29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

PSI: Ušní podlitina

Aneb také krevní výron, modřina, aural hematoma, othematom

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Hanča 12.4.2019 20:58

Tuhle patálii, Maričko,

bohužel známe, zažili jsme ji s prvním naším psem Alfem. Veterinář zvolil konzervativní léčbu, takže jsme u něj byli několikrát, až se podařilo krev úplně odsát. I když ucho zůstalo pak už deformované, bulteriérům ušiska stojí a on měl ztluštělou a spadlou špičku. Což nebylo podstatné, byli jsme rádi, že je po problémech. Tak jako vy s Trixií - chudinka, musela mít ouško hodně naplněné, když jí samo prasklo. Hlavně, že už je v pořádku a veselá a radostná jako vždycky!

My teď opečováváme Denise, včera ho napadl velkej pes, asi hovawart. Naštěstí nemá žádný kousanec, ale přišel domů jak válečný invalida - celej pomlácenej a kulhal. Dostal injekci proti bolesti a dnes už vypadá i chodí líp. Uf!

M. Crossette 12.4.2019 22:18

Re: Tuhle patálii, Maričko,

Hančo to je fajn, žes napsala zkušenost s Alfem a jsem ráda, že léčba take dobře dopadlo. No já fakt žasla, jak rychle se T. ucho nalilo krví, fakt jsem myslela, že jí "jen" něco kouslo. Možná to protržení mělo co dělat s celkově už stářím tenčí kůži na uchu, nevím. A nebo právě tou rychlostí podlití a množství krve byl tlak tak velký, že kůže praska (asi jako přefounutý gumový balónek!)

Ach chudák Denis!!! Štěstí, že nemá otevřené kousance kulhání také zvládá! Až bude třeba večer někde ležet, zkus ho přikrýt lehkou, měkkou dekou (nebo na jeho modřiny v toubě nahřát velký ručník). Jednak teplo celkově uvolňuje svaly, ale i uklidňuje. Pes jakoby měl pocit většího bezpečí či co. Vím to od Trixie, u které to skvěle zabírá i když jí nic nebolí. Někdy večer v obýváku vypadá taková nesvá a neví, zda si lehnout či ne. Když si nakonec na pelíšku přeci jen lehne, přehodím přes ní lehkou deku. Ona si zhluboka odfrkne, padne jak ťatá na bok a chrupe dokud není čas jít do hajan (pro ní i pro nás).

Z. Hanča 12.4.2019 23:18

Re: Tuhle patálii, Maričko,

Díky za radu, Maričko, Denis už je pod nahřátou dečkou. Vůbec neprotestoval. :-))

M. Crossette 13.4.2019 2:12

Re: Tuhle patálii, Maričko,

No to moc ráda čtu, tak ať se mu pod ní poranění rychleji zhojí ! :)

E. Žampachová 12.4.2019 20:28

Měli jste docela štěstí

že to samo prasklo. A že to nezhnisalo. Krev je báječná živná půda pro mikroby, muselo to téci dost a tím se to naštěstí čistilo. Já bych volila to prošití. Vypadá to daleko hůř, než to ve skutečnosti je. A jediné je to bezpečné, bezpečnější, než dren. Je to takový tlakový obvaz. Záleží ale na psu. Ne každý to zvládá dobře, ale Trixie vypadá odolně. Stres to samozřejmě je, ale menší, než dren a čištění. A hlavně - v Česku je veterinárí ošetření za relativně snesitelné ceny. Naštěstí to dobře dopadlo. Ten křivý boltec je z kosmetockého hlediska legrace, ale hlídejte radši zvukovod - mohla by mít větší riziko opakovaných zánětů. I když když se jí zvukovod, zanesený krví, nezanítil, bude dost odolná. U zánětů zvukovodu jde spíš o anatomické poměry a samočistící schopnost ucha.

Ať si užíví psího důchodu.

M. Crossette 12.4.2019 20:57

Re: Měli jste docela štěstí

Ano, teď zpětně si také říkáme, jaké jsme měli štěstí s prasknutím. Krve bylo jak z prasete. Ale možná tím, že se to stalo v domě (ne někde na hlíně venku), okamžitě jsme reagovali a já pak opakovaně chladila a otírala, zánětu jsme se vyhnuli. A vždy, když jsem pak ucho "mordovala" teplou žínkou jsem navíc otírala opatlanou srst. Když jsem jí později ucho vyplachovala tím bylinným roztokem (a dělám i teď, jen méně), tak jsem opatrně vsouvala stočený kousek hadříku i kus dovnitř ucha, abych vcucla co se dalo. Takže zatím dobrý, ale děkuji za radu, budu ucho sledovat.

Ano, četla jsem, že prošití vypadá drastičtěji, než je. Jenže T. by musela nosit delší dobu límec a to by u ní asi byl velký problém. No musíme doufat, že Trixie časem nepraskne i to druhé ucho a nebudeme to muset zase řešit.

Z. Vave 12.4.2019 14:08

Jsem ráda, že to Trixie

prasklo a že Tvé trpělivé léčení pomohlo. U starších zvířat je opravdu někdy těžké rozhonout, co je pro ně nejšetrnější a nejlepší. Hlavní je, Trixie je zase veselá, a jestli má ouško trochu šišaté, to je úplně jedno, je moc hezká i tak. :)

M. Crossette 12.4.2019 17:02

Re: Jsem ráda, že to Trixie

Ano, šišaté ouško je jí úplně jedno a nám též. Trixie je stále veselá, ale bohužel těch 12 let už je na ní vidět. Hlavně na její srsti a víc a déle spí. A tak se snažíme Trixie co nejvíce chránit před stresem, pokud se tomu dá vyhnout. Naštěstí tady to šlo.

Z. Vave 12.4.2019 18:49

Re: Jsem ráda, že to Trixie

Je hrozné, jak to letí. Ale vím, že Trixie u vás čeká to nejlepší stáří, jaké bude možné jí dopřát. srdíčko

M. Crossette 12.4.2019 22:22

Re: Jsem ráda, že to Trixie

Děkuji milá Vave. Ano, čas letí děsně rychle, lepší na to nemyslet (v tomhle směru mají zvířata výhodu, že stárnutím se nezabývají!)

Z. Jitur 12.4.2019 11:36

díky...

...za seznámení se zdravotním problémem, jeho řešením. Může to potkat kohokoli z našich miláčků. Dcera má křížence labradora-kanadského bílého ovčáka-rottweilera-stafforda, a ten trpí snad na nějakého parazita opakovaně během roku, vždy v nějakém intervalu po zaléčení kortikoidy se ucho zlepší, ale po čase se to objeví znovu - zarudlé, trochu nateklé a on si to solidně rozškrábe. A navíc také nemá rád, když se mu ucho snažíme ošetřit; krom staženého ocasu, taky sliní a potichu kňučí, pomalu se krčí... tak je to na etapy, než je to alespoň trochu čisté...

M. Crossette 12.4.2019 16:54

Re: díky...

Teda Jitu, to má dcera opravdu nezvyklého křížence, docela bych chtěla vidět jeho fotku :) Když jsme se ujali Trixie, byla samá vyrážka a měla ji i v uších. Také si je škrábala i když naštěstí nikdy do krve. Snažit se jí domluvit, aby se nedrbala bylo nad lidské síly (nekonec pomohl jedině prednisone). Nemohla by to být v případě psa dcery nějaká specifická alergie (třeba se pravidelně otírá hlavou o něco, co mu uši dráždí?) Ale jak píšeš, také léčbu zvládá s pokorou :)

E. Žampachová 12.4.2019 20:33

Re: díky...

Parazit by se měl dát snadno vyšetřit na veterině (existuje ušní svrab, veterináři ho poznají) a je vyléčitelný. Také to může být jen náchylnost k zánětům, která je daná anatomicky a nadprodukcí ušního mazu. Jediné řešení je čistit a čistit, aspon jednou týdně. Ginny má tyhle problémy (asi ne tak velké) také. Holt to musí vydržet, také se ztrácí a rozpouští, jakmile vezmu čisticí roztok.

M. Crossette 12.4.2019 20:59

Re: díky...

Evo, .."také se ztrácí a rozpouští"..to je přesně vyjádřené :) Trixie většinou mizí, jakmile si nasadím brýle :)

Z. Jenny 12.4.2019 10:24

Milá Maričko,

doufám, že už bude dobře. Jste obětaví a trpěliví. Tohle bych nechtěla zažít u našich psových. Ale je dobře, že si nás s tímto problémem seznámila, na osvětu není nikdy pozdě a nikdy jí není dost. Díky! Zajímavé je, jak dovedou být zvířátka trpělivá a snášet léčbu, asi nějak vědí, že jim chceme jen dobře. To však platí, dokud je bolest a nemoc, jak jim otrne,už tak trpělivá nejsou.:-)

M. Crossette 12.4.2019 16:47

Re: Milá Maričko,

Díky Jenny. Proto jsem článek napsala, možná - jako my - ostatní také o tomhle problem čtou poprvé.

Trixie se ode mne nechá "léčit" s neuvěřitelnou trpělivostí a třeba u toho ucha jsem k ní vždy byla skloněná "čumák na čumák". Určitě máš pravdu, že musí vycítit, že jí pomáhám. Jinak ale umí být paličatá až běda !

T. Zana 12.4.2019 10:19

Chudák Trixie

Myslím, že jen člověk, kterému nikdy nic kolem uší nebylo, může říct, že to nebolí. Ještě že to prasklo.

Eh, dobře se to trefilo s trapnou skutečností, že si Franta ve svém poněkud pokročilejším věku téměř pořídil zánět středního ucha. Teda pídr povídala, že je to jen náběh a že se to zvládne, ale... se synkem bylo snazší pořízení, když byl malej ;-)

M. Crossette 12.4.2019 16:39

Re: Chudák Trixie

Ano Zano, uši jsou velice citlivé části těla. Pamatuji se, jak dokázala bolet "voda v uchu" po letním koupání. Také jsem se to snažila marně vytřepat a cítila jsem ten tlak až "v mozku". Ráno jsem pak většinou nasal mokrý flek na polštáři, jak se přes noc ucho zahřála, voda vytekla.

Chudák Frata, zánět středního ucha může být až chronická záležitost, tak přeji aby u něho byla léčba rychlá a krátkodobá (a raději ve větru nasadit čepici!).

Z. Yga 12.4.2019 8:57

Milá Maričko,

protože jsem si fotky prohlídla už dříve, tak jsem věděla, že se nakonec Trixinka napuchlého ucha zbavila - ale jak, to se dozvídám až tady (jsi tajemná jak hrad v Karpatech a neprozradila jsi nic dopředu). Jsem ráda, že už je po problému, ale je mi jasné, že teď ji ouška prohlížíš co chvílu.

Toya kdysi taky měla takhle napuchlé ucho - ale ona to měla od kousnutí (v zápalu hry se sestřinou jezevčicí to nepostřehla ani ona, ani mi). Naštěstí ho neměla opuchlé k prasknutí, ale léčili jsme to dýl jak měsíc. A to byl jediný měsíc, kdy jí ouško leželo tak, jak u kníračů má ležet (:o)) - sklopené u hlavy.

M. Crossette 12.4.2019 16:34

Re: Milá Maričko,

YGo, ještě jednou díky za komentáře a omlouvám se, že jsem "mlžila" :)

Právě jako u Toyi, také jsem nejprve myslela, že je to buď od kousnutí, nebo zranění, protože jsem o podlitině u psa nikdy neslyšela. No sami jste si u Toyi zažili, že léčit cokoliv na uchu není otázka pár dnů. Ráda čtu, že se její ouško vyléčilo. A Trixie to ucho mírně připláclé na čelo vlastně sluší, vypadá téměř koketně :)

Z. Lika 12.4.2019 8:04

O tom jsem jen četla

v knížce od Jamese Herriota, a tam ucho taky prošívali jako quilt. To opuchlé ucho musí strašně bolet, chudinka Trixie. Doufám, že už má Trixie pokoj a nevypadá to na komplikace! Posílám podrbání a na ucho pofoukání.

M. Crossette 12.4.2019 16:29

Re: O tom jsem jen četla

Jak jsem o vzniku podlitiny četla, většinou se nejprve udělá malá bulka, která se postupně zvětšuje, natéká. Jenže u Trixie to šlo děsným fofrem a možná proto i sama praskla (to jsem se nikde nedočetla, že by se to nějakému psu stalo). Dneska ráno spala T. spokojeně ve své kleci na verandě s hlavou právě na tom krabatém uchu. Když jsem jí probudila (tak - že jsem jí dala "přičuchnout k sušence"),hlavou několikrát zavrtěla (a uchem tak třela o deku), natáhla ji ke mě a olízla mi tvář. Pak se vyštrachala ven a radostě jako vždy hopsala k vrátkům na její zahradu. Ano, vše je zase jako dřív ! Podrbání a pofoukání předám a děkuji.

Š. Matyášová 12.4.2019 6:31

milá Maričko,

jste skvělí,já bych to vzdala a jela na veterinu na propíchnutí... tohle v kočičím provedení by mohla popsat Blanka - Raven a nebo moje kamarádka Irena...já bych to květákový ucho mazala i po zahojení a čistila co by šlo,z toho zvukovodu, se asi už nedá nic vytřepat...měl abych strach ze zánětu....

M. Crossette 12.4.2019 16:17

Re: milá Maričko,

Ano, Šarko, také jsem četla, že se tohle stává i kočkám. To květákové ucho se už nenarovná, mazání nepomůže. A já jí teď tak jednou týdně vypláchnu (a vytřu i dost do hloubky) tím bylinkovým roztokem pro jistotu obě uši. A zánět žádný nemá, ucho je studené a netřepe jím.

Z. Xerxová 12.4.2019 6:26

hezký den

hezký pátek všem Zvířetníkům a zvířátkům :o) ...

o tomto problému u psů vím - u starých psů nemusí jít o úraz, ale o stav cév. Prostě jsou staré, křehké... Chudák psice, musela trpět velikou bolestí, než jí to prasklo...

M. Crossette 12.4.2019 16:10

Re: hezký den

Na netu jsou videa, kde o uchu (a léčbě) mluví "veterináři" a všichni tvrdí, že to psa nebolí. No nevěřila jsem jim to. Ale na druhé straně, když T. byla na procházce, hlavou netřepala a radostně čmuchala s hlavou u země (na fotce z vnitřku auta je vidět, že není zrovna nešťastná). Ucho jsem "čistila" skoro měsíc. Takže možná by jí vet od tlaku (bolesti) rychle pomohl, ale znamenalo by to jezdit s drénem každý týden na kontrolu a čištění, možná déle než ten měsíc (protože s drénem v uchu bych kůži těžko nemačkala a "odtok" krve by byl tím pádem mnohem pomalejší)! Ty cesty by pro ní táák děsný stres, že by jí určitě zkrátil život. Ale kdyby to neprasklo, po tom týdnu bychom stejně jeli! No naštěstí se to vyřešilo samo a Trixie se zase radostně žížalí v trávě na zádech, všechny 4 ve vzduchu :)