28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nejen české dějiny - samý klam a mámení

Každý evropský národ má tak trochu svérázný výklad svých národních dějin a tím pádem i dějin států sousedních. Angličtí i francouzští studenti samozřejmě najdou ve svých učebnicích pravdivý výsledek bitvy u Waterloo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 25.6.2021 23:03

Ono je to vlastně hodně složité.

Věda historická je jednou z těch, které jsou ovlivněny více narativy, osobností historika, jeho výchovou, politickými i kulturními preferencemi a spoustou dalších vlivů.

Patrně nejčistší podobou by byly letopisy. Dne toho se stalo toto. A člověk chtivý se dopídí, že 25.6.1745 se něco stalo v Poděbradech, v Nice, a v Cařihradu. Jenže pokud nejde zrovna o to, že tam toho dne pošel kostelníků kozel, začíná se to šmodrchat. Spousta z významných dějinných události nemají s dnem kdy proběhly nic společného. Začaly probíhat desítky, někdy stovky let před tím. Hitler by nebyl , kdyby se vítězové první světové zachovali trochu jinak. Zkusme se zamyslet nad první světovou. Ta také nemusela být, kdyby nebyly problémy z minulosti. Půjdeme li po souvislostech, dopátráme se k tomu, že Hitlera nám sem nasadil Julius Caesar. Možná. A když nad tím budu uvažovat jinak, tak Julkovi oponenti.

Problém s dějepisem je jednoduchý. Stejně jako ve fyzice hledáme kauzalitu. Jenže velmi snadno zapomínáme na tom že se ta historie podobá spíše kvantové mechanice, nežli Newtonovskému pojetí.

Ba ještě hůře. My víme co se stalo. S trochou sebevědomí jsme schopni zdůvodnit PROČ. Jenže i těch několik PROČ vyžaduje další zdůvodnění. Každé to PROČ má za sebou milióny různých PROTOŽE, za kterými jsou miliardy jiných PROČ.

Je to v podstatě nekonečný příběh. Jediné co víme přesně je to, že se něco událo. Ale je marné řešit příčiny. Leda bychom přistoupili na jednoduché řešení, které nám nabízejí biologové. Jde o žrádlo.

F. Navrátil 23.6.2021 17:09

Publikaci Češi v dějinách nové doby 1848–1939 od Pitharta, Otáhala a Příhody jsem četl a považuji ji za odporný rasistický protičeský pamflet. Těžko říci, zda je to následek oikofobie nebo záležitost finanční. Avšak Konrád Henlein a K.H. Frank by ji nenapsali lépe.

V. Novák 23.6.2021 17:39

Když oni to psali ještě co disidenti podporovaní mimo jiné Landsmannschaftem...

T. Krystlík 23.6.2021 18:05

Myslíte si, pane Navrátile, že autoři píšící pod kryptonymem Podiven si věci uvedené v jejich knize vymysleli?

F. Navrátil 23.6.2021 20:28

Některá fakta a události vytrhli z kontextu, jiná interpretují nehistoricky a celé části jsou až trapnou sudetoněmeckou propagandou. Napsali alternativní sudetoněmecký pohled na dějiny soužití Čechů a Němců. Od počátku 19. století nešlo sudetoněmeckým politikům o soužití, ale o likvidaci České království, odtržení a dečechizaci pohraničí. Což v koncentrované podobě vyslovil R. Heydrich:"Tento prostor je s konečnou platností německý a Čech tu nemá koneckonců co pohledávat!" Co Henlein se svými ordnery připravoval, to zastupující říšský protektor formuloval a Frank realizoval. Konec možného soužití Čechů a Němců v jednom státě však připravovali Němci nejméně sto let, jen se po roce 1945 uskutečnilo jinak, než předpokládali.

L. Beneš 25.6.2021 9:59

Nebudou s vámi ovšem souhlasit ti Češi, kteří působili jako česko-němečtí spisovatelé v Mnichově - viz heslo Krystlík ve Wikipedii. Ti jsou příkladem českého úsloví: Koh chleba jíš, toho píseň zpívej.

V. Braun 23.6.2021 16:21

Mě byl ten letopočet úmrtí Ovidia poněkud podezřelý a podle Wiki to není v roce 77 n.l. ale 17 n.l, To bude asi blíže pravdě, jinak by mu bylo více než 110 let.

A. Walletzký 23.6.2021 19:13

Jo, taky mi to naskočilo do otazníku, ale než jsem začal googlovat, zjistil jsem, že si to už pan Braun stačil zjistit.

D. Bowman 23.6.2021 15:03

Já se například "nedávno" dozvěděl, oproti školní a TV interpretaci, že

Napoleon nebyl vůbec prťavej. To šířila nepřátelská propaganda.

Fašisté a Nacisté byli socialisté. Ne jen podle názvu ale rovněž svou ideologií.

A když už odkrýváme ta temná zákoutí historie, padni komu padni....

Že nezanedbatelná část Zionistického hnutí viděla v sovětském bolševismu budoucnost vlastní emancipace.

A hrála velmi aktivní roli v revolučních snahách v několika zemích (Rosa Luxembourg, Karl Radek, Bela Kun a např. Kaganovich byl přímo zodpovědný za Ukrajinský Hladomor, který cílil Ukrajince a Němce (7 miliónů mrtvejch).

Nápis na soše Svobody není původní ale je to citát z básně proto-Zionistky a proto-socialistky, která strávila většinu kariéry snahou o změnu imigračních zákonů, aby zachránila své východoevropské druhy.

USA jako tavící kotel národů je motto zpopularizované dle názvu jedné divadelní hry - taky od Zionisty.

J. Pavelka 23.6.2021 15:23

Fašisté a nacisté měli v ideologii pouze některé socialistické prvky...Podle polského ekonoma Balcerowitze ĺze socialismus, nemá - li to být vyprázdněný pojem, definovat jako systém se "znárodněným" průmyslem, tj. tak, jak ho asi chápali komunisté...Z tohorto hlediska jsou i "socialisté" tzv, demokratičtí mimo...

D. Bowman 23.6.2021 16:02

Tak samozřejmě, že Marxisté chtějí, aby jejich interpretace socialismu byla jen tou správnou....jako soudruh Balcerowitz.

Ono to znárodnění je jen detail. V důsledku je docela jedno, jestli něco papírově vlastníte ale nemáte nad tím kontrolu nebo to soukromé vlastnictví výrobních prostředků neeistuje ale ovládá ho stejný státní aaparát.

Prakticky je ta fašistické verze jen o něco méně neefektivní - majitel má furt jistou naději a tak na to úplně nes...e.

V. Novák 23.6.2021 17:38

Německý nacismus dodržoval kapitalistická pravidla tak důsledně, že německé firmy za války vyplácely dividendy americkým akcionářům. A americké (tedy US) firmy dodávaly ropné výrobky Německu i dlouho poté, co Hitler vyhlásil USA válku.

Holokaust by nebyl tak účinný bez amerických děrnoštítkových strojů firmy Holerith/IBM dodávaných přes německou pobočku Dehomag (Deutche Hollerith Maschinen A.G.) a bez speciálního papíru na štítky. Důkaz? V Belgii, kde místní statistický úřad vesele kolaboroval, zahynulo přes 70% Židů. Ve Francii, kde to odpovědný úředník zesabotovat, kolem 30% (taky si to patřičně odnesl).

Kapitalistická tržní pravidla platila i uvnitř Říše - zbraně byly u výrobců objednávány a placeny, podniky soutěžily o zakázky, výrobní podniky platily SS za každého pracujícího heftlinga, který byl pečlivě evidován pomocí děrných štítků, a SS platily za každou pixlu Cyklonu B a nechávaly si platit za recyklované vlasy, brýle, boty, oblečení, ...

Tak kde je ten socialismus? Tedy kromě názvu NSDAP?

D. Bowman 23.6.2021 18:59

Tak to hlavní kapitalistické pravidlo, že vám strana a vláda nekecá do toho, co a jak budete vyrábět a za kolik prodávat a koho budete zaměstnávat a kolik mu platit, do toho jim kecali hodně.

Holocaust byl zřejmě taky privátní enterprise, že?

Pokud vím, tak Sovětům taky prodávali ti kapitalisté z U S A ledacos. To je taky označíte za kapitalisty? Pokud vím, tak se tam taky penězmi platilo mezi podniky, ikdyž byly de jure znárodněné.

Socialismus je v tom, že vše v Nacismu bylo podřízeno a řízeno státem. Jediný rozdíl proti Marxistické interpretaci socialismu byl ten, že de jure, uznávali soukromé vlastnictví výrobních prostředků a snažili se vytvořit rovnost ostraněním jiných ras a ne tolik tříd. (Ikdyž Marx s rasismem taky počítal a Hitler zase počítal s třídama).

V tom názvu měli ten Socialismus oprávněně. Byli socialisté tj. že soukromé je podřazeno veřejnému.

L. Beneš 25.6.2021 10:07

Kaganovich byl zajisté, psáno česky, Kaganovič, jak stanovuje norma k přepisu cizích jmen z jazyků psaných nikoli latinkou, např. azbukou. Jinak byste psal Tchaikovski, Brezhnev, Khroushtchev, atd. Takhle to píší obvykle čeští novináři se svým vysokým vzděláním. Ostatně i ta v Berlíně zavražděná Rosa se jmenovala Luxemburg, protože byla Němka a nikoli Francouzka. Předměstí např. v Paříži se ovšem pořád píše Faubourg.

D. Bowman 25.6.2021 13:29

A vite, že první Gramatický Nacista byl Rudolf Hess?

Opravoval Ádovi gramatiku v Mein Kampfu. 8-o

L. Beneš 26.6.2021 9:33

Konečně se dozvídám, proč vlastně Heß seděl tak dlouho ve Špandavě. Ono to bylo za to, že opravoval Ádovi německou gramatiku podle toho, co se naučil mezi Araby v Alexandrii!

D. Bowman 23.6.2021 14:26

Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Proto taky Mao a ISIS likvidoval historii. A ta kulturní revoluce , která právě probíhá v USA pod přezdívkou Critical Race Theory a 1619 Project, který doslova přepisuje historii dle politicky korektního (marxistického a anti-bílého výkladu).

Včera proti tomu protetovali rodiče na zasedání místní školní rady v jednom malém městěčku. Činovníkům se kritika nelíbila a tak zavolali policii a ta shromáždění rozpustila a jednoho pána zatkla, když nechtěl odejít. Účastníci si jen stihli zazpívat hymnu.

Střízlivý pohled na vlastní dějiny je jistě přínosný. Jen upozorňuju, že je velká snaha od globalistů všeho druhu, podrýt národní sentiment a kulturu....až po rodinu. Atomizovaná společnost se daleko lépe globalizuje. Což není na škodu, pokud není výsledkem a výsledným tmelem pouze Korporátní fašismus (společný iphone a woke seriály) nebo NeoFeudalismus tj. násilí a donucení....jako nám to ordinuje ten klub z Davosu pod přezdívkou Great Reset nebo UN Agenda 2030, případně ten známý Kallergi-Coudenhove plán.

J. Nevrkla 23.6.2021 18:42

R^R^

J. Ptáček 23.6.2021 11:29

České dějiny jsou, chválabohu, jenom jedny, stejně jako dějiny ostatní. Pouze jejich vykladači jsou samý klam a mámení. Není to tak dávno, kdy na to mnozí doplatili. Jeden ztrátou místa, druhý kriminálem. A je úplně jedno, jestli říkali čistou pravdu nebo lhali, to žádného mocného nezajímá. Dějiny se vykládají tak, jak to vidí a přikáže aktuální mocipán.

L. Severa 23.6.2021 10:56

Ani nemusíme chodit do minulosti. Vždyť přece současné dění vidí každý ze svého hlediska, ať jsou to jednotlivci nebo celé národy.

J. Jurax 23.6.2021 15:14

Ano.

Kupříkladu při nedávném výročí Lidic se všude v oficiálních médiích psalo, že Lidice nevyvraždili Němci, nýbrž nacisté.

V. Braun 23.6.2021 16:23

Takže se hlásíte k dílu odpovědnosti za zavraždění Milady Horákové? Tu přece analogicky nezavraždili komunisté, ale Češi, ne?

H. Rybnická 23.6.2021 16:33

Pane Braune, vynikající reakce. Gratuluji.

J. Nevrkla 23.6.2021 18:46

Ano, byli to Češi, komunisté vyhráli ve volbách, tak byli u nás populární. A mnoho jiných Čechů psalo kolektivní petice žádající nejvyšší trest. Takoví jsme taky byli, to si musíme přiznat.

J. Jurax 23.6.2021 22:42

Nikoliv.

Ale demagog jste dobrej.

R. Szewczyk 23.6.2021 10:37

zdravím,

jazyk český, jako jazyk umělý a jazyk plebsu, sám o sobě jest největší lží, např věta : český král Jan Lucemburský, jest větou idiota ,

L. Beneš 23.6.2021 12:46

Jazyk polský pak podle Němců, kteří Wislanům tak často dali na *rdel, jest označován jako Wispersprache.

R. Szewczyk 23.6.2021 12:56

no, jenom připomenu vznik pojmu český, původ je v slově czyszy, nejjednoznačnější je překlad do slova zákeřný,zákeřný lapka či lupič, tedy tiše čeká za keřem na svoje oběti

L. Beneš 23.6.2021 13:09

Zajisté je to výklad opírající se o polskou etymologii. Lech tak dlouho szukal, co by na adresu Čecha špatného řekl, až přišel na to, že to má v hlavě vy š ukané. Wislané se vždy klaněli směrem na západ a hráli na pány směrem na východ.

F. Svoboda 23.6.2021 10:28

Dovoluji si upozornit na zásadní lživou interpretaci působení husitských násilníků a vrahů, vedených teroristou Žižkou, tak jak je předložil ve svých dílech A. Jirásek. K tomuto thematu vyšel skvělý a objektivní článek od Petra Honzejka v Hospodářských novinách dne 18. června 2021. Stojí za přečtení a hlavnš za zamyšlení !!!