záložní baterie do počítačů mohou být výměnným způsobem prázdný za plný realizovány prakticky v minimální době. Stejně jako přechod na vodíkový, případně bateriový pohon u automobilů, ale to by měla firma Linde prakticky monopolní trh.

Nějak se vytratilo z médií pění ód na perfektně propracované vodíkové pohony i baterie z toho odvozené. Proč asi? Podle mně ropné koncerny světa přeci nemohou dopustit tak revoluční změnu. Jedině že by ony samy byly leadry tohoto pokroku. Patrně mají spočítané dobře, jak by tratily a proto je i po snech o pohonech motorů bez exhalacích, po snech o doplňování baterií výměnným způsobem za celkem pakatel. Texaco, Opec, BP, Schel a další musí nejprve dovést ropnou krizi do maxima a vytřískat co to dá. A pozor! - ona je i podstatná ona možná nezaměstnanost přeci. Pro lidi tyto společnosti a sdružení kartelů přeci chtějí to nejlepší. Taková starost až dojme. Ještě že se o lidstvo tak starají. S nimi nám nebude hrozit ani ty globální změny klimatu, kterého se nás naučili tak starostlivvě bát.

B. Graf 17.3.2016 9:00

Re: Vodík už nejede?

Vodík se velmi špatně skladuje (moc mrňavé molekuly vám vlezou všude jako ti trpaslíci) a je dost nerudný - na sebemenší příčinu reaguje prudkým výbuchem. :-)

J. Kavalír 17.3.2016 9:48

Re: Vodík už nejede?

Vodík je jen mezičlánkem mezi elektřinou a elektřinou - obě konverze pak probíhají jen s určitou účinností, tedy se ztrátami. Elektrické vedení je již natažené, trubky pro vodík nikoli.

R. Langer 17.3.2016 12:28

Re: Vodík už nejede?

Pění ód na perfektně propracované vodíkové pohony i baterie se vytratilo proto, protože žádné takové neexistují. To bude ta hlavní a rozhodující příčina...