29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

VĚDA: Alzheimer, včely a GM plodiny

… a hlavně se těch svých kamarádů vědátorů vyptej, proč nám zase odcházej včelstva. Prostě řídnou, až zaniknou. Snad nějaký nový postřiky nebo přece jen ty tvoje geneticky změněný řepky či co? Tak jak to vlastně je?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Opatrný 22.4.2014 21:09

Ano,je to moc dlouhé, vlastně nekonečné-lze jinak?

Vážení čtenáři, dlužím vám omluvu za délku i složitost mých textů. Nepíši je ale prvoplánově pro NevidPsa. Jsa lenivý pragmatik, tvořím je i pro své studenty, řádné i U3V. Nikoliv jako levné agitky, ale s důrazem na řadu detailů téhle složité problematiky. Odpusťte, líp to neumím. Děkuji těm z vás, co je v diskusi dokáží přesně a výstižně dotvořit, jako pánové Mach či Rybák.

   Ale inspirující jsou i komentáře pana Rady - místy si vlastně na kladené výtky i sám odpovídá. Namátkou cituji: " Když se ale podívám na program SZ tak tam není NIC! o TRVALOSTI odporu

ale píše se tam doslova: ... "Místo geneticky modifikovaných potravin

regionální výrobky" ..Pane Rado - není krutě logické, že pokud nebudou GM potraviny produkovány v Česku, pak výzva "kupujte jen regionální výrobky" znamená "pryč s cizáckými GM potravinami" ? Mimochodem- všechny ty GM potraviny (vlastně jen oleje) se u nás značí....To ví dokonec i pan Radek John

J. Míkovcová 27.4.2014 23:58

Re: Ano,je to moc dlouhé, vlastně nekonečné-lze jinak?

Jen víc takových "příliš dlouhých článků" :-) Zvlášť když dávají smysl a člověku ledacos porovnají. Pěkně vysvětlujete, vás bych brala za profesora hned :-)

J. Jurax 19.4.2014 16:22

Když si tak čtu diskuzi

tak si říkám, že nemít pana Radu, museli bychom si ho vymyslet. Protože by tu nebyla žádná diskuze kromě souhlasu se zjevnou pravdou článku. Kdežto zcestnost páně Radových argumentů spojená s jeho chvalitebnou vytrvalostí zajistí dlouhou, plodnou a přínosnou diskuzi.

:-D

A. Richter 21.4.2014 18:40

Re: Když si tak čtu diskuzi

Palec nahoru.

.... *8-)

M. Prokop 18.4.2014 21:52

Bez starosti.

Zelené nevolím nikdy nikam.

Nejsem nějaký ..... Rada.

P. Rada 18.4.2014 12:38

Korektní vědecká volební agitka?

Je dobře, že se i vědci ve volbách angažují - to bezesporu! Jiná věc ale může nastat pokud jejich projev bude kritizován. Jakoli si prof Opatrného za jeho znalosti velice vážím pak si na druhou stranu někde dovolím mu oponovat.

Např předkládá tvrzení: ..." trvalého odporu k jakémukoliv průniku "frankensteinských" GM plodin do zemědělské či přímo potravinářské praxe"....

Když se ale podívám na program SZ tak tam není NIC! o TRVALOSTI odporu ale píše se tam doslova: ... "Místo geneticky modifikovaných potravin regionální výrobky" ... s upřesněním " Importované potraviny, které obsahují GMO, musí být jasně označeny, aby si lidé mohli svobodně vybrat" ...

Toto není o slovíčkaření, to je o tom, že pan profesor má vůči všemu "zelenému" daleko afektovanější projev, který by u vědce laik nepředpokládal. Výsledek toho afektu je pak v celém textu sice jen vněkolika ale kíčových malčkostech. Konkrétně přidání slov v citátu výše o pojmy TRVALÉHO a JAKÉMUKOLIV. Toto při vší úctě není korektním projevem ale zavádějícím tvrzením, která by na odborné úrovni při prvé recenzi narazilo vzhledem ke změně celkového smyslu. Toto považuji za záměrné zkreslování reality

Na celé kause GM plodin jsou také na pováženou některé zde neuvedené aspekty. Už staří národové s odpozorování znali pojem "JSEŠ TO CO JÍŠ"  ale až moderní genetika objevila, že genové složení dokonce vymizelých rostlin, které předci konzumovali, se doposud zachovalo v našem lidském genomu. Je to dosud trochu záhada ale patrně vysvětlitelná imunologicky. Proto než budeme více rozumět v rúzných dopadech GM potravin - které jednou třeba bude lidstvo potřebovat - tak mám za to, že především pro nás evropany, kde máme mezi sebou z nadbytku potravin dokonce polovinu otylích, je lépe, zachovat si odstup od této nové technologie aby se neopakovala např.  situace jak s antibiotiky, kterým testy sice prokázali většinovou neškodnost a zachranují dosud mnoho životů ale která dnes nečekaně ztrácejí účinnost a za něž náhradu nemáme.

P. Vaňura 18.4.2014 18:28

Ony i naše současné potravinové plodiny jsou genetiky

změněny oproti těm původním. Jedna konkrétní náhodná mutace změnila ve starověku výnosnost zemědělství. Šlechtitelé po celá tisíciletí využívali náhodné mutace. A od 50 let 20 století uměle zvyšovali jejich výskyt ozařováním rostlin radioaktivním kobaltem.

No, a pokud by zelení působili v minulosti, jistě by odmítli i takové umělé zásahy, jakým je roubování.

P. Rada 18.4.2014 19:05

Re: Ony i naše současné ...

Máte pravdu pane Vanuro i v tom smyslu, že značné procento všech dnešních genů vzniklo dokonce právě náhodou mutací. Neuvádíte ale fakt, že naprostou většinu všech kdy vzniklých mutací přírodní výběr eliminoval. Měl na všechyny testy dost času. Chtivost přijít na trh s něčím co nese je oproti příroodnímu výběru rvrhlost projevující se pouze u druhu homo s.s.

Neuvádíte také žádnou cíleně člověkem vytvořenou mutaci, která by v přírodním výběru dlouhodobě obstála. Podobně neuvádíte žádné lidské vynálezy které nemají rub i líc či takové kde už od počátku byl rub i líc znám.

Připomínám, že také nejsem ze zásady proti genovému inženýrství jako vědnímu oboru ani zásadně proti jeho produktům - ale jsem ze zásady ho využívat unáhleně (ziskuchtivě) tam, kde jeho produktů není zapotřebí či do spotřebního koše neznalých přidávat potají ty modifikované produkty, které dosud neprošly celou schvalovací procedůrou.

P. Mach 18.4.2014 20:45

Re: Ony i naše současné ...

Ano, značné procento náhodných mutací přírodní výběr eliminoval. Ovšem vy jste příkladem toho, že prozatím ne všechny. :-) Mimochodem, kdyby jste neměl mozek zadělaný zelenou ideologií tak by vám došlo, že geny, které byly vnášeny do geneticky modifikované kukuřice, sóji, brambor, řepky, bavlny atd. tím hustým sítem přírodního výběru úspěšně prošly. Vědci nevyrábějí žádné nové frankenstainovské geny (to tak leda ve vašich vlhkých fantaziích), nýbrž a jen a pouze přenášejí geny z jednoho naprosto přírodního :-) organismu do jiného naprosto přírodního organismu. A než se ztrapníte další pitomostí, tak vás upozorňuji na to, že horizontální přenos genů  je v přírodě naprosto běžný.

P. Rada 18.4.2014 22:29

Re: Ony i naše současné ...

Pane Machu pokud Vy chcete konzumovat jakkoli upravené potraviny a navíc bez toho aby jste věděl co vlastně jíte... - je to Vaše volba čím budete "zadělaný".

Jiná věc je, že né všem je jedno co jedí a byl bych rád, pokud alespon toto budete bez invektiv  respektovat jako východisko v diskusi.

P. Mach 18.4.2014 23:19

Re: Ony i naše současné ...

Naopak,  vzhledem k tomu, že chci konzumovat potraviny z naprosto bezpečných a prověřených surovin s dokonale známý složením, které byly vyprodukovány ekologicky a efektivně jsem pro  GMO. :-) Chápu, že vám není jedno co jíte  ale upozorňuji vás (teď se držte, bude to šok) konzumování genů se opravdu ale opravdu nevyhnete, tedy pokud se nerozhodnete stravovat se ropnými produkty. :-)

B. Rybák 18.4.2014 20:02

Re: Korektní vědecká volební agitka?

Asi to před Vámi pane Rado utajili, ale mnoho lidí na světě umírá hlady a na nemoce, před nimiž by je mohly GMO (např. "zlatá týže) uchránit především díky darebáckému vydírání chudých afrických států "zelenou" EU, která navíc prosazuje zločinnou výrobu biopaliv, z potravin a likviduje jejich zemědělství dotovaným dovozem a navíc zabila miliony jejich dětí malárií genocidním zákazem používání DDT!

Princip předběžné opatrnosti, který aplikujete ve svém jako obvykle velmi "svérázném" příspěvku musí být uplatněn vůči "zelenému" šílenství, protože jsme úspěšně přežili bez něj a Pol-Potova Kambodža je více než dostatečným varováním!

P. Rada 18.4.2014 23:16

Re: Korektní vědecká volební agitka?

Pane Rybáku četl jste o čem jsem psal? Opakuji Vám, že o dění v EU a nikoli jinde. O naší populaci která přes svou obezitu by měla mít právo vědět co jí.

Je od Vás ale pěkné, že myslíte navíc internacionálně i na vydírané chudé africké státy, zasazujete se proti zločinné výrobě biopaliv ... a v tom Vás chápu. Podotýkám znovu, že toto ale nebylo předmětem.

K biopalivům pro motory vozidel a letaděl vyráběným s nízkou efektivitou (eroei) se také jako Vy stavím odmítavě. Na druhou stranu biopaliva konzumní, používám od mala avšak v poslední době s některými problémy. Čokoláda i když má podobnou barvu však má podivnou chut, párky jsem dnes postoupil jako nepoživatelné ke konzumaci zvířátkům, co potřebují masitou stravu ... - ale i ti ohrnuli nad nimi nos. Možná proto, že mají vyvinutější smysly. Pro mě je toto varováním podobně jako asi pro Vás Kambodža.

Možná naopak Vám uniko, že ono dříve zdánlivě spásné DDT se hromadí v potravních řetězcích v tukových tkáních, což se zprvu nevědělo ... a že dnes má celou řadu daleko méně nebezpečných náhražek - pesticidů herbicidů... o nihž nakonec referoval i pan Opatrný.

Jsem s Vámi také zajedno v principu předběžné opatrnosti ale v rozšířené verzi na JAKÉKOLI šílenství. Příkladem jak to myslím by mohlo být vyprávění pana Koukoíka "Vzpoura deprivantů" či "Mocenská posedlost" (http://www.youtube.com/watch?v=PpMJkaf117g).

P. Mach 18.4.2014 20:33

Nikoli,

prof. Opatrný konstatuje pouze holá fakta. Naproti tomu vy  jste se jako obvykle  vytasil s pitomoučkými bláboly. Když pomineme to, že zmínka o hysterickém odmítání GMO v článku se netýkala programu českých zelených tak přesně to čeští zelení dělají (viz http://www.zeleni.cz/dohled-trhem-gmo-musi-zustat-rukou-eu/). Na afektovanou předvolební kampaň a zkreslování reality tady  není odborník prof. Opatrný ale  vy a vám podobní hysterici. Stejně tak lze říci, že skutečnost, že vy a vám podobní hysterici nerozumíte genetice a geneticky modifikovaným organismům neznamená, že tomu nerozumí odborníci na genetiku a na zemědělství. Jinak ovšem máte pravdu, jste to co jíte, tedy ve vašem případě, jste plísní  a aflatoxiny promořený jedinec, stejně tak jako tzv. bio, které konzumujete. Mimochodem, jestli  opravdu nemůžete spát z toho, že by se například gen naprosté běžné půdní bakterie, který byl  použit k modifikaci, stal součástí vašeho genomu tak vám doporučuji vůbec nevycházet a pokud to bude nezbytné tak pouze v nepropustném skafandru. :-)

Z. Švrček 18.4.2014 9:33

Tak já se zelené volit nechastám

a ani žádné ty holky a hochy, co podporují různé "Evropské politiky" ústící v podporování a dotování podobných zvěrstev jako používání MEŘO k "zlepšování" nafty, nebo fotovoltaiky na úkor jádra. Vytvořil bych nálepku "Dejte lidem šanci se svobodně rozhodovat - žádné dotace, žádný boj s přírodou, či klimatem, žádná EU"

K. Řežábek 18.4.2014 7:31

Autore, moc dlouhé...

Autore, zkuste to po sobě přečíst - je to moc dlouhé a nejasné. Málokdo to přečte celé... uvidíte na diskusi, že příspěvků bude málo.

M. Šálek 18.4.2014 8:06

Re: Autore, moc dlouhé...

Jo, pravda bývá složitá, zatímco Zelení si vystačí s heslem "Co je GMO, od ďábla jest", což na nemalou část populace zabírá. Díky autorovi, že proti této módní vlně něco dělá. Když vidím, že na jogurtu je vítězoslavný nápis "GMO-free", tak mám vážnou obavu o stav kritického myšlení.

R. Langer 18.4.2014 10:17

Re: Autore, moc dlouhé...

Kritické myšlení používá méně než 10% lidstva. Zbylých 90% si vystačí s libovolnou vírou, je to mnohem pohodlnější.

J. Jurax 19.4.2014 16:17

Re: Autore, moc dlouhé...

Přesně.

R. Langer 18.4.2014 10:15

Re: Autore, moc dlouhé...

Je to dlouhé, ale dobré.

P. Boublíková 18.4.2014 11:15

Re: Autore, moc dlouhé...

Ano.

Ale skutečně by bylo lepší zkrátit článek tak na čtvrtinu a "zprimitivnit", případně i za cenu nějakých nepřesností. Například napíšu-li "velmi zjednodušeně řečeno" - můžu skoro všechno napsat tak, aby článek dočetl i porozuměl mu i laik.

P. Boublíková 18.4.2014 11:17

Re: Autore, moc dlouhé...

P.S. Mám docela svědění článek "převyprávět", ale jednak by tím mohla porušit autorská práva a druhak nemám čas :-)

J. Vyhnalík 18.4.2014 2:47

Účinky zelené propagandy

Po desetiletích prožitých v reálném socialismu, na mne má zelená propaganda ten účinek, že se obloukem vyhýbám všemu, na čem je nápis BIO a pokud bych narazil na GM produkt, tak mu dám přednost před non-GM ekvivalentem.

P. Rada 18.4.2014 23:21

Re: Účinky zelené propagandy

Pane Vyhnalíku asi to máte s tou "propagandou" poněkud popletené.

Zelená propaganda se totiž hlásí k označování potravin podle původu a to právě proto aby Vám umožnila vybrat.

J. Vyhnalík 19.4.2014 1:12

Re: Účinky zelené propagandy

No jistě. Zvlášť, když většina kupujících urychleně vrací zboží do regálů, když se jich experimentátor zeptá, zda jim nevadí to, že jimi vybraná potravina obsahuje GENY. To je ten výsledek "vzdělávací" zelené propagandy.