29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ÚVAHA: Svět se zlepšuje

O chmurné scénáře budoucnosti není nikdy nouze. Již řecký filozof Hésodius píše, že zlatý věk pominul.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 13.3.2018 23:20

Trocha optimismu nikoho nezabije

Životní úroveň stoupá - jak kde a jak komu ...

Svět je bezpečnější - jak kde ... někde není

Životní prostředí se lepší - jak kde, někde se horší

Globální nerovnost klesá - jak kde a jak komu

Bohatí pomáhají - sobě a někteří i jiným

Z. Pešek 13.3.2018 22:29

tak blábol

tak málo na tak velkém prostoru

L. Sindi 13.3.2018 17:41

To, že se máme materiálně lépe neznamená, že svět je lepší.

P. Rada 13.3.2018 22:59

Re:

Trochu to rozvedu protože v jednotlivcích se můžete dost mýlit. Už proto, že se těžko dá určit kdo je to "My" a kdo je schopen to odlišit od "Já"?

Lidé s egoistickým či až patogně omezeným vnímáním světa třeba jen na své momentální materiální možnosti budou suvereně tvrdit i věřit, že jejich "svět" se zlepšuje a to dokonce i za stavu kdy jim osobně fakticky půjde o život. Třeba Ti co mají zkušenost s drogami mohou být sice extrémní ale o to pádnější ukázkou.

Natož aby tací vnímali, že jsou jen něčeho dlouhodobou nadstavbou, že biologické druhy druhy s planety mizí více jak 1000x rychleji než před stoletím, že lidstvu hrozí do 30let hladomor pro nedostatek fosforečných hnojiv atd.

Lidé jako autor zřejmě širší okolnosti sobecky nevnímají a vnímat nechtějí. Děje se to pravidelně v rámci ideologie typu "po nás potopa".

A. Alda 13.3.2018 15:33

Svět se zlepšuje,

ale já jsem furt starší a hrobu blíže.

M. Pivoda 13.3.2018 13:35

Svět se technologicky určitě zlepšuje

Kurzweil predicts that by 2029, artificial intelligence will pass the Turing Test, meaning it will match (and exceed) human intelligence in every area.

Progress is already at a steep part of the exponential curve and Kurzweil believes his prediction is, if anything, conservative. He sees this not as an alien invasion of intelligent machines but rather as an ultimate tool to extend our own reach. Essentially, we will use AI to intensify human intelligence in the way that a lens can intensify the power of the Sun.

Ultimately, this new form of hybrid intelligence will enable us to solve humanity’s grandest challenges.

F. Houžňák 13.3.2018 20:57

Tak nám to eště přeložte, co říkal pan Kratochvíl,

ať si užijeme.

D. Spal 13.3.2018 11:05

Politická korektnost ad absurdum

Svět se skutečně zlepšuje, ale ze zcela jiných důvodů a navzdory Marxistům jako autor tohoto blábolu. Tak máme pohádky o ozonové díře a emisích CO2, což ve skutečnosti znamená pouze biliony rozkradené ekoteroristy ve jménu hoaxů. Potom autor samozřejmě svět posuzuje podle stavu nerovnosti. Nejlépe je na tom tedy Kuba, tam není nerovnosti, jsou chudí všichni. Úplná sociální spravedlnost a rovnost potom panuje ve věznicích. Autor vidí pokrok v poklesu promiskuity. Ano, současné genderové šílenství nepřeje sexu, ale to je těžko pozitivní jev. Majetek je prý nejlepší rozdat, místo aby byl investován. Atd. atd., obvyklé bolševické kecy.

Ano, věci jdou správným směrem a opravdu je všechno lepší, aspoň v USA. Ale ne díky skutečnostem popsaným v článku, ale díky Trumpově revoluci, která Marxisty autorova ražení odevšad úspěšně vyhazuje.

P. Rada 13.3.2018 11:58

Re: ...absurdum..

... tkví v např. tom, že "pohádku o CO2" sníte nejspíše právě i Vy. Nezávislá měření totiž dokazují něco docela jiného. Chápu ale, že "svět chce být klamán" a i Vy projevy lidské subjektivity dokádáte právě rozporem s daty naměřenými i v USA a nezávisle na přání Trumpha který nyní podopírá dotovaný fosilní průmysl.:

https://glopolis.org/_press/uhli-konci-ac-se-trump-stavi-hlavu-reakce-rozhodnuti-d-j-trumpa-zrusit-obamuv-plan-cistou-energii

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/americti-tezari-uhli-meli-nejhorsi-rok-trump-jim-zaslou-slavu-nevrati-1327661

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/trends/co2_weekly_mlo_since1800.png

https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

V. Kain 13.3.2018 18:49

Re: Politická korektnost ad absurdum

Snůška nablblých keců.Jenom jedna zmínka o životním prostředí.Že se z oceánů a moří stávají skládky odpadu o tom asi autor vůbec neví.

M. Pivoda 13.3.2018 9:49

Je svět dnes bezpečnější?

"Svět je bezpečnější".

Ano, svět je skutečně bezpečnější, ale jen od malých prů(s)erů. Naopak, v budoucnu zvýšenou měrou hrozí megaprů(s)ery.

Prvním testem potenciálního megaprů(s)eru bude setkání Donalda s Kimem.

Nikoliv zde často diskutovaná inmigrace muslimů, kteří nevlastní tu kritickou technologii.

P. Rada 13.3.2018 10:13

Re: Je svět dnes bezpečnější?

Mocenky posedlí lidé jsou skutečně jednou s nejvážnějších hrozeb:

https://www.youtube.com/watch?v=PpMJkaf117g

Dalším rizikem které už v minulosti mívalo nejvíce objetí jsou ale infekce až epidemie které se s růstem lidnatosti a rozvvojem dopravy stávají podobně nebezpečnou hrozbou. Zajímavý efekt přitom může nastat např v případě malárie na kterou evropské obyvatelstvo není imunní kdežto mnohý s jinak infekcemi zatížený migrant právě naopak tuto imunitu už dlouhodobě vlastní.

J. Pražák 13.3.2018 9:48

Pán asi žije na Marsu, nebo ještě dál od Zeměkoule...

J. Chaloupka 13.3.2018 9:37

Souhlasím. V r. 1975 jsme byli na dovolené na Makarské.

A pak v r. 1995 znovu na stejném místě. Potkávali jsme Rusy, Slováky, Poláky a další národy, zatímco před 20 ti lety to byli jen němečtí a francouzští důchodci a to mimo sezónu a v mnohem menším počtu.

J. Jurax 13.3.2018 23:25

Re: Souhlasím. V r. 1975 jsme byli na dovolené na Makarské.

Jestli to nebylo tím, že němečtí a francouzští důchodci v roce 1995 se do bývalé Jugošky báli a raději létali na Kanáry nebo do Řecka a do Španěl ... :-)

P. Rada 13.3.2018 8:37

Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Optimismus sice může navozením pozitivního ladění pomáhat ke zdolávání překážek ale jen pomáhat - nepřekoná je jejich ignorováním jak to příznačně předvádí autor. Tomu vychází optimistická vize na základě posuzování krátkého úseku dějství který interpretuje do budoucna jako by systém ve kterém žije nebyl uzavřený, neměl své limity a nemohl vykazovat nestabilitu.

Už zhruba před půlstoletím přitom vyšlo pojednání na téma "Meze růstu". Nověji pak presetace porovnávající předpovědi s realitou. I vté je přitom ukázáno, že dnes ještě žijeme na vzestupné části progozovaných jevů:

http://sustainable.unimelb.edu.au/sites/default/files/docs/MSSI-ResearchPaper-4_Turner_2014.pdf

Nověji jsou průběžně zpracovávány i další studie hodnotící dokonce stabilitu celého planetárního systému. O těch ale autor asi také nikdy nic neslyšel - nebo přes všechny možnosti dnešní informatiky vědět nechce?

http://abicko.avcr.cz/2010/07/04/meze.html

J. Kohout 13.3.2018 8:53

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Meze růstu? To byla ta ukázka pavědy, která tvrdila, že do 20 let dojde ropa (před 50 lety) a celých 50 let stále tvrdí to samé (do 20 let dojde ropa)?

To je pěkný blábol.

P. Rada 13.3.2018 10:06

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Pane Kohoute blábol jste předvedl tím, že reagujete emotivně a nikoliv věcně na odkazy které jsem uvedl.

Konkrétněji ropa totiž nedojde nikdy - jen se na různých místech dříve či později stane nedostupnou (https://cs.wikipedia.org/wiki/Ropn%C3%BD_zlom). Nová velká ložiska se dnes už nedaří objevovat a efektivita těžby navzdory lepší technice klesá už století. Zkusmo k té nám nejbližší severomořské ropě.:

pravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/tezba-ropy-v-severnim-mori-je-na-rekordnim-minimu-1265353

Nepopírám přitom, že jsou lidé, kteří přesto doposud věří, že uvnitř planety je jiná, větší a plná ropy... nebo, že jim scifi fantazie nakukala, že si vše levněji a ve velkém chamtivé lidstvo doveze s jiných planet tak snadno jak to dělala řada zemí ještě donedávna koloniálně.

R. Langer 13.3.2018 10:53

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Věcně je to blábol. :-P

A vždycky byl.

J. Kohout 13.3.2018 11:04

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Takže "Meze růstu" Před 50 lety měly pravdu a už 30 let nemůžeme běžně používat ropu?

"Meze růstu" jsou extremně hloupé v tom, že vychází je extrapolace *existujících* technologií, bez ohledu na realitu (technologie se vyvíjejí).

Jistě, s technologiemi 70. let by ropa stála 100x tolik, co dnes. Překvapivě (pro "Meze růstu") používáme *jiné* technologie než ty ze 70. let. A (překvapivě) za 20 let budeme nejspíš používat *jiné* než *současné* technologie.

P. Rada 13.3.2018 12:13

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Pane Kohoute ten článek o vývoji konceptu mezí růstu je s roku 2014 - nikoliv 50let starý! Obsahuje především prognozy trendů a právě jejich porovnání s realitou - nikoliv to co tvrdíte.

"Překvapivé" pro Vás zřejmě může být i pojetí efektivity (EROEI), které nevyžaduje poměřování penězi ale funguje na fyzikální bázi porovnávání vložené a získané energie. Právě proto může být věrohodnější např v tom, že za "20let" může být svět na pokraji velmi vleklé krize v důsledku toho, že se mu daří energie stále obtížněji čerat a to podlamuje dosažitelnou životní úroven.

https://medium.com/insurge-intelligence/the-new-economic-science-of-capitalisms-slow-burn-energy-collapse-d07344fab6be

J. Kohout 13.3.2018 13:39

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

No, to ty původní "Meze růstu" byly taky vědecké - a úplně mimo.

P. Lenc 13.3.2018 15:25

Re: Úvaha o realitě nebo projev nezdravého optimismu?

Pane Kohoute, přesvědčovat ekofanatika je marné, potom marné a nakonec zase jenom marné.

V. Student 13.3.2018 8:27

Svět se zlepšuje ekonomicky.

A průmyslově (pracovní název pro všechny ty technologické vymoženosti). Takže to vypadá, že je všechno lepší a lepší. Já nechci brát nikomu iluze, ale opravdu si nemyslím, že to je alfa a omega spokojeného života.

R. Langer 13.3.2018 10:54

Re: Svět se zlepšuje ekonomicky.

Ano, lidé jsou pochopitelně stále stejní. Proto také dělají pořád dokola stejné chyby.

V. Student 13.3.2018 12:48

Re: Svět se zlepšuje ekonomicky.

A poslední dobou také jaderné rakety s neomezeným doletem :-(

M. Drašner 13.3.2018 8:09

A nebyl to Hésiodos, básník,

voni fylozoofe?

Z. Rychlý 13.3.2018 7:01

S uvedeným souhlasím.

Jako důchodce to mohu trochu posoudit a říkám: Máme se jako prasata v žitě.

Jenže autor vynechal fakt, že rostou problémy nové v textu neuvedené. Společnost začíná být tak složitá, že zmatek a chaos roste. Jako společnost jsme přežraní, přesycení a to má své důsledky, ne vždy pozitivní.

Např.: Občané narození do takové bohaté společnosti berou současný stav jako něco automatického, co padá odněkud shůry a bude tomu tak navěky. Zdrojem současného bohatství je a byla především touha lidí, aby se jeho rodina, jeho nejbližší měli dobře, aby v budoucnu též prosperovali a využívali zdrojů k pokroku. Tak tento zdroj je napadán a bagatelizován. Vytvořené zdroje jsou pak v duchu podivného humanismu rozdávány každému, kdo si o ně řekne, nebo natáhne dlaň. Já nevím, kde se ten podivný humanismus bere, jestli je to pýcha, či furiantství - "podívejte se, co jsme dosáhli, my na to máme", nebo je to závrať z výšky úrovně, které naše generace a generace našich předků dosáhly a z toho plynoucí touha o vyrovnání? Nebo přepísknuté mesiášství? Tenhle falešný humanismus tu je a je to špatně. A zametením svinstva pod koberec a zamlčováním to nezmizí.

Dosáhli jsme neuvěřitelných výsledků v materiálním zabezpečení společnosti, ale celospolečensky tápeme, opovrhujeme tu jednotlivcem, tu národem, hledáme jakéhosi globálního občana, či evropský národ, a přitom zůstáváme stále na úrovni starověkého Řecka, ne-li ještě níž.

J. Fridrich 13.3.2018 7:36

Re: S uvedeným souhlasím.

Souhlas, materiální dostatek není opravdu vše, co člověk potřebuje.. Nedávno jsem na toto téma napsal : " Mnoho lidí u nás,ale i ve světě asi nezná vtip ( v této souvislosti se bohužel o vtip nejedná...) o tom padajícím z mrakodrapu, který když letí k zemi kolem 60tého patra tak říká " ještě je to dobrý.." Tak jen připomenu za a) že v šengenské Evropě je volný pohyb osob, za b) že rozumní lidé vidíme dál než co bude za měsíc, rok - máme totiž starost o naše děti a vnuky, za c) asi neví o Evropských zemích a jejich městech a lokalitách kde se již nedá domorodým občanům normálně žít a kam se bojí vstupovat i policie, za d) také asi neví o zesilujících muslimských požadavcích na změnu našich staletých civilizovaných zvyků a občanských práv.. Takto se muslimové integrují do Evropy " :

https://www.youtube.com/watch?v=5ZudaBg1F68

Naši předkové o takovém člověku říkávávali že si " nevidí na špičku nosu." Tak asi tak..

D. Stirský 13.3.2018 6:49

Nic ve zlém?

Ale nejmenovat se ten Řek Hésiodos?