28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Komenský nemohl znát všechno

28.3. t.r. vzpomeneme 530. výročí od narození významného českého myslitele a průkopníka moderní pedagogiky Jana Amose Komenského (místo narození není přesně známo, zemřel 15.11.1670 v Amsterodamu) .

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 18.2.2022 19:12

Odkoukalo divadlo Járy Cimrmana svoje slavné přednášky od učitele národů - Komenského???

R. Johnová 18.2.2022 18:50

L.P. 1592 + 530 = 2122 ?

O. Hein 18.2.2022 19:55

Máte samozřejmě pravdu, omlouvám se za chybu.

R. Johnová 18.2.2022 20:50

V pohodě, jinak je to výborný text, jen to na začátku odvádí pozornost :-)

P. Hák 18.2.2022 16:47

No a co se týká citátů... mám návrh, pane autore. Udělejte experiment. Běžte někam na základku a sdělte to sedmákům. Uvidíte, uslyšíte.

P. Hák 18.2.2022 16:41

"Úrovní mnohých učitelů by však byl hluboce zklamán, neboť vůči svým žákům (a to i těm nejmenším) se nezřídka chovají jako nelítostní a bezohlední soudci, kteří je svými známkami a poznámkami předurčují i ke špatným životním osudům, které se při citlivém přístupu mohly vyvíjet zcela jinak."

;-D;-D;-D

No já si myslím s panem autorem, že dát žákovi hodnocení je vyloženě zločin. Vždyť až vyjdou ze školy, setkají se jen s povzbuzováním, hlazením po hlavičce, plácáním po ramenou a odměnou za nic. Tak to v životě chodí, všechno je všech, zadarmo a bez práce, ne jako v té brutální diktátorské škole!

Jinak s tím předurčením je to taky (omlouvám se autorovým šedinám) okotina. Dneska, kdy se na střední školu dostane kdejaké pako a VŠ studuje polovina populačního ročníku žádné "předurčení známkami" fakt neexistuje.

P. Princ 18.2.2022 15:12

IMHO Komenský ani Platon nemají kredit pedagogické autority. Komenský opustil rodinu a nevrátil se k ní. Platon - pravděpodobně homosexuál - blouznil o přípravě výjímečných jedinců ve státních zařízeních, což, mimo jiné, představovalo odtržení malých dětí od vytipovaných rodin, což nelze omluvit ani obvyklým "doba byla taková". Podobným týpkem byl například J. J. Rouseau.

J. Ptáček 18.2.2022 15:02

Lidé ti pak byli tiše a nábožně sobě počínající, bíle odění a čistoty velice milovní, takže se mi milost k nim dělati počala. I vyjdeme na plac, a aj, tu bílí ti a umytí lidé, jiskříce očima, hryzouce pysky a řvouce strašlivě, běhají, koho potkají, šavlují a v krvi lidské se máchají. Čehož já, zlekaje se a zpátkem běže, řekl sem: „I což pak to oni dělají?“ Odpovědíno mi: „Disputují o náboženství a dovodí, že Alkorán pravá jest kniha.“

Jan Amos Komenský, Labyrint světa aneb Ráj srdce, 1. vydání (1631), 2. rozšířené vydání (1663)

M. Pivoda 18.2.2022 12:17

Závěr článku o vzdálené minulosti: "... Komenský by byl patrně zděšen, kdyby viděl, čeho jsou někteří učitelé a učitelky ještě po pěti stech létech schopni. Možná by dnes i svůj „Orbis Pictus“ napsal jinak. Je však velice pravděpodobné, že na rozdíl od minulosti by jej nikdo nečetl."

Komentář:

Pokud by Komenského ORBIS PICTUS byl připraven i pro distanční formu výuky, pak by do něj mnoho lidí určitě alespoň nahlédlo. Ve své volné chvíli, doma a zdarma.

P. Čížek 18.2.2022 11:38

Koukám, že plagiátorství se rozmáhalo už i mezi egyptskými bohy. Panovník Tuthmose to je Nová říše. A písmo už bylo známé ve Staré říši. Asi ho tam někde Thovt čajznul!

O. Hein 18.2.2022 11:58

Je to pouze účelová legenda.

V. Novak 18.2.2022 10:48

Komenského "schola ludus" není "škola hrou", jak se často překládá a vybízí k tomu, aby si žáci hráli, ale princip "škola na divadle" - a Komenský ho okopíroval od tehdy nejlepších pedagogů, jezuitů. Ti využívali studentské divadlo k názornému předvádění a tedy i zapamatování.

Docela by mě zajímalo, jak dlouho by trvalo žákům nebo i studentům odvození Pythagorovy věty. Kolik času, který by bylo možno věnovat rozumnější činnosti, třeba výkladu o dalších matematických poučkách, by to zcela zbytečně zabralo.

F. Zrcek 18.2.2022 11:28

Docela by mě zajímalo, jaký byl doopravdy vztah Komenského k jezuitům. Ti měli skutečně tehdy úplně nejpokrokovější školství, dodnes z něho těžíme. Taky byli nejvlažnější v dodržování dogmatu a hojně využívali Macchiavelliho pragmatickou poučku exitus acta probat (účel světí prostředky).

V. Wagenknecht 18.2.2022 11:43

Výsledek (Ausgang, outcome), nikoliv účel.

T. Diblík 18.2.2022 13:23

Když Komenský, tak Škola bez kázně, mlýn bez vody, říká moje paní, která učila šetatřicet let. ;-)

O. Hein 18.2.2022 11:59

Nalezněte si Platónovu rozpravu "Menon". Návod je tam uveden.

O. Hein 18.2.2022 12:03

Nalezněte si prosím Platónovu rozpravu "Menon", kde je návod na vyvození Pýthagorovy věty (byť za použití čtverce) názorně uveden (a pochopil to i nevzdělaný otrok).

V. Novak 18.2.2022 12:48

Já vím, jak to odvodit. Ovšem protože mi to bylo kdysi dávno vyloženo. Zajímalo by mě, jak by to odvodil někdo, kdo o tom nic neví - a za jak dlouho.

O. Hein 18.2.2022 13:05

Vidíte, a to je přesně podstata údajného Sókratova uvažování. Sókratés se totiž domníval, že všechny vědomosti máme uloženy v mysli z minulých životů a pouze vhodně položenými otázkami se nám vybaví náležité odpovědi - včetně konstrukce Pýthagorovy věty.

Z. Lapil 18.2.2022 12:33

Aniž bych studoval Komenského dovolím si tvrdit. že není zásadního rozdílu mezi divadlem - výkladem u tabule a (vědoučným) divadlem na pódiu.

Podle mě je správnější ono škola (spíš učení) hrou. Zhruba: co člověka nebaví, musí se nabiflovat. Co ho baví, leze mu do hlavy samo.

Upozorňuji: výuka ve třídě žáků stejného věku a stejných znalostí (mají jedničkáři a čtyřkaři stejné znalosti? Asi těžko) má tendenci zvrhnout se do stylu "Chci z tebe vychovat kreativního samostatně se rozhodujícího člověka, tak si tady sedni a dělej, co ti řeknu".

Osobně je mi velmi blízký systém montessori (Montessori byla italská pedagožka, která hledala a našla způsob, jak učit děti z extrémně chudých rodin, které do školy chodily spíš občas). Výsledkem je funkční skupina věkově i inteligenčně různých dětí (reálně trojročí 1.-3.; 4.-6.; 7.-9. třída), kde děcka mají relativně volnost co se budou učit, pomáhají si a spolupracují navzájem, vše po dohodě s učitelem; bez známek, pouze "vysokoškolské" splnil/nesplnil), což dává naprosto úžasnou možnost každé dítě naučit všechno, co se naučit dokáže, protože v jedné skupině mohou koexistovat jak dítka horko těžko schopná pochopit rozdíl mezi i/y, tak potenciální spisovatelé a -nebojme se toho slova - vědci.

Protože ti rychlejší nemusejí čekat na ty pomalejší.

V. Novak 18.2.2022 12:51

Jezuité psali hry, které jejich žáci posléze předváděli. Většinou samozřejmě na témata historická nebo teologická. Žáci si pak zapamatovali třeba historii Julia Caesara, protože ji "prožili" - pochopitelně patřičně upravenou a zcenzurovanou. Kleopatra se pánům patres moc nehodila.

P. Hák 18.2.2022 16:56

Párkrát jsem nabídl žákům secvičení nějaké hry na vzdělávací téma ve stylu Komenského Školy hrou. Nikdy k tomu ještě nedošlo. Vždycky, když se ukázalo, že by to vyžadovalo značné úsilí, klesl zájem na nulu.

Nechat děti odvodit Pythagorovu větu a nepomoci jim je pochopitelně nesmysl. Ale jinak ji na hodinách odvozuju běžně. Nechám děti udělat pravoúhlé trojúhelníky (většinou každou řadu jeden, tj. máme jich 6). Pak změří délky stran a zapíše se to na tabuli. Pak řeknu "no a protože jsme dělali druhou mocninu, zkuste si udělat druhé mocniny délek stran a napište je sem".

Když to je na tabuli, někomu to docvakne. Když ne (to se moc nestává), nějak je na ty součty navedu. No a máme odvozeno. Trvá to tak čtvrt hodiny.

J. Jurax 18.2.2022 17:08

Inu, trénování hlavy třeba i odvozováním Pythagorovy věty není nikdy na škodu, nýbrž vždy ku prospěchu. I když znění oné věty najdete na internetu.

Mimochodem, u sportu Vám tentýž princip divný nepřijde. Trénink je ztráta času, jež by mohl být využit účelněji - třeba atlet by se mohl naučit třeba tanec na ledě, běhat už umí ... :-)

M. Pivoda 18.2.2022 10:26

... Ostatně již Caesar pravil: „Zkušenost je nejlepší učitelkou všeho“ (Experientia optima rerum magistra est). ...

No ano, ale zkuste v současné školské třídě napodobit reálné rozhodovací/životní situace budoucího podnikatele, tzn. nikoliv budoucího zaměstnance (kterých je, zatím, více). Jack ... , který učil technologicky-orientované podnikání na Pennsylvania State University v USA, mně při mé osobní návštěvě sdělil, že když se on pokusí na Penn State univerzitě napodobit reálné prostředí amerického podnikatele, tak ho jeho akademičtí kolegové napadají, že silně narušuje stávající akademický řád.

Dvě poznámky:

1. Mně habilitační komise v roce 2002 (!!!) v Ostravě písemně přikázala nehovořit o podnikání, ale o soustavě ekonomických ukazatelů z dob českého reálného socialismu. Ha. Ale byla to tehdy, samozřejmě, akreditovaná česká univerzita.

2. Uvědomte si, prosím, že budoucí podnikatelé-inovátoři (jako je například svérázný Elon Musk) je pro tuto zemi to nejcennější, co sedí ve vaší třídě. Nezabijte to nejcennější svou školskou výukou, prosím! Jak by takové situace dnes asi hodnotil Jan Ámos Komenský (pod jehož sochou, v místě jeho údajného rodiště, jsem si před maturitou dával schůzku s děvčetem)?

P. Hák 18.2.2022 18:11

Pane Pivodo, a můžete dát prosím nějaký konkétní příklad s tím budoucím Muskem ve školí třídě, jak se třeba projeví a co se nesmí učit, abych ho nezkazil? Víte, tamto jsou spíš obecné proklamace, já jsem praktik.

M. Pivoda 18.2.2022 21:46

Já jsem jen absolvent klasických školních tříd. strávil jsem více času v praxi, než na univerzitě. A dnes jsem navíc CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

Specifické rady ohledně vzdělávání v Česku asi nemohu udělovat. Mohu zde jen obecně doporučovat. Stále mám aktivní živnostenský list na "organizační a ekonomické poradenství". Nikoliv na českou pedagogiku.

P. Hák 19.2.2022 10:37

Aha.

Tak děkuji za odpověď.

M. Marek 18.2.2022 8:58

Pravoúhlé jsou trojúhelníky nad průměrem (Thaletova v.)

Pokud si děti mravnost nenesou z rodiny, Komenský sotva něco zmůže.

O. Hein 18.2.2022 9:42

Máte pravdu, omlouvám se za chybu u Thaletovy věty. Jinak pokud rodiče sami o mravnosti nic nevědí a sami se neumí mravně chovat, měla by tento nedostatek nahradit školní výchova.

I. Lyčka 18.2.2022 10:12

Obávám se, že dnešní mládež vzhledem k potlačování matematiky a snad i fyziky ani nebude mít ponětí o nějaké Thaletově větě, natožpak o tom, zda se jedná o trojúhelník nad poloměrem či průměrem. :-(