28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Potenciální člověk

Nedávno jsem se v Přítomnosti dočetl, že v právním řádu dodnes neexistuje právní definice člověka a lidské důstojnosti. To mě zarazilo: právní řád definuje a upravuje kdejakou hloupost a to nejdůležitější nechává plavat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 25.1.2021 21:46

No, nevím ... po mém soudu je tohle bez ztráty kytičky neřešitelné. Když nic tak se tu kříží nezadatelná práva matky a dítěte dosud nenarozeného, tedy plodu. A případně i otce. Až moc práv; a práva jsou jen lidský konstrukt v čase i místě proměnný.

A do toho ještě ideologie, náboženství a tedy indukovaně i politika, fanatici všech směrů a dokonce něco málo i medicína ... tu vyhrají ti a píšou zákony, tu oni a taky píšou zákony, dokonce občas jsouce osvíceni moudrostí se jakž takž dohodnou na přijatelném kompromisu, aby pak byli napadáni z obou stran.

A jak jsem nakoukl do diskuze, tak tu perlí moudry převážně muži, jimž fyzicky těhotenství nehrozí.

I. Spálený 25.1.2021 20:18

Já bych hranici nenastavoval. Ať si rodiče potratí dceru třeba ve 40 letech. Ona by ta podpora potratů rychle vymizela. Buď je lidský život základní hodnotou a pak mu musíme dát šanci a podporovat ho i proti vůli rodičů a osoby samotné. Nebo je manifestací projevu vůle rodičů ho stvořit, a pak může být taková vůle i kdykoli odvolána rodiči nebo i jedincem samým. Ta druhá možnost se už objevuje jako euthanasie.

J. Jurax 25.1.2021 22:20

Ano, až budete nechtěně těhotný, musíte to odnosit a porodit i proti své vůli. Tak to myslíte?

Lidský život je přece základní hodnotou a pak mu musíme - i Vy musíte - dát šanci a podporovat ho i proti vůli rodičů a osoby, tedy i Vás samotného.

J. Minarčík 25.1.2021 19:48

Po aféře v Polsku s nejvyš.soudem jsem o tomto tématu dlouze přemýšlel-bohužel na nic jsem nepřišel,pro a proti potratům je tolik,že je to nerozhodnutelné pro obyčejného horníka,proto bych to neřešil a nechal problém pravníkům,a nezapomeňte,fanatici z obou stran jsou všude.

V. Církva 25.1.2021 19:25

Je to tak, Zelení řeší vajíčka ptáků, žabičky na silnicích a přitom s potraty je právo velmi liberální! Přitom máme babyboxy, tak pokud jde o zdravý plod, není důvod neuznat lidská práva od početí. U těch co nesouhlasí bych s potratem prováděl zároveň kastrace, aby byla nějaká motivace. Myslím, že západní civilizace si s potraty vytvořila šílenou karmu nebo chcete-li prokletí, které bude tuto civilizaci hodně bolet. Nahrazování populace cizí islámskou kulturou může být jedním z následků. Populační změny které jsou dnes příčinou migrace souvisí v Evropě s vynálezem antikoncepční pilulky a liberalizací potratů.

Jinak mi teď není jasné, zda tedy je definováno od kdy jde o člověka, nebo ne. Pan Grmblička psal že ano konce třetího měsíce jde o vůli matky, od 4.do 6.m. ať o tom rozhoduje lékař a později ať má plod právo se narodit, s výjimkou vážných dfektů nebo pokud to vážně ohrožuje matku. V každém případě to je kompromis asi jako jestli výběr mezi komunismem nebo socialismem. A je to ostuda.

U evidentně poškozeného plodu se dá chápat že práva můžou být jiná než u narozeného dítěte, ale jinak?

L. David 25.1.2021 18:57

Zpupnost obhájců potratové politiky nezná žádné meze!!

Stává se, že dítě z předčasného porodu dokonce i v pátém měsíci těhotenství bývá vypipláno a doroste v normálního jedince. V tom případě se jedná o člověka.

Naproti tomu se v Číně, v USA a možná i jinde provádějí potraty v devátém měsíci těhotenství!!!!!! V tom případě se jedná jen o kus masa, který se sice hýbe, ale může být usmrcen a roztrhán na kousky.

Potratářští vrahové budou celou věčnost v pekle poslouchat pláč neviňátek, které zavraždili jen proto, že takový obor "medicíny" přináší velké peníze!!!!!!

V. Církva 25.1.2021 19:30

Přesně tak, z Poláků a Republikánů v USA dělají náboženské fanatiky, ale vraždit 3 měsíční zdravý plod v době zájmu o adopce není kompromis ale nelidskost. U evidentně poškozených plodů, tam kde jde o velmi vážné nebezpečí pro matku jde samozřejmě o pochopitelné zvažování menšího zla. Jinak je ale potrat hnus.

J. Chaloupka 25.1.2021 16:14

Proč se při začátku života nehledí na konec? Konec života se bere jako konec mozkové činnosti. Proč se tak nebere začátek? Proč se začátek života počítá spojení dvou prvních buněk? Proč za konec života se nebere rozpojení těch posledních dvou?

V. Církva 25.1.2021 19:35

Jo to mi připadá rozumné.

Trochu problém teda vidím v jednoznačně a prokazatelně poškozeném plodu, kdyv důsledku jde o velmi složitou budoucnost plodu i společnosti. Pravda to by se dalo říkat i o starých nebo lidech po úrazu, ležácích....

Ś. Svobodová 25.1.2021 13:24

O Bytosti by se mohlo hovořit nejdřívě kolem 22tého týdne, když se plod v těle vnímá a začíná se učit. Tedy reaguje nejen reflexivně.

V. Církva 25.1.2021 19:43

A co kdyby někdo řekl že o vás jako bytosti mluvit nelze, Třeba proto, že máte nějaký zdravotní, nebo psychický problém. Prostě nesouhlasím s Vámi. Nejjednoduší je předpokládat od početí že jde o člověka, pokud jde o zdravý plod.

Pokud zdravý není, dalo by se možná spekulovat ale můžeme dojít i k tomu, že každého nezdravého člověka je legální zabít.

Takže nakonec církev považuje za člověka každého od početí.

J. Jurax 25.1.2021 21:55

Ano.

A přesto umělé potraty byly, jsou a budou. Ať už legální či nelegální.

J. Jurax 25.1.2021 22:02

Nejjednoduší je předpokládat od početí že jde o člověka, pravíte. Dodal bych jak pro koho. Jistě si dovedete představit dobré důvody, proč to raději nepředpokládat.

R. Toman 25.1.2021 12:37

V našem civilizačním okruhu je člověk považovaný za mrtvého, když mu přestane fungovat mozek, tedy mozek odumře. Např. v Izraeli to mají jinak, tam je to "smrt" srdce. I proto udržovali při "životě" za pomocí přístrojů Ariela Šarona několik let, který měl mozek již odumřelý. Analogicky tedy plod, který ješte nemá mozek není člověkem. I proto je stanovena hranice do kdy je možno potrat provézt.

R. Toman 25.1.2021 12:40

oprava : provést.

V. Církva 25.1.2021 19:46

Jenže renonc tam máte jiný. Za mrtvého považují člověka s odumřelým mozkem proto, že už není šance že se probudí a je udržován při životě vlastně nepřirozeně. Bez přístrojů by nežil.

Takže pitomost, u embrya se předpokládá, že se mozek vyvine.

R. Toman 25.1.2021 20:45

Předpokládat můžete cokoliv a kdykoliv, ale faktický stav je takový jaký je, nejedná se ještě o člověka. Katolická církev v Africe zakazuje věřícím černochům i použití kondomu. Výsledkem je, že v Africe umírá každý den cca 4 tis. dětí na HIV, nebo hlady. Jo, to je také předpoklad, že žena otěhotní a bude mít dítě. Bohužel k tomu i často dojde, viz následky.

P. Dvořák 25.1.2021 12:15

V roce 1900 bylo na Zemi 1,6 miliardy obyvatel a šestimiliardová hranice byla překonána v roce 1999, sedmi miliard lidí se Země dočkala před 6 lety.

Zdroj: https://moneymag.cz/magazin/9147-pocet-lidi-na-zemi-zavratne-roste-kolik-milionu-se-rocne-narodi

Vzhledem k těmto číslům mi úvahy na téma Potenciální člověk připadají na hladině úvah, kolik andělů se vejde na špičku jehly.

V. Církva 25.1.2021 20:03

Jako jistě, ale toto je praktická ukázka, že nezodpovědné jednání bude potrestáno. Lidé mají dnes dost možností jak regulovat populici neinvazivními metodami. Jednou z nich je sex jen po svatbě, z lásky a plánovité rodičovství. Lidé i v chudých zemích mají dost informací a možností jak se nemnožit jak králíci i bez potratů.

Jinými slovy, nejen práva ale i odpovědnost a povinosti. A samozřejmě pokud to lidé nechtějí a nerespektují, budou platit přelidněním, chudobou nemocemi. Bojužel ty děti.

J. Jurax 25.1.2021 21:59

Lidé i v chudých zemích mají dost informací a možností jak se nemnožit jak králíci i bez potratů. Možná.

Ale občas na ně kašlou, katolíkům ty možnosti zakazují a občas mají dobrý důvod se množit, nebo si to aspoň myslí.

V. Braun 25.1.2021 10:17

Docela by mne zajímalo proč všem pro-life aktivistům zatím uniká z hledáčku antikoncepční metoda nitroděložního tělíska. To účinkuje tak, že brání oplodněnému vajíčku uhnízdit se v děloze, z jejich pohledu je to tedy zabití plodu, a to u sexuálně aktivní ženy prakticky každý měsíc.

V. Církva 25.1.2021 19:55

Nikomu to neuniká, samozřejmě že se proti tělískům taky protestuje. Někde jim říkali stroje na smrt.

J. Jurax 25.1.2021 22:06

No jo, a bezbožná je vůbec jakákoliv antikoncepce. Ba i pohlavní styk, pokud neslouží výhradně početí, nýbrž jen zábavě a ukojení mrzkého chtíče.

T. Hraj 25.1.2021 9:46

Ten, kdo je absolutně PRO LIFE, by měl být schopen 18 letou holku, která šla na interrupci druhý den po početí, poslat na 25 let do kriminálu za vraždu prvního stupně.

Ten, kdo je absolutně PRO CHOICE, by měl být schopen vlastnoručně zabít plod, který před tím vyjmul z těhotné ženy den před porodem.

Teprve ten, kdo není schopen udělat ani jedno ani druhé má nejspíš dostatek pokory diskutovat tuto závažnou otázku.

(není z mé hlavy, ale nepamatuji si už z čí)

V. Braun 25.1.2021 10:19

Dobře napsáno. Já ještě doporučuji přečíst si knihu pravidla moštárny, trochu tlustší kniha a linka o přerušení těhotenství je jen vedlejší, ale je to tam napsáno hodně lidsky.

R. Gramblička 25.1.2021 11:04

souhlas

R. Langer 25.1.2021 13:50

Hm, a proč zrovna den před porodem - proč ne třeba 9 měsíců před porodem? To je ale debilní představa pokory... :-P

T. Hraj 25.1.2021 15:29

Protože na to abyste to udělal 9 měsíců před porodem nemusíte být pro choice ABSOLUTNĚ. Neboli jsou to příklady extrémů.

Z. Lapil 25.1.2021 18:36

Obávám se, že se takoví najdou. Jedni i druzí.

A neobávám se, ale jsem si (skoro) jist, že pokoušet se napasovat takovouhle věc do zákona je beznadějná snaha.

Líbí se mi institut smírčích kamenů řešících pokání (ne trest) za - jak to říct - pochopitelné zločiny. Hospodář na statku číhal na zloděje, ale měl smůlu: syn šel tajně za svou milou a po hlavě dostal on.

Zdroj: https://www.databazeknih.cz/knihy/smirci-kameny-109502. Ale možná si ten příběh pamatuju špatně.

V. Kuhaj 25.1.2021 9:15

Máte pravdu, pane Mareši. Stanovit hranici, od které je člověk člověkem, je ale nutné. Aby bylo možno odlišit lékaře od vraha, víte?