29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

VĚDA: Najdi ta dvě prvočísla

Článek publikovaný veteránem vědecké kryptografie tvrdí, že šifra RSA byla zničena. Naštěstí to zatím vypadá, že nebyla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Žůrek 9.3.2021 20:16

Jsem matematik, již starší člověk (přes 80 let), a přiznám se, že teorii mříží neznám. Pouze vím, že teorie čísel je nejobtížnější matematická disciplína, a právě touto oblastí (teorií čísel včetně prvočísel atd.) jsem se nějak nezabýval, mně více vyhovovala geometrie, která je již dávno překonaná, dá se říci.

Matematika má mnoho svých oblastí.. V podstatě jsem se ani matematikou nezabýval, pracoval jsem jen v oblasti využití matematiky pro oblast výpočetní techniky.

T. Zlesa 9.3.2021 19:19

Článek ukazuje, že reklamu na svůj produkt, knihu, lze podat i zajímavě. "Vědecky". :-)

Š. Hašek 9.3.2021 20:22

V tomto jste se ukázal jako blbec.

Matematiku nelze vokecat, asi to nevíte.

T. Zlesa 9.3.2021 20:40

O matematice jsem neřekl ani slovo. Logika vám odešla. Vaše hypotéza je na vodě.

J. Sinnreich 9.3.2021 19:03

V Japonsku uvedli do provozu novy supercomputer Fugaku, ktery se svoji kapacitou 442 petaflops hrave vyresi faktorizaci superdlouhych cisel, krome jine naplne.

Š. Hašek 9.3.2021 20:27

Euler to řešil po večerech celý život. To ještě byly mozky a netlačítkovalo se i ve sprše.

Někde jsem četl, že komputer, který by měl výkon dvouletého dítěte, by zabral plochu několika zeměkoulí. Jeví se mi to jako pravdivý odhad. Ale v tomhle jsem laický počítačoobluhovač.

F. Kusák 9.3.2021 15:55

Souhlasím, že matematika je úžasná a bez nástrojů matematiky bychom ani my, technici, nebyli schopni nic navrhnout. A bez prvočísel bychom se nedopracovali ani ke společnému násobku nebo děliteli. Já se nějak nemůžu smířit s tím, že matematika už nebude součástí všeobecného vzdělání. Díky maturitě z matematiky a úžasné paní profesorce Knížové, by i ta státnice z aplikované matematiky byla mnohem obtížnější.

F. Kusák 9.3.2021 16:01

A ještě bych chtěl dodat, jak člověk s exaktním myšlením a přírodovědným vzděláním strčí většinu novinářů do kapsy. Tím myslím Mariana Kechlibara, a to bez pochlebování, ve svém věku už to nemám zapotřebí.

J. Jurax 9.3.2021 13:49

Článek je svrchovaně zajímavý, ale diskuze pod ním velká nebude.

Sice je běžné, že diskutéři hojně diskutují o věci, o níž ví kulové, ale předmět diskuze musí být jaksi i prostým neškoleným rozumem uchopitelný, což matematika - vyšší, nikoliv prosté počty, z nichž se (ne)maturuje - a kryptografie opravdu nejsou.

Koneckonců - kolik lidí bez konzultace s vševědoucím gúglem ví, co je to prvočíslo? :-)

A. Renjascu 9.3.2021 14:26

Máte pravdu, že diskutujících mnoho nebude. Měl jsem matematiku rád, ale musím se přiznat, že detaily tohoto jsou již pro mě výší dívčí. Zhruba stále tuším o čem to je, ale zmáknuté to rozhodně nemám. Vzpomínám si, že v minulosti se tomuto problému již autor věnoval ve článku Švýcarský systém s katalánskou chybou.

Š. Hašek 9.3.2021 15:42

Jo.

Množství diskutujících nevadí. Horší je rostoucí počet "popíračů" matematiky. Za slovo popírač mě nekamenujte, to mě tak nematematicky napadlo.

A. Renjascu 9.3.2021 15:49

R^R^R^

V. Kopta 9.3.2021 13:28

R^

Š. Hašek 9.3.2021 11:18

Matematika je královnou věd. Proto pavědce vždycky naštvávala.

Zajímavé čtení.

J. Jelínek 9.3.2021 13:57

To máte pravdu, je to královna, ovšem sama vědou není jakkoli to může znít podivně. Je to "jen" jazyk, kterým k nám promlouvá svět.

Š. Hašek 9.3.2021 15:37

Nějak mi to nesedí, ale není nutno slovíčkařit.

Vypozoroval jsem, že už jen definice matematiky (zkrácená!) jako -exaktní vědy-, vytáčela vždy fantazírující pocitáře do běla. Ty vytáčelo to, že ta matematika dokáže vypočítat a dokázat "věci", kteří si právě tihleti "mudropocitáři" nedokázali ani nejbujněji představit. Ti rovněž tvrdili, že matematik je nutně suchar bez fantazie a "bazíruje na trojčlence". Znám vysokoškoláky, považující matematiky za pololidi.

V. Kuhaj 9.3.2021 9:51

Možná je nám dáno stát na počátku společenských změn, které se odehrají tu z důvodu jakési nové, neznámé choroby, tu z důvodu překvapivých poznatků exaktních věd. Tu z důvodů nápadu, že tu s námi mají žít lidé se zcela odlišnými hodnotami, zvyky i kulturou.;-D

R. Langer 9.3.2021 10:59

No, ve skutečnosti ani jedno z toho není v dějinách lidstva vůbec nic nového... ;-)

To nové by naopak bylo, kdyby se z těch dějin lidstvo nějak poučilo. Takže, bohužel - zase jako obvykle, žádná změna. :-(

V. Kuhaj 9.3.2021 15:45

Souhlas, novinka to není. Ale žít mezi lety, co já vím, 1121 až 1186 například, to se těch změn moc neodehrálo, aspoň kam moje paměť sahá (mluvím o paměti školních vědomostí, samozřejmě). Ani nový typ motyky, móda asi taky stejná. Trochu nuda, aspoň z dnešního pohledu. Takže my máme na změny docela štěstí, aspoň za můj život se toho odehrálo už poměrně dost. Komunisti, konec komunistů, kapitalisti a nikdo neví, jestli jim za chvíli taky nebude konec, telefon žádný, pak telefon vytáčecí, pak tlačítkový, dotykový, stabilní, mobilní, o TV nemluvě, navigace, islám...už bych bral trochu brzdu!

J. Kejkrt 9.3.2021 9:15

No, pro mě je to i tak výlet někam, kde mi rozum nestačí a přes autorovo ujištění o opaku to zůstává v kategorii "naprosto umělý problém, který se nemůže dotýkat reálného života zde na Zemi ani okrajově a se kterým si hrají jen podivní jedinci v odlehlých koutech obskurních kateder.";-D

Jestli někdo chce rozluštit obsah mého telefonu a zpráv, tak do toho - ale pak ať si nestěžuje!

J. Jurax 9.3.2021 13:38

Jo.

Ale když se dostane na Vaše bankovní konto a vyluxuje ho, možná svůj názor podrobíte kritické revizi.

Š. Hašek 9.3.2021 15:39

Souhlas!

Dnešní "modernopohrdání" matematikou považuji za vrcholně blbé, nedomyšlené a nebezpečné.