28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nové metody výuky matematiky a realita

Ač již mnoho let nemám se školstvím nic společného, kontaktu s Hejného metodou výuky matematiky jsem se nakonec nevyhnul. Když jdu na trénink, tak při vstupu do budovy míjím na průčelí domu velkou ceduli s nápisem „Hejného metoda“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Alda 9.5.2018 13:28

Učení je práce, dřina a bolí to - ale je to i úžasná zábava.

Kdo v tom zábavu nevidí, neměl by se trápit a měl by na vyšší vzdělání resignovat a věnovat se činnostem, v nich je nepotřebuje. A v tom může vyniknout zcela excelentně.

Dnes nemáme šikovné truhláře, zámečníky a kováře - ale máme tisíce otrávených a neschopných inženýrů a magistrů, kteří skoro nic neumí.

P. Klíma 9.5.2018 11:41

Pan Hejný buď předběhl Zeměkouli, nebo

je to Cimrmanovská Slepá Ulička.

P. Juránek 9.5.2018 10:42

Zvláštnosti matematiky

Matematika se podstatně liší od jiných disciplin. Zejména tím, že se zabývá výhradně abstraktními objekty, tedy představami. To dovede jen ten, kdo je ochoten namáhat mozek. Odměnou mu pak je schopnost přesně myslet ale také určité vnitřní uspokojení "co všechno dovedu".

Další vlastností je vysoká provázanost matematických témat. Kdo se na něčem zasekne, může mít velké potíže s pochopením další látky. Pak ho, pochopitelně, matematika přestane bavit.

Naše školy by měly klást důraz na to, aby probíranou látky žáci skutečně pochopili. Méně (probrané látky) tak může být více (užitečné). Na to by měly pamatovat učební plány. Pokud Hejného metoda napomůže takovému pochopení, tak jen dobře. Nesmí se však omezit jen na probírání zábavných příkladů (pro kterým nic nenamítán), ale měla by vést i k uvědomění významu nových pojmů a souvislostí.

K. Janyška 9.5.2018 10:19

Jděte do háje s novými metodami, trubci. Matematika je jen

jedna a je to číslený jazyk k zápisu obou realit. Viditelné i neviditelné. Nic více... Dzp.

J. Jelínek 9.5.2018 17:23

Re: Jděte do háje s novými metodami, trubci. Matematika je jen

Hele, pane realitní makléři, přestaňte si plést počty s matematikou a starejte se raději o své kompostéry.

P. Lenc 9.5.2018 10:00

Pokud

děti nezvládají základy matematiky, tak každá "metoda" je kontraproduktivní.

V. Student 9.5.2018 8:29

Metoda Hejného je perfektní.

Ale jak pro koho. Nadané děti si pošmáknou. Ty ostatní trpí.

J. Novotny 9.5.2018 9:07

Re: Metoda Hejného je perfektní.

Tak na Hejného metodu jsem koukal, když v první třídě v družině skupina kluků seděla u stolu a počítali a počítali. Trochu soutěžili, kdo bude mít první hotový první díl a bavilo je to víc, než jiná lákadla v družině.

Pak jim to raději učitelka zakázala, protože byli v hodinách moc napřed a nedokázala to zvládnout.

V. Student 9.5.2018 11:47

Re: Metoda Hejného je perfektní.

Jistě. A počkejte ve třetí třídě, až budou řešit úlohu: "Cihla váží 2 kg a půl cihly. Kolik váží cihla?" To budou úplně řičet nadšením!

A viděl jste těch překlepů v učebnici? O některých by se dokonce dalo říct, že jsou to pravopisné chyby. Možná měl někdo vydavatele poučit, že práce korektora je obzvláště u učebnic pro děti nezastupitelná.

Z. Rychlý 9.5.2018 8:13

Metoda p.Hajného není zázračná, ale není blbá.

Zázraky se nekonají. Ale na straně druhé by se s ní měl každý učitel matematiky seznámit, protože má racionální jádro.

Všechno se vyvíjí, metody učení by se vyvíjet z principu měly také. Jen z toho nedělat "kulturní revoluci".

Za socíku si vzpomínám na módní množiny. Jsou dobré, jsou nutné a potřebné, ale nejsou zázračné.

Ve českém školství vidím jiný vážný problém - tím je snaha protáhnout každého Forresta Gumpa vysokou školou za peníze daňových poplatníků.

M. Pesat 9.5.2018 9:20

Re: Metoda p.Hajného není zázračná, ale není blbá.

"Ve českém školství vidím jiný vážný problém - tím je snaha protáhnout každého Forresta Gumpa vysokou školou za peníze daňových poplatníků."

to neni zalezitost ceskeho skolstvi, nybrz politiku a obecne Cehunu,zejmena modrobolseviku. Staci vzpomenout dobu zahy po padu rudobolsanu, vysokoskolske vzdelani se stalo mantrou/dogmatem,medialni hony na "falesne doktory", coz byli vetsinou lide vysokoskolsky vzdelani, jen nebyli JUDr, nybrz "jen" Mgr. A samozrejne se hned zacalo lezt rektu USA/zapadu, predtim se lezlo do rektu SSSR/ucme se od sovetskeho svazu/.Takze diplom z nejake zapadni/USA skoly byl v Cehunsku automaticky glorifikovan, vetsinou slo o skoly mizerne kvality. Pekne uderne/modrobolsevicky ode zdi ke zdi.A protoze drtiva vetsina modrobolsanu je "inteligenci" na urovni Forrest Gump tak se holt latka urovne cehunskeho skolstvi nastavila na "uroven znalosti/"inteligence" modrobolseviku a potom uz se kazdym rokem jen snizovala.Po modre doprava smerem k rovnikove Africe.Pozdeji tento mnodel "skolstvi" prebraly vsechny tzv. tradicni "demokraticke" strany.

Cest :-)

P. Papež 9.5.2018 17:30

Rudobolsevik si zase zanadával. Docela ho lituji.

F. Kusák 10.5.2018 11:44

Re: Metoda p.Hajného není zázračná, ale není blbá.

Bože můj, už sem se ten člověk propracoval. Vy nejste Pesat, Vy jste Pesar.

D. Polanský 9.5.2018 7:07

Opravdu zázračné metody nejsou

ale každý matematik může udělat jedno, zpracovat kvalitně, přehledně a názorně určitou partii, která dělá studentům problémy nebo není přehledně a srozumitelně zpracována.

Ačkoliv nejsem matematik, občas jen tak pro sebe a pro radost něco z matematiky nebo fyziky napíšu. Obvykle pak podle statistik návštěvnosti vidím, že se lidi na to koukají, např.

http://dusanpolansky.cz/stripky/trojclenka.html

http://dusanpolansky.cz/clanky/bellman.html

Takže nevymýšlet zázračné metody, ale srozumitelně psát. Bohužel takové matematické literatury chybí. Před rokem 1989 bylo toho podstatně více. Asi to bude tím, že dnes se vymýšlí zázračné metody.

P. Kubáč 9.5.2018 1:45

Data na pevném disku

Hlupákům, kteří odmítají výuku "jako za Marie Terezie" protože "všechno je na Internetu" dávám tento příklad - ani počítač neumí pracovat s daty, která jsou na pevném disku. Tato musí nahrát do RAM a pak do samotného procesoru. Co v procesoru není - nebude zpracováno - jedno jakým slovíčkem to "nenahrání dat do RAM" nazveme.

Tedy nejprve musíte desítky let zupat z paměti - aby vás pak při ranním kadění na míse napadlo něco převratného. Opačná posloupnost jsou jen bláboly o "kreativitě"

J. Brunner 9.5.2018 13:39

Re: Data na pevném disku

Pěkné.

D. Bokr 9.5.2018 1:29

Naprostý souhlas

To, co dnešní české školství produkuje, je, bohužel, totální paskvil. A nejvíc se to projevuje právě v matematice. Již od dob soudružky Buzkové, svého času ministryně školství, se pod jejím vedením tento obor hroutí pod dalšími a dalšími "vylepšeními" a experimenty, které vymysleli její následovníci. Úroveň škoství je zcela zdevastovaná a takové učňovské školství je zadupané do země. A všemu vévodí naprosto zbytečná a drahá organizace CERMAT, která je hnízdem "myslitelů" a "vynálezců" zkušebních a učebních metod. To je v rodné zemi učitele národů Komenského úplný debakl.

V. Kotas 9.5.2018 6:25

Re: Naprostý souhlas

Výsledek těch experimentů se již dostavil. Banky nás/ČR, označili za rozvojovou zemi.

P. Klíma 9.5.2018 11:37

Ano. Banky... "označilY"

I. Babková 9.5.2018 7:57

Re: Naprostý souhlas

To je pravda, že politici naše školství devastují. Občas tomu ještě vzdorujeme, ale jak dlouho ještě.

Dalším faktorem úpadku vzdělanosti je rostoucí pohodlnost naší rozmazlené civilizace. Velká část dětí a studentů se vyhýbá větší námaze (od koho se to asi naučili?), většinou volí to, čeho se dá snadno dosáhnout. Samozřejmě výjimky existují.

Počty na ZŠ děti zpravidla dobře zvládají, dokud se nezačne dělit dvojciferným dělitelem. Sčítání, odčítání, násobení děti baví, mají-li šikovnou paní učitelku (pánové prominou). Zvládnout algoritmus dělení je prvním prubířským kamenem na jejich cestě k matematice, pro některé děti představuje nepřekonatelnou překážku. Pak se na ně sesypou zlomky, poměry, procenta a kdo se dřině vyhne, bude se možná za pár let v médiích chlubit, jak mu matematika nikdy nešla.

O Cermatu radši nepíšu, letošní maturitní test z počtů je neskutečně hloupý, je to výsměch práci kvalitních středoškolských kantorů a studijnímu úsilí jejich studentů.

Z. Lapil 9.5.2018 10:02

Re: Naprostý souhlas

Což je možná ten problém: zahlcujeme matematiku (a jistě nejen tu) názvy, aniž bychom ukazovali souvislosti.

Inspiroval mě samozřejmě váš příspěvek: procento je jen jiné slovo pro setinu čili je to jeden konkrétní případ zlomku, a poměr - je to snad ohledně práce s ním něco jiného než zlomek?

A připomnělo mi to Roberta Křesťana: K půlnoci rána jak kyjem/ A najednou - kdo by to řek`/

Jsme chytří a trochu moc pijem/ A bijem svý děti, ten vztek...

Je to tahle: https://www.youtube.com/watch?v=6AvTi74czLk

I. Babková 9.5.2018 18:31

Re: Naprostý souhlas

Vy jste hezky odbočil na jinou kolej. Pravda, v matematice snad opravdu všechno souvisí se vším. Mnohdy se na souvislosti zdánlivě nesouvisejících teorií přijde až po několika staletích, ale přijde se na to a je pak aspoň důvod udělit další Abelovu cenu. Letos má vyjít v Academii kniha o nositelích Abelovy ceny (Michal Křížek, Abelova cena), píší ji naši přední matematici. Taky odbočuji.

Když jsem se kdysi učila programovat, tak tam nám zase přednášející kladl na srdce, že v programu nesouvisí všechno se vším a je třeba se od myšlení v souvislostech částečně oprostit. Byl tak dobrý, že i po nějakých třiceti letech jsem schopna nějaký jednodušší program sestavit, i když jsem se tím nikdy nezabývala a nepatřilo to nikdy k mým hobby.

K bitým bdětem se vyjadřovat nebudu. Hezký podvečer.

J. Berger 9.5.2018 12:59

Re: Naprostý souhlas

Souhlas. V CERMATu jsou jistě na slovo vzatí odborníci na svůj předmět, tady např.na matematiku, ale v životě nestáli před třídou. Vše jen z hlediska své odbornosti. Zářným příkladem je skupina špičkových matematiků, kteří vystupovali pod jménem "Bourbaki" a rozhodli se předělat matematiku na základě teorie množin, této téměř nejabstraktnější části matematiky. Proto jsme již v první třídě zavedli množiny. Pochopitelně to pro normálního člověka k ničemu není. Zato trojčlenku (když kilo stojí 50 Kč, kolik stojí 20 dkg?) kterou člověk potřebuje pořád, jsme se neučili vůbec. To byl taky problém bývalého VÚ pedagogického.