28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Demohamedizace islámu

Lze dávat pojmům nové, lepší obsahy? A lze naopak zprznit krásný jazyk, vzletné ideje, věrnou symboliku či přesnou liturgii obsahy temnými a falešnými? Otázky zdánlivě kavárenské, důsledky jejich odpovědí však zásadní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Bílek 6.1.2016 0:00

Zaskočení

Někteří z Vás mě poněkud překvapili, neboť mi podsouvají, co jsem vůbec nenapsal. Vůbec si totiž nemyslím, že by islám byl reformovatelný ve smyslu, jak lze reformní přístupy vidět na půdorysu křesťanství (tedy hledání a tušení jeho původních obsahů). Reforma křesťanství nemusí být nutně na úkor autenticity (spíše by tomu mělo být naopak), avšak re-interpretace islámu je možná pouze na úkor jeho autenticity (resp. Koránu, resp. jeho legitimních exegetických přístupů). Můžeme "ukrást" pojem islám, ale už to nebude onen "islám" v pravém (ortodoxním šíitském/sunnitském) slova smyslu. Ano, zůstanou z něho jednotlivosti, avšak ve zcela jiném ideologickém a duchovním kontextu. Pro názornost uvedu opačný model: pokud by se podařilo nositelům pojmu "křesťanství" přesvědčit okolní společnost, že je toto učení kompatibilní s učením komunismu, podařil by se těmto nositelům husarský kousek - ovšem pro správné pochopení Božského poselství člověku by to byla velká rána (budiž řečeno, že podobné směry pochopitelně existují, jsou však z evropského pohledu marginální). Mějte také na paměti, že článek je teoretickou úvahou, nikoliv praktickou výzvou k demohamedizaci ( z prognostického hlediska je tato naopak spíše pravděpodobná)

R. Brzák 6.1.2016 12:24

Re: Zaskočení

V mnohém se shodneme. Avšak základní rozpor, který buduje otázku, proč se vůbec takovou teorií zabývat, je v pohledu na byť teoretickou možnost islám reformovat zvenčí. Reformace nutně musí vycházet zevnitř islámu. Pokud se tedy nechceme stát muslimy, těžko můžeme dělat něco jiného, než vytvářet vnější rámec, ve kterém se islám vyvíjí. A protože je přirozeností jakéhokoliv mocenského systému (jímž islám je) expandovat do volného prostoru, abychom jej ovlivnili v pro nás žádoucím směru, nezbývá než mu vytyčit velmi přesné hranice. Hranice tak ostré, že v mnohém budou překračovat současné pojetí humanity a zcela jistě půjdou přímo proti multikulturalismu. Pro jejich nastavení musíme pochopit, co je základním kamenem rozdílu mezi naší společností a společností islámu. Tímto základním rozdílem je strach, na němž je budováno odevzdání se vůli Alláhově. Pakliže budeme chtít ovlivnit islám, musíme si uvědomit, že strach plodí další strach. Na strach má islám jasnou odpověď. Protikladem ke strachu, "lékem" na strach i základním kamenem naší společnosti je láska. Proto bychom měli hledat cestu, jak být vůči islámu, nebo spíše muslimům, tvrdí a laskaví zároveň. Stejně tak, jako otec vůči svému synovi, chce-li, aby z něj vyrostl svobodný a odpovědný jedinec. Toto vyžaduje po naší společnosti, tedy i po nás jednotlivě, mimořádně odpovědný a dlouhodobě konzistentní přístup. Kdo ví, jsme-li jej v budoucnosti schopni.

R. Brzák 6.1.2016 12:31

pokračování

V dnešní době, vzhledem k tomu, jak snadno se vzdáváme své svobody (a tudíž odpovědnosti) ve prospěch mocenských systému budovaných na strachu, tedy států a nadstátů, o tom pochybuji.

Ve své reakci ze včerejška nadhazuji částečně z žertu možnost naší "muslimizace" jakožto prostředku k infiltrování islámu našimi postoji zevnitř. Pravdou ale je, že chci-li, aby mi nechápající a vystrašený oponent porozuměl, je i na mně, abych hledal dorozumívací prostředky, které jej na jeho stupni pochopení osloví. Z mého pohledu - a netvrdím, že není ztřeštěný - je pro mne snadné být muslimem i křesťanem zároveň - ovšem s použitím logiky a s jasnými cíli. Tak nějak bych viděl Vaše "vykradení" islámu. Ostatně, vykrádáním Kristova odkazu vznikaly mocenské systémy i v křesťanské historii - a do dneška to zanechalo rezidua v podobě dogmat i postojů naší společnosti k mnoha aspektům života. Přestože je lze chápat, znamenali a znamenají ústupek od hodnot svobody a odpovědnosti, potažmo života a tedy i lásky k životu. Vyjádřím to ve zkratce - základní odkaz Ježíše Krista jsme si zredukovali na "miluj bližního svého". Přičemž "jako miluješ sebe samého", ze kterého plyne "miluj sám sebe, tedy svůj život se vším, co ti přináší", je pro ta tři první slova stěžejním popisem a vymezením.

A tak z naší lásky k muslimům, kterou chci umět cítit, vyplývá odpovědnost být vůči ním tvrdý, pokud ohrožují naše hodnoty.

T. Bílek 10.1.2016 22:48

Re: pokračování

S tím, co píšete, nemám problém a v podstatě souhlasím. Je tedy v mém článku konkrétní tvrzení, které se Vám jeví jako nepravdivé? Případně, vidíte v něm nesprávně postavený důraz?

T. Bílek 6.1.2016 12:33

Re: Zaskočení

Jen oprava: poslední slovo mého diskusního příspěvku mělo být samozřejmě "nepravděpodobná."

M. Prochazka 5.1.2016 23:50

Ocenění autora

Za takovou úvahu by měl pan Bílek dostat šlechtický titul, aby se jeho příjmení mohlo číst i s předponou...

V. Kříž 5.1.2016 17:34

Demohamedizace? "Ve jménu Boha slitovného

a milosrdného, v této evropské mešitě je zakázáno znevažovat jiná náboženství ani jiná přesvědčení." Když bude tento nápis přibit na vrata každé mešity, mohl by být nedemohamedizovaný islám přijatelnější.

O. Kadlec 5.1.2016 17:39

Re: Demohamedizace? "Ve jménu Boha slitovného

A tři zlaté vlasy děda vševěda byste nechtěl?

J. Karel 5.1.2016 14:54

Svatá prostotou,

dejte si pozor na jazyk, dokud máte hlavu na krku. Demohamedizace, nespadl jste z Marsu?

M. Dědek 5.1.2016 14:50

Co bude dál?

Budoucnost lidstva by mněla záležet především na tom, jakou budoucnost chce mít každý jednotlivý člověk. Je nesporné, že se bude míra plánovitosti v působení lidstva na planetu postupně zvětšovat, takže budoucnost nebude nutné předvídat s tak velkou mírou vlivu náhodných jevů, kdy v současném zastaralém a nefunkčním pojetí politiky prognózují politologové budoucnost podobně jako meteorologové počasí. Je na čase začít budoucnost lidstva systematicky, cílevědomě a plánovitě realizovat. Globální demokratická vláda by mohla být organizací, která umožní rozumným politikům dohodnout se na tom, jaká bude budoucnost celého lidstva. Každému, komu není lhostejný osud lidstva a koho zajímá jak se bude dál vyvíjet náš svět, doporučuji seznámit se s článkem: http://miloslav7.blogspot.cz/2015/01/otevreny-dopis-vsem-lidem-na-planete.html

J. Fridrich 5.1.2016 13:13

Je třeba si uvědomit jednu jasnou věc - vše není reformovate

Je třeba si uvědomit jednu jasnou věc - vše není reformovatelné-opravitelné. Tak jak v materiálním světě ze strouhanky těžko složíte rohlík, tak některá lidská učení nejsou upravitelná na LIDSKOU SNESITELNOST..........

Naši předkové to věděli jasně a za velkou cenu je pod Vídní zastavili a ze Španělska vytlačili - někdy je lepší se s některými sousedy moc nenavštěvovat...........

Z. Švrček 5.1.2016 10:26

Autore, probůh!

Islám je, jako každé masové hnutí (náboženské, sociální, či jiné), založeno na jediné svaté pravdě, kterou zde představuje učení Mohameda. To, že stejně jak v křesťanství, existují i další směry a odnože, neznamená, že ona svatá věc zemřela. Odmohamedizovat tedy nelze, reformovat lze, ale jen omezeně a v rámci Koránu. Zlikvidujete-li vůdčí myšlenku, onu "svatou věc" zlikvidujete islám a myslíte, že to jde v tomto stadiu vývoje lidské společnosti jen tak? Bez použití brutální síly a totální války?. Naopak. Museli bychom masově konvertovat, ale to by nás již islám měl v drápech a změnil by nás, nikoliv my jeho. Má na to prostředky a zákonitosti vývoje a existence masových hnutí hovoří v jeho porospěch. Prostě, vaše přání otcem myšlenky.

R. Brzák 5.1.2016 9:58

vše vychází z motivace jedince

Naše očekávání od příchozích muslimů by neměli být naivní ani ustrašená. Když vynecháme malé procento infiltrovaných bojovníků ISILu (jakkoliv je i ono nebezpečné), většina příchozích nechce v Evropě nic jiného, než využít zdejší svobody a prosperity k tomu, aby mohli žít nejlépe, jak dovedou. To je samo o sobě zcela pochopitelné. Problém je, že jsou ve do velké míry determinováni svou indoktrinací Islámem (a to nikoliv Súfismem, byť ani v jeho případě není zas tak o co stát). Tito lidé přijdou do naší společnosti, ale spíše na její okraj, či přímo do naší sociální sítě. Jak úspěšné jsou sociální politiky v Evropě úspěšné s integrací našich vlastních občanů, například Romů, vidíme dobře. Ani muslimové tedy nebudou u nás šťastni. Jejich frustrace bude pochopitelně narůstat - a bude ji posilovat strach, jenž je hlavním pracovním nástrojem Islámu.

V tomto ohledu autorova vize našeho vstřícného kroku v podobě demohamedizace islámu z naší strany dosti problematická. V naší kultuře je zvykem zpochybňovat všechno, my dokážeme imaginací dojít k vytváření nových obrazů, ve kterých dojdeme k redefinování našich "pravd" tak, aby se základní hodnota neztrácela v nedorozumění mezi námi. Muslimové však této tradici nejsou uvyklí, naopak, cokoliv, co mění jejich přesně určený rámec chápání světa, je přivádí do nejistoty, ze které vyrůstá strach - a na ten má Islám jasnou odpověď.

Pokud bychom se pokoušeli "infiltrovat" Islám našimi myšlenkami, jakožto křesťané či nevěřící budeme ve vnímání muslimů ohrožovat jejich všechno, právě tak, jako když karikaturista nakreslí Mohameda s bombou.

V nutném soužití s muslimy (neboť jako společnost nedokážeme přikročit k extrémnímu rádobyřešení) máme jednu povinnost vůči sobě i muslimům - být důslední v dodržování i obraně našich vlastních hodnot vyplývajících z naší kultury. Jednoduše musíme zavrhnout multikulturalismus, jak se projevuje v posledních desetiletích. Pak se i muslimům dostane to, co pro integraci nutně

R. Brzák 5.1.2016 10:12

Re: vše vychází z motivace jedince

potřebují, má-li být naděje na jejich úspěch v ní - tlaku na přizpůsobení se.

A demohamedizace? Pokud se chceme zúčastnit reformace Islámu (je-li vůbec možná bez rozvrácení Islámu jako celku), nevidím jinou možnost, než zevnitř. Staňme se tedy muslimy. Není to nic těžkého - postačí vyslovit před svědky šahádu. V souladu s nejlepší Cimrmanovskou tradicí tak nyní ilustrativně učiním. Svědkové jsou - všichni čtenáři v internetovém prostoru. Šaháda zní - "není Boha kromě Boha a Mohamed je jeho prorok!" Samozřejmě arabsky, neb Alláh jinak nerozumí - "Lá iláha illálláhi wa Muhammadun rasúlulláhi". Samozřejmě podstatná je upřímná víra v tato slova. A já upřímně věřím, že je-li Bůh, není jiného Boha než Boha, jak by to také mohlo být jinak? A také vím, že Mohamed je prorokem Alláha, celá historie o tom hovoří - bez ohledu na to, co si o mnohých jeho počinech myslím. Jsem tedy tímto muslim (krom jiného). Protože vše ostatní hovoří o tom, zda jsem "dobrý" muslim, nikoliv o tom, zda jsem muslim. Tu dobrotu posuzují lidé, nikoliv Bůh (Alláh, či bůh).

Staneme-li se muslimy, možná bude snazší pro příchozí k nám přijmout, že naše společnost je založena na lásce k životu, tedy i svobodě a odpovědnosti. Možná toto napomůže z jejich myslí vypudit ono "boj se boha milosrdného,spravedlivého" - pod naším vzorem.

Ale pochybuji o tom.

K. Janyška 5.1.2016 9:55

S muslimy zatočí jen a jen neosobní civilizace obchodem a

a nic jiného a nikdo jiný. Tam, kde lidé Islám vyznávají je velmi slabé hospodářství a ropa není ničím, co by mohlo s těmi lidmi tam něco udělat. Její výtěžek necivilizuje, naopak, degeneruje jejich chování... Dzp.

R. Brzák 5.1.2016 10:25

Re: S muslimy zatočí jen a jen neosobní civilizace obchodem a

Naprostý souhlas. Alternativou je válka, nebo podrobení se.

Pro nechápavce - obchoduji-li s kým, potřebuji v něj získat základní důvěru, že se po ukončení obchodu neobrátí proti mně. Má-li můj obchodní partner zvyky, které nejsou v souladu s mými základními hodnotami, pak s ním obchoduji zpoza dobře vybudované obrany. Své základní hodnoty mu dávám jasně najevo, i svým laskavým (tedy láskyplným) postojem, ale svou obranu těchto hodnot mu ostentativně předvedu předem. Obchod pak je založen na vzájemné výhodnosti - nikoliv na darech, které bych ve své lásce chtěl rozdávat.

P. Khail 5.1.2016 17:37

Re: S muslimy zatočí jen a jen neosobní civilizace obchodem a

To je opravdu "sluníčkové", bohužel v historii to často probíhalo jinak, viz vztahy SSSR - hitlerovské Německo, tam se ten láskyplný postoj moc nepředvedl. Jestli získali důvěru si jistě domyslíte sám.

R. Brzák 5.1.2016 18:14

Re: S muslimy zatočí jen a jen neosobní civilizace obchodem a

To bude asi tím, že státy nejsou téměř z principu láskyplného postoje a přitom otevřeného deklarování připravenosti k obraně schopny. Ba dokonce ani oboustranně výhodného obchodu. Státy jsou založeny na strachu a díky němu budují a udržují svou moc, ať už zevnitř a směrem dovnitř, nebo navenek. Díky tomu se nemůže uplatnit laskavost, naopak se uplatňuje diplomacie či zastrašování. I v obchodu si mocnější vymáhá zvláštní podmínky, obchod pak není obchodem, ale častěji výpalným. Samozřejmě, čím je země demokratičtější, tím lépe na tom z tohoto hlediska je stát, který v ní je etablován. Jistě se shodneme, že příklad dvou největších státních oblud v historii Evropy naopak potvrzuje moji tezi - neb očekávat od nich laskavost, důvěru či volný obchod je naprosto naivní.

P. Lenc 5.1.2016 8:42

Pane autore

ten blábol myslíte vážně?

J. Kanioková 5.1.2016 20:38

:))))))))

T. Czernin 5.1.2016 8:19

Kristepane, odpusťte Tomáši,...

ale to jsou šílené plky. Jen pro Vaše pochopení velmi krátce k závěru. Ti příchozí se nechtějí změnit, oni chtějí abychom se změnili my...