29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

USA: Země hloubá nad tím, jakou chce demokracii

Spojené státy žijí bojem o demokracii. Potíž je, že dvě hlavní politické strany a jejich voliči se neshodnou, v čem vlastně ohrožení demokracie spočívá a co ji naopak může uzdravit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Cervenka 30.7.2021 15:20

problem z volbami je jen jeden z mnoha. Dulezite je ale rozumět co je základni, fundamentální problem Ameriky dnes - černoši přeji byt narozeni byli a nenavidi se protoze bili byt nemůžou. Dnes našli spojence : intelektuály a demokraty kteri na podpoře proti-bileho rasismu ( na pr. BLM) staví své kariery.

J. Janotová 30.7.2021 15:54

Co je základní problém Ameriky jsem z příspěvku fakt nepochopila, ale že autor má zásadní problém s "y" a "i" ano. Je-li to pokus o vtip tak je dost podivný8-o

P. Molík 30.7.2021 12:34

USA byly baštou demokracie. Teď je jejich demokratický systém v úpadku pod tlakem škůdcovských ideově-aktivistických subjektů typu BLM. Též zaznamenali mohutný vzestup liberální fašisté, kteří zevnitř vyhlodali Demokratickou stranu, takže zbyla jen líbivá demokratická partajní skořápka s prohnilým vnitřkem, jehož centrem je politický hochštapler Biden, jenž podvodně vyhrál volby, zejména na základě uplatnění podvodného korespondenčního hlasování.

E. Pribijl 30.7.2021 12:50

R^

M. Sedláček 30.7.2021 11:53

ČRo je pěkná žumpa, když zaměstnává tohle. Článek je snůška demagogie a lží.Rv

J. Novák 30.7.2021 10:34

V USA je liberální demokracie, což je přechodná fáze od skutečné demokracie bez jakéhokoliv přívlastku k totalitě.Tento proces je možné připodobnit k přechodu Německa od Výmarské republiky k nacismu.

V. Petr 30.7.2021 11:05

Proti americkým demokratům byli nacisté menším zlem...

T. Hraj 30.7.2021 13:05

Nevím, jestli byli menším zlem, ale každopádně se němečtí nacisti u Demokratů inspirovali.

https://www.youtube.com/watch?v=f5slRBGv_88

J. Ptáček 30.7.2021 10:11

Docela přesná definice už z 18. století, ta se mně líbí. DEMOKRACIE je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. SVOBODA je, když dobře ozbrojené jehně hlasovat odmítne. Benjamin Franklin (1706-1790), americký přírodovědec (bleskosvod 1753), diplomat a státník

Čtyřiceti let SOCIALISTICKÉ DEMOKRACIE měla většina nás starších už plné zuby. Mluvím jen za sebe a pár svých kamarádů (nikoli ve zbrani ani německé, ani sovětské)

V. Zurek 30.7.2021 9:44

Staci clanek o demokracii v USA a cesti priznivci republikanu (kratce Trumpovci) maji jasno. Volby vyhrali demokrate diky podvodum a samozrejme vsechny 'upravy' volebnich procedur navrzene a provedene republikany jsou spravne a demokrate maji drzet hubu. Neuveritelne, kolik hlupaku se tu sejde v danci pro republikany.

P. Han 30.7.2021 10:05

Zatímco u příznivců "demokratů" těžko říct, kteří jsou blbí a kteří navedení.

V. Zurek 30.7.2021 12:58

Surprise! Me je to uplne jedno, protoze nejsem obcas Spojenych Statu. Je ale zajimave, kolik ceskych hlupaku tady vi, jak to bylo a jak se to ma udelat, aby republikani vyhrali volby a jaci jsou ti demokrati darebaci.

J. Novák 30.7.2021 10:50

Nrmyslím si, že se dá za demokrata označovat člověk, který sice sám sebe nazývá 'Demokratem', ale aktivně ničí životy a existence lidem s jinými názory.

M. Pivoda 30.7.2021 9:42

Američané určitě své problémy nějak uspokojivě vyřeší. Protože ale mám české občanství, zajímá mne osud stávající české demokratury. Poučíme se v Česku také pohledem do naší, české (a moravské) minulosti? Zde je poučení z americké minulosti. Cituji druhý odstavec článku:

"... Amerika má za sebou dlouhou demokratickou tradici, stejně jako tradici ohýbání demokratických pravidel. Už po ustavení republiky se otcové zakladatelé rozhodli nepočítat Indiány mezi voliče, protože neplatili daně. Stejně tak nevolili černí otroci, ale byli coby „jiné osoby“ počítáni při udělování počtu křesel v rodící se Sněmovně reprezentantů. Jeden otrok platil tolik co tři pětiny svobodného člověka. ..."

Jako trvale bezpartijní jsem měl na svém pracovišti, v prostředí členů KSČ a bývalých členů KSČ (vyškrtnutých z KSČ po roce 1968), nepatrnou hodnotu. Očekávalo se od mne, že budu produkovat výzkumné práce a budu pod ně podepisovat zasloužilé pracovníky (členy KSČ). Toto očekávání jsem ale nenaplnil, a proto jsem měl velké osobní potíže - a (díky magorům, jako Ladislav Novák) mám doposud.

Socioložka Jiřina Šiklová před lety dobře vypíchla jiný český problém v článku nazvaném "Turboprofesoři". Česká akreditační komise totiž, při určování kvality instituce, spočítala počty profesorů a docentů (možná právě za marxismus v době Klausovy tržní ekonomiky). A proto ti turboprofesoři přelétali z jednoho města do druhého, aby tím vylepšovali nominální kvalitu více českých vzdělávacích institucí.

Bohužel, toto téma zatím není na pořadu dne ve stávající české demokratuře.

T. Hraj 30.7.2021 8:58

"[úpravy volebního zákona] Joe Biden neváhal dramaticky označit za největší ohrožení demokracie od dob občanské války."

J. B. řekl něco mnohem horšího. Prohlásil, že nový volební zákon v Georgii (vyžadující u voleb ID) je "Jim Crow on steroids". Těžko si představit extrémnější a demagogičtější postoj.

P. Kubáč 30.7.2021 8:49

"Podreprezentace malých států" !!! - USA je běžná federace s dvoukomorovým parlamentem - dolní komora - poslanci dle počtu obyvatel, horní komora, každý stát dva senátory. Pokud by to nebylo takto - o celé americké politice by rozhodovala bohatě zalidněná ghetta velkých měst a ostatní by se mohli odstěhovat do Běloruska - neboli až pak by vznikla autorem zmiňovaná "tyranie většiny"

A takhle by se ( bohužel ) dal rozebrat každý řádek autorova propagandistického spisu.

M. Sedláček 30.7.2021 11:55

Souhlas. A vůbec nejlepší je, že jste na vznik toho žvástu taky přispěl.

F. Navrátil 30.7.2021 8:07

Zjevně zmanipulované podvodnické volby jsou větším problémem, než žádné volby. K tomu, aby byly volby důvěryhodné, musí být osobní a volič se musí identifikovat. Korespondenční nebo počítačové hlasování vyhrává ten nejdrzejší podvodník.

V. Kain 30.7.2021 8:48

Autor lže.Podvody byly prokázány.

K. Zangl 30.7.2021 7:37

Zvláštní, že Dems tolik touží po covid pasech, ale jak se někdo před nimi zmíní o voličských průkazech, tak hned řvou o konci demokracie..

J. Pankovic 30.7.2021 7:27

Největší chybou demokracie je to, že se dá snadno zneužít. USA jsou toho příkladem. A to jsou mezi demokraty i o hodně větší prasata, než starý senilní Joe !!

R. Tichý 30.7.2021 7:18

"S tím se ale svezly pokusy o neospravedlnitelné ztížení procedur nutných pro uplatnění hlasovacího práva."

"....ztizili hlasovani v nedeli, kdy cernosi chodi do kostela...."

Humorne. U nas se voli v patek a sobotu a najde se mnoho komentatoru, kteri to kritizuji za zbytecne dlouhe....

Ztizeni tim, ze se nekdo musi jednoznacne identifikovat?

Pan autor je asi priznivcem liberalni demokracie, ze?

M. Sedláček 30.7.2021 11:57

"Autor je komentátor Českého rozhlasu"

Takže vaše otázka na konci je pouze řečnická. :-)

J. Nevrkla 30.7.2021 7:17

Na tezi, ze Biden vyhrál podvodně, není nic paradoxního. A demokratická strana nechce nic jiného, než ty podvody ještě usnadnit. Jinak asi nemají moc šancí.

J. Pankovic 30.7.2021 7:23

Zabetonovat se tam nafurt. Pak si budou všichni moci svobodně zvolit "demokratickou" demokracii :-P:-P

J. Koubek 30.7.2021 6:18

Že vyhrál Biden volby podvodem to je přeci dnes jasné

J. Babička 30.7.2021 5:41

Ku podivu v česku se musí každý kdo chce volit, prokázat, že má právo volit.

Podle pisatele by to bylo z USA nedemokratické.

A to že by měli právo o věem rozhodovat jen státy co mají nejvíc obavatel a malé státy by nemšlo do ničeho mluvit, To skuteřně nechápu, jak autor může být tak hloupý. Tak snad nerozhoduje ani EU, že by malé státy neměli do ničeho mluvita jen státy s nevětším počtem obyvatel rozhodovali. Každopádně, v jedné komoře jsou poslanci podle počtu obyvatel, a ve druhé má každý dva hlassy a tak se to vyrovnává, aby nebyl nikdo poškozen

To že na začátku USA mohl volit jen ten kdo platil daně, Tedy ani bílý, pokud neplati, připadalo lidem spravedlive, protože proč mají rozhodovat o utrácení peněz ti, co do pokladny nepřispávají

L. Turek 30.7.2021 1:37

Takže ta jedině správná demokratická demokracie spočívá v tom, že progresivní aktivisté na elektrokolech s urnou na nosiči budou objíždět čtvtě (ty lepší asi ne, nebylo by to tam pro ně produktivní) a nechat tam kohokoli hodit, co se hodí? Nebo je doopravdy rasistické, prokázat se ve volební místnosti fotoprůkazem, v USA tedy řidičákem nebo pro neřídící jeho náhražkou, že Váš ksift souhlasí se jménem na průkazu a to souhlasí s jménem na volební listině?

Jsou třeba další komentáře? Co mysíme?

J. Pankovic 30.7.2021 7:18

Nezapomeňte, pane Turku, źe i v Československu zavedli "papieren" až za Protektorátu.

V USA neexistuje žádná evidence obyvatelstva a řidičáků můžete mít pod různými jmény několik.

Prostě když budete tvdit, že jste Bill Smiss, tak jím jste, dokud někdo nedokáže, že jste někdo jinej :-)

L. Turek 30.7.2021 22:21

Máte pravdu, že podvádět jde, ale asi by to mělo dát o dost víc práce.

Evidence obyvatelstva jako taková v USA sice neexistuje, ale každý volič dostane poštou s předstihem snad devět měsíců na poslední adresu, ze které naposled volil, korespondenční lístek, na kterém má oznámit, jestli změnil adresu. Když ho se změnou nepošle zpátky, zůstává na volebním seznamu svého předchozího volebního okrsku.

Při osobní volbě se ukážete ve volební mítnosti, řeknete kdo jste, komisař si Vás odškrtne, a volíte, aspoň tady v Iowě. Takže požadavek, že by na řidičáku, pase nebo čem mělo souhlasit alespoň jméno na listině voličů a kontrfej s dostaveným, mi nepřipadá nějak přehnaný.

S volením poštou se dá podniknout víc - nenahlásíte, že babička zemřela, vyžádáte si za ni absenční volební lístek, podepíšete ho stejným falešným podpisem na lístku i na vnější obálce a nikdo nic dalšího nekontroluje. No a pak tam jsou ti dobrovolní progresivní agitátoři, kteří tohle za Vás rádi všechno obstarají, od dveří ke dveřím, pěšmo i na bicyklu. Variant je hodně.

Že k tomuhle dochází je známé. Že by k tomu došlo v míře, aby to způsobilo Trumpovu porážku, je statisticky nepravděpodobné, ale v principu mechanisticky možné. On si je spíš prohrál sám za sebe. Republikáni jako takoví si ve volbách de facto polepšili - výrazně získali v kongresu a v senátu přišli těsně o většinu až v dovolbách. V roce 2022 přijdou demokrati o obě komory, nejen proto, že to tak bývá zvykem, ale hlavně proto, že se utrhli ze řetězu a nastolují lidovou demokracii. Jak někdo pamatuje a zbytek by měl vědět, lidová demokracie byla a zůstává předstupněm socialismu.

Nakonec přístup demokratů k poctivým volbám byl známý už v Chicagu za starosty Čermáka v 30. letech minulého století, kdy se říkalo: "Volte brzo a často", Vote early and often.